Giststarter wegen

Gestart door hansHalberstadt, 10-12-2022 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Een giststarter op de roerder moet je eigenlijk gebruiken voordat alle suiker op is om interen op de reserves te voorkomen. Maar hoe bepaal je dat?
Ik ga dat nu proberen door de hele roerder met verwarmingskastje en al + starter te wegen
daarvoor heb ik nog een oude mechanische weegschaal met als voordeel dat die altijd aan blijft.
IMG_8604.jpg
Er zit 1.5 liter appelsap in met wat verboden vrucht gist slurry die ik vanmorgen vroeg met 200 ml appelsap heb aangeënt.
In 1.7 liter appelsap zit 10% suiker =170 g. Dat wordt omgezet in alcohol ean dan blijft de helft van het suikergewicht over. Dus als er ca 85 g af is dan is alle suiker op. Weegschaal staat nu op 500 g.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2022  17:43 uEen giststarter op de roerder moet je eigenlijk gebruiken voordat alle suiker op is om interen op de reserves te voorkomen. Maar hoe bepaal je dat?

Mooi Hans. Ben benieuwd, maar het zal wel werken.
Je wilt niet alleen dat interen op reserves voorkomen, je wilt opschalen vlak voor het moment dat de groei terug loopt. Ben dus benieuwd naar je curves (1e afgeleide?).

ingo

thepsych

Eerst een vraagje nav de foto: is het kastje bedoeld om de temperatuur te beïnvloeden, zo ja welke temperatuur?
Ik heb een zelf gemaakte roerder met een verwarmingsplaatje en breng de temperatuur op 23 graden. Jacques geeft aan dat verwarming niet nodig is omdat de gist zelf de temperatuur verhoogd. Dit komt doordat bij bepaalde omzettingen meer energie vrijkomt en bij andere processen minder(klopt het dat oxidatieve processen meer energie vrijgeven, ATP dacht ik, Maar dit terzijde)
Nu zit aan mijn erlenmeyer natuurlijk een thermometer en daar zie ik duidelijk dat de temperatuur aanvankelijk toeneemt, maar later afneemt, meer naar einde van de vergisting dunkt me. Ik vroeg me af of aan het moment van afname van de temperatuur nog iets te koppelen is. Het heeft zeker te maken met de verminderde groei lijkt me. Maar is dit een alternatief voor een weegmethode. IK heb even in het forum gekeken, maar kon niet direct een vergelijkbaar topic vinden.

hansHalberstadt

In dat kastje zit een temperatuurregeling. Die houdt de binnenkant van het kastje op de gewenste temperatuur. In dit geval 24°C

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 10-12-2022  19:53 uMooi Hans. Ben benieuwd, maar het zal wel werken.
Je wilt niet alleen dat interen op reserves voorkomen, je wilt opschalen vlak voor het moment dat de groei terug loopt. Ben dus benieuwd naar je curves (1e afgeleide?).

ingo
Op dit moment gebeurt er nog niet veel. Staat nog steeds op 500 g. Waarschijnlijk gaat het vannacht gebeuren als ik slaap.  smile

Josss

Heeft de alcohol (omgezette suiker) geen gewicht?

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 10-12-2022  22:20 uJacques geeft aan dat verwarming niet nodig is omdat de gist zelf de temperatuur verhoogd.
Met zo'n klein volume denk ik niet dat dat lukt.  Je kunt uitrekenen dat het Vermogen=Sg punten/uur x liters wort x  0.335 (Watt). Als je van 1040 naar 1010 gaat in 24 uur met 2 liter starter dan is het vermogen 0.8 Watt.
Ik heb even wat gemeten: 1.5 liter water van 33°C hoger dan de omgevingstemperatuur duurt 11 minuten om 3°C af te koelen. Dan kom je op ca 0.87 watt/°C. Dus met 0.8 watt warmt de erlenmeyer ca 1 °C op in een paar uurtjes. bij mij in de kelder is het een graad of 15 en de starter staat op 24°C daar heb je een Wwatt of 10 voor nodig. Dus moet je dan bijverwarmen met een temperatuurregeling. 

hansHalberstadt

Citaat van: Josss op 10-12-2022  23:16 uHeeft de alcohol (omgezette suiker) geen gewicht?
Ja, 1 gram suiker verdwijnt en daar komt ca 0.5 g alcohol voor in de plaats en er verdwijnt ca 0.5 g koolzuur de lucht in. Op dat principe is ook de weegmethode om de gisting te volgen gebaseerd.

hansHalberstadt

Vandaag gebrouwen en de starter om 1600 bij het brouwsel gedaan.
Er was ca 150g suiker (1.5 liter appelsap bij 200ml gistend appelsap wat al grotendeels was vergist) dus kon er maximaal 75 g gewicht af.
Bij toevoegen aan het brouwsel was de starter 55 g lichter dus ca 55/75=73% vergist. Dat is net mooi want je moet nog een beetje suiker over hebben.
starterwegen.gif
Gisting is om ca 19:30 begonnen want toen begon er CO2 te ontstaan.

hansHalberstadt

Deze gisting ga ik volgen met zowel de refractometer als met CO2 volume meting.
Zie 2 manieren om de gisting te volgen:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45344.msg673910#msg673910

Jacques

Citaat van: thepsych op 10-12-2022  22:20 uIk heb een zelf gemaakte roerder met een verwarmingsplaatje en breng de temperatuur op 23 graden. Jacques geeft aan dat verwarming niet nodig is omdat de gist zelf de temperatuur verhoogd.

Met een verwarmingsplaatje onder een roerder moet je oppassen omdat als de temperatuur van de starter boven de 41 à 42°C komt je een dode starter hebt. En verder komt bij gistgroei in aanwezgheid van zuurstof meer warmte vrij dan bij een anaerobe vergisting.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-12-2022  23:40 uMet een verwarmingsplaatje onder een roerder moet je oppassen omdat als de temperatuur van de starter boven de 41 à 42°C komt je een dode starter hebt. En verder komt bij gistgroei in aanwezgheid van zuurstof meer warmte vrij dan bij een anaerobe vergisting.

In dat geval misschien handig om een temperatuursensor met isolatie eromheen op de buitenwand van je erlemeyer te plakken en dan de temperatuur te regelen via het verwarmingsplaatje.
Hoewel er wat meer warmte vrijkomt bij Areobe vergisting zal dat in de praktijk nauwelijks merkbaar zijn volgens mij vanwege het crabtree effect waarbij de gist toch maar een klein percentage van de suiker Aeroob omzet ookal is er zuurstof voldoende. Dus niet iets waar je wat aan hebt om de temperatuur van je starter mee onder controle te houden.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-12-2022  08:24 uIn dat geval misschien handig om een temperatuursensor met isolatie eromheen op de buitenwand van je erlemeyer te plakken en dan de temperatuur te regelen via het verwarmingsplaatje.

Als je isoleert, zou je weer moeten kunnen koelen...

Het meest praktische is om gist op te starten bij kamertemperatuur. De kans dat temperatuur te hoog wordt is dan verwaarloosbaar.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-12-2022  16:51 uAls je isoleert, zou je weer moeten kunnen koelen...

Nee, ik bedoel niet het hele ding isoleren, maar de bekende methode om de sensor zo goed mogelijk thermisch te koppelen met de starter temperatuur. En dus de starter temperatuur op de waarde zetten die je optimaal vindt.   

thepsych

Citaat van: Jacques op 12-12-2022  16:51 uAls je isoleert, zou je weer moeten kunnen koelen...

Het meest praktische is om gist op te starten bij kamertemperatuur. De kans dat temperatuur te hoog wordt is dan verwaarloosbaar.
Het verwarmingsplaatje onder de erlenmeyer wordt door een sensor buiten op de erlenmeyer met wat isolatie van de buitenlucht afgesloten temperatuur geregeld. Instelbaar. Nu meestal 23 graden. En dat werkt goed. Nadeel is wel dat het magneetje in de erlenmeyer wat soms minder goed wordt meegenomen maar in de regel gaat t prima. Als weer wat tijd heb zal ik eens op proef een grafiekje maken van de temperatuur en het sg/brix

Jacques

Citaat van: thepsych op 13-12-2022  23:25 uHet verwarmingsplaatje onder de erlenmeyer wordt door een sensor buiten op de erlenmeyer met wat isolatie van de buitenlucht afgesloten temperatuur geregeld. Instelbaar. Nu meestal 23 graden. En dat werkt goed. Nadeel is wel dat het magneetje in de erlenmeyer wat soms minder goed wordt meegenomen maar in de regel gaat t prima. Als weer wat tijd heb zal ik eens op proef een grafiekje maken van de temperatuur en het sg/brix

Als de temperatuur van de starter niet te warm kan worden is er natuurlijk niets tegen verwarmen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.