pH aanpassen

Gestart door karel62, 07-12-2022 19:01 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Hallo medebrouwers
welke middelen gebruiken jullie om de pH waarde te verhogen of te verlagen

Bvd Karel

Theo Mol

Verhogen is nog niet nodig geweest, verlagen wel.
Ik gebruik melkzuur. Die heb ik gekocht met mijn andere brouwartikelen, het is een 80% concentratie. Ik laat de hoeveelheid uitrekenen door brouwsoftware en de toevoeging meet ik met een pipetje, ook uit de brouwwinkel.

Melkzuur toevoegen tijdens het maischen lukt meestal want het staat gewoon op het lijstje met af te vinken handelingen. Wat ik lastig vind is op tijd eraan te denken dat ook bij het spoelwater een beetje melkzuur mee moet, hoewel ook dat op het lijstje staat.

Ik meet de zuurgraad met een pH-papiertje en hoewel dat een beetje lastig is af te lezen heb ik de indruk dat de resultaten kloppen met de berekeningen.

Jacques

Citaat van: karel62 op 07-12-2022  19:01 uwelke middelen gebruiken jullie om de pH waarde te verhogen of te verlagen

pH verlagen met melkzuur, fosforzuur en de brouwzouten calciumchloride en calciumsulfaat.
Verhogen van de pH (bij het brouwen van stouts en porters) met calciumcarbonaat.

Luie Donder

Ik voeg zuurmout toe, bij blonde bieren 100 gram per 10 liter. Bij donkere bieren is minder nodig

karel62

Bedankt voor jullie reacties

Leon058

Ik gebruik melkzuur en soms fosforzuur (omdat het kan) voor aanzuring van de maisch en pH correctie bij begin koken. pH verhogen heb ik nog niet hoeven doen, wel heb ik met veel donkere mout dat ik de maisch niet meer hoef aan te zuren maar het spoelwater wel. CaCl en CaSO4 verlagen de pH ook maar hoeveel ze dat doen heb ik niet echt weet van, dat zal o.a. afhangen van de moutstort.

Spoelwater zuur ik aan als het koud is (20 graden) en dan verwarmen ik het naar 80-90 graden. Ik heb een pH meter, dat werkt nauwkeurig en snel.

brouwerwaldonk

Citaat van: Leon058 op 09-12-2022  10:42 uSpoelwater zuur ik aan als het koud is (20 graden) en dan verwarmen ik het naar 80-90 graden. Ik heb een pH meter, dat werkt nauwkeurig en snel.
Eigenlijk moet je uw spoelwater eerst te verwarmen tot 80°, dan het staal afkoelen en pas daarna meten. Het opgeloste koolzuur in het water is dan verdreven en kan je een correcte meting doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.