Gestokte vergisting met Wyeast 1388 (wees niet bang, geen refracto meting)

Gestart door bravebunny, 07-12-2022 15:37 u

Vorige topic - Volgende topic

bravebunny

Beste brouwhersenen,

Ja hoor... Ik knijp hem. Vorige week woensdag 30/11 heb ik 42 liter blond bier gebrouwen met een startsg van 1059. Ik heb twee pakjes Wyeast 1388 (Lui, ik weet het) een dag eerder gesmackt (die zijn mooi bol gaan staan in een dag) en gepitched. Recept en (live) Brewbrain grafiek hier: https://share.brewfather.app/JBJZF3gcyzWeaY.

Het doel was om de eerste 3-4 dagen zonder druk te vergisten om de estervorming te laten gebeuren, en daarna de druk op ongeveer 15 psi te zetten.

Aan de brewbrain float kon ik al zien dat de vergisting niet al te enthousiast van start ging (hoort ook wel beetje bij 1388), maar vanaf vrijdag ging de vergisting gewoon stroperig, en er lijkt de afgelopen paar dagen gewoon geen beweging in te krijgen.

Ik ben begonnen op 21 graden, maar heb inmiddels de temperatuur al op 24 graden staan en heb mijn gistvat vanmiddag geschud als een shakebeker. (30 nov gestart op 21 graden, 3 dec naar 21.5, 4 dec naar 22.5, 6 dec naar 23 en vandaag in lichte paniek dus naar 24. Volgens Wyeast kan deze 1388 maximaal wel een 27 graden hebben, maar dat zou ik liever vermijden (hoewel het doel de middelen zal heiligen als het moet).

Toen ik vanmiddag een monster nam, mat met een dobber en proefde, zag ik dat het inderdaad op een 1.030-1.032 staat. De smaak + geur is goed, veelbelovend zelfs, de helderheid nog troebel (wat indruk wekt dat vergisting nog gaande is). Alleen de smaak nog erg zoet.

Wie kan mij geruststellen of heeft nog een tip? Oorzaak van deze situatie die ik zelf kan bedenken:
- Ik heb te weinig belucht bij het vullen van het gistvat. Normaal gesproken klettert het er lekker in, maar nu dacht ik op een geven moment "hmmm wat stil",  en zag ik inderdaad dat ondanks dat de uitlaat van de ketel een halve meter boven het vloeistofoppervlak in de ketel zat, het er boterzacht in goot, zonder kletteren.

Ik heb nog nooit gistvoeding gebruikt, ook niet bij 1388, en ik denk niet dat het hem aan te weinig (actieve) gist ligt, omdat volgens Wyeast 1 zakje voldoende zou moeten zijn voor ongeveer 20 liter met een max SG van 1.065. Ik heb 2 zakjes gebruikt, stonden prachtig mooi bol, en de "best before-" datum zat op april '23.

Maar, ik sta open voor ieders expertise uiteraard. Ik ben benieuwd!

In het ergste geval zal ik dan nog met lutra een heel aardig pseudopilsje in elkaar gaan draaien voor oud en nieuw (daar was deze blonde voor bedoeld).

jooprules

Geen ervaring met deze gist, maar volgens de Wyeast-site: This strain is prone to stalling at approximately 1.035; racking or slight aeration will encourage it to finish fermentation.   This Wyeast yeast strain has been classified as Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus using rapid PCR analysis.

Beluchten en/of overhevelen zouden de oplossing moeten zijn.
Edit: Schijnt dat deze gist er 3 tot 4 weken over doet om zijn eind SG te bereiken. Je bent pas een week onderweg!

beun

Zo te lezen ligt het niet aan je manier van werken.
Ik heb deze gist ook weleens gebruikt en mijn ervaring is dat deze net als bijv. de belgian saison wat meer tijd nodig heeft. Het is een diastaticus die lekker lang door gaat.
De temperatuur toch iets verder op laten lopen kan zeker nog helpen.
En geduld ook ;D

bravebunny

Citaat van: jooprules op 07-12-2022  16:22 uBeluchten en/of overhevelen zouden de oplossing moeten zijn.
Edit: Schijnt dat deze gist er 3 tot 4 weken over doet om zijn eind SG te bereiken. Je bent pas een week onderweg!

Bedankt Joop. Ik kom inderdaad ongeduldig over omdat ik van deze gist niet gewend ben dat hij zo plotseling stopt. Maar als je kijkt naar het sg waarbij hij stopt, klopt het precies met jouw deskresearch. Ik zal es even kijken hoe ik het ga aanpakken, ik heb zo geen tweede gistvat met zelfde capaciteit. Ik ga er even op broeden!

bravebunny

Citaat van: beun op 07-12-2022  18:14 uZo te lezen ligt het niet aan je manier van werken.
Ik heb deze gist ook weleens gebruikt en mijn ervaring is dat deze net als bijv. de belgian saison wat meer tijd nodig heeft. Het is een diastaticus die lekker lang door gaat.
De temperatuur toch iets verder op laten lopen kan zeker nog helpen.
En geduld ook ;D

Bedankt voor het geruststellen Beun! Ik overweeg het overhevelen, maar laat hem eerst net even bekomen na de Shake sessie van vandaag.

bravebunny

Citaat van: jooprules op 07-12-2022  16:22 uBeluchten en/of overhevelen zouden de oplossing moeten zijn.

Ik zit zo te denken, maar wat nou als ik er een liter of 2 uit haal (boel goed ontsmetten uiteraard), en dat er boven weer lekker in laat kletteren, zou dat wat zijn? Ik heb namelijk geen beluchtingssteen.

Een ander idee is om een (zo groot mogelijk) deel over te drukken naar mijn 30L allrounder, en die van tevoren niet te flushen met CO2. Dat geeft wellicht ook genoeg reuring en zuurstof om de boel weer tot leven te brengen...

bravebunny

Ik heb nooit meer gerapporteerd hoe het verder is verlopen.

Ik heb op 8 december de helft van de batch overgedrukt naar een 30L allrounder. Nadat ik dit gedaan had, ging de allrounder al snel weer verder, zij het traag. Het oorspronkelijke vat ging wat dagen later ook weer verder, zij het eveneens traag.

Uiteindelijk is de helft in de allrounder uitgekomen op 1.014 en de helft in het oorspronkelijke vat op 1.012.

Het heeft uiteindelijk een heel aardig blondje opgeleverd. Niet zo lekker als een eerdere keer dat ik er mee brouwde, maar hé we kunnen niet altijd 5-sterren brouwen ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.