Toevoegen van havervlokken

Gestart door karel62, 04-12-2022 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Ik start binnenkort met het brouwen van een St Bernardus Abt 12
In het recept staat niets van het toevoegen van havervlokken maar als
ik die toch zou toevoegen (betere schuimkraag) zou ik dan afbreuk doen
aan het resultaat van het bier?

Graag een reactie wat jullie hier van vinden
 bvd Karel

Jacques

Citaat van: karel62 op 04-12-2022  19:08 uIk start binnenkort met het brouwen van een St Bernardus Abt 12

Graag een reactie wat jullie hier van vinden
 bvd Karel

Met haver moet je oppassen. Een toevoeging van ongemoute haver tot zo'n 10% kan de schuimhoudbaarheid verbeteren door meer schuimpositieve eiwitten.
Echter, haver heeft vrij veel vet. Een groot aandeel in de stort van 25% of meer kan een dramatisch effect hebben op schuimhoudbaarheid.

Zie ook https://humebrew.com/tips-to-improve-the-foam-and-head-retention-of-your-beer/
en https://byo.com/article/fabulous-foam/

#haver #schuimhoudbaarheid

Takkie83

De vraag is denk ik hoe je schuimkraag is zónder havervlokken. Al eens gebrouwen? Als het de eerste keer is dat je hem brouwt zou ik ze lekker weglaten.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 04-12-2022  22:01 uDe vraag is denk ik hoe je schuimkraag is zónder havervlokken. Al eens gebrouwen? Als het de eerste keer is dat je hem brouwt zou ik ze lekker weglaten.

Goede opmerking.

Alexander_H

Bij zo'n hoog alcohol bier is meestal toch niet veel schuimkraag te ontdekken.

Rob Q

Citaat van: Alexander_H op 05-12-2022  07:28 uBij zo'n hoog alcohol bier is meestal toch niet veel schuimkraag te ontdekken.

Dit komt omdat ze de havervlokken weglaten.  8)  :weetbeter:

karel62

Ok
Bedankt weer voor jullie advies

Snelbier

Citaat van: karel62 op 04-12-2022  19:08 u... In het recept staat niets van het toevoegen van havervlokken maar als
aan het resultaat van het bier?...

Citaat van: Takkie83 op 04-12-2022  22:01 uDe vraag is denk ik hoe je schuimkraag is zónder havervlokken. Al eens gebrouwen? Als het de eerste keer is dat je hem brouwt zou ik ze lekker weglaten.

Citaat van: Alexander_H op 05-12-2022  07:28 uBij zo'n hoog alcohol bier is meestal toch niet veel schuimkraag te ontdekken.

Schuim is een lastig dingetje, géén 'gouden recept' of mout te geven die het allemaal voor je oplost.
Extra aandachtspunt bij zware bieren is het gehalte 'hoger alcoholen', werken schuim-negatief..
Maar we willen juist veel lekkere esters in zwaar bier, dus warm vergisten??
Door hoger begin-SG bij gelijke vergistings-temperatuur kan het bier méér hogere alcoholen aanmaken dan in een minder alcoholisch bier bij zelfde vergistingstemperatuur.
Temperatuur laag houden bij hoofdgisting, zware bieren kunnen snel doorschieten.
Is ook niet zaligmakend, maar minder slecht is het halve begin  :brouwen:
Proost, Snelbier.

CeesM

Volgens recept brouwen, bij maischen je waterbehandeling zodanig aanpassen zodat je de goede pH-waarde hebt, vergisten op 19°C, bottelen met 9 á 10 gram suiker/liter en hervergisten op 21°C. Goede kans op 2 vingers schuimkraag en schuimlaagje bij je laatste slok. ;)

Takkie83

Nog een vraag; waarom wil je een goede schuimkraag bij je Abt? Als de smaak maar goed is toch? En wat hierboven al wordt gezegd; bij zware bieren is een dikke stevige schuimkraag eerder uitzondering dan regel. Ik moet er zelf in ieder geval niet aan denken. Bij een tripel of sterke blonde, prima. Maar al zou die er niet zijn en het bier smaakt goed, dan geef ik er ook weinig om.

In het begin wilde ik ook altijd kraakhelder bier omdat ik dat mooier vond, omdat ik het gewend was en het zag als een teken van kwaliteit. Inmiddels weet ik wel beter  smile

Spyro

Citaat van: karel62 op 04-12-2022  19:08 uIk start binnenkort met het brouwen van een St Bernardus Abt 12
Een beetje vals spelen mag misschien wel, als je een betere schuimkraag wil ondanks de haver en een goede pH kan je al uw bitterhoppen begin kook vervangen/weg laten door dezelfde IBU's aan Tetrahop tijdens het bottelen te geven, schuimkraag zal dan geen probleem meer zijn denk ik...  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Spyro op 07-12-2022  12:58 uen beetje vals spelen mag misschien we

Waarom valsspelen? Tetrahop is niets anders dan een hoppreparaat. We weten met zijn allen dat een grotere hopgifte meer schuimhoudbaarheid geeft.

Spyro

Citaat van: Jacques op 07-12-2022  22:50 uWaarom valsspelen? Tetrahop is niets anders dan een hoppreparaat. We weten met zijn allen dat een grotere hopgifte meer schuimhoudbaarheid geeft.

Tja, sommigen vinden het niet in hun biertjes "toegelaten" omdat het zgz "uit een potje" komt, doch ik gebruik het al jaren en heb er echt geen probleem mee, vandaar mijn "vals" spelen als opmerking....

Jacques

Citaat van: Spyro op 07-12-2022  23:54 uTja, sommigen vinden het niet in hun biertjes "toegelaten" omdat het zgz "uit een potje" komt,

Tsja, dan ga je richting het Reinheitsgebot... Als Nederlandse hobbybrouwer zit je daar niet aan vast.

Dantel

Citaat van: Jacques op 08-12-2022  21:33 uTsja, dan ga je richting het Reinheitsgebot... Als Nederlandse hobbybrouwer zit je daar niet aan vast.

Das Deutsche Reinheitsgebot , is sinds 1993  veranderd in het Biergesetz , de Duitse bierwet . En later in 2005 is die wet veranderd in de Bier Verordnung .
Ondertussen is in de Bier Verordnung , en lijst van ongeveer 60 hulpstoffen toegestaan, waaronder tetrahop en Polyvinylpolypyrrolidon

Er zijn nog steeds Duitse brouwerijen die volgens het Reinheitsgebot van 1516  brouwen en dat ook op hun etiket zetten, in dat geval mag het bier echt alleen water, hop en gerst bevatten.

Jacques

Citaat van: Dantel op 09-12-2022  08:10 uDas Deutsche Reinheitsgebot , is sinds 1993  veranderd in het Biergesetz , de Duitse bierwet . En later in 2005 is die wet veranderd in de Bier Verordnung .
Ondertussen is in de Bier Verordnung , en lijst van ongeveer 60 hulpstoffen toegestaan, waaronder tetrahop en Polyvinylpolypyrrolidon

Er zijn nog steeds Duitse brouwerijen die volgens het Reinheitsgebot van 1516  brouwen en dat ook op hun etiket zetten, in dat geval mag het bier echt alleen water, hop en gerst bevatten.

Is bekend. Ondanks dat het niet meer verplicht is zijn er nog steeds veel Duitse brouwers dat ze per se volgens het Reinheitsgebot moeten brouwen. Maar er zijn ook steeds meer Duitse brouwers die inzien dat deze wet wel erg rigide is.

Dantel

Citaat van: Jacques op 09-12-2022  11:53 uzijn er nog steeds veel Duitse brouwers dat ze per se volgens het Reinheitsgebot moeten brouwen

Klopt echter is dat eerder een marketingverhaal, op de Duitse televisie bestaat een soort gelijk programma als de keuringsdienst van waarden, en daar is uit gebleken dat bijna geen enkele brouwer/biermerk naar de letter des Reinheitsgebotes brouwt.

En vooral door invloed van buitenlandse bieren op de Duitse biermarkt zijn steeds meer merken, afgestapt van het reine Reinheitsgebot.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.