Voorraad

Gestart door Bvk1983, 04-12-2022 00:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Ik vroeg me af hoeveel voorraad de doorsnee thuisbrouwer in huis heeft. Doordat ik regelmatig wat extra mout meeneem voor een gepland brouwsel, wat dan toch weer naar de achtergrond verdwijnt omdat ik dan toch iets anders wil brouwen, heb ik naar mijn idee een behoorlijke wildgroei aan mouten in huis.

Onderstaand mijn voorraad mouten, hoppen en gisten. Wat hebben jullie op voorraad?

Screenshot_20221204_001220.jpgScreenshot_20221204_001158.jpg 

Hopfenfox

Bij mij zijn het vooral zo'n 20 soorten hop. Ik kocht ze in bulk in uit Polen en heb ze ingevroren. Mouten valt wel mee. Omdat ik steeds 10 liter brouw koop ik geen 25 kilo zakken maar steeds 5 kilo. Na elke twee brouwsels is dat weer op. Speciaalmouten koop ik per kilo of kleiner. Daarvan liggen er wel een paar, maar dus altijd kleine beetjes. Bijvoorbeeld Carafa gaat bij mij maar 30 gram per keer in een brouwsel, dus die kocht ik per 250 gram. Zelfde probleem als jou dus, maar in kleinere hoeveelheden. Gisten heb ik altijd een vier-vijf korrel op voorraad en in de vriezer een bakje met buisjes opkweek of dure aankoop (Westmalle, la trappe, 't Ij).

biking rebel

Hier redelijk vergelijkbaar met jouw voorraad qua hoeveelheden en soorten. Mooie is dat ik alle kanten op kan qua recepten. Meeste is vooraf bedacht, maar mocht ik een ingeving krijgen, dan kan dat. Vrijheid blijheid.

Theo Mol

Ik heb 10 kilo basismout, een paar zakjes gist, vier of vijf aangebroken pakjes hop en wat aangebroken overige mout (amber, tarwe, chocolade, münchener) in voorraad.

Drie jaar na het herbeginnen zit ik op brouwsel 23, dat zijn er dus 8 per jaar. Meestal beslis ik per keer wat ik ga brouwen en daar koop ik spullen voor dus mijn voorraad is niet zo groot.
De "overige" soorten mout gaan niet meteen op. Ik gebruik klassieke, of hoe noem je dat, hopsoorten van Engelse (Challenger, goldings) en Tsjechische/Duitse (Hallertau, Saaz) oriëntatie. Als er maar een klein beetje van een hopsoort over is gebruik ik dat als bitterhop, dat houdt de boel overzichtelijk.

Ik heb wel eens een opmaakbier gebrouwen om alle oude voorraad te verwerken. Zoals vaker gezegd, bier wordt het altijd, en het was niet slecht maar het had geen eigen stijl. Ik werk liever vanuit een recept, soms is daarvoor een specifieke gist nodig en als ik dan toch in de winkel ben...  smile

tdp

Leuk topic! Ik zal vananvond eens een inventarisatie doen. Zelf denk je altijd dat het wel meevalt, maar wanneer je begint te tellen ;)

hb-lot

De overige brouwspullen nemen al genoeg ruimte in, probeer juist geen voorraad aan te houden. Bestel mouten  (moutmixer) en gist op maat per recept en heb alleen wat aangebroken hop in de vriezer liggen.

Dat is het nadeel van in de stad wonen, ruimte.

CeesM

Nadat ik 2 jaar met een zak pilsmout van 25 kg heb gezeten, hou ik mijn voorraad op niet meer dan 5 kg emmers voor de mouten als pilsmout, palemout, tarwemout en lightcristalmout.

Ik brouw maar 2 á 3 maal per jaar. ;)

Wijbrouwers

Ook hier een grote voorraad aan diverse mouten en hoppen. Het enige wat we niet op voorraad hebben is gist. En flessen hebben we beperkte voorraad. Die worden sowieso bij elk brouwsel opnieuw besteld.

Wat we nog wel even moeten doen is die voorraad invoeren in Brewfather  ;D

hb-lot

Citaat van: Wijbrouwers op 06-12-2022  11:34 uEn flessen hebben we beperkte voorraad. Die worden sowieso bij elk brouwsel opnieuw besteld.
Ook hier. De bespaarde moeite door het niet hoeven omspoelen, schoonmaken etc. plus geen stapels lege kratten die ook weer ruimte innemen is me die 50c extra wel waard.

tdp

Net snel eens gekeken, heb nog 75 kg aan dichte zakken basismout staan, denk zo'n 50 kg aan basismouten in tonnen en dergelijke. Speciaalmouten koop ik vaak per kilo, daar heb ik niet veel van op voorraad. Hop is de oogst van afgelopen jaar, dat is denk ik zo'n 3 tot 4 kilo. Gist relatief weinig, meestal heb ik zo'n 4 soorten op voorraad, voor 1 a 2 brouwsels (4 tot 6 zakjes per keer)

marc0871

Ik heb hier nu 3 emmers Pale, een emmer Munich Light, een emmer Tarwe, een halve emmer Munich Dark, een restje red en 2 nieuwe zakjes van een kilo, met Chocolate B en Black Malt.

Een aantal zakjes gist. US-05, S-04 en S-06.

Een paar aangebroken en een paar onaangebroken pakjes hop. Bramling Cross, Citra, Fuggles.

Stuk of 2/3 brouwsels in ieder geval

TymonK

Heel erg vergelijkbaar met de starter van dit topic. 25 kg basismouten (pils pale tarwe); 5 kg van Vienna, Munich etc en dan 1 kg black/choc/specialB/C120 etc etc etc. Voor hop en gist niet veel anders...

Ik brouw een keer of 15 per jaar dus koop lekker groot in.... dan kan ik altijd brouwen waar ik zin in heb. Voor gist/hop plan ik wel vooruit, want die zijn wat specifieker.....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.