Wanneer de kandijsiroop toevoegen?

Gestart door karel62, 03-12-2022 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Ik ga binnenkort een St Bernardus Abt 12 proberen te brouwen (met behulp van BrouwHulp).
Voor dit recept moet ik kandijsiroop toevoegen.
Ik kan alleen niets vinden in BrouwHulp op welk moment ik de kandijsiroop moet toevoegen.
Ik denk zelf een minuut of of 10 voor einde kook maar wil dit graag zeker weten.
Wie kan mij hierover informeren
             BVD    Karel

Jacques

Citaat van: karel62 op 03-12-2022  14:54 uIk ga binnenkort een St Bernardus Abt 12 proberen te brouwen (met behulp van BrouwHulp).
Voor dit recept moet ik kandijsiroop toevoegen.
Ik kan alleen niets vinden in BrouwHulp op welk moment ik de kandijsiroop moet toevoegen.
Ik denk zelf een minuut of of 10 voor einde kook maar wil dit graag zeker weten.

10 minuten voor einde koken is prima.
Kan ook eerder of zelfs na de vergisting.

Door de suiker toevoeging stijgt de kooktemperatuur, hierdoor krijg je meer Maillardproducten. Dat kan voor sommige donkere bieren gunstig zijn en voor ander (lichte) bieren minder.

Snelbier

Simpel antwoord: Zo kort mogelijk koken ivm smaakverlies. Als je een beetje roert bij toevoegen en zorgt dat de stroop niet aan de bodem plakt is 10 minuten een mooi gemiddelde. Kan korter, mag langer.
In theorie kan langer koken smaak kosten voor alles wat in het bier gaat, maar daar ben ik in dit geval niet bang voor.
De stroop heeft tijdens productie langere tijd een temperatuur van ruim 130'C doorstaan, die smaakjes raak je niet zomaar kwijt door wat langer op ~100'C in waterig wort te koken.
Belangrijkste is dat alle stroop is opgelost VOOR koelen, anders blijft er stroop in je hop-drek zitten.

Bij zwaardere bieren voeg ik zelf liever stropen en extra suikers toe tijdens hoofd- en nagisting.
Maar dat is niet wat je vroeg.
Succes, Snelbier

karel62

Bedankt voor jullie reactie
Erg handig dit forum met zoveel leden met veel brouwervaring

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.