Saison advies

Gestart door JamMasterJustin, 02-12-2022 08:21 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

Ha allemaal,

Ik ben enige tijd weg geweest, maar wil t brouwen weer wat actiever oppakken. Om te beginnen met een wat fruitige saison. Hebben jullie tips over dit recept? Ik streef naar een beetje funky, kruidige maar ook fruitige saison. Vandaar ook de late hop toevoeging.

Twijfel erg of mijn gist hoeveelheid voldoende is. Ik kom er met mrMalty niet heel goed uit. Ik gebruik normaal geen vloeibare gist. Ik heb de Wyeast 3726 XL activator

Ik zie dat ik de vergistingstemp op 20 heb staan, maar die wil ik opwerken naar 28 graden

Dank alvast!

Takkie83

Houd er maar rekening mee dat je eind-SG lager gaat zijn en je dus ook wat meer alcohol hebt. Zo te zien gaat het om 20 liter? Denk dat één smackpack dan te weinig is, tenzij je hem eerst opkweekt.

Succes!

JamMasterJustin

Citaat van: Takkie83 op 03-12-2022  00:57 uHoud er maar rekening mee dat je eind-SG lager gaat zijn en je dus ook wat meer alcohol hebt. Zo te zien gaat het om 20 liter? Denk dat één smackpack dan te weinig is, tenzij je hem eerst opkweekt.

Succes!

Thnx voor je reactie! Het gaat om 35 liter. Ik kook een deel naast de Grainfather gewoon op t fornuis (ik wil een fust van 20 en 10 liter afvullen). Dus dat zal qua dan sowieso te weinig zijn. Ben aan t denken om (nog) minder traditioneel voor een saison te gaan en nog een hornindal kveik ernaast toe te voegen. Die heb ik nog liggen

Edwin brouwt

Citaat van: JamMasterJustin op 03-12-2022  09:22 uThnx voor je reactie! Het gaat om 35 liter. Ik kook een deel naast de Grainfather gewoon op t fornuis (ik wil een fust van 20 en 10 liter afvullen). Dus dat zal qua dan sowieso te weinig zijn. Ben aan t denken om (nog) minder traditioneel voor een saison te gaan en nog een hornindal kveik ernaast toe te voegen. Die heb ik nog liggen
Dan wordt het meer een farmhouse ale dan een Saison toch? Met de hornindal ga je niet alle suikers wegkrijgen, wat met een goede Saison gist wel gebeurt.
Heb je een "echte" hornindal, vanuit Noorwegen? Of is deze tegenwoordig ook commercieel verkrijgbaar? Ik heb er ooit mee gebrouwen, maar vind 'm iets te zuur...

Takkie83

Mijn advies zou dan zijn om gedroogde gist te gebruiken. Drie zakjes. Ben je goedkoper uit en het is een stuk makkelijker dan verse gist opkweken. Probeer Mangrove Jacks M29 maar eens. Mag lekker warm  :brouwen:

JamMasterJustin

Citaat van: Edwin brouwt op 03-12-2022  11:19 uDan wordt het meer een farmhouse ale dan een Saison toch? Met de hornindal ga je niet alle suikers wegkrijgen, wat met een goede Saison gist wel gebeurt.
Heb je een "echte" hornindal, vanuit Noorwegen? Of is deze tegenwoordig ook commercieel verkrijgbaar? Ik heb er ooit mee gebrouwen, maar vind 'm iets te zuur...

Klopt inderdaad, ik probeer niet te veel in kaders te denken, maar gebruik ze om enige marge te hebben.

De hornindal is uit Noorwegen inderdaad. Ooit eens via via weten te bemachtigen

Edwin brouwt

Citaat van: JamMasterJustin op 03-12-2022  18:24 uKlopt inderdaad, ik probeer niet te veel in kaders te denken, maar gebruik ze om enige marge te hebben.

De hornindal is uit Noorwegen inderdaad. Ooit eens via via weten te bemachtigen
Ik kreeg hier op het forum als tip, omdat ik 'm te zuur vond, een hopblaadje bij het opkweken/opschalen te doen. Dat zou de melkzuurbacterieën in toom houden.

Zambezi Special

Ik heb alleen ervaring met M29. Gist ver door. Houdt van de warmte.
Lekker biertje geworden (gist wekt ook heel goed met appelsap voor een simpele cider)

JamMasterJustin

Dank voor al jullie reacties. Toen ik de M29 wilde gaan bestellen als aanvulling op de Wyeast kwam ik toevallig de Omega Gulo tegen en de Farmhouse Yeast van Lallemand. Die combi ga ik gebruiken. Met de Gulo zien we erna wel wat de gevolgen zijn qua diastaticus

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.