Keg en tappen

Gestart door Bvk1983, 30-11-2022 10:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Sinds kort heb ik mijn eerste brouwsel in een keg zitten. Ik heb deze op +/- 12 PSI gezet bij ongeveer 5 graden. Na een dag of 5 met de picnic tap een proef genomen. Wel wat schuim maar erg weinig koolzuur.

Vervolgens de druk opgeschroefd naar ongeveer 17 PSI en weer 5 dagen gewacht. Gisteren weer een proef genomen met de picnic tap. Er zit iets wat koolzuur in, nog zeker niet genoeg, maar het is vooral schuim. Als ik het glas laat staan zakt het uiteindelijk wel uit maar op een feestje wat glazen tappen werkt zo dus niet erg handig.

De picnic tap is natuurlijk geen compensator kraan en zal alle druk dus meteen doorgeven. Wat is nu de juiste werkwijze/druk om met een picnic tap wel een mooie schuimkraag te krijgen (niet té groot dus) en ook genoeg koolzuur in het bier te krijgen?

jwf

Ik heb hier ook mee zitten worstelen. Ik heb sterk de indruk dat je van een picnic tap geen wonderen moet verwachten (ben zelf overgestapt naar een tap met compensator kraan). Er zijn online tabellen te vinden waaruit je kunt aflezen hoeveel 'volumes CO2' je bereikt bij welke combinatie van druk en temperatuur, al naar gelang het type bier dat je brouwt heb je richtgetallen voor 'volumes CO2'. Als je bier dan genoeg CO2 heeft opgenomen kun je gaan tappen.

Wat voor mij redelijk werkt is om zeer weinig druk te gebruiken tijdens het tappen, maar ik heb de ideale instellingen ook nog niet helemaal gevonden.

Succes

JWF

Bvk1983

Citaat van: jwf op 30-11-2022  11:21 uIk heb hier ook mee zitten worstelen. Ik heb sterk de indruk dat je van een picnic tap geen wonderen moet verwachten (ben zelf overgestapt naar een tap met compensator kraan). Er zijn online tabellen te vinden waaruit je kunt aflezen hoeveel 'volumes CO2' je bereikt bij welke combinatie van druk en temperatuur, al naar gelang het type bier dat je brouwt heb je richtgetallen voor 'volumes CO2'. Als je bier dan genoeg CO2 heeft opgenomen kun je gaan tappen.

Wat voor mij redelijk werkt is om zeer weinig druk te gebruiken tijdens het tappen, maar ik heb de ideale instellingen ook nog niet helemaal gevonden.

Succes

JWF

Ik begin dat inderdaad ook te vermoeden. De schema's heb ik inderdaad ook gevonden, op basis daar van ben ik op 12 psi begonnen.

Toch zie ik online regelmatig mensen met een picnic tap mooie glazen bier tappen, het zou dus wel mogelijk moeten zijn lijkt me.

tdp

PSI is weer zo'n Amerikaanse maat, waar ik niet aan kan wennen ;).

Los daarvan, hoeveel druk (BAR) heb je de CO2 fles staan tijdens het tappen? Wat @jwf ook aangeeft, die moet volgens mij wat lager zijn dan het daadwerkelijke bier dat je tappen wilt.

Hopfenfox

Dat is het voordeel van een kraan met compensator. De druk hou ik op 12 PSI, ook tijdens het tappen. Draai de kraan simpelweg verder dicht en dan gaat het goed. Los daarvan bevat het eerste glas bij mij altijd overdadig schuim, daarna niet meer.

Hai

Citaat van: Hopfenfox op 30-11-2022  13:54 uDat is het voordeel van een kraan met compensator. De druk hou ik op 12 PSI, ook tijdens het tappen. Draai de kraan simpelweg verder dicht en dan gaat het goed. Los daarvan bevat het eerste glas bij mij altijd overdadig schuim, daarna niet meer.
Persoonlijk tap veelvuldig met 2 bar op de tap, werkt voor mij perfect met compensatorkraan. 

Hopfenfox

Dat is 29 PSI en best veel, toch? Al hangt het ook van de temperatuur af. Tussen 19 en 24 graden kan 29 PSI, anders is het wel heel erg veel?

https://ikegger.eu/pages/how-to-force-carbonate-brew-under-pressure

Bvk1983

Citaat van: tdp op 30-11-2022  13:51 uPSI is weer zo'n Amerikaanse maat, waar ik niet aan kan wennen ;).

Los daarvan, hoeveel druk (BAR) heb je de CO2 fles staan tijdens het tappen? Wat @jwf ook aangeeft, die moet volgens mij wat lager zijn dan het daadwerkelijke bier dat je tappen wilt.

Misschien dat het daar mis gaat hoor. Ik had hem naar 1.2 BAR gezet en heb toen de picnic aangesloten. Toen dat te veel schuim gaf even ontlucht en de fles weer naar 0.8 BAR gezet om hem weer een paar dagen verder te laten staan.

Bvk1983

Citaat van: Hai op 30-11-2022  15:55 uPersoonlijk tap veelvuldig met 2 bar op de tap, werkt voor mij perfect met compensatorkraan. 

Moet je met 2 bar niet bijna met 2 handen die compensatorkraan op de aansluiting drukken?

Bvk1983

Heeft er iemand een goed adresje voor een compensatorkraan toevallig? Kom tot op heden prijzen tegen waar ik niet echt vrolijk van word  8)

Hopfenfox

Bvk1983

Citaat van: Hopfenfox op 30-11-2022  16:29 uhttps://ikegger.eu/collections/tap-system-components

Waren vorige week aardig in de aanbieding.

Met verzenden er bij nog bijna € 70,- nu. Kijk ik wel een keer bij ons Chinese vrienden.

Hopfenfox

Check ook Amazon eens, daar vind je ze ook wel eens voor niet al te veel.

Bvk1983

Citaat van: Hopfenfox op 30-11-2022  17:05 uCheck ook Amazon eens, daar vind je ze ook wel eens voor niet al te veel.

Dank voor de tip. Op Amazon voor € 43,50 kunnen kopen, dat is een mooie prijs.

Hopelijk lost dit ook het schuimprobleem op.

Hai

Citaat van: Bvk1983 op 30-11-2022  16:08 uMoet je met 2 bar niet bijna met 2 handen die compensatorkraan op de aansluiting drukken?
Sorry ik heb een LIndr biertap daar werkt het prima
maar rechtstreeks op keg werkt ook maar tap wel bij een graad of 5.

tsien_bier

Kegland verkoopt deze Duotight 8Mm X Flow Control Ball Lock Disconnect . Men zegt dat je dan met een kort lijntje toch fatsoenlijk zou moeten kunnen tappen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.