Bottelhulpje

Gestart door Jacques, 18-06-2006 11:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2019  08:23 uHet nadeel van dit soort 'hulpjes' vind ik dat je minder controle hebt omdat de beslissing wanneer open of dicht door het ding genomen wordt ipv door mij. Daarom gebruik ik gewoon een siliconenslang waar ik met de hand een klein knikje in maak wat als kraantje fungeert en met een dun RVS pijpje. Pijpje op de bodem van het flesje, dan vullen en het laatste beetje exact bijvullen tot de gewenste hoogte. Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.

Je hebt volledige controle over open/dicht bij gebruik van bottelpijpje. Op het moment dat je het pijpje omhoog haalt is het bottelpijpje dicht.
Omdat de fles van onderen gevuld wordt heb je weinig schuimvorming en zuurstofinslag.
Dat de fles niet helemaal vol is als je het pijpje omhoog haalt is eenvoudig op te lossen door het pijpje van de mond van de fles te houden. Het is een handigheid en na wat oefenen werkt dat prima.

Die handigheid zul jij ook wel hebben met jouw manier van werken. Ik heb jouw manier van werken in het verleden uitgeprobeerd maar voor mij werkte het niet lekker.

Brouwerij De Stichting

Vanochtend voor het eerst gebruik gemaakt van een bottelpijpje. (de zwarte variant) Vond het wel fijn werken moet ik zeggen. Ik had hem wel vastgezet in een klem op een statief, dus ik hoefde alleen het flesje er van onder af overheen te schuiven. Geen gedoe meer met vastzittende kraantjes of dichtknijpen van slangen waardoor je met één hand het volgende flesje moet pakken, maar gewoon flesje vullen, doppen en volgende. Volgende keer ga ik het zeker weer zo doen.  :duimop:

Tambier

Als je een siliconen slang tussen het vulpijpje en bottelemmer zet kan je alle flesjes laten staan en ben je 3x sneller klaar. :proost:

Brouwerij De Stichting

Misschien, maar omdat ik een lamp achter het flesje had staan om het vulniveau goed te kunnen zien was dat niet mogelijk.

De HaAn

Citaat van: Tambier op 13-07-2019  11:13 uAls je een siliconen slang tussen het vulpijpje en bottelemmer zet kan je alle flesjes laten staan en ben je 3x sneller klaar. :proost:
Dit deed ik voorheen ook en tijdens het vullen van het flesje kon ik de andere fles een dop opdoen nadeel was dat er wel eens een fles omviel. Dit heb ik opgelost door van een emmer de onderste 8 cm af te snijden en in de bodem 3 gaten geboord ter grote van mijn flesjes tijdens het vullen staan de flesjes in de (mal) en kan er onmogelijk nog een flesje omvallen zo bottel ik alleen in een halfuurtje 20 liter :brouwen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.