Hoi,
Ik heb dit bottelhulpje een paar maanden geleden gekocht samen met de geadviseerde hevel.
Dit is een automatische hevel met terugslagklepje waardoor je met de binnenste buis even moet pompen om het hevelen te starten, dit werkt voor mij prima.
Erg veel plezier heb ik van de siliconen slang die ik heb gekocht, dit is een slang die een stuk sterker is dan de standaard slang en kan tegen uitkoken zonder vervorming, en tijdens gebruik met vulpijpje knikt hij niet.

De manier waarop ik bottel is vind ik zelf effectief, het werkt snel en zonder knoeien.
Na het drinken van een biertje spoel ik altijd mijn flessen drie keer om met schoon water en plaats ze omgekeerd in het krat terug. Als ik dan drie kratten leeg fust heb kan ik weer bottelen, dit begint bij het vullen van de vaatwasser. Hier passen met een beetje beleid 75 flesjes in en ik laat het een normaal hoofdwas programma draaien. Daarna gaan de flesjes in de oven, We hebben een Bosch oven die behoorlijk groot is en hier passen precies 75 flesjes in. Deze laat ik met de stand hetelucht doorverwarmen naar 150 graden voor een anderhalf uur hierna schakel ik de oven uit en laat de ovendeur dicht. De volgende dag kan ik dan bottelen, ik pak de flesjes uit de oven en plaats ze op een dienblad stijf tegen elkaar. Het dienblad plaats ik op een bijzet tafeltje onder het aanrechtblad en er staan ongeveer dertig flesjes klaar om gevuld te worden. het bier staat dan klaar en er is suiker al toegevoegd. Het vulpijpje is op de slanggeplaatst en staat in een van de middelste flesjes hierdoor heeft hij wat steun en kan hij niet omvallen bij het starten van hevelen. je moet hem in een flesje zetten omdat het ventiel ingedrukt moet zijn om de hevel te kunnen starten. als de hevel loopt gaat het snel en zonder schuimen, ik vul tot het bier aan de rand van het flesje. Het is een beetje opletten en snel reageren bij het afvullen, op het moment dat het bier over de rand van het flesje dreigt haal ik snel de vulpijp omhoog. Hierdoor daalt het niveau in het flesje en bij het helemaal uit de fles halen van de vulpijp blijkt het niveau precies goed te zijn, als je iets verder wilt vullen kan je de vulpijp schuin in de fleshals steken en nog iets toevoegen, maar als je het goed doet is dit niet nodig maar moet je wel goed timen.
Niels