Bottelhulpje

Gestart door Jacques, 18-06-2006 11:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Na jarenlange gebruik van mijn rvs bottelventiel gaf deze enige tijd geleden de geest. Metaalmoeheid van het binnenwerk was de reden. Jammer want het was een bijzonder fijn apparaatje dat ik destijds bij Huisvlijt in Den Bosch had gekocht en dat ik nergens anders te koop heb gezien.

Het vullen met een kraantje vind ik geen alternatief. Flesje pakken, kraantje openen, flesje vol laten lopen (waardoor deze steeds zwaarder wordt), kraantje sluiten en flesje weer wegzetten, zijn te veel handelingen zeker als je wat meer flessen moet vullen.

Ik kocht dus een automatisch afvulpistool bij Drogisterij De Gier in Tilburg. Nu is dit geen adres om naar toe te gaan. Veel materiaal ligt er al erg lang. Omdat ik destijds vrij acuut iets nodig had (ik was stom weg vergeten iets deugdelijks te kopen) en geen zin had om weer een heel brouwsel aan een kraantje af te vullen was ik naar deze leverancier gegaan. Geen wonder dus dat ik een oud model kocht van het afvalpistool. Het grote nadeel van zo'n ding is dat er een flinke schuimontwikkeling in het apparaatje ontstaat waardoor het niet goed functioneert. Op de site van Brouwland zag ik dat ze inmiddels dit apparaatje verkopen dat antischuimconstructie zou bevatten.





Heeft iemand ervaring met dit bottelapparaatje?


Afgelopen Open Deur dagen kocht ik zo'n apparaatje. Erg goedkoop. Het voldoet goed maar je moet wel heel goed opletten dat je het buisje recht in de hals van de fles steekt. Doe je dat niet dan begint het bier al te stromen. Het is razend simpel en je vult er de flessen mee zonder schuimvorming. Het navullen van de flessen gaat makkelijk als je de pijp uit de fles haalt en de pijp schuin houdt. Met een beetje opletten kun je er snel en zonder knoeien veel flessen vullen.
Zijn er anderen met ervaringen met dit bottelhulpje?


Jaap

Die bovenste bottelhulp heb ik in het verleden ook gebruikt, inderdaad veel schuim en geklieder. Misschien dat die antischuimconstructie verbetering heeft gebracht, maar op het plaatje ziet ie er nog net zo uit als voorheen.

Tegenwoordig gebruikt ik het onderste afvulpijpje, die voldoet veel beter. Simpel en doeltreffend.

Niels

Hoi,

Ik heb dit bottelhulpje een paar maanden geleden gekocht samen met de geadviseerde hevel.
Dit is een automatische hevel met terugslagklepje waardoor je met de binnenste buis even moet pompen om het hevelen te starten, dit werkt voor mij prima.

Erg veel plezier heb ik van de siliconen slang die ik heb gekocht, dit is een slang die een stuk sterker is dan de standaard slang en kan tegen uitkoken zonder vervorming, en tijdens gebruik met vulpijpje knikt hij niet.





De manier waarop ik bottel is vind ik zelf effectief, het werkt snel en zonder knoeien.
Na het drinken van een biertje spoel ik altijd mijn flessen drie keer om met schoon water en plaats ze omgekeerd in het krat terug. Als ik dan drie kratten leeg fust heb kan ik weer bottelen, dit begint bij het  vullen van de vaatwasser. Hier passen met een beetje beleid 75 flesjes in en ik laat het een normaal hoofdwas programma draaien. Daarna gaan de flesjes in de oven, We hebben een Bosch oven die behoorlijk groot is en hier passen precies 75 flesjes in. Deze laat ik met de stand hetelucht doorverwarmen naar 150 graden voor een anderhalf uur hierna schakel ik de oven uit en laat de ovendeur dicht. De volgende dag kan ik dan bottelen, ik pak de flesjes uit de oven en plaats ze op een dienblad stijf tegen elkaar. Het dienblad plaats ik op een bijzet tafeltje onder het aanrechtblad en er staan ongeveer dertig flesjes klaar om gevuld te worden. het bier staat dan klaar en er is suiker al toegevoegd. Het vulpijpje is op de slanggeplaatst en staat in een van de middelste flesjes hierdoor heeft hij wat steun en kan hij niet omvallen bij het starten van hevelen. je moet hem in een flesje zetten omdat het ventiel ingedrukt moet zijn om de hevel te kunnen starten. als de hevel loopt gaat het snel en zonder schuimen, ik vul tot het bier aan de rand van het flesje. Het is een beetje opletten en snel reageren bij het afvullen, op het moment dat het bier over de rand van het flesje dreigt haal ik snel de vulpijp omhoog. Hierdoor daalt het niveau in het flesje en bij het helemaal uit de fles halen van de vulpijp blijkt het niveau precies goed te zijn, als je iets verder wilt vullen kan je de vulpijp schuin in de fleshals steken en nog iets toevoegen, maar als je het goed doet is dit niet nodig maar moet je wel goed timen.
 
Niels

oranjeboombiertje

hallo,

Ik gebruik ook het afvulpijpje van Brouwland erg snel en zonder al te veel rommel. De flesjes vul ik af per 8 of 10 dan doe ik er eerst een kroonkurk op en dan weer een rijtje flessen, dit werkt erg goed voor mij.

Koen

Hoi Jacques,

Het anti-schuim mechanisme bestaat eruit dat het bier niet recht naar beneden valt, maar op een dopje land waardoor het horizontaal, als een parapluutje uit het apparaat komt. Het idee is dat het bier daardoor de wand raakt en daarlangs naar beneden loopt zonder te plenzen en te schuimen.

Ik heb het op de opendeurdagen gekocht en ga het dadelijk voor het eerst proberen, mijn ervaringen ermee volgen dus binnenkort.

Overigens vind ik De Gier een erg leuke winkel, inderdaad niet voor de uitgebreide keuze of het actuele assortiment, maar meer omdat de tijd daar stil heeft gestaan. Zij waren een van de weinige winkels die in 1980 bierbrouwartikelen verkochten en toen was de eigenaar al stokoud  ^-^.

gelfling

Ik gebruik al ruim een jaar het buisje. Ideaal alternatief. Hoewel ik snel afgeleid ben, en er af en toe toch een flesje overstroomd, heb ik geen behoefte om een ander alternatief te zoeken.
Er zit echter een nadeel aan: Bij bier met veel dikke gistvlokken wil het wel eens voorkomen dat het pinnetje blijft hangen.

Jay

Ik gebruik ook zo'n afvulpijpje. De eerste paar keer was ik prima tevreden. De laatste 2 keer heb ik echter volop problemen. Het pinnetje blijft hangen en daardoor blijft het bier maar stromen, hetgeen een enorme troep oplevert.

Ik heb niet de indruk dat dikke gistvlokken de reden voor dit euvel zijn. Volgens mij heb ik het pijpje gewoon met te heet water schoongemaakt en is het pinnetje wat krom getrokken waardoor het niet helemaal precies meer past en dus af en toe gewoon klem komt te zitten. Misschien moet ik gewoon maar een nieuwe bestellen, want echt duur zijn ze niet.

DenMaarten

Ik heb ook beide in bezit. Het afvulpistool en het vulpijpje. Het afvulpistool gebruik ik nu ook niet meer, inderdaad heel veel schuimvorming. Voor wijnen te bottelen is het wel prima te gebruiken (geen koolzuur). Het vulpijpje werkt voor mij ook perfect. Ik sluit het rechtstreeks aan op mijn filteremmer van Brouwland waarin het te bottelen bier met de suiker vermengt is. De Gier is inderdaad een leuke winkel om eens te kijken, ze hebben er bijvoorbeeld nog glazen watersloten. Kwaliteit van grondstoffen heb je er niet (meer). Voor mijn eerste keer bier brouwen heb ik er eens hop gehaald. Toen nog geen idee had ik hoe het er uit moest zien. Ik kreeg dus een muf ruikend bruin / geel zakje mee. Niet best dus, het uiteindelijke bier ook niet. Jammer.

Groeten,
Maarten

Jacques

Citaat van: Koen op 18-06-2006  16:41 uHet anti-schuim mechanisme bestaat eruit dat het bier niet recht naar beneden valt, maar op een dopje land waardoor het horizontaal, als een parapluutje uit het apparaat komt. Het idee is dat het bier daardoor de wand raakt en daarlangs naar beneden loopt zonder te plenzen en te schuimen.

Hoi Koen,

Toch denk ik dat ze iets anders bedoelen. In het verleden (± 20 jaar geleden) heb ik ook zo'n apparaatje gekocht. Ook toen werd de vloeistof naar de zijkant van de fles geleid. Het probleem van die apparaatjes is dat er veel schuim in het afsluitmechanisme komt waardoor deze niet goed functioneert.
Het afvulbuisje functioneert veel beter. Het nadeel is wel dat je goed moet opletten omdat anders de fles overspoelt. Daar moet je ook goed voor opletten bij het bottelpistool want bij flinke schuimvorming slaat het dus niet af en moet je handmatig de knop omhoog trekken om de biertroom te stoppen.

Citaat van: Jay op 18-06-2006  18:44 uIk heb niet de indruk dat dikke gistvlokken de reden voor dit euvel zijn. Volgens mij heb ik het pijpje gewoon met te heet water schoongemaakt en is het pinnetje wat krom getrokken waardoor het niet helemaal precies meer past en dus af en toe gewoon klem komt te zitten. Misschien moet ik gewoon maar een nieuwe bestellen, want echt duur zijn ze niet.

Ze zijn inderdaad goedkoop te noemen. Erg duurzaam zien de pijpjes er niet uit. Het pinnetje dat op de bodem van de fles ingedrukt moet worden om de vloeistof te laten stromen ziet er inderdaad vrij fragiel uit. Het is misschien een idee om er altijd een reserve pijpje in huis te hebben. Kun je altijd bottelen als er iets mis gaat met zo'n pijpje.




Worden er nog andere bottelhulpjes gebruikt door hobbybrouwers. Ik ben heel benieuwd wat daarmee de ervaringen zijn.
Op dit forum worden hele discussies gevoerd over allerlei technische zaken rond het maischen en vergisten, maar over de wijze waarop gebotteld wordt is tot nu toe weinig gesproken.

Adrie

Die eerste had ik eerst. Inderdaad, heel veel schuim en zuurstofinslag, vooral bij koud bier dat in relatief warme flessen terecht komt. Wat een onding!

De tweede gebruik ik tegenwoordig en ik vind het erg handig.

Henielma

In het begin gebruikte ik een hevel die bedoeld was voor het overhevelen en bottelen van wijn. Dit is een plastic klem die je over een slangetje schuift. In laboritoria worden deze ook veel gebruikt. Als je er op drukt dan klem je het slangetje af en deze stand wordt dan vastgehouden. Als je de klem weer losmaakt dan begint het weer te stromen.
Dit begon na twee keer bottelen te vervelen en sindsdien gebruik ik de tweede zoals je die aangeeft. Deze werkt prima alleen gaandeweg het bottelen begint de afsluiting wel eens te lekken. Dit komt omdat de rubber o-ring in het ventiel verschuift. Als je dan aan het pinnetje trekt komt deze weer op z'n plaats en sluit de ventiel weer af.

Drents Hopbier

Citaat van: Henielma op 18-06-2006  22:08 uDit is een plastic klem die je over een slangetje schuift. In laboritoria worden deze ook veel gebruikt. Als je er op drukt dan klem je het slangetje af en deze stand wordt dan vastgehouden. Als je de klem weer losmaakt dan begint het weer te stromen.
Ik denk dat ik op de eenvoudigste manier bottel. Hevel in de fles, (steriele) slang met glazen buisje aan het eind, even aanzuigen en vullen maar. Ik gebruik wel kleine beugelflesjes, dus terwijl het ene flesje gevuld wordt (vanaf de bodem) kan ik de andere sluiten. Voor noodgevallen heb ik een schaarklemmetje (gebietst tijdens bloedgeven) om de slang dicht te knijpen. Naast het flesje heb ik altijd een lamp, zodat ik kan zien wanneer het flesje vol is en als het glazen buisje er dan uitgaat, is het flesje precies ver genoeg gevuld.
Wel een lang verhaal eigenlijk voor zo'n simpele methode.

Hopbier

Edgar

Ik ben niet vies van gadgets, maar gebruik tot nu toe enkel een gewoon hevelfilter, zonder enig hulpstuk. Het gaat prima, maar als ik dit zo lees is het een hopeloos ouderwetse methode.

Op dezelfde manier werk ik probleemloos met het twee-armige kroonkurk-ding. Heb me omdat iedereen erover riep hoeveel handiger het was, zo'n staand ding aangeschaft. Het werkt, maar ik ben er niet kapot van. Ik laat het voorlopig dus nog even bij het simpele slangetje van het hevelfilter.

jeroentjecross

Ik heb het bovenste afvulpistool nu een half jaar en gebruik die in combinatie met een hevel en ik heb er tot nu toe geen last gehad van schuim. Het ontluchtings slangetje bovenop zorgt ervoor dat de lucht uit de fles kan ontsnappen en daarbij de flesjes een beetje schuinhouden en het bier zit perfect in de fles zonder schuim. Ik heb er tot nu toe al een liter op 200 mee gebotteld en eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Wil

Tja ik moet zeggen, ik gebruik ook het afvulpistool. Voorheen met kraan en hevel gespeeld. Zet gewoon het vergistings vat hoog weg, sluit een slang aan de kraan van het vat en dan het vulpistool. Vullen maar.
Schuimvorming nog nooit gehad tijdens het afvullen (TIP=misschien iets langer wachten tijdens de 2e vergisting?).
Gr. Wil

Emile

Het afvulpistool was een ramp. Het luistert heel erg nauw hoe deze is afgesteld. Een tikje teveel en hij sluit helemaal niet. Ook gaat het veel te hard, het is een onding. Interessant om te horen dat een enkeling hier wel goed mee kan werken.

Het afvulpijpje heb ik nog nooit geprobeerd, maar dat ziet er wel interessant uit. Ga ik zeker proberen.

Ook ik vul nog gewoon af met een hevelslang. Regelmatig bottelen we redelijke hoeveelheiden (70-80 liter), maar dat doen we met zijn tweeën, dat scheelt toch wel. We gooien alle flesjes in een Chemipro oplossing in een grote zwarte plastic metselkuip (160 liter). Hier kunnen in 1 keer 6 kratten in. Daarna met zo'n dubbele jet-blast op de kraan schoonspoelen.

Waar ik trouwens aan zit te denken is het volgende (als we het toch over de bottelhulp hebben):
- Een koperen leiding netwerk met 24 pijpjes erop die exact op 1 krat pijpje past, zodat je heel snel een chemipro oplossing hierin kunt pompen. Zet het geheel op zijn kop en je kunt het schoonspoelen met water (aansturing d.m.v. een pomp).
- Een microcontroller die een elektrische klep aanstuurt die precies 0.3 L / 0.45 L / 0.75 L etcetera doorlaat. De klep heb ik, ook het water-flow metertje heb ik, nu alleen nog wat tijd om het te ontwerpen en te bouwen. Dan wordt het bottelen een kwestie van fles eronder en klaar.

Ik hoop hier t.z.t aan te kunnen gaan werken. Leven er nog andere ideëen om het bottelen te vereenvoudigen?

Oscar

Citaat van: Emile op 19-06-2006  11:57 uWe gooien alle flesjes in een Chemipro oplossing in een grote zwarte plastic metselkuip (160 liter). Hier kunnen in 1 keer 6 kratten in. Daarna met zo'n dubbele jet-blast op de kraan schoonspoelen.

even kort off-topic : Chemipro is een chloorhoudend middel, dus mee uitkijken (Goed naspoelen), echter als je een oplossing gebruikt van Sulfiet, met een beetje citroenzuur (Beide zijn bier-eigenstoffen), dan hoef je niet na te spoelen..dat scheelt weer in tijd...zeker met zulke grote hoeveelheden.

groeten en gezondheid
Oscar

DenMaarten

Citaat van: Oscar op 19-06-2006  12:46 uChemipro is een chloorhoudend middel, dus mee uitkijken (Goed naspoelen)

Geld dat ook voor de "groene" chemipro Oxi? Deze gebruik ik sinds een tijd vrij vaak en goed spoelen doe ik niet altijd.

Groeten,
Maarten

Oscar

Citaat van: DenMaarten op 19-06-2006  13:43 uGeld dat ook voor de "groene" chemipro Oxi?

Dat denk ik wel....en bij deze is het zelf zo dat als de contact tijd te lang is dat het glas wordt aangetast (wordt ruw)....dit is dus vrij agressief spul.

Citaat van: DenMaarten op 19-06-2006  13:43 uDeze gebruik ik sinds een tijd vrij vaak en goed spoelen doe ik niet altijd.

Dat is niet verstandig....met deze middelen altijd goed naspoelen...wel eens chloor luchtjes/smaakjes aan je bier gehad..??

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Chemipro Oxi bevat geen natronloog en geen chloor, heeft als actief ingrediënt waterstofperoxide. Hoeft niet noodzakelijkerwijs nagespoeld te worden. Ik geef trouwens de voorkeur aan caustic.

DenMaarten

Citaat van: Oscar op 19-06-2006  13:57 uDat denk ik wel....en bij deze is het zelf zo dat als de contact tijd te lang is dat het glas wordt aangetast (wordt ruw)....dit is dus vrij agressief spul.

Dat is niet verstandig....met deze middelen altijd goed naspoelen...wel eens chloor luchtjes/smaakjes aan je bier gehad..??

Groeten en gezondheid
Oscar

Ik heb nog nooit chloor luchtjes en of smaakjes gehad.

Citaat van: Edgar op 19-06-2006  14:04 uChemipro Oxi bevat geen natronloog en geen chloor, heeft als actief ingrediënt waterstofperoxide. Hoeft niet noodzakelijkerwijs na-gespoeld te worden. Ik geef trouwens de voorkeur aan caustic.

Dat is dan duidelijk, maar spoelen kan dan waarschijnlijk ook geen kwaad.

Dank voor jullie reactie!

Groeten,
Maarten

EBC

Ik gebruik al jaren een RVS klemmetje. Het klemmetje schuift over de hevel slang en heeft de slang zo in zijn 'bek'. In rust wordt de slang zo dichtgeknepen. Knijp je de klem open dan stroomt het bier, laat je 'm los dan stopt het. Om vermoeidheid te voorkomen kan je met een beugeltje de klem in open stand laten staan. Dat beugeltje verschuif je gewoon met de hand waarin je het klemmetje vasthoudt. Dat kost maar een heel klein beetje behendigheid. In de andere hand de lege bierfles en vullen maar. Werkt perfect en komt niet in aanraking met je bier.






Henk oet Paiz

EBC, kun je aangeven waar je zo'n klemmetje kunt kopen, dat lijkt me een erg handig ding.

Ik bottel overigens met een kleine diameter siliconenslang aan een hevel. In de slang een kunststof kraantje waaraan nog een stukje slang. Dit plaats ik in een flesje en tijdens vullen sluit ik de gevulde fles met een kroonkurk. Perfecte methode, zonder gesmeer en redelijk snel. Vulpijpje heb ik ook geprobeerd, maar dat wilde bij mij ook niet afsluiten en er ontstond dus een enorm gesmeer/gelek.

Groeten,

Henk  :proost2:

Johannes

Chloor moet je in geen geval op koper gebruiken!

EBC

Ik heb het ooit gekocht bij Brouwerij De Gans in Goes. Die konden ze mondjesmaat leveren. Ik heb ze nooit in enige brouwwinkel gezien. Brouwland, hier ligt weer een nieuwe markt!

De fabriek heet tegenwoordig Ditzler Schwilch AG en is/was gevestigd te Wetzikon, Zwitserland. Op Seite 3-4 vind je ze terug in verschillende formaten: http://www.zum-brotchorb.ch/schwilch/
Ze heten dus Druckhahn, vergeet er geen Stellring bij te bestellen!

Ongeveer net zoiets, maar wel kwalitatief minder heb ik gezien bij een Oil & Vinegar winkel, daar gebruiken ze zelf. Misschien dat zij ook zoiets kunnen leveren?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.