Bottelhulpje

Gestart door Jacques, 18-06-2006 11:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

René K

Het flessen schoonmaken blijft bij mij toch een serieuze zaak. Nadat we allen zoveel moeite hebben gedaan om uiteindelijk jongbier te krijgen wil ik het bier niet graag laten verpesten door niet goed gereinigde flessen.

Natuurlijk kan het zo zijn dat brouwers goede resultaten behalen met alleen het naspoelen van flesjes. Toch neem ik liever het zekere voor het onzekere en worden ze bij mij (nadat ze leeggedronken en goed zijn gespoeld) grondig gereinigd met chloor voor het bottelen.

Tja, er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Die van mij is misschien dan wat langer dan andere wegen, toch ben op deze manier aardig zeker van een goede reis op een comfortabele weg.

KingKarel

Vraagje voor Edgar,

Ik heb ook het bottelhulpje, maar vandaag spoot het bier echter langs het rubbertje. Waar heb je dat vernieuwde rubberen ringetje gehaald? Wat zijn de afmetingen?
Groeten
Karel.

p.s. Ook gebotteld met 29 mm kurken op 26 mm flessen... oeps...  :verbergen: Lijken wel goed dicht te zitten... Afwachten maar...

Edgar

Dat ringetje komt uit een obscuur Gents zaakje. Maar het zou niet moeilijk te vinden moeten zijn in jouw buurt. De maat is 4mm binnen, 7 mm buiten. Dus 1,5mm dik, en dat is 0,5mm dikker dan het oorspronkelijke ringetje. Het zou trouwens kunnen dat in jouw geval het ringetje een beetje van z'n plaats is gekomen. Dit omdat je zegt 'spoot langs'. Wat gepruts zou het dan in elk geval iets beter moeten maken. Overigens heb ik het nu al vaak gebruikt en met het dikkere ringetje gaat het nog altijd perfect. Het sluit heel goed af.

Citaat van: KingKarel op 20-08-2008  23:13 up.s. Ook gebotteld met 29 mm kurken op 26 mm flessen... oeps...  :verbergen: Lijken wel goed dicht te zitten... Afwachten maar...

Oei, weet je zeker dat ze goed dicht zitten? Ik zou ze overdoppen; nu kan het nog.

Jacques

Citaat van: KingKarel op 20-08-2008  23:13 uIk heb ook het bottelhulpje, maar vandaag spoot het bier echter langs het rubbertje.

Omdat het bottelhulpje vrij fragiel is heb ik een reserve exemplaar (zo duur zijn die dingen nu ook weer niet). Tot nu toe heb ik deze geen keer hoeven aan te spreken.

VinMor

Iemand nog een update over het gebruik van dit apparaatje?



Ik had hem besteld, omdat mijn huidige bottelpijpje niet goed functioneert.
Hoe werkt die precies? Je doet de hevelslang om het geribbelde stuk en het buisje aan de bovenkant is voor de zuurstof?
Verder kan je nog draaien aan de kop, dan wordt de knop die je indrukt aan de bovenkant groter/kleiner...
Sorry voor de stomme vragen  :weetniet: :nut:

Nozem

Dit is een topic van 7 jaar oud, dat ding is noot een succes geworden, het bottelpijpje wel...

Waarom functioneert je bottelpijpje niet goed, wat is het probleem?
Zo'n bottelpijpje werkt prima. Mocht deze niet werken dan heb je de veer verkeerd om geplaatst, de o-ring is beschadigd of je hebt vuil in het pijpje.

Maak zo'n bottelpijpje goed schoon na gebruik! Het uitstekende pinnetje heeft van binnen een doodlopend gaatje waar vuil in kan gaan zitten.

VinMor

Uiteraard mag ik heel koppig zelf proberen of dit een meerwaarde heeft op mijn collectie :)
Ik las ook positieve reacties en de prijs vond ik acceptabel.
Alleen voor ik hem gebruik zou ik gewoon wat meer info hebben over hoe de mede-forumleden hem gebruikten.
(aangezien hij nog steeds te koop is, moet hij toch ook goed verkopen)

Leidsche_Brouwer

Ik heb hem, en ben er op zich tevreden over.
He is niet beter dan een bottelpijpje, maar ik vind ook niet slechter. Ik gebruik beiden en heb niet een enorme voorkeur.
Voordeel is vooral dat als je je flesjes vast klaar zet in een kratje, je ze heel snel achter elkaar kunt vullen.
Nadeel is dat je goed moet uitkijken dat je niet iets te lang het knopje inhoudt (dan spuit het bier er aan de bovenkant uit).
Als ik het nog eens zou moeten doen zou ik alleen een bottelpijpje kopen, puur omdat die goedkoper is en eigenlijk net zo goed.
Maar nu ik m toch heb heb ik er geen hekel aan.
 

VinMor

Citaat van: Leidsche_Brouwer op 11-12-2015  10:46 uIk heb hem, en ben er op zich tevreden over.
He is niet beter dan een bottelpijpje, maar ik vind ook niet slechter. Ik gebruik beiden en heb niet een enorme voorkeur.
Voordeel is vooral dat als je je flesjes vast klaar zet in een kratje, je ze heel snel achter elkaar kunt vullen.
Nadeel is dat je goed moet uitkijken dat je niet iets te lang het knopje inhoudt (dan spuit het bier er aan de bovenkant uit).
Als ik het nog eens zou moeten doen zou ik alleen een bottelpijpje kopen, puur omdat die goedkoper is en eigenlijk net zo goed.
Maar nu ik m toch heb heb ik er geen hekel aan.

Maar je sluit gewoon je hevel op dat buisje aan de zijkant,  het bovenste gedeelte is voor lucht,  en het gedeelte waaraan je kan draaien voor de hoeveelheid?
Kan je mij een klein beetje op weg helpen?
Beter teveel voorbereid dan dadelijk met een probleem,  haha

Leidsche_Brouwer

Bijna goed.
Zijkant is inderdaad voor bier
Bovenkant is overloop en voor lucht (het slangetje dat erop zit vult zich met bier als je iets te lang het knopje inhoudt zodat het niet wegspuit)
Draaiwerking van de knop is puur om te bepalen hoe stroef deze gaat. op deze manier kan je preciezer bedienen. Er zit bij mijn weten geen mechanisme op waarmee je de hoeveelheid kunt instellen.
Wel kan je, door het rubbertje op de tuut onderaan naar boven of beneden te schuiven, instellen hoe vol je je flesjes kunt doen. Maar kraan open / kraan dicht komt gewoon neer op een snelle duim.
helpt dit?

VinMor

Ik ga hem even proberen met water eerst, voor ik hem ga gebruiken dinsdag.
Maar met de gegeven info kom ik inderdaad een stuk verder, bedankt!

Leidsche_Brouwer

Goed idee, heb ik ook gedaan :D
Bedenk wel dat ie met bier iets stroever gaan, dus dat je de instelling van het knopje misschien moet finetunen.

Davester

Grappig, bij ons blijft het vulpijpje ook regelmatig doorstromen dus we wilden op zoek naar een alternatief maar zie nu dus dat de meeste toch gewoon het vulpijpje gebruiken.
Dan denk ik dat we onze onkunde moeten gaan omzetten in kennis en ervaring om er ook beter mee overweg te kunnen.  :nut:

de Machtige Wil

Ik gebruik ook zo'n afvulpijpje.
Eerst had ik één die ik op mijn hevel kon zetten maar die was na 2 keer brouwen stuk. Nu heb ik er één die ik op de tapkraan van mijn gistvat zet. Het vullen gaat op deze manier prima.  :biersmile:

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 09-07-2019  16:27 uIk gebruik ook zo'n afvulpijpje.
Eerst had ik één die ik op mijn hevel kon zetten maar die was na 2 keer brouwen stuk. Nu heb ik er één die ik op de tapkraan van mijn gistvat zet. Het vullen gaat op deze manier prima.  :biersmile:

Door mij wordt al jaren een vulpijpje gebruikt die via een siliconen slang verbonden is met mijn bottelemmer. Ik heb nog steeds dezelfde. Heel wat brouwsels heb ik ermee gebotteld.
Omdat een vulpijpje er niet al te solide uitziet had ik er meteen twee gekocht. Het reserve exemplaar nog steeds niet nodig gehad. Ik ben dan ook een beetje verbaasd dat bij jou na 2 keer gebruik al stuk was.

de Machtige Wil

Citaat van: Jacques op 09-07-2019  21:27 uIk ben dan ook een beetje verbaasd dat bij jou na 2 keer gebruik al stuk was.

Het verbaasde mij ook. Tijdens het schoonmaken was het veertje losgeraakt. Ik heb toen ook gelijk maar twee stuks besteld.

orangeloo

Citaat van: de Machtige Wil op 10-07-2019  09:38 uHet verbaasde mij ook. Tijdens het schoonmaken was het veertje losgeraakt. Ik heb toen ook gelijk maar twee stuks besteld.

Er zijn 2 modellen vulpijpjes. 1 met veertje (met witte kunststof) en 1 zonder. (met zwarte kunststof)
Ik gebruik die zonder veertje en heb deze al 9 jaar in gebruik. Maar ik heb net als Jacques ook een reserve liggen.   ^-^
Deze gebruik ik wel eens tussentijds, als de vulpijp bv is verstopt door een verdwaald hopblaadje of houdsnippertje.
Die met veertje heb ik ook, maar die vind ik niet prettig werken.  :brouwen:

(Bericht 2500... Krijg ik nu een glaasje bij achter mijn naam.  ;D 8) :nut: )

tdp

Citaat van: Orangeloo op 10-07-2019  10:18 u(Bericht 2500... Krijg ik nu een glaasje bij achter mijn naam.  ;D 8) :nut: )

Wel NEN DIKKE PROFICIAT!

JanEric

Citaat van: de Machtige Wil op 10-07-2019  09:38 uHet verbaasde mij ook. Tijdens het schoonmaken was het veertje losgeraakt. Ik heb toen ook gelijk maar twee stuks besteld.
Die witte heeft een veertje, maar dat kun je gewoon weer terugstoppen. de ene kant is iets dikker dan de andere kant waardoor je even moet uitproberen aan welke kant het veertje zijn werk blijft doen.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 10-07-2019  10:18 uEr zijn 2 modellen vulpijpjes. 1 met veertje (met witte kunststof) en 1 zonder. (met zwarte kunststof)
Ik gebruik die zonder veertje en heb deze al 9 jaar in gebruik. Maar ik heb net als Jacques ook een reserve liggen.   ^-^

Ook ik gebruik de zwarte variant. En soms blijft deze lopen als er iets van hop, hout of gistprop meegekomen is. Dat is echter sporadisch het geval.

hansHalberstadt

Het nadeel van dit soort 'hulpjes' vind ik dat je minder controle hebt omdat de beslissing wanneer open of dicht door het ding genomen wordt ipv door mij. Daarom gebruik ik gewoon een siliconenslang waar ik met de hand een klein knikje in maak wat als kraantje fungeert en met een dun RVS pijpje. Pijpje op de bodem van het flesje, dan vullen en het laatste beetje exact bijvullen tot de gewenste hoogte. Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2019  08:23 u... Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.

Je kan het pijpje ook tegen de hals van de fles drukken, om zo het laatste beetje af te vullen. Blijft klooien.

emiel1

Het voordeel is wel dat al je flesjes tot gelijke hoogte gevuld zijn. Als je tenminste stopt als het bier exact de rand van de fles bereikt heeft.

de Machtige Wil

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2019  08:23 uHet nadeel van dit soort 'hulpjes' vind ik dat je minder controle hebt omdat de beslissing wanneer open of dicht door het ding genomen wordt ipv door mij. Daarom gebruik ik gewoon een siliconenslang waar ik met de hand een klein knikje in maak wat als kraantje fungeert en met een dun RVS pijpje. Pijpje op de bodem van het flesje, dan vullen en het laatste beetje exact bijvullen tot de gewenste hoogte. Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.

Als ik een flesje afvul laat ik hem eerst tot de rand toe vol lopen, wanneer ik dan het vulpijpje verwijder zijn de flesjes allen tot ongeveer 2 cm van de rand gevuld.

hansHalberstadt

Citaat van: de Machtige Wil op 11-07-2019  11:37 uAls ik een flesje afvul laat ik hem eerst tot de rand toe vol lopen, wanneer ik dan het vulpijpje verwijder zijn de flesjes allen tot ongeveer 2cm van de rand gevuld.
Soms kan het zijn dat er schuim ontstaat waardoor het eroverheen zou gaan als je het tot de rand vult. Dan wil je dus even het schuim laten zakken en dan nog een klein beetje erbij. Maar goed, iedereen zijn voorkeur.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.