Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
p.s. Ook gebotteld met 29 mm kurken op 26 mm flessen... oeps... Lijken wel goed dicht te zitten... Afwachten maar...
Ik heb ook het bottelhulpje, maar vandaag spoot het bier echter langs het rubbertje.
Ik heb hem, en ben er op zich tevreden over.He is niet beter dan een bottelpijpje, maar ik vind ook niet slechter. Ik gebruik beiden en heb niet een enorme voorkeur.Voordeel is vooral dat als je je flesjes vast klaar zet in een kratje, je ze heel snel achter elkaar kunt vullen.Nadeel is dat je goed moet uitkijken dat je niet iets te lang het knopje inhoudt (dan spuit het bier er aan de bovenkant uit).Als ik het nog eens zou moeten doen zou ik alleen een bottelpijpje kopen, puur omdat die goedkoper is en eigenlijk net zo goed.Maar nu ik m toch heb heb ik er geen hekel aan.
Ik gebruik ook zo'n afvulpijpje. Eerst had ik één die ik op mijn hevel kon zetten maar die was na 2 keer brouwen stuk. Nu heb ik er één die ik op de tapkraan van mijn gistvat zet. Het vullen gaat op deze manier prima.
Ik ben dan ook een beetje verbaasd dat bij jou na 2 keer gebruik al stuk was.
Het verbaasde mij ook. Tijdens het schoonmaken was het veertje losgeraakt. Ik heb toen ook gelijk maar twee stuks besteld.
(Bericht 2500... Krijg ik nu een glaasje bij achter mijn naam. )
Er zijn 2 modellen vulpijpjes. 1 met veertje (met witte kunststof) en 1 zonder. (met zwarte kunststof) Ik gebruik die zonder veertje en heb deze al 9 jaar in gebruik. Maar ik heb net als Jacques ook een reserve liggen.
... Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.
Het nadeel van dit soort 'hulpjes' vind ik dat je minder controle hebt omdat de beslissing wanneer open of dicht door het ding genomen wordt ipv door mij. Daarom gebruik ik gewoon een siliconenslang waar ik met de hand een klein knikje in maak wat als kraantje fungeert en met een dun RVS pijpje. Pijpje op de bodem van het flesje, dan vullen en het laatste beetje exact bijvullen tot de gewenste hoogte. Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.
Als ik een flesje afvul laat ik hem eerst tot de rand toe vol lopen, wanneer ik dan het vulpijpje verwijder zijn de flesjes allen tot ongeveer 2cm van de rand gevuld.