Bottelhulpje

Gestart door Jacques, 18-06-2006 11:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Citaat van: Jacques op 11-03-2008  17:18 uHet is geen geklieder hoor. Je moet wel eerst het pijpje weer rechthouden voordat je deze omhoog haalt.

Precies, en laat het nou zo zijn dat ik daar niet altijd in slaag met een mooie bierdouche tot gevolg. Ideaal zou zijn dat de vulhoogte precies goed is als je dat ding uit de fles trekt. Een dunner buisje dus.

Edgar

Precies mijn idee Johannes ;) Dat schuin houden heb ik geprobeerd maar dat ging niet lekker*. Ik heb ze toch liever iets voller. Niet voor de hoeveelheid maar voor die regels en omdat ik liever niet zo'n grote plof heb bij het openen. Laat staan bij het ontploffen, moest dat ooit gebeuren.

*inmiddels achterhaald. Oefening baart kunst.

Henielma

Ik heb tijdens het bottelen ook al vaak gedacht en gewenst dat het buisje dunner zou zijn zodat de flessen gemakkelijker voldoende vol te krijgen zijn.

Wie kent een makkelijke oplossing om dat buisje dunner te krijgen zodat het niveau minder daalt bij het uithalen van het bottelhulpje?

Jacques

Citaat van: Edgar op 11-03-2008  17:44 uPrecies mijn idee Johannes ;) Dat schuin houden heb ik geprobeerd maar dat ging niet lekker.

Gewoon een kwestie van trainen. Bij mij ging het in het begin ook steeds mis.
Een dunner buisje kan maar dan gaat het bottelen denk ik toch iets minder snel.

jacob

Misschien kan je het pennetje verlengen dan blijft het pijpje hoger en heeft hij minder volume. Je heb alleen kans dat ie gaat schuimen en hij wordt een beetje onstabiel. 
Jacob

Jacques

Als je het pennetje verlengt, dan loop je denk ik meer kans dat je met het pennetje tegen de flessenhals tikt bij het het uit de fles trekken. Een bierdouche is dan het gevolg.

pincopallino

Citaat van: Henielma op 11-03-2008  19:34 uIk heb tijdens het bottelen ook al vaak gedacht en gewenst dat het buisje dunner zou zijn zodat de flessen gemakkelijker voldoende vol te krijgen zijn.

Wie kent een makkelijke oplossing om dat buisje dunner te krijgen zodat het niveau minder daalt bij het uithalen van het bottelhulpje?

Je kunt het buisje verkorten of anders een dunner slang in het bestaande buis insteken.

Edgar

Citaat van: pincopallino op 12-03-2008  09:02 uJe kunt het buisje verkorten of anders een dunner slang in het bestaande buis insteken.

Beide oplossingen zullen niet helpen. Het gaat om het volume dat het buisje in de fles inneemt, als het op de bodem rust.

Het verlengen van het pennetje is ook niet ideaal. Het heeft tot gevolg dat het bier in de fles zal sproeien, terwijl het hele idee van dat ding nu juist is dat je rustig, zonder zuurstofinslag, vanaf de bodem kunt vullen.

pincopallino

Citaat van: Edgar op 12-03-2008  09:23 uBeide oplossingen zullen niet helpen. Het gaat om het volume dat het buisje in de fles inneemt, als het op de bodem rust.

Het verlengen van het pennetje is ook niet ideaal. Het heeft tot gevolg dat het bier in de fles zal sproeien, terwijl het hele idee van dat ding nu juist is dat je rustig, zonder zuurstofinslag, vanaf de bodem kunt vullen.
Ik heb het niet goed weergegeven. Als je het buisje verkort en het ontbrekende deel vervangt door een dunner slang of een dunner buisje dan zal het helpen. Het lijkt mij geen moeilijke opgave om dit te doen.

bazje

Citaat van: pincopallino op 12-03-2008  09:53 uIk heb het niet goed weergegeven. Als je het buisje verkort en het ontbrekende deel vervangt door een dunner slang of een dunner buisje dan zal het helpen. Het lijkt mij geen moeilijke opgave om dit te doen.

Volgens mij is dat inderdaad een van de beste oplossingen  :duimop:

Johannes

Ik zie de praktische uitvoering hiervan nog niet voor me. In het geval van een slangetje zul je niet meer goed kunnen 'richten'.

William

Citaat van: Jacques op 18-06-2006  11:34 u

Ik heb vandaag bij het bottelen ook voor het eerst deze bottelhulp gebruikt. Werkt inderdaad goed, snel, zonder te veel schuimvorming. De vulhoogte is in 30 cl euroflesjes en 33 cl flesjes met dezelfde vorm inderdaad net iets te laag. In een Chimay flesje is de vulhoogte echter weer perfect en ook in een 75 cl fles een perfecte vulhoogte.

Ik heb nu de flesjes allemaal bijgevuld met de inhoud van ongeveer 1.5 flesje. Nu maar hopen dat er in deze 1.5 fles geen infectie zit :o

Jacques

Dat bijvullen doe ik door het pjipje omhoog te trekken tot net boven de flessenmond en dan het pijpje schuin te houden waarbij het pinnetje tegen de binnenkant van de fles drukt. Hierdoor stroomt er bier in de fles. Als de fles voldoende gevuld is houd ik het pijpje eerst weer recht en haal hem dan volledig uit de fles.

Het is even een handigheidje die je moet leren maar als je dat eenmaal onder de knie hebt werkt het perfect.

het kerrewiel

Ik heb zelf een vulpijp gemaakt. Een stuk koperen pijp, daar een flauwe knik ingebogen, en de onderzijde schuin afgezaagd. Aan de bovenzijde een klein kogelkraantje gemonteerd, waar de slang van de hevel opgeschroefd word.
Hevel aanzuigen , kraantje dicht. De flessen staat per krat klaar, pijp erin steken, met je duim het kogelkraantje opendraaien en hoppekee. Als het bier tot aan de nek van de fles staat kraantje dicht, en de pijp omhoog trekken. Met het restbier uit de pijp vul je het flesje precies mooi af. Als ik uitgevonden heb hoe fotoos te plaatsen, zal ik hier een foto plaatsen van de vuller.
Ik ben alleen altijd bang dat je met het aanzuigen van de hevel toch een infectie op kan lopen. Hoe zijn de meningen daarover?

Jacques

Lees deze draad voor aanwijzingen hoe je een foto kunt plaatsen.

Mjn persoonlijke ervaring met het aanzuigen van een hevel is dat je daar niet zo snel een infectie van krijgt.
Toch ben ook ik altijd voorzichtig en zorg er voor dat er een doekje met Chemipro Oxi oplossing in de buurt is om de slang even af te vegen.

Edgar

Daarom hebben de standaard heveltjes van Brouwland een aanzuigpijpje, of althans een pijpje dat daarvoor te gebruiken is.

het kerrewiel

Hoi Jacques,

Dat is wel een goeie tip, dat doekje met Chemipro oplossing. Ik zuig normaal de hevel aan, kraantje dicht en dan spoel ik de pijp even schoon onder de hete kraan.
Zou dit ook genoeg zijn? ik heb (tot nu toe, vanavond proeven :proost:) nog geen last van infecties gehad. Kan een beetje chemipro geen kwaad in het bier?

Herman

Een stukje zilverfolie om het pijpje (slang), werkt ook goed. Na aanzuigen gooi je dit gewoon weg en je mond is dan niet in contact geweest met de pijp (slang).

Edgar

Gewoon het hele pijpje eruit! Simpel.

Jacques

Citaat van: het kerrewiel op 29-06-2008  19:33 uKan een beetje chemipro geen kwaad in het bier?

Je moet wel Chemipro Oxi gebruiken dat geeft in kleine hoeveelheden geen problemen. Chemipro Caustic moet altijd uiterst voorzichtig mee zijn een klein beetje kan al een vervelende bijsmaak geven.

Aluminiumfolie heb ik in het verleden ook gebruikt maar dat vind ik toch niet zo handig.
Bij het weghalen van een pijpje raak je weer de slang aan. Dat wil ik dus niet.

Het doekje (dat ik alleen voor dit doel gebruik) vind ik nog het handigst. Maar er zijn meer wegen naar Rome.

oranjeboombiertje

Ach, afspoelen is wel voldoende lijkt mij. Zelf maak ik me niet zo druk over het steriel werken tijdens het bottelen. Tegen die tijd is het grootste gevaar al geweken.

 :pasop: Nogsteeds schoon blijven werken natuurlijk! Ik bedoel alleen te zeggen dat er ook mensen zijn die de flessen geeneens spoelen (voor gebruik) dus dan hoef je je over zo'n slangetje zeker geen zorgen te maken.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: Oranjeboombiertje op 29-06-2008  21:30 uIk bedoel alleen te zeggen dat er ook mensen zijn die de flessen geeneens spoelen (voor gebruik) dus dan hoef je je over zo'n slangetje zeker geen zorgen te maken.

Dat zijn ook de mensen die zo nu en dan een gusher hebben...

oranjeboombiertje

Jeroen maakt zijn flessen toch wel schoon ;D
(sorry Jeroen, kon het niet laten)

Ik hoor toch vaak mensen die hun flessen niet schoon maken voor gebruik en alleen na het leegdrinken goed spoelen. Ook enkele brouwers die hier bekend staan als goede en/of betere brouwers doen dat. Voor mij is dat een teken dat het niet zo nauw komt bij (jong)bier. Dit klopt ook weer volledig met de theorie. (jong)bier bevat alcohol, hopstoffen en een lage pH, allemaal hordes voor micro-organismen die dus slechter zullen groeien in dit product.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Het klopt wel dat uitgegist bier een behoorlijke bescherming kent tegen micro-organismen. Toch moet je altijd toch wel oppassen voor infecties. Melkzuurbacteriƫn en wilde gisten kunnen zich nog steeds ontwikkelen in jongbier.

oranjeboombiertje

Dat klopt helemaal. Daarom zei ik dus wel schoon werken maar je hoeft bij jongbier niet zo te stressen als bij wort (wat dus wel heel vatbaar is voor infecties.)

 :degroeten:
Wesley


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.