Allereerst de condensator checken zoals Henielma ook al aangeeft.
Nog even beide motoren naast elkaar gezet

Zo te zien niet dezelfde kleur draad. Vraag is ook welke waarde de condensator heeft (is gekoppeld aan het vermogen) bij Henielma en wat bij hem het vermogen is zoals opgegeven en het toerental voor beide motoren op de as. Ik zou inderdaad beginnen met de condensator aansluiting checken.
alscoorbeeld hier 2 motoren die ik thuis heb liggen.
Er zit een wikkeling in met een lage weerstand en een met de dubbele weerstand. Die wikkeling met de laagste weerstand komt direct op de netspanning en die met de dubbele weerstand komt in serie met de condensator. Je kunt het simpel meten met een universeelmeter (bij de action: type select plus voor 4 euro)
Eerst meten tussen welke draden je de laagste weerstand meet (in mijn plaatje bv 125 ohm). Die 2 draden gaan dan direct op 230 Volt net.
Dan heb je nog 1 draad over waar de condensator mee in serie moet. die sluit je dan via de condensator aan op 230 Volt net. Als je het goed hebt aangesloten meet je dan (zonder netspanning erop !!!) over de condensator 3 x de weerstand (in mijn voorbeeld 375 Ohm, 2e plaatje)
Meet je 2x de weerstand (in mijn voorbeeld 250 Ohm) dan zit de condensator aan de verkeerde kant van het net (3e plaatje).

Als de condensator op de verkeerde wikkeling zit dan loopt de motor maar op halve kracht vanwege de hogere weerstand (250 Ohm bij mij) en een foute matching met de condensator zorgt ervoor dat hij ook nog slecht aanloopt.