Ik heb intussen gebotteld met het Brouwland apparaat

en ik vond het fantastisch werken.
Ik was gewend om af te vullen door het kraantje aan mijn pan open en op tijd dicht te draaien, maar dan kon ik bij mijn grotere flessen (75 cl en 1l beugels) vaak niet goed zien wanneer ze vol waren, zelfs niet met een sterke lamp erachter. Bovendien wil af en toe de slang wel eens leeglopen als de kraan dicht zit zodat een fles overstroomd.
Nu heb ik zoals gewoonlijk mijn bier uit het gistvat in mijn pan geheveld en gemengd met de benodigde suiker, een slang aan het kraantje en het bottelhulpje aan het eind, een krat met schone flesjes eronder en bottelhulpje op een fles plaatsen, op de knop drukken, wachten, bottelhulpje op de volgende fles op de knop drukken en zo verder.
Twee zaken zijn het vermelden waard. Het werkt prima maar heel af en toe slaat het apparaat niet automatisch af en stroomt er bier uit het ontluchtingsslangetje, dit kleine slangetje kun je dus het beste in een van de nog lege flessen hangen. Ten tweede vroeg ik me af of er niet veel zuurstof in het bier wordt gebracht, het val toch van boven in de fles met een soort sproeiertje en loopt langs de wand van de fles naar beneden.
Al met al ben ik er erg gelukkig mee.