Bottelhulpje

Gestart door Jacques, 18-06-2006 11:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Na jarenlange gebruik van mijn rvs bottelventiel gaf deze enige tijd geleden de geest. Metaalmoeheid van het binnenwerk was de reden. Jammer want het was een bijzonder fijn apparaatje dat ik destijds bij Huisvlijt in Den Bosch had gekocht en dat ik nergens anders te koop heb gezien.

Het vullen met een kraantje vind ik geen alternatief. Flesje pakken, kraantje openen, flesje vol laten lopen (waardoor deze steeds zwaarder wordt), kraantje sluiten en flesje weer wegzetten, zijn te veel handelingen zeker als je wat meer flessen moet vullen.

Ik kocht dus een automatisch afvulpistool bij Drogisterij De Gier in Tilburg. Nu is dit geen adres om naar toe te gaan. Veel materiaal ligt er al erg lang. Omdat ik destijds vrij acuut iets nodig had (ik was stom weg vergeten iets deugdelijks te kopen) en geen zin had om weer een heel brouwsel aan een kraantje af te vullen was ik naar deze leverancier gegaan. Geen wonder dus dat ik een oud model kocht van het afvalpistool. Het grote nadeel van zo'n ding is dat er een flinke schuimontwikkeling in het apparaatje ontstaat waardoor het niet goed functioneert. Op de site van Brouwland zag ik dat ze inmiddels dit apparaatje verkopen dat antischuimconstructie zou bevatten.





Heeft iemand ervaring met dit bottelapparaatje?


Afgelopen Open Deur dagen kocht ik zo'n apparaatje. Erg goedkoop. Het voldoet goed maar je moet wel heel goed opletten dat je het buisje recht in de hals van de fles steekt. Doe je dat niet dan begint het bier al te stromen. Het is razend simpel en je vult er de flessen mee zonder schuimvorming. Het navullen van de flessen gaat makkelijk als je de pijp uit de fles haalt en de pijp schuin houdt. Met een beetje opletten kun je er snel en zonder knoeien veel flessen vullen.
Zijn er anderen met ervaringen met dit bottelhulpje?


Jaap

Die bovenste bottelhulp heb ik in het verleden ook gebruikt, inderdaad veel schuim en geklieder. Misschien dat die antischuimconstructie verbetering heeft gebracht, maar op het plaatje ziet ie er nog net zo uit als voorheen.

Tegenwoordig gebruikt ik het onderste afvulpijpje, die voldoet veel beter. Simpel en doeltreffend.

Niels

Hoi,

Ik heb dit bottelhulpje een paar maanden geleden gekocht samen met de geadviseerde hevel.
Dit is een automatische hevel met terugslagklepje waardoor je met de binnenste buis even moet pompen om het hevelen te starten, dit werkt voor mij prima.

Erg veel plezier heb ik van de siliconen slang die ik heb gekocht, dit is een slang die een stuk sterker is dan de standaard slang en kan tegen uitkoken zonder vervorming, en tijdens gebruik met vulpijpje knikt hij niet.





De manier waarop ik bottel is vind ik zelf effectief, het werkt snel en zonder knoeien.
Na het drinken van een biertje spoel ik altijd mijn flessen drie keer om met schoon water en plaats ze omgekeerd in het krat terug. Als ik dan drie kratten leeg fust heb kan ik weer bottelen, dit begint bij het  vullen van de vaatwasser. Hier passen met een beetje beleid 75 flesjes in en ik laat het een normaal hoofdwas programma draaien. Daarna gaan de flesjes in de oven, We hebben een Bosch oven die behoorlijk groot is en hier passen precies 75 flesjes in. Deze laat ik met de stand hetelucht doorverwarmen naar 150 graden voor een anderhalf uur hierna schakel ik de oven uit en laat de ovendeur dicht. De volgende dag kan ik dan bottelen, ik pak de flesjes uit de oven en plaats ze op een dienblad stijf tegen elkaar. Het dienblad plaats ik op een bijzet tafeltje onder het aanrechtblad en er staan ongeveer dertig flesjes klaar om gevuld te worden. het bier staat dan klaar en er is suiker al toegevoegd. Het vulpijpje is op de slanggeplaatst en staat in een van de middelste flesjes hierdoor heeft hij wat steun en kan hij niet omvallen bij het starten van hevelen. je moet hem in een flesje zetten omdat het ventiel ingedrukt moet zijn om de hevel te kunnen starten. als de hevel loopt gaat het snel en zonder schuimen, ik vul tot het bier aan de rand van het flesje. Het is een beetje opletten en snel reageren bij het afvullen, op het moment dat het bier over de rand van het flesje dreigt haal ik snel de vulpijp omhoog. Hierdoor daalt het niveau in het flesje en bij het helemaal uit de fles halen van de vulpijp blijkt het niveau precies goed te zijn, als je iets verder wilt vullen kan je de vulpijp schuin in de fleshals steken en nog iets toevoegen, maar als je het goed doet is dit niet nodig maar moet je wel goed timen.
 
Niels

oranjeboombiertje

hallo,

Ik gebruik ook het afvulpijpje van Brouwland erg snel en zonder al te veel rommel. De flesjes vul ik af per 8 of 10 dan doe ik er eerst een kroonkurk op en dan weer een rijtje flessen, dit werkt erg goed voor mij.

Koen

Hoi Jacques,

Het anti-schuim mechanisme bestaat eruit dat het bier niet recht naar beneden valt, maar op een dopje land waardoor het horizontaal, als een parapluutje uit het apparaat komt. Het idee is dat het bier daardoor de wand raakt en daarlangs naar beneden loopt zonder te plenzen en te schuimen.

Ik heb het op de opendeurdagen gekocht en ga het dadelijk voor het eerst proberen, mijn ervaringen ermee volgen dus binnenkort.

Overigens vind ik De Gier een erg leuke winkel, inderdaad niet voor de uitgebreide keuze of het actuele assortiment, maar meer omdat de tijd daar stil heeft gestaan. Zij waren een van de weinige winkels die in 1980 bierbrouwartikelen verkochten en toen was de eigenaar al stokoud  ^-^.

gelfling

Ik gebruik al ruim een jaar het buisje. Ideaal alternatief. Hoewel ik snel afgeleid ben, en er af en toe toch een flesje overstroomd, heb ik geen behoefte om een ander alternatief te zoeken.
Er zit echter een nadeel aan: Bij bier met veel dikke gistvlokken wil het wel eens voorkomen dat het pinnetje blijft hangen.

Jay

Ik gebruik ook zo'n afvulpijpje. De eerste paar keer was ik prima tevreden. De laatste 2 keer heb ik echter volop problemen. Het pinnetje blijft hangen en daardoor blijft het bier maar stromen, hetgeen een enorme troep oplevert.

Ik heb niet de indruk dat dikke gistvlokken de reden voor dit euvel zijn. Volgens mij heb ik het pijpje gewoon met te heet water schoongemaakt en is het pinnetje wat krom getrokken waardoor het niet helemaal precies meer past en dus af en toe gewoon klem komt te zitten. Misschien moet ik gewoon maar een nieuwe bestellen, want echt duur zijn ze niet.

DenMaarten

Ik heb ook beide in bezit. Het afvulpistool en het vulpijpje. Het afvulpistool gebruik ik nu ook niet meer, inderdaad heel veel schuimvorming. Voor wijnen te bottelen is het wel prima te gebruiken (geen koolzuur). Het vulpijpje werkt voor mij ook perfect. Ik sluit het rechtstreeks aan op mijn filteremmer van Brouwland waarin het te bottelen bier met de suiker vermengt is. De Gier is inderdaad een leuke winkel om eens te kijken, ze hebben er bijvoorbeeld nog glazen watersloten. Kwaliteit van grondstoffen heb je er niet (meer). Voor mijn eerste keer bier brouwen heb ik er eens hop gehaald. Toen nog geen idee had ik hoe het er uit moest zien. Ik kreeg dus een muf ruikend bruin / geel zakje mee. Niet best dus, het uiteindelijke bier ook niet. Jammer.

Groeten,
Maarten

Jacques

Citaat van: Koen op 18-06-2006  16:41 uHet anti-schuim mechanisme bestaat eruit dat het bier niet recht naar beneden valt, maar op een dopje land waardoor het horizontaal, als een parapluutje uit het apparaat komt. Het idee is dat het bier daardoor de wand raakt en daarlangs naar beneden loopt zonder te plenzen en te schuimen.

Hoi Koen,

Toch denk ik dat ze iets anders bedoelen. In het verleden (± 20 jaar geleden) heb ik ook zo'n apparaatje gekocht. Ook toen werd de vloeistof naar de zijkant van de fles geleid. Het probleem van die apparaatjes is dat er veel schuim in het afsluitmechanisme komt waardoor deze niet goed functioneert.
Het afvulbuisje functioneert veel beter. Het nadeel is wel dat je goed moet opletten omdat anders de fles overspoelt. Daar moet je ook goed voor opletten bij het bottelpistool want bij flinke schuimvorming slaat het dus niet af en moet je handmatig de knop omhoog trekken om de biertroom te stoppen.

Citaat van: Jay op 18-06-2006  18:44 uIk heb niet de indruk dat dikke gistvlokken de reden voor dit euvel zijn. Volgens mij heb ik het pijpje gewoon met te heet water schoongemaakt en is het pinnetje wat krom getrokken waardoor het niet helemaal precies meer past en dus af en toe gewoon klem komt te zitten. Misschien moet ik gewoon maar een nieuwe bestellen, want echt duur zijn ze niet.

Ze zijn inderdaad goedkoop te noemen. Erg duurzaam zien de pijpjes er niet uit. Het pinnetje dat op de bodem van de fles ingedrukt moet worden om de vloeistof te laten stromen ziet er inderdaad vrij fragiel uit. Het is misschien een idee om er altijd een reserve pijpje in huis te hebben. Kun je altijd bottelen als er iets mis gaat met zo'n pijpje.




Worden er nog andere bottelhulpjes gebruikt door hobbybrouwers. Ik ben heel benieuwd wat daarmee de ervaringen zijn.
Op dit forum worden hele discussies gevoerd over allerlei technische zaken rond het maischen en vergisten, maar over de wijze waarop gebotteld wordt is tot nu toe weinig gesproken.

Adrie

Die eerste had ik eerst. Inderdaad, heel veel schuim en zuurstofinslag, vooral bij koud bier dat in relatief warme flessen terecht komt. Wat een onding!

De tweede gebruik ik tegenwoordig en ik vind het erg handig.

Henielma

In het begin gebruikte ik een hevel die bedoeld was voor het overhevelen en bottelen van wijn. Dit is een plastic klem die je over een slangetje schuift. In laboritoria worden deze ook veel gebruikt. Als je er op drukt dan klem je het slangetje af en deze stand wordt dan vastgehouden. Als je de klem weer losmaakt dan begint het weer te stromen.
Dit begon na twee keer bottelen te vervelen en sindsdien gebruik ik de tweede zoals je die aangeeft. Deze werkt prima alleen gaandeweg het bottelen begint de afsluiting wel eens te lekken. Dit komt omdat de rubber o-ring in het ventiel verschuift. Als je dan aan het pinnetje trekt komt deze weer op z'n plaats en sluit de ventiel weer af.

Drents Hopbier

Citaat van: Henielma op 18-06-2006  22:08 uDit is een plastic klem die je over een slangetje schuift. In laboritoria worden deze ook veel gebruikt. Als je er op drukt dan klem je het slangetje af en deze stand wordt dan vastgehouden. Als je de klem weer losmaakt dan begint het weer te stromen.
Ik denk dat ik op de eenvoudigste manier bottel. Hevel in de fles, (steriele) slang met glazen buisje aan het eind, even aanzuigen en vullen maar. Ik gebruik wel kleine beugelflesjes, dus terwijl het ene flesje gevuld wordt (vanaf de bodem) kan ik de andere sluiten. Voor noodgevallen heb ik een schaarklemmetje (gebietst tijdens bloedgeven) om de slang dicht te knijpen. Naast het flesje heb ik altijd een lamp, zodat ik kan zien wanneer het flesje vol is en als het glazen buisje er dan uitgaat, is het flesje precies ver genoeg gevuld.
Wel een lang verhaal eigenlijk voor zo'n simpele methode.

Hopbier

Edgar

Ik ben niet vies van gadgets, maar gebruik tot nu toe enkel een gewoon hevelfilter, zonder enig hulpstuk. Het gaat prima, maar als ik dit zo lees is het een hopeloos ouderwetse methode.

Op dezelfde manier werk ik probleemloos met het twee-armige kroonkurk-ding. Heb me omdat iedereen erover riep hoeveel handiger het was, zo'n staand ding aangeschaft. Het werkt, maar ik ben er niet kapot van. Ik laat het voorlopig dus nog even bij het simpele slangetje van het hevelfilter.

jeroentjecross

Ik heb het bovenste afvulpistool nu een half jaar en gebruik die in combinatie met een hevel en ik heb er tot nu toe geen last gehad van schuim. Het ontluchtings slangetje bovenop zorgt ervoor dat de lucht uit de fles kan ontsnappen en daarbij de flesjes een beetje schuinhouden en het bier zit perfect in de fles zonder schuim. Ik heb er tot nu toe al een liter op 200 mee gebotteld en eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Wil

Tja ik moet zeggen, ik gebruik ook het afvulpistool. Voorheen met kraan en hevel gespeeld. Zet gewoon het vergistings vat hoog weg, sluit een slang aan de kraan van het vat en dan het vulpistool. Vullen maar.
Schuimvorming nog nooit gehad tijdens het afvullen (TIP=misschien iets langer wachten tijdens de 2e vergisting?).
Gr. Wil

Emile

Het afvulpistool was een ramp. Het luistert heel erg nauw hoe deze is afgesteld. Een tikje teveel en hij sluit helemaal niet. Ook gaat het veel te hard, het is een onding. Interessant om te horen dat een enkeling hier wel goed mee kan werken.

Het afvulpijpje heb ik nog nooit geprobeerd, maar dat ziet er wel interessant uit. Ga ik zeker proberen.

Ook ik vul nog gewoon af met een hevelslang. Regelmatig bottelen we redelijke hoeveelheiden (70-80 liter), maar dat doen we met zijn tweeën, dat scheelt toch wel. We gooien alle flesjes in een Chemipro oplossing in een grote zwarte plastic metselkuip (160 liter). Hier kunnen in 1 keer 6 kratten in. Daarna met zo'n dubbele jet-blast op de kraan schoonspoelen.

Waar ik trouwens aan zit te denken is het volgende (als we het toch over de bottelhulp hebben):
- Een koperen leiding netwerk met 24 pijpjes erop die exact op 1 krat pijpje past, zodat je heel snel een chemipro oplossing hierin kunt pompen. Zet het geheel op zijn kop en je kunt het schoonspoelen met water (aansturing d.m.v. een pomp).
- Een microcontroller die een elektrische klep aanstuurt die precies 0.3 L / 0.45 L / 0.75 L etcetera doorlaat. De klep heb ik, ook het water-flow metertje heb ik, nu alleen nog wat tijd om het te ontwerpen en te bouwen. Dan wordt het bottelen een kwestie van fles eronder en klaar.

Ik hoop hier t.z.t aan te kunnen gaan werken. Leven er nog andere ideëen om het bottelen te vereenvoudigen?

Oscar

Citaat van: Emile op 19-06-2006  11:57 uWe gooien alle flesjes in een Chemipro oplossing in een grote zwarte plastic metselkuip (160 liter). Hier kunnen in 1 keer 6 kratten in. Daarna met zo'n dubbele jet-blast op de kraan schoonspoelen.

even kort off-topic : Chemipro is een chloorhoudend middel, dus mee uitkijken (Goed naspoelen), echter als je een oplossing gebruikt van Sulfiet, met een beetje citroenzuur (Beide zijn bier-eigenstoffen), dan hoef je niet na te spoelen..dat scheelt weer in tijd...zeker met zulke grote hoeveelheden.

groeten en gezondheid
Oscar

DenMaarten

Citaat van: Oscar op 19-06-2006  12:46 uChemipro is een chloorhoudend middel, dus mee uitkijken (Goed naspoelen)

Geld dat ook voor de "groene" chemipro Oxi? Deze gebruik ik sinds een tijd vrij vaak en goed spoelen doe ik niet altijd.

Groeten,
Maarten

Oscar

Citaat van: DenMaarten op 19-06-2006  13:43 uGeld dat ook voor de "groene" chemipro Oxi?

Dat denk ik wel....en bij deze is het zelf zo dat als de contact tijd te lang is dat het glas wordt aangetast (wordt ruw)....dit is dus vrij agressief spul.

Citaat van: DenMaarten op 19-06-2006  13:43 uDeze gebruik ik sinds een tijd vrij vaak en goed spoelen doe ik niet altijd.

Dat is niet verstandig....met deze middelen altijd goed naspoelen...wel eens chloor luchtjes/smaakjes aan je bier gehad..??

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Chemipro Oxi bevat geen natronloog en geen chloor, heeft als actief ingrediënt waterstofperoxide. Hoeft niet noodzakelijkerwijs nagespoeld te worden. Ik geef trouwens de voorkeur aan caustic.

DenMaarten

Citaat van: Oscar op 19-06-2006  13:57 uDat denk ik wel....en bij deze is het zelf zo dat als de contact tijd te lang is dat het glas wordt aangetast (wordt ruw)....dit is dus vrij agressief spul.

Dat is niet verstandig....met deze middelen altijd goed naspoelen...wel eens chloor luchtjes/smaakjes aan je bier gehad..??

Groeten en gezondheid
Oscar

Ik heb nog nooit chloor luchtjes en of smaakjes gehad.

Citaat van: Edgar op 19-06-2006  14:04 uChemipro Oxi bevat geen natronloog en geen chloor, heeft als actief ingrediënt waterstofperoxide. Hoeft niet noodzakelijkerwijs na-gespoeld te worden. Ik geef trouwens de voorkeur aan caustic.

Dat is dan duidelijk, maar spoelen kan dan waarschijnlijk ook geen kwaad.

Dank voor jullie reactie!

Groeten,
Maarten

EBC

Ik gebruik al jaren een RVS klemmetje. Het klemmetje schuift over de hevel slang en heeft de slang zo in zijn 'bek'. In rust wordt de slang zo dichtgeknepen. Knijp je de klem open dan stroomt het bier, laat je 'm los dan stopt het. Om vermoeidheid te voorkomen kan je met een beugeltje de klem in open stand laten staan. Dat beugeltje verschuif je gewoon met de hand waarin je het klemmetje vasthoudt. Dat kost maar een heel klein beetje behendigheid. In de andere hand de lege bierfles en vullen maar. Werkt perfect en komt niet in aanraking met je bier.






Henk oet Paiz

EBC, kun je aangeven waar je zo'n klemmetje kunt kopen, dat lijkt me een erg handig ding.

Ik bottel overigens met een kleine diameter siliconenslang aan een hevel. In de slang een kunststof kraantje waaraan nog een stukje slang. Dit plaats ik in een flesje en tijdens vullen sluit ik de gevulde fles met een kroonkurk. Perfecte methode, zonder gesmeer en redelijk snel. Vulpijpje heb ik ook geprobeerd, maar dat wilde bij mij ook niet afsluiten en er ontstond dus een enorm gesmeer/gelek.

Groeten,

Henk  :proost2:

Johannes

Chloor moet je in geen geval op koper gebruiken!

EBC

Ik heb het ooit gekocht bij Brouwerij De Gans in Goes. Die konden ze mondjesmaat leveren. Ik heb ze nooit in enige brouwwinkel gezien. Brouwland, hier ligt weer een nieuwe markt!

De fabriek heet tegenwoordig Ditzler Schwilch AG en is/was gevestigd te Wetzikon, Zwitserland. Op Seite 3-4 vind je ze terug in verschillende formaten: http://www.zum-brotchorb.ch/schwilch/
Ze heten dus Druckhahn, vergeet er geen Stellring bij te bestellen!

Ongeveer net zoiets, maar wel kwalitatief minder heb ik gezien bij een Oil & Vinegar winkel, daar gebruiken ze zelf. Misschien dat zij ook zoiets kunnen leveren?

EBC

Ik heb de firma in Zwitserland een mailtje gestuurd voor een prijsopgave. Ik hou jullie op de hoogte...

Emile

Bedoelen jullie misschien zo'n slangklem, zoals ik die laatst bij Brouwland zag (015.002.9) voor 6.81 euro?

Ik wilde hem nog meenemen, toch weer vergeten.

DenMaarten

Citaat van: Johannes op 19-06-2006  17:58 uChloor moet je in geen geval op koper gebruiken!

Wat ik me nu afvraag, is dit alleen slecht voor het koper? Als mijn koperen koelspiraal lang niet gebruikt is, wil ik hem wel eens goed met Chemipro zuivermaken. Blinkt weer als een spiegel. Na goed afspoelen ga ik hem dan gebruiken om te koelen. Kan dit kwaad voor het uiteindelijke bier?

Groeten,
Maarten

EBC

Nee Emile, die slangklem is weer wat simpel. Dat is meer fitness dan ontspannen...

Oscar

Citaat van: DenMaarten op 21-06-2006  06:40 uWat ik me nu afvraag, is dit alleen slecht voor het koper? Als mijn koperen koelspiraal lang niet gebruikt is, wil ik hem wel eens goed met Chemipro zuivermaken. Blinkt weer als een spiegel. Na goed afspoelen ga ik hem dan gebruiken om te koelen. Kan dit kwaad voor het uiteindelijke bier?

Indien goed nagespoeld zal dit geen kwaad kunnen, als je koelspiraal lang blijft staan zal er een laagje koperoxide ontstaan op je koelspiraal, wellicht dat deze door de chemipro weer verdwijnt waardoor hij weer gaat glimmen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Koen

Ik heb intussen gebotteld met het Brouwland apparaat

en ik vond het fantastisch werken.

Ik was gewend om af te vullen door het kraantje aan mijn pan open en op tijd dicht te draaien, maar dan kon ik bij mijn grotere flessen (75 cl en 1l beugels) vaak niet goed zien wanneer ze vol waren, zelfs niet met een sterke lamp erachter. Bovendien wil af en toe de slang wel eens leeglopen als de kraan dicht zit zodat een fles overstroomd.

Nu heb ik zoals gewoonlijk mijn bier uit het gistvat in mijn pan geheveld en gemengd met de benodigde suiker, een slang aan het kraantje en het bottelhulpje aan het eind, een krat met schone flesjes eronder en bottelhulpje op een fles plaatsen, op de knop drukken, wachten, bottelhulpje op de volgende fles op de knop drukken en zo verder.

Twee zaken zijn het vermelden waard. Het werkt prima maar heel af en toe slaat het apparaat niet automatisch af en stroomt er bier uit het ontluchtingsslangetje, dit kleine slangetje kun je dus het beste in een van de nog lege flessen hangen. Ten tweede vroeg ik me af of er niet veel zuurstof in het bier wordt gebracht, het val toch van boven in de fles met een soort sproeiertje en loopt langs de wand van de fles naar beneden.

Al met al ben ik er erg gelukkig mee.

Johannes

De discussie chloor op koper is verplaatst

Fons

Ik gebruik dit ding

Ik heb het ooit gekregen van een gildelid die hem zelf ook had en er erg enthousiast over is. Ik heb het al jaren en het vult erg gemakkelijk af. Toen verkrijgbaar bij www.vanrein.nl/

Het onderste gedeelte, het witte stuk onder het blauw komt in de fles en is verstelbaar.
De ontluchting aan het andere witte pijpje aan de rechterkant van de foto, het bier stroomt door een slang in het blauwe pijpje onderaan de foto.
Aanzuigen van het hevel dmv het ontluchtingsslangetje als het apparaat in de fles zit.
Het bier wordt mooi verspreid door een soort parapluutje die het bier naar de zijkant van de flessehals laat stromen naar beneden te drukken en slaat automatisch (omhoog ) af wanneer de fles vol is. Je kunt hem dan gewoon in een ander flesje zetten zonder te knoeien. Eèn of twee keer in al die tijd problemen met schuimvorming omdat ik bottel terwijl er dan nog teveel koolzuur inzit. ( ik lager meestal onder druk in een sodakeg ).
De afslag is te regelen evenals de afvulhoogte.
Er staat geen merk of ander kenmerk op, maar wel een Italiaans patent.

Ik heb het apparaat al jaren en ik hoop dat Van Rein ze nog steeds heeft, ik ben er al jaren niet meer geweest.

Fons

PietO

Citaat van: gelfling op 18-06-2006  18:21 uIk gebruik al ruim een jaar het buisje. Ideaal alternatief. Hoewel ik snel afgeleid ben, en er af en toe toch een flesje overstroomd, heb ik geen behoefte om een ander alternatief te zoeken.
Er zit echter een nadeel aan: Bij bier met veel dikke gistvlokken wil het wel eens voorkomen dat het pinnetje blijft hangen.
Beste afvulpijpje gebruikers,

ik las van de "problemen" van het pijpje: blijven hangen van het pinnetje, schuin blijven plakken, lekken etc. Mijn oplossing (?) hiervoor kost niets: een klein buisje or moertje om het pinnetje dat het pinnetje verzwaard en zodanig geleid dat het niet scheef kan gaan zitten en de sluitdruk iets verhoogd. Ik heb dit 6 kantig messing moertje vastgelijmd met fractie van een druppel 2 componenten lijm. Daarnaast is het pinnetje 2 mm ingekort zodat het sneller sluit.



Tot nu toe nog geen "hangend pennetje" en dientengevolge geknoei door lekkend pijpje.


Johannes

Gelukkig stond ik naast Jacques toen hij bij Brouwland dit bottelhulpje uit het schap trok, want onder het motto baat het niet dan schaadt het niet heb ik er ook 1 gekocht. Het werkt echt fantastisch! Vult razendsnel, en makkelijk tot de juiste vulhoogte te vullen zoals Jacques aangaf.

Lenx

Ik denk dat ik ook maar eens zo'n vulpijpje zal aanschaffen. Het kost zo goed als niks en ik ben het al zo beu als wat om langs het kraantje van mijn gistvast te vullen. Met al die schuimvorming verlies je hopen tijd en de kans op infecties wordt alleen maar groter.
Daarbij denk ik dat de eenvoudige modificatie van PietO (een idee is pas geniaal als het eenvoudig is) ook direct komaf maakt met de eventuele ongemakken van zo'n pijpje.

Ik dacht van in de toekomst zo mijn installatie uit te bouwen met PID regelaar en zo, maar waarom zou ik dat als prioriteit stellen? Brouwen zelf is het tofste van het hele proces dus begin ik maar met de dingen die ik zie als noodzakelijk kwaad, zoals flessen vullen en het hele steriele gedoe dat erbij komt kijken (ik ben al bang om te ademen als ik flessen vul).

Misschien dat ik daarom eerst en vooral eens zal kijken in hoeverre het mogelijk is om een eenvoudige bottelmachine te construeren die flessen automatisch afvult. Dan kun je eerst afvullen met ontsmettingsmiddel, de flessen een tijdje laten staan en daarna afvullen met bier. Zo ontsmet je tegelijk je installatie en je flessen. Klinkt eenvoudig  :hoera:

Hopmans


Ik heb er ook wel eens over nagedacht, maar of het eenvoudig is...............
Het kost aardig wat kracht om een fles te sluiten.
Ik denk dat het daarom met pneumatiek moet werken of met wormwieltjes.
Ook moet het apparaat zien of de fles vol is (fotocel of weerstandmeting vh bier).
De dopjes moeten automatisch onder de pers worden geplaatst.

Al met al een uitdaging.

 :degroeten:

Lenx

Het zijn de uitdagingen die een mens vooruit helpen  :dansen:

Wat betreft het detecteren van het vulniveau, de aansturing en dergelijke meer vormt voor mij geen probleem vermits elektronica mijn beroep is. Het kurken is inderdaad iets anders, dus dat zal in eerste instantie nog maneel gebeuren denk ik.

Fons

Citaat van: Fons op 21-06-2006  19:52 uIk gebruik dit ding


Bij nadere info blijkt bovenstaand apparaat al 4 jaar niet meer te verkrijgen  :(

Edgar

De laatste 2 brouwsels heb ik gevuld met het simpele bottelhulpje. Aanvankelijk werkte het perfect, maar ook bij mij bleef de afsluiter al snel openstaan. Dat kwam niet door gistvlokken of iets dergelijks, maar doordat het afsluitende o-ringetje (5 mm binnen-, 7 mm buitendiameter) dat om het pinnetje zit, de neiging heeft om 'af te rollen' (plaatje 1). Het zit gewoon niet strak genoeg. Er loopt een minuscuul randje op het staafje dat de o-ring op zijn plaats zou moeten houden (plaatje 2), maar dat stelt te weinig voor.

De meest elegante oplossing is volgens mij om een o-ringetje te vinden dat een 4,5 of 4 mm binnendiameter heeft, en ongeveer 7 mm buiten. Dat zal snuk passen en niet makkelijk losrollen.






Arjan

Is het een idee om een beetje teflon om het staafje winden om het ringetje te klemmen?

Edgar

Citaat van: Arjan op 09-07-2007  08:31 uIs het een idee om een beetje teflon om het staafje winden om het ringetje te klemmen?

Niet echt, want dat moet je dan elke keer opnieuw doen, omdat bier in de capillaire ruimten trekt en bederft.

Herman

Misschien moet ik mijn vocabulaire herzien, maar bloedvat ruimten?

Edgar

Capillair betekent gewoon een heel klein buisje. Capillaire werking: de neiging van vloeistoffen om door adhesie zeer kleine ruimten te vullen; sponswerking dus. Hoeft in deze context niet precies een buis te zijn, leek mij zo.

Capillair in de zin van een bloedvat betekent ook gewoon zeer dun vat; haarvat.

Edgar

Citaat van: Edgar op 08-07-2007  20:18 uDe meest elegante oplossing is volgens mij om een o-ringetje te vinden dat een 4,5 of 4 mm binnendiameter heeft, en ongeveer 7 mm buiten. Dat zal snuk passen en niet makkelijk losrollen.

Voilà.

links het oude ringetje, rechts het nieuwe.



Het dikkere ringetje past perfect en lijkt te blijven zitten. Ik heb er nog geen bottelsessie mee kunnen doen maar update volgt.

(op de achtergrond enkele afgewezen kandidaten...)

Edgar

Het viel me van de week op dat het vullen van euro-flesjes met een niet-lekkend bottelhulpje (de aanpassing werkt perfekt), eigenlijk een iets te laag gevuld flesje oplevert. Voor duvelflesjes is het prima, omdat die lager zijn en de bottelhulp dus minder volume inneemt.

Ik heb het idee dat het niveau meer dan 2 centimeter is, en dus niet volgens de regels. Hebben jullie daar ook last van? Kost dit punten?

Jacques

Nee, daar heb ik geen last van. Door het pijpje omhoog te halen en schuin tegen de hals van de fles te zetten laat ik het flesje verder vollopen.

Johannes

Citaat van: Edgar op 11-03-2008  07:32 uIk heb het idee dat het niveau meer dan 2 centimeter is, en dus niet volgens de regels. Hebben jullie daar ook last van? Kost dit punten?

Ja, ik ken de methode van Jacques, maar het zou mooier zijn als je dat niet hoeft te doen. Dat gaat nog sneller en minder geklieder.

oranjeboombiertje

Bij mij zijn de euro flessen precies tot in de helft van de hals gevuld met het bottelhulpje. Volgens mij is dit ook de hoogte die gebruikt wordt door commerciële brouwers en ik vind het dus prima. Het is mij teveel moeite om er 3 druppels bij te krijgen en net iets meer bier in mijn flesjes.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: Johannes op 11-03-2008  16:50 uJa, ik ken de methode van Jacques, maar het zou mooier zijn als je dat niet hoeft te doen. Dat gaat nog sneller en minder geklieder.

Het is geen geklieder hoor. Je moet wel eerst het pijpje weer rechthouden voordat je deze omhoog haalt.

Johannes

Citaat van: Jacques op 11-03-2008  17:18 uHet is geen geklieder hoor. Je moet wel eerst het pijpje weer rechthouden voordat je deze omhoog haalt.

Precies, en laat het nou zo zijn dat ik daar niet altijd in slaag met een mooie bierdouche tot gevolg. Ideaal zou zijn dat de vulhoogte precies goed is als je dat ding uit de fles trekt. Een dunner buisje dus.

Edgar

Precies mijn idee Johannes ;) Dat schuin houden heb ik geprobeerd maar dat ging niet lekker*. Ik heb ze toch liever iets voller. Niet voor de hoeveelheid maar voor die regels en omdat ik liever niet zo'n grote plof heb bij het openen. Laat staan bij het ontploffen, moest dat ooit gebeuren.

*inmiddels achterhaald. Oefening baart kunst.

Henielma

Ik heb tijdens het bottelen ook al vaak gedacht en gewenst dat het buisje dunner zou zijn zodat de flessen gemakkelijker voldoende vol te krijgen zijn.

Wie kent een makkelijke oplossing om dat buisje dunner te krijgen zodat het niveau minder daalt bij het uithalen van het bottelhulpje?

Jacques

Citaat van: Edgar op 11-03-2008  17:44 uPrecies mijn idee Johannes ;) Dat schuin houden heb ik geprobeerd maar dat ging niet lekker.

Gewoon een kwestie van trainen. Bij mij ging het in het begin ook steeds mis.
Een dunner buisje kan maar dan gaat het bottelen denk ik toch iets minder snel.

jacob

Misschien kan je het pennetje verlengen dan blijft het pijpje hoger en heeft hij minder volume. Je heb alleen kans dat ie gaat schuimen en hij wordt een beetje onstabiel. 
Jacob

Jacques

Als je het pennetje verlengt, dan loop je denk ik meer kans dat je met het pennetje tegen de flessenhals tikt bij het het uit de fles trekken. Een bierdouche is dan het gevolg.

pincopallino

Citaat van: Henielma op 11-03-2008  19:34 uIk heb tijdens het bottelen ook al vaak gedacht en gewenst dat het buisje dunner zou zijn zodat de flessen gemakkelijker voldoende vol te krijgen zijn.

Wie kent een makkelijke oplossing om dat buisje dunner te krijgen zodat het niveau minder daalt bij het uithalen van het bottelhulpje?

Je kunt het buisje verkorten of anders een dunner slang in het bestaande buis insteken.

Edgar

Citaat van: pincopallino op 12-03-2008  09:02 uJe kunt het buisje verkorten of anders een dunner slang in het bestaande buis insteken.

Beide oplossingen zullen niet helpen. Het gaat om het volume dat het buisje in de fles inneemt, als het op de bodem rust.

Het verlengen van het pennetje is ook niet ideaal. Het heeft tot gevolg dat het bier in de fles zal sproeien, terwijl het hele idee van dat ding nu juist is dat je rustig, zonder zuurstofinslag, vanaf de bodem kunt vullen.

pincopallino

Citaat van: Edgar op 12-03-2008  09:23 uBeide oplossingen zullen niet helpen. Het gaat om het volume dat het buisje in de fles inneemt, als het op de bodem rust.

Het verlengen van het pennetje is ook niet ideaal. Het heeft tot gevolg dat het bier in de fles zal sproeien, terwijl het hele idee van dat ding nu juist is dat je rustig, zonder zuurstofinslag, vanaf de bodem kunt vullen.
Ik heb het niet goed weergegeven. Als je het buisje verkort en het ontbrekende deel vervangt door een dunner slang of een dunner buisje dan zal het helpen. Het lijkt mij geen moeilijke opgave om dit te doen.

bazje

Citaat van: pincopallino op 12-03-2008  09:53 uIk heb het niet goed weergegeven. Als je het buisje verkort en het ontbrekende deel vervangt door een dunner slang of een dunner buisje dan zal het helpen. Het lijkt mij geen moeilijke opgave om dit te doen.

Volgens mij is dat inderdaad een van de beste oplossingen  :duimop:

Johannes

Ik zie de praktische uitvoering hiervan nog niet voor me. In het geval van een slangetje zul je niet meer goed kunnen 'richten'.

William

Citaat van: Jacques op 18-06-2006  11:34 u

Ik heb vandaag bij het bottelen ook voor het eerst deze bottelhulp gebruikt. Werkt inderdaad goed, snel, zonder te veel schuimvorming. De vulhoogte is in 30 cl euroflesjes en 33 cl flesjes met dezelfde vorm inderdaad net iets te laag. In een Chimay flesje is de vulhoogte echter weer perfect en ook in een 75 cl fles een perfecte vulhoogte.

Ik heb nu de flesjes allemaal bijgevuld met de inhoud van ongeveer 1.5 flesje. Nu maar hopen dat er in deze 1.5 fles geen infectie zit :o

Jacques

Dat bijvullen doe ik door het pjipje omhoog te trekken tot net boven de flessenmond en dan het pijpje schuin te houden waarbij het pinnetje tegen de binnenkant van de fles drukt. Hierdoor stroomt er bier in de fles. Als de fles voldoende gevuld is houd ik het pijpje eerst weer recht en haal hem dan volledig uit de fles.

Het is even een handigheidje die je moet leren maar als je dat eenmaal onder de knie hebt werkt het perfect.

het kerrewiel

Ik heb zelf een vulpijp gemaakt. Een stuk koperen pijp, daar een flauwe knik ingebogen, en de onderzijde schuin afgezaagd. Aan de bovenzijde een klein kogelkraantje gemonteerd, waar de slang van de hevel opgeschroefd word.
Hevel aanzuigen , kraantje dicht. De flessen staat per krat klaar, pijp erin steken, met je duim het kogelkraantje opendraaien en hoppekee. Als het bier tot aan de nek van de fles staat kraantje dicht, en de pijp omhoog trekken. Met het restbier uit de pijp vul je het flesje precies mooi af. Als ik uitgevonden heb hoe fotoos te plaatsen, zal ik hier een foto plaatsen van de vuller.
Ik ben alleen altijd bang dat je met het aanzuigen van de hevel toch een infectie op kan lopen. Hoe zijn de meningen daarover?

Jacques

Lees deze draad voor aanwijzingen hoe je een foto kunt plaatsen.

Mjn persoonlijke ervaring met het aanzuigen van een hevel is dat je daar niet zo snel een infectie van krijgt.
Toch ben ook ik altijd voorzichtig en zorg er voor dat er een doekje met Chemipro Oxi oplossing in de buurt is om de slang even af te vegen.

Edgar

Daarom hebben de standaard heveltjes van Brouwland een aanzuigpijpje, of althans een pijpje dat daarvoor te gebruiken is.

het kerrewiel

Hoi Jacques,

Dat is wel een goeie tip, dat doekje met Chemipro oplossing. Ik zuig normaal de hevel aan, kraantje dicht en dan spoel ik de pijp even schoon onder de hete kraan.
Zou dit ook genoeg zijn? ik heb (tot nu toe, vanavond proeven :proost:) nog geen last van infecties gehad. Kan een beetje chemipro geen kwaad in het bier?

Herman

Een stukje zilverfolie om het pijpje (slang), werkt ook goed. Na aanzuigen gooi je dit gewoon weg en je mond is dan niet in contact geweest met de pijp (slang).

Edgar

Gewoon het hele pijpje eruit! Simpel.

Jacques

Citaat van: het kerrewiel op 29-06-2008  19:33 uKan een beetje chemipro geen kwaad in het bier?

Je moet wel Chemipro Oxi gebruiken dat geeft in kleine hoeveelheden geen problemen. Chemipro Caustic moet altijd uiterst voorzichtig mee zijn een klein beetje kan al een vervelende bijsmaak geven.

Aluminiumfolie heb ik in het verleden ook gebruikt maar dat vind ik toch niet zo handig.
Bij het weghalen van een pijpje raak je weer de slang aan. Dat wil ik dus niet.

Het doekje (dat ik alleen voor dit doel gebruik) vind ik nog het handigst. Maar er zijn meer wegen naar Rome.

oranjeboombiertje

Ach, afspoelen is wel voldoende lijkt mij. Zelf maak ik me niet zo druk over het steriel werken tijdens het bottelen. Tegen die tijd is het grootste gevaar al geweken.

 :pasop: Nogsteeds schoon blijven werken natuurlijk! Ik bedoel alleen te zeggen dat er ook mensen zijn die de flessen geeneens spoelen (voor gebruik) dus dan hoef je je over zo'n slangetje zeker geen zorgen te maken.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: Oranjeboombiertje op 29-06-2008  21:30 uIk bedoel alleen te zeggen dat er ook mensen zijn die de flessen geeneens spoelen (voor gebruik) dus dan hoef je je over zo'n slangetje zeker geen zorgen te maken.

Dat zijn ook de mensen die zo nu en dan een gusher hebben...

oranjeboombiertje

Jeroen maakt zijn flessen toch wel schoon ;D
(sorry Jeroen, kon het niet laten)

Ik hoor toch vaak mensen die hun flessen niet schoon maken voor gebruik en alleen na het leegdrinken goed spoelen. Ook enkele brouwers die hier bekend staan als goede en/of betere brouwers doen dat. Voor mij is dat een teken dat het niet zo nauw komt bij (jong)bier. Dit klopt ook weer volledig met de theorie. (jong)bier bevat alcohol, hopstoffen en een lage pH, allemaal hordes voor micro-organismen die dus slechter zullen groeien in dit product.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Het klopt wel dat uitgegist bier een behoorlijke bescherming kent tegen micro-organismen. Toch moet je altijd toch wel oppassen voor infecties. Melkzuurbacteriën en wilde gisten kunnen zich nog steeds ontwikkelen in jongbier.

oranjeboombiertje

Dat klopt helemaal. Daarom zei ik dus wel schoon werken maar je hoeft bij jongbier niet zo te stressen als bij wort (wat dus wel heel vatbaar is voor infecties.)

 :degroeten:
Wesley

René K

Het flessen schoonmaken blijft bij mij toch een serieuze zaak. Nadat we allen zoveel moeite hebben gedaan om uiteindelijk jongbier te krijgen wil ik het bier niet graag laten verpesten door niet goed gereinigde flessen.

Natuurlijk kan het zo zijn dat brouwers goede resultaten behalen met alleen het naspoelen van flesjes. Toch neem ik liever het zekere voor het onzekere en worden ze bij mij (nadat ze leeggedronken en goed zijn gespoeld) grondig gereinigd met chloor voor het bottelen.

Tja, er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Die van mij is misschien dan wat langer dan andere wegen, toch ben op deze manier aardig zeker van een goede reis op een comfortabele weg.

KingKarel

Vraagje voor Edgar,

Ik heb ook het bottelhulpje, maar vandaag spoot het bier echter langs het rubbertje. Waar heb je dat vernieuwde rubberen ringetje gehaald? Wat zijn de afmetingen?
Groeten
Karel.

p.s. Ook gebotteld met 29 mm kurken op 26 mm flessen... oeps...  :verbergen: Lijken wel goed dicht te zitten... Afwachten maar...

Edgar

Dat ringetje komt uit een obscuur Gents zaakje. Maar het zou niet moeilijk te vinden moeten zijn in jouw buurt. De maat is 4mm binnen, 7 mm buiten. Dus 1,5mm dik, en dat is 0,5mm dikker dan het oorspronkelijke ringetje. Het zou trouwens kunnen dat in jouw geval het ringetje een beetje van z'n plaats is gekomen. Dit omdat je zegt 'spoot langs'. Wat gepruts zou het dan in elk geval iets beter moeten maken. Overigens heb ik het nu al vaak gebruikt en met het dikkere ringetje gaat het nog altijd perfect. Het sluit heel goed af.

Citaat van: KingKarel op 20-08-2008  23:13 up.s. Ook gebotteld met 29 mm kurken op 26 mm flessen... oeps...  :verbergen: Lijken wel goed dicht te zitten... Afwachten maar...

Oei, weet je zeker dat ze goed dicht zitten? Ik zou ze overdoppen; nu kan het nog.

Jacques

Citaat van: KingKarel op 20-08-2008  23:13 uIk heb ook het bottelhulpje, maar vandaag spoot het bier echter langs het rubbertje.

Omdat het bottelhulpje vrij fragiel is heb ik een reserve exemplaar (zo duur zijn die dingen nu ook weer niet). Tot nu toe heb ik deze geen keer hoeven aan te spreken.

VinMor

Iemand nog een update over het gebruik van dit apparaatje?



Ik had hem besteld, omdat mijn huidige bottelpijpje niet goed functioneert.
Hoe werkt die precies? Je doet de hevelslang om het geribbelde stuk en het buisje aan de bovenkant is voor de zuurstof?
Verder kan je nog draaien aan de kop, dan wordt de knop die je indrukt aan de bovenkant groter/kleiner...
Sorry voor de stomme vragen  :weetniet: :nut:

Nozem

Dit is een topic van 7 jaar oud, dat ding is noot een succes geworden, het bottelpijpje wel...

Waarom functioneert je bottelpijpje niet goed, wat is het probleem?
Zo'n bottelpijpje werkt prima. Mocht deze niet werken dan heb je de veer verkeerd om geplaatst, de o-ring is beschadigd of je hebt vuil in het pijpje.

Maak zo'n bottelpijpje goed schoon na gebruik! Het uitstekende pinnetje heeft van binnen een doodlopend gaatje waar vuil in kan gaan zitten.

VinMor

Uiteraard mag ik heel koppig zelf proberen of dit een meerwaarde heeft op mijn collectie :)
Ik las ook positieve reacties en de prijs vond ik acceptabel.
Alleen voor ik hem gebruik zou ik gewoon wat meer info hebben over hoe de mede-forumleden hem gebruikten.
(aangezien hij nog steeds te koop is, moet hij toch ook goed verkopen)

Leidsche_Brouwer

Ik heb hem, en ben er op zich tevreden over.
He is niet beter dan een bottelpijpje, maar ik vind ook niet slechter. Ik gebruik beiden en heb niet een enorme voorkeur.
Voordeel is vooral dat als je je flesjes vast klaar zet in een kratje, je ze heel snel achter elkaar kunt vullen.
Nadeel is dat je goed moet uitkijken dat je niet iets te lang het knopje inhoudt (dan spuit het bier er aan de bovenkant uit).
Als ik het nog eens zou moeten doen zou ik alleen een bottelpijpje kopen, puur omdat die goedkoper is en eigenlijk net zo goed.
Maar nu ik m toch heb heb ik er geen hekel aan.
 

VinMor

Citaat van: Leidsche_Brouwer op 11-12-2015  10:46 uIk heb hem, en ben er op zich tevreden over.
He is niet beter dan een bottelpijpje, maar ik vind ook niet slechter. Ik gebruik beiden en heb niet een enorme voorkeur.
Voordeel is vooral dat als je je flesjes vast klaar zet in een kratje, je ze heel snel achter elkaar kunt vullen.
Nadeel is dat je goed moet uitkijken dat je niet iets te lang het knopje inhoudt (dan spuit het bier er aan de bovenkant uit).
Als ik het nog eens zou moeten doen zou ik alleen een bottelpijpje kopen, puur omdat die goedkoper is en eigenlijk net zo goed.
Maar nu ik m toch heb heb ik er geen hekel aan.

Maar je sluit gewoon je hevel op dat buisje aan de zijkant,  het bovenste gedeelte is voor lucht,  en het gedeelte waaraan je kan draaien voor de hoeveelheid?
Kan je mij een klein beetje op weg helpen?
Beter teveel voorbereid dan dadelijk met een probleem,  haha

Leidsche_Brouwer

Bijna goed.
Zijkant is inderdaad voor bier
Bovenkant is overloop en voor lucht (het slangetje dat erop zit vult zich met bier als je iets te lang het knopje inhoudt zodat het niet wegspuit)
Draaiwerking van de knop is puur om te bepalen hoe stroef deze gaat. op deze manier kan je preciezer bedienen. Er zit bij mijn weten geen mechanisme op waarmee je de hoeveelheid kunt instellen.
Wel kan je, door het rubbertje op de tuut onderaan naar boven of beneden te schuiven, instellen hoe vol je je flesjes kunt doen. Maar kraan open / kraan dicht komt gewoon neer op een snelle duim.
helpt dit?

VinMor

Ik ga hem even proberen met water eerst, voor ik hem ga gebruiken dinsdag.
Maar met de gegeven info kom ik inderdaad een stuk verder, bedankt!

Leidsche_Brouwer

Goed idee, heb ik ook gedaan :D
Bedenk wel dat ie met bier iets stroever gaan, dus dat je de instelling van het knopje misschien moet finetunen.

Davester

Grappig, bij ons blijft het vulpijpje ook regelmatig doorstromen dus we wilden op zoek naar een alternatief maar zie nu dus dat de meeste toch gewoon het vulpijpje gebruiken.
Dan denk ik dat we onze onkunde moeten gaan omzetten in kennis en ervaring om er ook beter mee overweg te kunnen.  :nut:

de Machtige Wil

Ik gebruik ook zo'n afvulpijpje.
Eerst had ik één die ik op mijn hevel kon zetten maar die was na 2 keer brouwen stuk. Nu heb ik er één die ik op de tapkraan van mijn gistvat zet. Het vullen gaat op deze manier prima.  :biersmile:

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 09-07-2019  16:27 uIk gebruik ook zo'n afvulpijpje.
Eerst had ik één die ik op mijn hevel kon zetten maar die was na 2 keer brouwen stuk. Nu heb ik er één die ik op de tapkraan van mijn gistvat zet. Het vullen gaat op deze manier prima.  :biersmile:

Door mij wordt al jaren een vulpijpje gebruikt die via een siliconen slang verbonden is met mijn bottelemmer. Ik heb nog steeds dezelfde. Heel wat brouwsels heb ik ermee gebotteld.
Omdat een vulpijpje er niet al te solide uitziet had ik er meteen twee gekocht. Het reserve exemplaar nog steeds niet nodig gehad. Ik ben dan ook een beetje verbaasd dat bij jou na 2 keer gebruik al stuk was.

de Machtige Wil

Citaat van: Jacques op 09-07-2019  21:27 uIk ben dan ook een beetje verbaasd dat bij jou na 2 keer gebruik al stuk was.

Het verbaasde mij ook. Tijdens het schoonmaken was het veertje losgeraakt. Ik heb toen ook gelijk maar twee stuks besteld.

orangeloo

Citaat van: de Machtige Wil op 10-07-2019  09:38 uHet verbaasde mij ook. Tijdens het schoonmaken was het veertje losgeraakt. Ik heb toen ook gelijk maar twee stuks besteld.

Er zijn 2 modellen vulpijpjes. 1 met veertje (met witte kunststof) en 1 zonder. (met zwarte kunststof)
Ik gebruik die zonder veertje en heb deze al 9 jaar in gebruik. Maar ik heb net als Jacques ook een reserve liggen.   ^-^
Deze gebruik ik wel eens tussentijds, als de vulpijp bv is verstopt door een verdwaald hopblaadje of houdsnippertje.
Die met veertje heb ik ook, maar die vind ik niet prettig werken.  :brouwen:

(Bericht 2500... Krijg ik nu een glaasje bij achter mijn naam.  ;D 8) :nut: )

tdp

Citaat van: Orangeloo op 10-07-2019  10:18 u(Bericht 2500... Krijg ik nu een glaasje bij achter mijn naam.  ;D 8) :nut: )

Wel NEN DIKKE PROFICIAT!

JanEric

Citaat van: de Machtige Wil op 10-07-2019  09:38 uHet verbaasde mij ook. Tijdens het schoonmaken was het veertje losgeraakt. Ik heb toen ook gelijk maar twee stuks besteld.
Die witte heeft een veertje, maar dat kun je gewoon weer terugstoppen. de ene kant is iets dikker dan de andere kant waardoor je even moet uitproberen aan welke kant het veertje zijn werk blijft doen.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 10-07-2019  10:18 uEr zijn 2 modellen vulpijpjes. 1 met veertje (met witte kunststof) en 1 zonder. (met zwarte kunststof)
Ik gebruik die zonder veertje en heb deze al 9 jaar in gebruik. Maar ik heb net als Jacques ook een reserve liggen.   ^-^

Ook ik gebruik de zwarte variant. En soms blijft deze lopen als er iets van hop, hout of gistprop meegekomen is. Dat is echter sporadisch het geval.

hansHalberstadt

Het nadeel van dit soort 'hulpjes' vind ik dat je minder controle hebt omdat de beslissing wanneer open of dicht door het ding genomen wordt ipv door mij. Daarom gebruik ik gewoon een siliconenslang waar ik met de hand een klein knikje in maak wat als kraantje fungeert en met een dun RVS pijpje. Pijpje op de bodem van het flesje, dan vullen en het laatste beetje exact bijvullen tot de gewenste hoogte. Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2019  08:23 u... Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.

Je kan het pijpje ook tegen de hals van de fles drukken, om zo het laatste beetje af te vullen. Blijft klooien.

emiel1

Het voordeel is wel dat al je flesjes tot gelijke hoogte gevuld zijn. Als je tenminste stopt als het bier exact de rand van de fles bereikt heeft.

de Machtige Wil

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2019  08:23 uHet nadeel van dit soort 'hulpjes' vind ik dat je minder controle hebt omdat de beslissing wanneer open of dicht door het ding genomen wordt ipv door mij. Daarom gebruik ik gewoon een siliconenslang waar ik met de hand een klein knikje in maak wat als kraantje fungeert en met een dun RVS pijpje. Pijpje op de bodem van het flesje, dan vullen en het laatste beetje exact bijvullen tot de gewenste hoogte. Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.

Als ik een flesje afvul laat ik hem eerst tot de rand toe vol lopen, wanneer ik dan het vulpijpje verwijder zijn de flesjes allen tot ongeveer 2 cm van de rand gevuld.

hansHalberstadt

Citaat van: de Machtige Wil op 11-07-2019  11:37 uAls ik een flesje afvul laat ik hem eerst tot de rand toe vol lopen, wanneer ik dan het vulpijpje verwijder zijn de flesjes allen tot ongeveer 2cm van de rand gevuld.
Soms kan het zijn dat er schuim ontstaat waardoor het eroverheen zou gaan als je het tot de rand vult. Dan wil je dus even het schuim laten zakken en dan nog een klein beetje erbij. Maar goed, iedereen zijn voorkeur.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2019  08:23 uHet nadeel van dit soort 'hulpjes' vind ik dat je minder controle hebt omdat de beslissing wanneer open of dicht door het ding genomen wordt ipv door mij. Daarom gebruik ik gewoon een siliconenslang waar ik met de hand een klein knikje in maak wat als kraantje fungeert en met een dun RVS pijpje. Pijpje op de bodem van het flesje, dan vullen en het laatste beetje exact bijvullen tot de gewenste hoogte. Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.

Je hebt volledige controle over open/dicht bij gebruik van bottelpijpje. Op het moment dat je het pijpje omhoog haalt is het bottelpijpje dicht.
Omdat de fles van onderen gevuld wordt heb je weinig schuimvorming en zuurstofinslag.
Dat de fles niet helemaal vol is als je het pijpje omhoog haalt is eenvoudig op te lossen door het pijpje van de mond van de fles te houden. Het is een handigheid en na wat oefenen werkt dat prima.

Die handigheid zul jij ook wel hebben met jouw manier van werken. Ik heb jouw manier van werken in het verleden uitgeprobeerd maar voor mij werkte het niet lekker.

Brouwerij De Stichting

Vanochtend voor het eerst gebruik gemaakt van een bottelpijpje. (de zwarte variant) Vond het wel fijn werken moet ik zeggen. Ik had hem wel vastgezet in een klem op een statief, dus ik hoefde alleen het flesje er van onder af overheen te schuiven. Geen gedoe meer met vastzittende kraantjes of dichtknijpen van slangen waardoor je met één hand het volgende flesje moet pakken, maar gewoon flesje vullen, doppen en volgende. Volgende keer ga ik het zeker weer zo doen.  :duimop:

Tambier

Als je een siliconen slang tussen het vulpijpje en bottelemmer zet kan je alle flesjes laten staan en ben je 3x sneller klaar. :proost:

Brouwerij De Stichting

Misschien, maar omdat ik een lamp achter het flesje had staan om het vulniveau goed te kunnen zien was dat niet mogelijk.

De HaAn

Citaat van: Tambier op 13-07-2019  11:13 uAls je een siliconen slang tussen het vulpijpje en bottelemmer zet kan je alle flesjes laten staan en ben je 3x sneller klaar. :proost:
Dit deed ik voorheen ook en tijdens het vullen van het flesje kon ik de andere fles een dop opdoen nadeel was dat er wel eens een fles omviel. Dit heb ik opgelost door van een emmer de onderste 8 cm af te snijden en in de bodem 3 gaten geboord ter grote van mijn flesjes tijdens het vullen staan de flesjes in de (mal) en kan er onmogelijk nog een flesje omvallen zo bottel ik alleen in een halfuurtje 20 liter :brouwen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.