Bitter - Vrij naar Camerons Strong Arm uit CAMRA

Gestart door tdp, 29-11-2022 21:14 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

We geven de strijd niet op... Ik denk, wanneer ik terugkijk op mijn recepten, het misgaat op het al dan niet toevoegen van suiker. In deze zag ik een aanzienlijke suikerstort, dus we gaan het meemaken! We moeten nog 30 minuten koken, schiet lekker op zo!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkKB010
Naam receptWe shall never surrender
Brouwdatum29-11-2022
BierstijlBitter
Volume7,2 l
Begin SG1,040 SG
Berekende kleur (Morey)36 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
6,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
3,20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l55 mg/l109 mg/l26 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgMild Ale MaltWarminster12 EBC83,0 %
0,06 kgCrystal DarkSimpsons Malt265 EBC5,0 %
0,02 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1250 EBC2,0 %
0,12 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.5,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,0 gFuggle 2022 (Tuin)bellen5,0%60 min.23,0 IBU
12,0 gMathon 2022 (Tuin)bellen6,0%10 min.10,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,50 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
5,0 gLallemand Windsor ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,008 SG
Temp. nagisting19,0 °C
Temp. lagering19,0 °C

Takkie83

Succes! Denk je dat het aandeel suiker het nagisten gaat stoppen?

tdp

Ik denk dat dit er voor gaat zorgen dat het makkelijker uitvergist, en niet gaat slepen op het eind!

Theo Mol

Ziet er uit als een lekkere bitter, krijg je geen spijt van het kleine volume? ;)

Op het ogenblik staat bij mij een bitter te gisten (ook met Lallemand Windsor), tenminste dat hoop ik ... na een paar dagen bubbelen werd het heel rustig en een week na de start was het SG van 1055 naar 1020 gegaan waar het de bedoeling is onder 1015 uit te komen*.
Ik heb het maar een graadje warmer gezet om rustig door te gisten. Door een operatie aan een hand kan ik voorlopig toch niets doen waar veel vocht aan te pas komt dus het bottelen en de bijbehorende afwasfeesten moeten nog een weekje wachten.

* en ik kan heel goed rekenen

Takkie83

Citaat van: tdp op 30-11-2022  09:03 uIk denk dat dit er voor gaat zorgen dat het makkelijker uitvergist, en niet gaat slepen op het eind!

Ik help het je hopen! Ik ben inmiddels ook twee koolzuurrijke en droge bitters verder, maar ik zoek het vooralsnog in de gist. Ben benieuwd wat Windsor er van maakt

tdp

Citaat van: Theo Mol op 30-11-2022  09:06 uZiet er uit als een lekkere bitter, krijg je geen spijt van het kleine volume? ;)

Haha, nee hoor! Ik had mezelf voorgenomen om nieuwe recepten eerst klein te brouwen, en daarna pas in groot volume. En dit is netto net geen kratje, is gewoon leuk om zo te expirimenteren.

Citaat van: Takkie83 op 30-11-2022  09:11 uIk help het je hopen! Ik ben inmiddels ook twee koolzuurrijke en droge bitters verder, maar ik zoek het vooralsnog in de gist. Ben benieuwd wat Windsor er van maakt

De Windsor gebruik ik best vaak, omdat ik het wel een mooie gist vindt! Vergeet niet dat de Engelsen nogal eens naar de suikerpot grijpen met brouwen. Wanneer die gist als zodanig getraind is, kan ik me voorstellen dat deze gewoon een goede klont suiker verwacht in het bier!

Takkie83

tdp

Gisteren wou ik dit bier bottelen, zie ik dat er een laagje kaam op het bier zit....Het is wat met mij en de Engelse bitters, haha! Meest bijzondere vind ik overigens dat ik dit bier echt 3 weken onaangeroerd heb laten staan, niet gemeten tussentijds. En het gistvat en de stop waren helemaal nieuw. Verder het standaard regime aangehouden qua schoonmaken en ontsmetten... Enige wat ik me kan voorstellen is dat het komt omdat ik (volgens mij) een aangebroken zakje gist heb gebruikt. Deze vacumeer ik overigens altijd direct na het gebruik.

Gelukkig was mij Münchener Helles wel goed gelukt, die is al prachtig op dronk gekomen!

"Flush it down the drain and start over again!"

seed7

Citaat van: tdp op 22-12-2022  09:28 u"Flush it down the drain and start over again!"

Ait vedân!

ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 22-12-2022  10:26 uAit vedân!

ingo

Takkie83

Balen! En precies de reden waarom ik niet bezuinig op gist. Had je twee of drie euro meer gekost en nu kost het je een hele brouwdag én ingrediënten. Om nog niet te spreken over Russisch gas.

Ik wil je overigens niet de les lezen, vind het vooral sneu

tdp

Inderdaad balen, maar niets meer aan te doen. Zaterdag maar weer een bitter gebrouwen, hopelijk zijn de goden me gunstig gezind ;-).

Takkie83

Nog steeds benieuwd naar je bevindingen!

tdp

Gisteren de bitter gedronken die ik 14-01 gebrouwen heb, was nog knettervers. Had een ander kratje mee willen nemen naar de optocht (Carnaval Albergen, red.) maar per ongeluk het verkeerde krat meegenomen ;).

Deze is goed gelukt, mooie balans tussen mout en de hop. Hopelijk hebben we de strijd deze keer gewonnen ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.