Kurken Geuze

Gestart door jan le mercier, 27-11-2022 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

jan le mercier

Beste Hobbybrouwers,

Ik heb nog een vraag: Ik zou mijn flessen "geuze" nu willen afsluiten met een kroonkurk én een gewone kurk, vb zoals Cantillon dat doet. Welke kurken kan ik daarvoor het best gebruiken? Een bierkurk of een wijnkurk? En welke soort of type meer specifiek? Heeft iemand daar ervaring mee? Alvast erg bedankt. Jan.

Jacques

Belangrijk is dat je flessen gebruikt die voorzien kunnen worden van een 29 mm kroonkurk.
De kroonkurk zorgt in feite voor de afdichting. De kurk is extra en vooral voor de show. Volgens mij zijn er geen bierkurken anders dan wijnkurken...

Op deze bierkurken https://brouwland.com/nl/kurken/10250-bierkurk-diam-44x255mm-100-st.html staan druiventrossen...  smile

guest15461

Citaat van: Jacques op 27-11-2022  23:06 uDe kurk is extra en vooral voor de show.

Bottel al je geuze maar eens zonder kurk, zal je niet veel flessen moeten leegdrinken als je ze even bewaard.

En als een kurk dan toch alleen voor de show is, waarom hebben wijnflessen dan alleen een kurk?

jan le mercier

Bedankt voor jullie reacties. Het zit zo: ik zou mijn flessen (75cl) liggend willen bewaren. Als je enkel een kroonkurk gebruikt, is volgens mij de druk op de opening van de fles te groot. Daarom heb ik een gewone kurk nodig. Maar jullie denken dus dat de bierkurk zoals op de foto van hierboven ok is? En nog een vraagje: moet ik die kurk dan eerst behandelen? Met een of ander product? Alvast bedankt, jan.

guest15461

je MOET een kurk gebruiken. Zelf heb ik de goedkoopste wijnkurk welke tot heden geen probleem geeft. Ik behandel ze ook niet. Kurk erin, kroonkurk erop en klaar.

Jacques

Citaat van: Antony op 28-11-2022  00:27 uBottel al je geuze maar eens zonder kurk, zal je niet veel flessen moeten leegdrinken als je ze even bewaard.

En als een kurk dan toch alleen voor de show is, waarom hebben wijnflessen dan alleen een kurk?

Wijnflessen hebben geen kroonkurk...

Overigens heb ik hier een rek met (commerciële) geuzes waarin flessen liggen die zijn afgesloten zijn zonder kroonkurk. Veel van die flessen zijn ver leeg. Was daar maar een kroonkurk opgegaan denk ik dan.
In dat rek liggen ook flessen zonder kurk maar met alleen een kroonkurk. Daar is niet zo veel mis mee, behalve dat ook deze flessen last hebben van verouderingssmaakjes na verloop van tijd.

guest15461

Denk dat je het woord kurk en kroonkurk een beetje door elkaar haalt.

Jacques

Citaat van: Antony op 28-11-2022  12:43 uDenk dat je het woord kurk en kroonkurk een beetje door elkaar haalt.

Nee. Kurk is een natuurlijk product gemaakt van een kurkboom. Het is poreus en kan een vervelende kurksmaak zorgen.
Kroonkurken bestaan uit een vinyl binnenlaag met een getande metalen buitenkant.
Kroonkurken sluiten vele maken beter af dan een natuurkurk. Via een kurk kan een overmaat aan koolzuur uit een fles, maar er kan ook zuurstof in de fles komen. Dat laatste zorgt voor een mindere smaak. Het is niet voor niets dat bierflessen afgesloten worden met kroonkurken. Overigens zie je ook veel wijnflessen die niet afgesloten worden door kurken.

Kroonkurk en kurk is een beetje dubbelop. Het zorgt vooral voor een chique uitstraling.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.