Porter met meer chocolade smaak

Gestart door Edwin brouwt, 27-11-2022 20:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwin brouwt

Citaat van: Biertje1985 op 06-12-2022  14:50 uEdwin, hoe vlot het bij jou?
Bij mij vlot het niet! ;D 
Ik had net een porter gebrouwen en daar had ik graag met iets meer chocolade in gehad, vandaar mijn vraag.
Eerst deze batch maar 's opdrinken  :beersmiley:

seed7

Voor meer chocolade toets kun je ook Johannesbroodmolasse gebruiken. Bij de Turkse winkel te verkrijgen.

ingo

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 07-12-2022  17:24 uVoor meer chocolade toets kun je ook Johannesbroodmolasse gebruiken. Bij de Turkse winkel te verkrijgen.

ingo
Dat is interessant! Ga ik eens mee experimenteren, woon namelijk praktisch naast een turkse winkel :beersmiley:
Die verkopen meerdere leuke toevoegingen, ik heb ooit eens een brett bier gemaakt met granaatappelstroop van de "turk" en dat was ook zeker een succes,

Chinook

Citaat van: Edwin brouwt op 03-12-2022  11:11 uGoeie tips weer, vooral die rogge natuurlijk, dank!

Het heeft even geduurd maar aan het einde van het jaar heb ik mijn experiment toch in een fles weten te krijgen en laatst geproefd. Het recept:

90% Munton's Maris Otter
10% TF Roasted Rye

30 minuten koken:
20 IBU Nugget als FWH

BRY-97

Ik snap ergens wat men bedoelt met meer melkchocoladesmaak, maar het blijft een heel ander product. Het lijkt op chocoladetarwe, maar de smaak is ronder en meer een geheel zonder andere geroosterde mouten. Lichte dropsmaak, bijna Engelse drop. Misschien dat dat komt doordat het rogge is. Van het typische roggekarakter merk ik verder niet veel meer. Het mist alleen wel de typische geroosterde smaken naar mijn mening, maar ik geloof dat 5-15% best goed kan werken in een porter afhankelijk van hoe sterk je hem maakt en wat je er nog meer in stopt. Ik denk dat ik het wel lekkerder vind dan de tarweversie.

Volgende keer als ik weer tijd heb om mini-experimenten te doen ga ik wel voor 20% Pale Chocolate om te kijken wat dat doet. Bruine mout ga ik dan misschien ook wel meteen doen, maar ik weet niet of het roosteren goed is gegaan.

Chinook

Citaat van: Chinook op 10-01-2023  13:28 uHet heeft even geduurd maar aan het einde van het jaar heb ik mijn experiment toch in een fles weten te krijgen en laatst geproefd. Het recept:

90% Munton's Maris Otter
10% TF Roasted Rye

30 minuten koken:
20 IBU Nugget als FWH

BRY-97

Ik snap ergens wat men bedoelt met meer melkchocoladesmaak, maar het blijft een heel ander product. Het lijkt op chocoladetarwe, maar de smaak is ronder en meer een geheel zonder andere geroosterde mouten. Lichte dropsmaak, bijna Engelse drop. Misschien dat dat komt doordat het rogge is. Van het typische roggekarakter merk ik verder niet veel meer. Het mist alleen wel de typische geroosterde smaken naar mijn mening, maar ik geloof dat 5-15% best goed kan werken in een porter afhankelijk van hoe sterk je hem maakt en wat je er nog meer in stopt. Ik denk dat ik het wel lekkerder vind dan de tarweversie.

Volgende keer als ik weer tijd heb om mini-experimenten te doen ga ik wel voor 20% Pale Chocolate om te kijken wat dat doet. Bruine mout ga ik dan misschien ook wel meteen doen, maar ik weet niet of het roosteren goed is gegaan.

Het is enorm veel later, maar ik heb wel wat dingen getest. 20% Pale Chocolate in normaal bier nog niet, maar 15% in een RIS geeft wel een interessant smaakje. Niet exact chocolade, maar het komt wel in de buurt. Bruine mout was vooral toasty, brood en misschien een hint van cacao. Ik kan ze eens samen proberen, maar ik houd het nog steeds vooral bij rogge denk ik. Carafa Special T1 was verrassend veel toast en T3 vooral koffie. T2 heb ik niet en moet ik nog eens proberen. Verrassend genoeg geven TF Dark en Red Crystal wel smaken die je wellicht kan associëren met chocolade. Niet volop chocolade, maar wel zoetige karamel die je ook wel in lichte mate in chocolade zou kunnen vinden. Het helpt denk ik vooral met de zoetheid goed krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.