Duvel kloon gestopt met gisten

Gestart door itwoerden, 26-11-2022 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

itwoerden

Beste Allen,

Zaterdag 19 November heb ik recept gebrouwen (zie afbeelding).
Kooktijd 60 minuten.

Het SG stond na koken op 1068. Na het overhevelen in de vergistingstank heb ik direct de Vloeibare 1388 Gist toegevoegd. Na 3 dagen kwam de vergisting nogal moeizaam op gang. Dus heb ik er zoals in het recept op twort wat van de duvel kloon gemeld wordt de Fermentis US-05 toegevoegd. Dit werkte goed is is vrij snel lekker gaan gisten. Nu 1 week later is de vergisting volgens het waterslot gestopt en is de SG al 2 dagen 1026. Volgens het recept moet ik op 1006 uitkomen en dit zie ik helaas niet meer gebeuren.

Is het een idee dat ik opnieuw een zakje US-05 toevoeg of is dat niet aan te raden?

Ik hoor het graag.

Gr Joost

duvel kloon.png

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Gistvoeding kan ook wonderen doen bij zo een suikergift..

hansHalberstadt

Was de smackback goed opgebold toen je het toevoegde? Dat is namelijk de check dat je gist actief is en voldoende voor de specificatie die op de verpakking staat. Dat de gisting pas na 3 dagen op gang kwam, betekent dat er veel te weinig gist was op het moment dat je het entte. Normaal moet de gisting binnen 8 uur op gang komen.

Corrigeren tijdens de gisting levert vaak niet veel op. Het moet gewoon goed zijn aan het begin van de gisting. Dus belangrijk om nu te achterhalen wat er fout ging en de volgende keer te verbeteren.   

hansHalberstadt

Image2.gif
hier zie je een voorbeeld van een gisting van mijn tripel.
Daar start de gisting al na een paar uur. En gaat dan de eerste dag vrij snel (zou in 3 dagen uitgegist zijn als je het lijntje doortrekt) daarna gaat het langzamer (geschatte duur op dat moment ca. 10 dagen) en op het einde buigt het af. meer of minder gist had in dit geval betekent dat al die stappen wat sneller/langzamer gegaan zouden zijn, mat de vorm van de grafiek blijft meestal vrijwel gelijk (uitgerekt of ingeduwd in horizontale richting)
Dus feitelijk kun je in het begin al zien aankomen of je voldoende gist hebt of niet, vandaar mijn vraag wanneer de gisting startte. Mijn steven is altijd om een bier van deze zwaarte (1080 bij mij) toch wel in 1.5 week maximaal in de buurt van het eind SG te hebben. Als je echt te weinig gist hebt dan haal je het eind SG niet omdat de gist dan vroegtijdig is uitgeput. Maar dan gaat het ook in het begin al langzamer omdat de gisting in principe evenredig snel gaat met het aantal actieve cellen.

ps de 2e piek is een suikergift op het einde. Het gedrag daarna laat ook zien dat de gist nog flink actief was op dat moment.
SG is berekend uit de refractometer metingen tijdens de gisting.

Oxhead

Citaat van: itwoerden op 26-11-2022  18:47 uBeste Allen,

Zaterdag 19 November heb ik recept gebrouwen (zie afbeelding).
Kooktijd 60 minuten.

Het SG stond na koken op 1068. Na het overhevelen in de vergistingstank heb ik direct de Vloeibare 1388 Gist toegevoegd. Na 3 dagen kwam de vergisting nogal moeizaam op gang. Dus heb ik er zoals in het recept op twort wat van de duvel kloon gemeld wordt de Fermentis US-05 toegevoegd. Dit werkte goed is is vrij snel lekker gaan gisten. Nu 1 week later is de vergisting volgens het waterslot gestopt en is de SG al 2 dagen 1026. Volgens het recept moet ik op 1006 uitkomen en dit zie ik helaas niet meer gebeuren.

Is het een idee dat ik opnieuw een zakje US-05 toevoeg of is dat niet aan te raden?

Ik hoor het graag.

Gr Joost

duvel kloon.png

De vraag voor 500 euro: hoe is het sg gemeten? Indien met een refractometer dient de waarde gecorrigeerd te worden.

Jacques

Citaat van: Oxhead op 27-11-2022  13:35 uDe vraag voor 500 euro: hoe is het sg gemeten? Indien met een refractometer dient de waarde gecorrigeerd te worden.

Ik denk dat de 2e reactie daar ook al naar verwees.
Het is de meest gemaakte vergissing van de huidige beginnende brouwers. Toen iedereen nog een hydrometer gebruikte liepen de vergistingen nog gewoon door...  smile

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-11-2022  17:04 uHet is de meest gemaakte vergissing van de huidige beginnende brouwers.
Ik denk ook de meest gemaakte vergissing van refractometerfabrikanten. Als die de SG schaal weg zouden laten zou geen enkele beginnende brouwer die fout maken.

hb-lot

De mijne heeft naast Brix een % alcohol schaal. Leek me destijds wel handig, gelukkig op tijd ontdekt dat dat niet zo werkt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-11-2022  17:11 uIk denk ook de meest gemaakte vergissing van refractometerfabrikanten. Als die de SG schaal weg zouden laten zou geen enkele beginnende brouwer die fout maken.

Ook bij de refractometers zonder een SG-schaal gaat het steeds fout. Op de doos zou de waarschuwing moeten staan dat je een omrekentool moet gebruiken als er alcohol gevormd is. Of nog mooier een verwijzing naar een website waar de gemeten waarden ingevuld kunnen worden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-11-2022  22:25 uOok bij de refractometers zonder een SG-schaal gaat het steeds fout.
Je bedoelt dat mensen de regel 4 x Brix +1000=SG gebruiken? Ja dan gaat het bij de gisting ook fout inderdaad.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-11-2022  22:44 uJe bedoelt dat mensen de regel 4 x Brix +1000=SG gebruiken? Ja dan gaat het bij de gisting ook fout inderdaad.

Ja, dat is iets wat continu gebeurt.

Google eens voor de aardigheid naar "scale refractometer" dan zie je verschillende refractometerschalen. Sommige zijn met SG-waarden maar veel anderen niet.

itwoerden

Bedankt allen voor de reacties. Ik heb dit gemeten met een Hydrometer, is was op de hoogte dat door alcohol licht anders door de refractometer komt en daarom een ander beeld geeft. Begreep inderdaad dat je in dit geval met Brix moet werken, alleen weet ik helaas de begin Brix niet (mits deze uit te rekenen is vanaf mijn start SG).

De Smackpack stond inderdaad goed bol (deze heb ik 3 uur voor toevoegen geactiveerd).
Ik heb helaas niet de tijd genomen om te beluchten voordat ik de gist heb toegevoegd. Misschien dat dit ook nog invloed zou hebben gehad.

Als ik het goed begrijp is het wel mogelijk om extra gistvoeding toe te voegen? Kan dat alsnog in dit stadium (dus in de vergistingstank)? Ik zit te zoeken op internet maar lijkt erop dat dit meestal wordt toegevoegd tijdens of na het koken?

hansHalberstadt

@itwoerden:
omdat je aangeeft:
-Na 3 dagen kwam de vergisting nogal moeizaam op gang.
-je hebt gemeten met een hydrometer
-je sg is gegaan van 1068 naar 1026
kan mijn conclusie alleen maar zijn dat je te weinig gist had of er moet iets fout gelopen zijn bij het maischen waardoor je extreem veel onvergistbare suikers had.

Jacques

Citaat van: itwoerden op 28-11-2022  09:12 uDe Smackpack stond inderdaad goed bol (deze heb ik 3 uur voor toevoegen geactiveerd).
Ik heb helaas niet de tijd genomen om te beluchten voordat ik de gist heb toegevoegd. Misschien dat dit ook nog invloed zou hebben gehad.

Als ik het goed begrijp is het wel mogelijk om extra gistvoeding toe te voegen? Kan dat alsnog in dit stadium (dus in de vergistingstank)? Ik zit te zoeken op internet maar lijkt erop dat dit meestal wordt toegevoegd tijdens of na het koken?

Het enten van te weinig actieve gist (en een te lage vergistingstemperatuur) is de belangrijkste oorzaak voor een slepende en stokkende vergisting.

Het toevoegen van een complexe gistvoeding met mineralen, waaronder zink, stikstofcomponenten, fosfaten en vitaminen kan helpen. Maar veel beter is het aan het begin van de vergisting meer gist te enten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-11-2022  11:57 uaan het begin van de vergisting meer gist te enten.

Er was gist geent vanuit een opgebolde smackpack van 3 uur na activeren. De vraag is dus of dat voldoende gist opgeleverd heeft. Hoeveel bier van dat SG zou je volgens de beschrijving kunnen enten met 1 zo'n smackpack?
En is het opbollen dan altijd een garantie dat je dat aantal benodigde cellen hebt? Ik heb wel vaker gehoord van problemen met gisten van smackpacks.   

biking rebel

Citaat van: itwoerden op 28-11-2022  09:12 uBegreep inderdaad dat je in dit geval met Brix moet werken, alleen weet ik helaas de begin Brix niet (mits deze uit te rekenen is vanaf mijn start SG).

https://www.brewersfriend.com/brix-converter/

itwoerden

Bedankt voor de link!

Maar dan snap ik even iets niet. Misschien dat ik het niet goed uitreken, maar mijn start SG na koken was 1068 (gemeten met Hydrometer, helaas tijdens deze stap de Brix niet genoteerd). Mijn SG nu is 1020, gemeten met hydrometer. (sorry voor eerder gemelde 1028) maar lijkt erop dat ik eerder iets niet goed heb uitgelezen.

Als ik mijn start SG naar Brix omreken kom ik op een start Brix van 16,6 uit. Mijn Brix op dit moment is 9 (gemeten met refractometer met Brix waardes). Als ik deze op brucrafter calculator intik kom ik op een SG (op dit moment) van 1.015 uit (zie bijlage). Dat is dan weer anders als de SG die mijn hydrometer nu aangeeft.

biking rebel

Citaat van: itwoerden op 28-11-2022  16:01 uBedankt voor de link!

Maar dan snap ik even iets niet. Misschien dat ik het niet goed uitreken, maar mijn start SG na koken was 1068 (gemeten met Hydrometer, helaas tijdens deze stap de Brix niet genoteerd). Mijn SG nu is 1020, gemeten met hydrometer. (sorry voor eerder gemelde 1028) maar lijkt erop dat ik eerder iets niet goed heb uitgelezen.

Als ik mijn start SG naar Brix omreken kom ik op een start Brix van 16,6 uit. Mijn Brix op dit moment is 9 (gemeten met refractometer met Brix waardes). Als ik deze op brucrafter calculator intik kom ik op een SG (op dit moment) van 1.015 uit (zie bijlage). Dat is dan weer anders als de SG die mijn hydrometer nu aangeeft.

Das vreemd! Wellicht heeft iemand nog een goede tip... Ik zou uit gaan van de gemeten waarde met de hydrometer.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 27-11-2022  17:04 uToen iedereen nog een hydrometer gebruikte liepen de vergistingen nog gewoon door...

😂

Snelbier

Citaat van: biking rebel op 28-11-2022  16:09 uDas vreemd! Wellicht heeft iemand nog een goede tip... Ik zou uit gaan van de gemeten waarde met de hydrometer.
Hydrometer SG-meting is absoluut. Klopt in principe. Zie onderaan voor 'principes'  :weetbeter:
Reflectiemeting zitten omrekeningen in en eigen correctie-factoren, meerdere fouten mogelijk.

SG-meting principes:
- Temperatuur ~20'C. Paar graden meer of minder mag, maar echt nauwkeurig is het dan niet meer.
- Monster ontgassen.  CO2 in monster verlaagt het SG, gas weegt minder dan bier.  CO2-belletjes kunnen ook aan de 'dobber' hechten en optillen waardoor SG juist hoger uitkomt.
- SG correct aflezen.. Blijkt soms moeilijker dan het is. Meestal meniscus(grootste oppervlak) aflezen, dus niét het punt waar je meter wordt geraakt. Zie manual fabrikant.
- Precisie SG-meter.. De goedkoopste meters die je in elke brouwshop en Hema-brouwdoos vindt hebben een maatverdeling van 2 SG-punten. Niks mis mee, voldoet voor 95% van de hobbybrouwers, maar nauwkeurig is het niet.
Wil je nauwkeuriger meten heb je een beter SG-meter nodig. Duurder, én groter monsterglas nodig, én meer bier kwijt per monster..
Ik gebruik zelf de goedkope dobber met 2pt-resolutie. Ik ken de beperkingen, voldoet voor mij..
Groet, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: itwoerden op 28-11-2022  16:01 u1068 (gemeten met Hydrometer, helaas tijdens deze stap de Brix niet genoteerd). Mijn SG nu is 1020, gemeten met hydrometer. (sorry voor eerder gemelde 1028) maar lijkt erop dat ik eerder iets niet goed heb uitgelezen.

de combinatie 9 brix en eind SG=1020 kan wel, maar dan heb je een lager begin SG gehad van rond de 1062.
vergeet niet dat metingen met een hydrometer en refractometer ook niet super nauwkeurig zijn als je niet heel secuur te werk gaat. je kunt dus zomaar een paar SG punten verkeerd meten.  Image1.gif 

biking rebel

Als ik het mij goed herinner kan de vergisting met de 1388 gist best lang doorgaan op laag tempo. 3-4 weken voordat ie helemaal klaar is, is niet ongebruikelijk.

Kijken we dan naar je brouwdatum.... dan zijn we pas 9 dagen onderweg. Heb geduld dus!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.