Keuringsdienst van Waarde - Natuurwijnen

Gestart door Jacques, 24-11-2022 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

De Keuringdienst van Waarde is een TV-programma waar ik regelmatig naar kijk.
Vandaag ging het over natuurwijnen. Met veel plezier heb ik gekeken. Het was grappig te zien dat sommige wijnen met een serieuze smaakafwijking geaccepteerd worden onder de mom van natuurlijke wijn. Een wijnmaakster die haar wijnen in Spanje maakt was heel helder: dat zijn onbedoelde fouten in het productieproces.
In het grijze verleden toen er nog niet zo veel craftbrouwers waren, waren er ook brouwerijen die ronduit secht bier verkochten. Dat hoorde zo volgens hen, en het werd verkocht... Al deze brouwerijen zijn inmiddels gestopt. Om met de woorden van wijlen Jan van Schaik te spreken: het leven is te kort om slecht bier te drinken.
Zo te merken vindt De Keuringsdienst van waarde dat ook voor wijn. Gelijk hebben ze volgens mij, ambachtelijk mag geen excuus zijn  voor slecht smakend bier, wijn of andere drank.

Zo lang het duurt kun je terugkijken via
https://www.npostart.nl/KN_1729791

Alexander_H

Ik vond wel interesant dat ze ook Brett smaken als smaakafwijking noemen, waarbij je kunt afvragen of natuurlijk vergiste druivensap door o.a. Brett inderdaad een "afwijking" is. Hangt er een beetje van af wat je doel met de wijn is denk ik.

Jan de Graaff

Erg interessant, inderdaad! Ben ook fan van de Keuringsdienst van Waarde.

Deze aflevering verklaart ook wel wat; ik had een jaar of wat geleden een doos Portugese wijn gekregen die ondraaglijk naar paardenstal smaakte. De smaak was precies zoals een berg paardenpoep met stro ruikt, heel verwarrend en heel erg niet lekker. Die 6 flessen hebben hun bestaan beëindigt in de gootsteen en de glasbak, maar dat was natuurlijk gewoon funky natuurwijn...

Nou begrijp ik volledig hoe smaken kunnen verschillen, maar sommige smaken of geuren hebben een waarschuwingsfunctie in het menselijk brein gekregen. Poepsmaak of -geur is zo eentje; dat waarschuwt heel duidelijk dat hetgeen je nuttigt zeer waarschijnlijk ernstig verontreinigd is en dat je het niet moet nuttigen. Er zijn meer van dat soort smaken en geuren. Het is de bedoeling van de natuur dat je die niet lekker vind, om je te beschermen. Voor mij grenst het aan masochisme als je daarvan met een uitgestreken gezicht kunt zeggen dat je ze echt lekker vind. Maar goed, ieder het zijne/hare/hunne. Al vind ik dat persoonlijk nou juist tegennatuurlijk in plaats van natuurlijk.

Edwin brouwt

Dus jij eet ook geen pittig eten (brandt in de mond en een dag later in de kont) en je drinkt ook geen alcohol (hoofdpijn)?  ;) ;D

seed7

Citaat van: Alexander_H op 25-11-2022  07:37 uBrett smaken als smaakafwijking

Brett is nogal een heet hangijzer in de (rode)wijnwereld. Hele wijnstreken kunnen niet zonder, maar dat zeg je niet hard op. Het mag ook niet duidelijk aanwezig zijn, overheersen. Maar net het vleugje is wel de basis de voor veel van de interessante wijnen. Ook de niet "natuurwijnen".

ingo

Dantel

Citaat van: Jacques op 24-11-2022  21:57 uDe Keuringdienst van Waarde is een TV-programma waar ik regelmatig naar kijk.

Grappig wij kijken er ook altijd naar, vooral Teun en Ersin zijn onze favorieten .
Wat voor wijn geldt  geldt ook voor bier .
Hier in Zwitserland zijn ongelooflijk veel kleine brouwerijen, ik geloof de meeste brouwerijen per inwoner in Europa (micro en nano brouwerijen )
Veel Zwitsers gaan voor Lokale en regionale producten en dan het liefste nog met Zwitserse ingrediënten ( Zwitserse mout, hop etc ).Tot zover alles goed.
En natuurlijk probeer ik ook veel van collega bouwers, mijn smaak ervaring is , dat 80% is geoxideerd, of echt veel te zoet. Kortom technisch niet goed gebrouwen.
Maar omdat het regionaal is en/of met lokale ingrediënten gebrouwen is ,is het 'goed' en wordt het gedronken.

hansHalberstadt

Zolang de smaak die erin zit er met opzet op die manier is ingebracht om een bepaald doel te bereiken is het voor mij ok. Maar het punt hier is dat het hier gaat om een resultaat wat ontstaat omdat je de zaak niet onder controle hebt. En dat is dus niet OK en geen excuus om het dan maar als 'natuurproduct' te bestempelen. Dus wat dat betreft helemaal eens met Jacques. 

pincopallino

Vanaf het begin heb ik allen keuringsdienst van Waarde uitzendingen opgenomen. Fabrikanten van levensmiddelen bedenken van alles om te verkopen. Je wordt regelmatig geconfronteerd met misleidende reclame. Het voedsel en warenautoriteit laten het toe...

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 24-11-2022  21:57 uDe Keuringdienst van Waarde is een TV-programma waar ik regelmatig naar kijk.
Vandaag ging het over natuurwijnen. Met veel plezier heb ik gekeken. Het was grappig te zien dat sommige wijnen met een serieuze smaakafwijking geaccepteerd worden onder de mom van natuurlijke wijn. Een wijnmaakster die haar wijnen in Spanje maakt was heel helder: dat zijn onbedoelde fouten in het productieproces.
In het grijze verleden toen er nog niet zo veel craftbrouwers waren, waren er ook brouwerijen die ronduit secht bier verkochten. Dat hoorde zo volgens hen, en het werd verkocht... Al deze brouwerijen zijn inmiddels gestopt. Om met de woorden van wijlen Jan van Schaik te spreken: het leven is te kort om slecht bier te drinken.
Zo te merken vindt De Keuringsdienst van waarde dat ook voor wijn. Gelijk hebben ze volgens mij, ambachtelijk mag geen excuus zijn  voor slecht smakend bier, wijn of andere drank.

[/quote

Prachtig programma,dit! Ik kijk er vaak naar,helaas deze aflevering gemist.
Angela de Jong heeft er een prachtige column aan gewijd in het AD.
Het kuddegedrag van de hipsters als rode draad!!

hb-lot

Ik kijk zelden TV, maar deze zal ik zeker terugkijken. Dank voor de tip.

Citaat van: Jacques op 24-11-2022  21:57 uZo lang het duurt kun je terugkijken via

Via de app is het in ieder geval volgens mij zo goed als eeuwig. Alle afleveringen sinds 2003 zijn te bekijken voorzover ik kan zien.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 26-11-2022  13:40 uVanaf het begin heb ik allen keuringsdienst van Waarde uitzendingen opgenomen. Fabrikanten van levensmiddelen bedenken van alles om te verkopen. Je wordt regelmatig geconfronteerd met misleidende reclame. Het voedsel en warenautoriteit laten het toe...
Ieder weldenkend mens zou toch moeten kunnen concluderen of er sprake is van misleiding of niet. Dus dan zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om wetgeving op te stellen en misleidende reclame aan te pakken met boetes? Dat geld kan dan weer gebruikt worden om (steeds meer) mensen te ondersteunen die niet meer rond kunnen komen in deze wereld ipv fabrikanten onterechte winst te laten maken door misleiding. 

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 26-11-2022  13:44 uAngela de Jong heeft er een prachtige column aan gewijd in het AD.
Het kuddegedrag van de hipsters als rode draad!!

De column

Angela-Keuringsdienst.jpg

pincopallino

De €€€€€€€€ belangen spelen een grote rol in de politiek.

Dantel

Citaat van: Jacques op 26-11-2022  14:38 uDe column

Angela-Keuringsdienst.jpg

Fantastische column, het geeft maar weer aan  hoe van de pot gerukt een groot deel van de mensheid is.

Snelbier

Mooi programma, die KDvW. Vind het een onderschatte parel in het NL omroep-gebeuren.
Gewoon de waarheid laten zien.. Hoeft niet slecht te zijn voor de producent, maar opent wel de soms verknepen oogjes van consumenten. WEET wat u eet (of op andere wijze consumeert)..

Mooie aan hun onderzoeksmethode vind ik dat ze steevast beginnen als 'domme consument', dus eerst bellen met de info-nummers op het product-etiket. Van daar uit meestal terechtkomend bij iemand die het echt weet, en ook wil laten zien.
Ook de 'grote jongens' laten vaak zien wat ze doen, chapeau :groots:
 Weten vaak geeneens wat voor onzin de opdrachtgever op het etiket zet..
Proost, Snelbier

Kokkebil

Citaat van: Snelbier op 26-11-2022  17:21 uMooie aan hun onderzoeksmethode vind ik dat ze steevast beginnen als 'domme consument', dus eerst bellen met de info-nummers op het product-etiket. Van daar uit meestal terechtkomend bij iemand die het echt weet, en ook wil laten zien.
Ook de 'grote jongens' laten vaak zien wat ze doen, chapeau :groots:
Weten vaak geeneens wat voor onzin de opdrachtgever op het etiket zet..
Proost, Snelbier

Veel fabrikanten werken niet mee en verlenen geen toegang tot het productieproces,
Een teken aan de wand dat ze veel te verbergen hebben.
Het is eigenlijk vrij simpel, kijk naar die z.g. "lightproducten".
Gooi er liters water( A RAISON VAN 2 EURI PER 1000 LITER) bij en verdubbel de prijs!
Tel uit je winst!

Eric v B

Citaat van: Kokkebil op 28-11-2022  10:49 uVeel fabrikanten werken niet mee en verlenen geen toegang tot het productieproces,
Een teken aan de wand dat ze veel te verbergen hebben.
Gooi er liters water( A RAISON VAN 2 EURI PER 1000 LITER) bij en verdubbel de prijs!
Tel uit je winst!

In een flesje bier zit 95% water. Sommige flesjes (0,3(3) liter) kosten > €3,00. Tel uit je winst. Een beetje brouwer moet in no time multimilionair zijn. Oscar wat voor auto rij je tegenwoordig?  ;)

Dantel

Citaat van: Eric v B op 28-11-2022  12:56 uIn een flesje bier zit 95% water. Sommige flesjes (0,3(3) liter) kosten > €3,00. Tel uit je winst. Een beetje brouwer moet in no time multimilionair zijn. Oscar wat voor auto rij je tegenwoordig?  ;)

Je vergeet even wat flessen kosten, energie kosten, reinigingskosten, afschrijvingen en uurloon.
Wij hebben een kostencalculatie gemaakt wat een liter bier alleen aan ingrediënten kost, en kwamen we uit op ongeveer een 27 cent de liter, dat waren puur de ingrediënten.
Met alle ander kosten erbij zoals beschreven, en zeker voor kleine brouwerijen kom je al snel op 2 euro de liter prijs. En wij hadden daarvoor nog geen uurloon berekend.

Hai

Citaat van: Dantel op 28-11-2022  13:11 uJe vergeet even wat flessen kosten, energie kosten, reinigingskosten, afschrijvingen en uurloon.
Wij hebben een kostencalculatie gemaakt wat een liter bier alleen aan ingrediënten kost, en kwamen we uit op ongeveer een 27 cent de liter, dat waren puur de ingrediënten.
Met alle ander kosten erbij zoals beschreven, en zeker voor kleine brouwerijen kom je al snel op 2 euro de liter prijs. En wij hadden daarvoor nog geen uurloon berekend.

Ik kan uit ervaring spreken, je moet eerder aan ruim 3 euro de liter denken.

hansHalberstadt

Bier is toch wel een stukje intensiever werk dan een vitamime watertje of homeopatisch drankje waar ze 'hepatis et cordis, (lever en een hart van de muskuseend (Anas barbariae) een soepje van trekken en dan 100miljoen keer verdunnen in een suikerwatertje. Die buisjes zijn trouwens wel handig om gistslurry in te vriezen.

Wijbrouwers

Citaat van: Eric v B op 28-11-2022  12:56 uIn een flesje bier zit 95% water. Sommige flesjes (0,3(3) liter) kosten > €3,00. Tel uit je winst. Een beetje brouwer moet in no time multimilionair zijn. Oscar wat voor auto rij je tegenwoordig?  ;)

Toevallig heb ik afgelopen weken een offerte van een huurbrouwerij gezien.
Van die 3 euro die jij noemt gaat eerst al 21% BTW af. Dan houdt je nog 2,48 over. De kosten per flesje inclusief afvullen, dop en etiket waren 1,46 voor een bier van plato boven de 15.
Dan houdt je dus 1,02 over. En daarvan moeten nog de transportkosten naar de verkoopplekken, marketingkosten en overige kosten die je maakt als bedrijf (administratie etc).
Dus conclusie:
De reden waarom we zo weinig brouwers in dure sportwagens zien rijden komt dus voornamelijk omdat de winst niet zo hoog is als jij suggereert.  :D

Eric v B

Citaat van: Wijbrouwers op 29-11-2022  09:32 uDe reden waarom we zo weinig brouwers in dure sportwagens zien rijden komt dus voornamelijk omdat de winst niet zo hoog is als jij suggereert.

Ow, ik dacht omdat er geen trekhaak op kan.... smile

Bedankt voor de reacties op mijn schrijven. Dit alles is mij bekend. Ik brouw zelf ook (voor de hobby)! Mijn reactie was bedoeld als reactie op de naar mijn mening "kort door de bocht" reactie van Kokkebil.

Kokkebil

Citaat van: Eric v B op 29-11-2022  12:23 uMijn reactie was bedoeld als reactie op de naar mijn mening "kort door de bocht" reactie van Kokkebil.

Misschien wat kort door de bocht, maar des te vaker je naar dit programma kijk, des te vaker kom je er achter hoe je aan alle kanten door de commercie wordt besodemieterd.
Ik ben ruim 35 jaar in de commercie werkzaam geweest en weet verd.md goed hoe de consument wordt "besodemieterd" met o.a. die mooie kortingen en "aanbiedingen"!
(en heb er zelf aan meegedaan  :-\  :-\ )

Eric v B

Citaat van: Kokkebil op 29-11-2022  15:50 uMisschien wat kort door de bocht, maar des te vaker je naar dit programma kijk, des te vaker kom je er achter hoe je aan alle kanten door de commercie wordt besodemieterd.
Ik ben ruim 35 jaar in de commercie werkzaam geweest en weet verd.md goed hoe de consument wordt "besodemieterd" met o.a. die mooie kortingen en "aanbiedingen"!
(en heb er zelf aan meegedaan  :-\  :-\ )

Citaat van: Kokkebil op 28-11-2022  10:49 uEen teken aan de wand dat ze veel te verbergen hebben.
Gooi er liters water( A RAISON VAN 2 EURI PER 1000 LITER) bij en verdubbel de prijs! Tel uit je winst!

Misschien goed om er volgende keer een bron- of ervaringsvermelding aan toe te voegen. Uitspraken als "Gooi er liters water( A RAISON VAN 2 EURI PER 1000 LITER) bij en verdubbel de prijs! Tel uit je winst!" zijn naar mijn mening kort door de bocht en komen op mij ongefundeerd over.

pincopallino

Ik ben 40 jaar werkzaam geweest in de cacao industrie. Ik was verantwoordelijk van het productieproces. Er werd onder ander automaten cacao gemaakt en deze bestond uit allerlei grondstoffen gemengd met cacaopoeder. Er werd bv een genuine grondstof samen gesteld door de basiselementen met elkaar te mengen zonder dit te melden aan de distributeur. Ik kan verder niet in detail treden. Er wordt flink gesjoemeld in de levensmiddelenindustrie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.