Fermentrack stabiel krijgen

Gestart door Frits1980, 22-11-2022 17:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Frits1980

Hallo, ik moet nog beginnen met brouwen en loop met mijn koelkast met 35 Watt verwarming tegen een probleem op. Ik heb de kast op 17 graden ingesteld in Fermentrack maar hij schommels enorm op en neer. Zie grafiek. Heeft iemand ervaring met fermentrack en weet toevallig een oplossing?
Screenshot_2022-11-21-06-41-16-425_com.android.chrome.jpg

tdp

Heb je dit getest in een lege koelkast? Dan schommelt de temperatuur al snel. Je zou kunnnen testen met een gistvat met x liter water, en de sensor op het vat plakken. Ik ken overigens de Fermentrack niet.

Frits1980

Dank voor je reactie. Het gist at is een keg king snub nose met probe in het vat. Ik zal het vanacht nog eens proberen met 10 liter water erin.

Frits1980

@tdp wauw! Het is jammer dat ik op dit forum je opmerking niet kan markeren als het antwoord. Wat een hoop verschil maakt 10 liter water zeg.
Screenshot_2022-11-24-04-30-58-029_com.android.chrome.jpg

tdp

Graag gedaan! Je hebt meer massa, dat maakt het verschil.

biking rebel

De koelkast instelling zou ik ook op laag zetten, dat voorkomt dat de wand(-en) van de koelkast heel koud worden en nog lang kou blijven afgeven.

hb-lot

Ik had dat ook gedaan, maar had laatst wel dat toen de hoofdvergisting begon de temperatuur toch 2 graden teveel omhoogschoot en het even duurde voordat de koelkast er grip op kreeg. Dus bij mij staat hij toch weer op de hoogste stand. Zou misschien nog een standje er tussenin kunnen proberen, zijn er drie of vier geloof ik.

Frits1980

Citaat van: biking rebel op 24-11-2022  11:03 uDe koelkast instelling zou ik ook op laag zetten, dat voorkomt dat de wand(-en) van de koelkast heel koud worden en nog lang kou blijven afgeven.
Dit zal ik proefondervindelijk moeten gaan zien. Voorlopig staat ie op z'n hoogste stand.

CeesM

Citaat van: biking rebel op 24-11-2022  11:03 uDe koelkast instelling zou ik ook op laag zetten, dat voorkomt dat de wand(-en) van de koelkast heel koud worden en nog lang kou blijven afgeven.
In dat geval beperk je het bereik van de temperatuur. Dan koelt het niet als het moet gaan koelen. De temperatuur van het koelvloeistof is ook niet te beïnvloeden, dus de wanden worden even koud of het hoog of laag staat.

biking rebel

Citaat van: CeesM op 25-11-2022  09:32 uIn dat geval beperk je het bereik van de temperatuur. Dan koelt het niet als het moet gaan koelen. De temperatuur van het koelvloeistof is ook niet te beïnvloeden, dus de wanden worden even koud of het hoog of laag staat.
Mijn ervaring is, met 2 koelkasten, gelukkig anders. Anders zou ik het advies ook niet geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.