Eerste brouwsel

Gestart door malloot, 20-11-2022 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

malloot

Enkele weken geleden mijn eerste brouwsel gebrouwen met een pakket van Braumarkt, de tripel.
Begin SG was te laag, denk dat ik te grof geschroot heb en toch ook wel teveel spoelwater gebruikt heb. Niks gecorrigeerd. 3 weken geleden gebotteld, maar wil niet echt schuimen, dus misschien ook wel te weinig bottelsuiker gebruikt. al doende leert men.
Smaak af en toe testen, maar die is niet verkeerd, goeie hoop dus.
Volgende brouwsel is ondertussen gebotteld en hoop dat ik de eerste fout(jes) wat gecorrigeerd heb.

jhazenberg

Gewoon volhouden

Goed opschrijven wat je bij elke brouwsessie doet en zo leer je elke keer weer bij

:degroeten:

Noordzij_1

Als vuistregel hanteer ik meestal 6 a 7 g/L kristalsuiker voor een biertje dat schuimt en bubbelt als een pilsje.
Let wel op dat de omgevingtemperatuur vlak na bottelen (2 weken o.i.d.) ook sterke invloed heeft op de "juiste" hoeveelheid bottelsuiker.
Ik heb toevallig vandaag een goede website voor de hoeveelheid bottelsuiker gevonden, staat gelijk een indicatie per (verrassend veel) biertype bij;

https://stchiellus.mbse.eu/calc/bottelsuiker/

SG Corrigeren met (kristal)suikerwater voelt misschien een beetje als "vals spelen" maar ik zie geen reden om het niet te doen als ik wat laag uitkom met SG   :beersmiley: .
Met mijn afgelopen biertje nog gedaan; Russian imperial stout.
Super handig eigenlijk; OG 1.098, uitgegist 1.030 => 9%
Hoef je ook niet te gaan gokken tot hoever je uitgist, en je gist heeft het ook makkelijker in twee etappes  ;D
Vervolgens nog 2% erbij "gesuikerd" met karamelstroop, honing en bruine suiker.
Let trouwens wel op dat stropen en honing etc. geen 100% suiker is (zie labels) !

malloot

Mijn tweede brouwsel had een te laag sg voor kook, dus deze gecorrigeerd met suiker tijdens kook.
Jammer genoeg (weer een) fout gemaakt met invoeren in brewfather, dus te kort gekookt en niet de gewenste start SG gehaald. Vergisting is wel goed gegaan (tot 1.011). Gisteren gebotteld met voldoende suiker hoop ik.
Het is een NEIPA, dus volgende week al eens testen ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.