M15 timing extra beluchten

Gestart door Simonius, 18-11-2022 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Simonius

Deze gist heeft extra zuurstof nodig om goed uit te gisten. Wat ik tot dusverre gelezen heb is dat het aan te raden is om na ongeveer 10 uur  deze gist van extra zuurstof te voorzien.

Mijn waterslot sloeg al na 6 uur aan. Ben direct 20 seconden met mijn gistvat gaan schudden. Is dit handig geweest of had ik langer moeten wachten?

Jacques

Citaat van: Simonius op 18-11-2022  19:32 uDeze gist heeft extra zuurstof nodig om goed uit te gisten. Wat ik tot dusverre gelezen heb is dat het aan te raden is om na ongeveer 10 uur  deze gist van extra zuurstof te voorzien.

Mijn waterslot sloeg al na 6 uur aan. Ben direct 20 seconden met mijn gistvat gaan schudden. Is dit handig geweest of had ik langer moeten wachten?

Normaal gesproken is het niet nodig om korrelgist te beluchten.
In plaats daarvan geef je meer gist aan het begin van de vergisting. De gist hoeft zich dan niet te vermenigvuldigen.

Hoeveel gist heb je geënt en hoeveel liter wort had je, met welk begin SG?

Simonius

Citaat van: Jacques op 18-11-2022  20:39 uNormaal gesproken is het niet nodig om korrelgist te beluchten.
In plaats daarvan geef je meer gist aan het begin van de vergisting. De gist hoeft zich dan niet te vermenigvuldigen.

Hoeveel gist heb je geënt en hoeveel liter wort had je, met welk begin SG?

Maar waarom lees ik dan dat veel Engelse gisten na wat uurtjes extra zuurstof nodig heeft om goed uit te gisten? Of geldt dit enkel voor vloeibare gist?

Voor 10 liter 11 gram m15 gist bij een SG van 1.051. Ruim genoeg.

biking rebel

Citaat van: Simonius op 18-11-2022  20:56 uMaar waarom lees ik dan dat veel Engelse gisten na wat uurtjes extra zuurstof nodig heeft om goed uit te gisten? Of geldt dit enkel voor vloeibare gist?

Voor 10 liter 11 gram m15 gist bij een SG van 1.051. Ruim genoeg.

Waar heb je dat gelezen? Bij de M42, M15, Nottingham en S-04 allemaal niet gedaan en 0 problemen met uitgisten.

Simonius

Citaat van: biking rebel op 18-11-2022  21:00 uWaar heb je dat gelezen? Bij de M42, M15, Nottingham en S-04 allemaal niet gedaan en 0 problemen met uitgisten.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40530.0

Jacques

Citaat van: Simonius op 18-11-2022  20:56 uVoor 10 liter 11 gram m15 gist bij een SG van 1.051. Ruim genoeg.

Dan is mijn inschatting dat je geen extra gist nodig hebt op voorwaarde dat de vergistingstemperatuur zo'n 21°C is en je voldoende tijd neemt voor het einde van de vergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.