Tweede hoofdvergisting na toevoegen suiker

Gestart door hb-lot, 16-11-2022 09:08 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Als beginnend brouwer probeer ik bij elk brouwsel weer wat nieuwe dingen te introduceren. Dit keer was dat de suiker toevoegen na de hoofdvergisting.

Na 2 dagen leek de hoofdvergisting over, dus heb ik zojuist, na ong. 2.5 dag de suiker toegevoegd.

Het recept dat ik volg zegt de temperatuur voor de navergisting te verhogen van 20 naar 22 graden.

Nu is mijn vraag of ik dat nu dan moet doen, of, omdat ik de suiker heb toegevoegd, nog moet wachten op een soort tweede hoofdvergisting van die suiker?

Arthur B

Ik zou even rustig afwachten. De suiker is doorgaans een makkelijke prooi voor je gist.

hb-lot

Dank. Begin SG zondagavond was 1.060 (dobber), 1.053 volgens de iSpindel, en volgens dezelfde iSpindel vanochtend 1.017.

Dus ik zou verwachten dat hij nu eerst wat zal oplopen waarna vervolgens weer snel te dalen. En als hij dan weer kalmeert zal ik de temp verhogen naar de 22 graden.

Klinkt dat redelijk, zowel qua verwachting als te volgen stappen?

hb-lot

Interessant experiment zo.

Voorlopig lijkt het erop dat hoewel de activiteit is toegenomen de SG gelijk blijft. Dus of de gist verwerkt de suiker net zo snel als deze oplost, of alle activiteit zit voornamelijk onderin en niet aan de oppervlakte waar de iSpindel drijft.

Arthur B

Citaat van: hb-lot op 16-11-2022  10:13 uEn als hij dan weer kalmeert zal ik de temp verhogen naar de 22 graden.

Prima. Welke gist gebruik je?

hb-lot

hb-lot

Citaat van: hb-lot op 16-11-2022  18:49 uDus of de gist verwerkt de suiker net zo snel als deze oplost, of alle activiteit zit voornamelijk onderin en niet aan de oppervlakte waar de iSpindel drijft.

Dat laatste lijkt het geval. Hoewel volgens de iSpindel mijn SG flink gedaald is (1.013), suggereerde zojuist een refractormeting (kraantje zit aan de onderkant) dat deze nauwelijks gedaald is.

Achteraf had ik natuurlijk ook zo'n meting vlak voor de suikergift moeten doen.

EDIT: Lees net in een post van @Jacques dat een refractometer niet accuraat is als het jongbier niet helder was. Dit was het niet, dus dat kan het ook zijn. Morgenochtend maar een nieuw monster nemen en eerst filteren. Heb in ieder geval nog ong. elke 10-15 seconden een bubbel.

Oxhead

De waarde van een refractometer moet je omrekenen zodra er alcohol aanwezig is.

Citaat van: hb-lot op 17-11-2022  10:13 uDat laatste lijkt het geval. Hoewel volgens de iSpindel mijn SG flink gedaald is (1.013), suggereerde zojuist een refractormeting (kraantje zit aan de onderkant) dat deze nauwelijks gedaald is.

Achteraf had ik natuurlijk ook zo'n meting vlak voor de suikergift moeten doen.

EDIT: Lees net in een post van @Jacques dat een refractometer niet accuraat is als het jongbier niet helder was. Dit was het niet, dus dat kan het ook zijn. Morgenochtend maar een nieuw monster nemen en eerst filteren. Heb in ieder geval nog ong. elke 10-15 seconden een bubbel.

hansHalberstadt

hier een plaatje van een tripel die nu vlak voor bottelen staat. Daar heb ik ook suiker toegevoegd toen de hoofdgisting vrijwel gestopt was (800g suiker opgelost in 800g water op 50 liter vergiste wort). elke dag gemeten met de refractometer en teruggerekend naar SG
sgmeting.gif ik heb de temperatuur gewoon op 20 laten staan, maar hoger had ook gekund. dan had het waarschjnlijk nog iets sneller gegaan.   

hb-lot

Citaat van: Oxhead op 17-11-2022  19:16 uDe waarde van een refractometer moet je omrekenen zodra er alcohol aanwezig is.
Ik heb de waardes in de BrewKing app ingevoerd, met 1.03 als correctiefactor. Als ik het goed begrepen heb zou dat het moeten omrekenen. Na koken was dit 15.0, vanochtend mat ik 14.2. Als ik dit invoer BrewKing dus van SG 1.059 naar 1.055, met 0.6% alcohol. Dat lijkt mij heel sterk, dus vandaar het vermoeden dat de suiker rond de bodem hangt, waardoor daar het SG relatief hoog is.

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2022  20:21 uhier een plaatje van een tripel die nu vlak voor bottelen staat. Daar heb ik ook suiker toegevoegd toen de hoofdgisting vrijwel gestopt was (800g suiker opgelost in 800g water op 50 liter vergiste wort). elke dag gemeten met de refractometer en teruggerekend naar SG
Ik heb 655g bruine kandijsuiker droog toegevoegd aan 21L (deels) vergiste wort. De SG was toen volgens de iSpindel ongeveer 1.017.
Screenshot 2022-11-17 at 21-54-32 Brewfather.png

(Let niet op de uitschieters naar beneden. De iSpindel rapporteert niet goed, dus ik heb met de hand een meting per uur gecorrigeerd en alles daartussen wordt als SG 1.004 weergegeven)

De SG is sinds toevoegen suiker volgens de iSpindel (drijvend aan oppervlakte) iets gedaald en vervolgens redelijk stabiel gebleven tussen de 1.015-1.013. Ik zie niet die sprong omhoog die bij jou zichtbaar is, maar zoals gezegd kan dat door het meten aan de oppervlakte komen.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 17-11-2022  22:01 uIk zie niet die sprong omhoog die bij jou zichtbaar is, maar zoals gezegd kan dat door het meten aan de oppervlakte komen.
omdat je de suiker niet opglost hebt gaat die op de bodem liggen, dus ziet de Ispindel daar niets van totdat het is opgelost, maar dat kan wel een dag duren.

hb-lot

Dat was mijn vermoeden inderdaad ook, zie eerder bericht. En dat de refractometer dus juist een relatief hoge waarde meet omdat de kraan onder in het vat zit.

Ik zal nog een paar dagen afwachten zodat de suiker zeker goed opgelost en vermengd is en dan nog eens meten.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 18-11-2022  08:55 uDat was mijn vermoeden inderdaad ook, zie eerder bericht. En dat de refractometer dus juist een relatief hoge waarde meet omdat de kraan onder in het vat zit.

Ik zal nog een paar dagen afwachten zodat de suiker zeker goed opgelost en vermengd is en dan nog eens meten.
Mee eens. Al of niet mengen heeft al voor veel meetfouten en verkeerde conclusies geleid op diverse gebieden.

hb-lot

Zojuist nog maar een keer geprobeerd te meten, maar door het kraantje kwam geen vloeistof maar schuim? Is dat wat gistdepot?

Brix meting hiervan (nadat het schuim opgelost was tot vloeistof) was 12.2. Na omrekening op basis van het berekende begin SG met de suiker is dat 1.036. Nog steeds wat hoog vergeleken met wat de iSpindel "ziet", ong 1.014.

EDIT: toch nog een tweede keer geprobeerd en nu kwam er wel gelijk vloeistof uit? Meting was nu lager 1.021... Snap ik nog steeds niet waarom er nu in eerste instantie schuim uit kwam.

Snelbier

Citaat van: hb-lot op 19-11-2022  12:52 uZojuist nog maar een keer geprobeerd te meten, maar door het kraantje kwam geen vloeistof maar schuim? Is dat wat gistdepot?
.....
EDIT: toch nog een tweede keer geprobeerd en nu kwam er wel gelijk vloeistof uit? Meting was nu lager 1.021... Snap ik nog steeds niet waarom er nu in eerste instantie schuim uit kwam.
Mogelijk wat bier opgesloten in de bol van je tapkraan. Kan dan CO2 en druk niet kwijt..
Eerste slokje (snotje) uit de tapkraan gooi ik weg, zit altijd wat drab of zo in.
Lastigste bij biermetingen is en blijft een homogeen/representatief monster.
Proost, Snelbier.

hb-lot

Het lijkt erop dat de vergisting vrij plotseling geëindigd is. Gisterochtend nog 1 bubbel per 10s, gisteravond geen activiteit meer waarneembaar. "Hulsje" van driedelig slot lijkt ook in laagste stand gevallen te zijn waar eerder altijd een beetje omhoog geduwd. iSpindel fluctueert nauwelijks meer tussen de metingen.

Vanochtend gecontroleerd en in de twee a drie minuten dat ik keek geen bubbel te zien. Monster genomen, was 9 Brix. (Volgens iSpindel is het SG 1.005) Zal er van het weekend nog een nemen om te zien of we kunnen bottelen, anders ongetwijfeld het weekend daarop.

Het begin SG was 1.060, met toegevoegde suikers berekend BrewFather 1.069, hier zit ook de bottelsuiker bij. De blikbrouwen spreadsheet van @Jacques geeft echter 1.071. Maar dat is zonder bottelsuiker dus zou eerder lager moeten zijn. Hoe kan dit?

Snelbier

Citaat van: hb-lot op 23-11-2022  13:59 u.. Het begin SG was 1.060, met toegevoegde suikers berekend BrewFather 1.069, hier zit ook de bottelsuiker bij. De blikbrouwen spreadsheet van @Jacques geeft echter 1.071. Maar dat is zonder bottelsuiker dus zou eerder lager moeten zijn. Hoe kan dit?
Berekeningen zijn deels gebaseerd op aannames of modellen.
SG lijkt maat voor suikergehalte, maar bij brouwen zit er ook eiwit etc in. Wie corrigeert goed? :weetniet:
Daarbij wat omrekeningen van SG naar Brix vv, met herhaalde afrondingsfouten :weetniet:
Nog een paar opvallende dingen:
- Spreadsheet van forum geeft voor suiker volumeverhoging van 80% tov gewicht. Wikipedia stelt ~62%.
- BrouwHulp (is oud, ik weet het..) Rekent géén volume voor suiker, al mik ik 10kg in recept.
En toch komen al die progsels aardig in de buurt van wat we doen, of omgekeerd.
Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 23-11-2022  16:06 uSG lijkt maat voor suikergehalte, maar bij brouwen zit er ook eiwit etc in. Wie corrigeert goed? :weetniet:
Daarbij wat omrekeningen van SG naar Brix vv, met herhaalde afrondingsfouten :weetniet:

In mijn software, bv refractometer tooltje houdt wel rekening met eiwit. Die rekent gewoon het SG en de gemeten Brix waarde uit van een mengsel van suiker, Eiwit en alcohol (en nog glycerol als zijnde overige stoffen) in water. In de parameters voor het model kun je aangeven hoeveel eiwit er in je wort en gistend bier zit. En het tooltje weet ook hoe de omzetting van suiker naar alcohol verloopt dus kan daarmee het Sg en Brix uitrekenen in elk stadium van de gisting. (inclusief extra suiker toevoeging)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.