Floating dip tube keg vs Fermzilla

Gestart door Bvk1983, 15-11-2022 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Op dit moment vergist ik in een RVS gistvat waarin ik alleen een blowoff kan gebruiken. Door de afmetingen van de koelkast kan ik net geen spunding valve aansluiten. Daarnaast moet het vat open om te drooghopen, dus echt zuurstofarm wordt het nooit.

Mijn IPA'S en NEIPA'S zou ik wel graag onder druk vergisten en liefst tussen 2 vaten onder druk overhevelen om te drooghoppen zonder zuurstof inslag.

Nu worden er veel Fermzilla allrounders icm drukset gebruikt om onder druk te vergisten. In de meest ideale situatie zou ik die 2 hebben om onder druk te vergisten en over te hevelen. Dat kost me echter ruim € 250,-.

Ik heb wel een keg en een 2e is onderweg. Nu las ik dat je met een floating dip tube kunt werken in een keg ipv de standaard stijgbuis zodat je bovenaf ipv onder aftapt.

Zouden 2 kegs met floating dip tube net zo goed werken om in te vergisten als een Fermzilla allrounder met drukset?

ExPeteriment

Vergisten onder druk in kegs gaat prima. Verschil is dat je er in gesloten toestand niet in kunt kijken. Ik heb wel problemen gehad met de floating diptube, hij bleef "hangen". Het slangetje ervan moet heel flexibel zijn om in de kleinere diameter te kunnen zakken. Ik werk nu met ingekorte zak/stijg buis.

jwf

Citaat van: Bvk1983 op 15-11-2022  21:20 uOp dit moment vergist ik in een RVS gistvat waarin ik alleen een blowoff kan gebruiken. Door de afmetingen van de koelkast kan ik net geen spunding valve aansluiten. Daarnaast moet het vat open om te drooghopen, dus echt zuurstofarm wordt het nooit.

Mijn IPA'S en NEIPA'S zou ik wel graag onder druk vergisten en liefst tussen 2 vaten onder druk overhevelen om te drooghoppen zonder zuurstof inslag.

Nu worden er veel Fermzilla allrounders icm drukset gebruikt om onder druk te vergisten. In de meest ideale situatie zou ik die 2 hebben om onder druk te vergisten en over te hevelen. Dat kost me echter ruim € 250,-.

Ik heb wel een keg en een 2e is onderweg. Nu las ik dat je met een floating dip tube kunt werken in een keg ipv de standaard stijgbuis zodat je bovenaf ipv onder aftapt.

Zouden 2 kegs met floating dip tube net zo goed werken om in te vergisten als een Fermzilla allrounder met drukset?

Ik fermenteer in een 29 liter kegmenter van kegland (ik heb er twee), ik gebruik daarin een drukset met floating diptube. Je kunt een duotight blowtie spunding valve in je blow-off tube zetten en dan kun je onder druk vergisten. Dat voegt geen hoogte toe aan je vergistingsvat (anders dan de hoogte van de gaskoppeling natuurlijk). Wanneer ik wil koudhoppen dan gebruik ik mijn tweede vat. Ik leg de hop in het lege vat klaar en spoel het vat dan met koolzuurgas (het nadeel, dit kost relatief veel CO2 en is niet helemaal zuurstofvrij). Daarna druk ik het volle vat in het lege vat en laat het, relatief zuurstofarm, koudhoppen. Je zou kunnen overwegen een installatie te maken met een drooghopper maar dat is niet helemaal te koop zoals ik het zou willen hebben al is de nieuwe 'hopbong' van kegland interessant geprijsd en min-of-meer compatibel met de kegmenter. Dit zal ws. ook enige hoogte toevoegen aan het vergistingsvat.

Ik hoop dat dit helpt.

JWF

jwf

Citaat van: ExPeteriment op 16-11-2022  18:38 uVergisten onder druk in kegs gaat prima. Verschil is dat je er in gesloten toestand niet in kunt kijken. Ik heb wel problemen gehad met de floating diptube, hij bleef "hangen". Het slangetje ervan moet heel flexibel zijn om in de kleinere diameter te kunnen zakken. Ik werk nu met ingekorte zak/stijg buis.

Een kegmenter is vrij breed en heeft een 4" (ca 10 cm) gat bovenin. Dat gaat prima met een floating diptube. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat in een corny keg vast zou kunnen lopen? Ik weet niet wat voor RVS vat Bvk1983 heeft. Ik heb hiervoor in Speidel vaten vergist en daar kun je ook niet echt in kijken, enige wat je kunt is het vloeistofniveau zien. Ikzelf heb dat nooit als gemis ervaren. Maar dat is voor iedereen verschillend.

JWF

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.