Ik zoek een alternatief voor de TILT draadloze hydrometer

Gestart door fantastica, 14-11-2022 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

fantastica

Zoals gezegd in het topic: Ik zoek een alternatief voor de TILT draadloze hydrometer. Ik heb deze en die werkt (een beetje) zoals het hoort alleen is het ontzettend moeilijk om hem precies te kalibreren.

Hij is te gebruiken, maar niet echt accuraat. Ik meet met een echte hydrometer en heb dan de start SG.
Ik kalibreer de TILT voor elk gebruik in water, maar toch is het volgens de tilt steevast iets anders, dat kalibreer ik hem op de echte gemeten waarde. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat ik begin op "iets" en eindig op "iets lager". Als het na een week (of twee) enkele dagen stabiel blijft dan ga ik ervan uit dat de vergisting gedaan is en ga ik lageren en dan bottelen. Voor het bottelen meet ik terug met een hydrometer om het juiste SG te hebben.

Ik heb een catalyst vergistingsvat dus ik kan ook niet sampels nemen. Ik weet dat er een samplekraan te koop is, maar ik vind het gat boren een beetje eng.

Even voor de duidelijkheid: Ik wens GEEN systeem dat via een cloud account werkt, die bestaan er genoeg, maar ik zie geen enkele goede reden waarom ik mijn prive gegevens aan een mij onbekende partij, met een mij onbekend veiligheids- en privacybeleid zou moeten geven om een apparaat te kunnen gebruiken dat ik gekocht heb (en dus mijn eigendom is). Plus als ze failliet gaan dan kan ik het apparaat niet meer gebruiken want hun server werkt dan niet meer.

Ik heb de TILT heel expres gekozen omdat het via bluetooth werkt.

Desnoods een bouwtekening ergens hoe het te maken met een Raspbery PI of zo, daar wil ik me nog wel aan proberen te wagen.

Alvast bedankt voor het meedenken

Schol
Jan

Frits1980

Twee mogelijke oplossingen van een onervaren brouwer:
1. Zit de tilt goed en vast in zijn omhulsel, als deze kan draaien of kan schuiven veranderen alle waardes. Ook het dichtdraaien van de huls kan al verschillen per keer.
2. De RAPT pill heeft ook bluetooth. Maar ik weet niet hoe dat verder werkt, ik gebruik hem via wifi.

seed7

Citaat van: fantastica op 14-11-2022  12:34 uIk zoek een alternatief voor de TILT draadloze hydrometer. Ik heb deze en die werkt (een beetje) zoals het hoort alleen is het ontzettend moeilijk om hem precies te kalibreren.

Heb je niet te hoge verwachtingen? Een TILT en aanverwante apparaten zijn een goede indicatie. Niet meer, niet minder. Het is geen vervanging voor een goede dobber of refractometer.

ingo

Bvk1983

Citaat van: fantastica op 14-11-2022  12:34 uZoals gezegd in het topic: Ik zoek een alternatief voor de TILT draadloze hydrometer. Ik heb deze en die werkt (een beetje) zoals het hoort alleen is het ontzettend moeilijk om hem precies te kalibreren.

Hij is te gebruiken, maar niet echt accuraat. Ik meet met een echte hydrometer en heb dan de start SG.

Je verwacht te veel. Een TILT, iSpindel, Float, etc. gebruik je als indicatie hoe je vergisting verloopt. Als de TILT laat zien dat je vergisting 4 dagen stil staat zal dat hoogstwaarschijnlijk zo zijn maar de waarde die hij aangeeft zul je altijd met een hydrometer na moeten meten om de exacte waarde te bepalen.

CiteerEven voor de duidelijkheid: Ik wens GEEN systeem dat via een cloud account werkt, die bestaan er genoeg, maar ik zie geen enkele goede reden waarom ik mijn prive gegevens aan een mij onbekende partij, met een mij onbekend veiligheids- en privacybeleid zou moeten geven om een apparaat te kunnen gebruiken dat ik gekocht heb (en dus mijn eigendom is). Plus als ze failliet gaan dan kan ik het apparaat niet meer gebruiken want hun server werkt dan niet meer.

De spoeling wordt nu nog dunner. Ik vraag me altijd af waar mensen met deze argumenten nu zo bang voor zijn. Dat de Chinezen weten wanneer jouw tripel klaar is? Faillissement kan ik iets beter begrijpen.

Jan de Graaff

Citaat van: fantastica op 14-11-2022  12:34 ueen mij onbekende partij, met een mij onbekend veiligheids- en privacybeleid
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het zou in de EU tegenwoordig toch echt zo moeten zijn dat als je ook daadwerkelijk de teksten leest voordat je een vinkje zet bij "ik verklaar dat ik alle voorwaarden gelezen heb en ik ga akkoord", je toch een goed beeld moet hebben bij het veiligheids- en privacybeleid van de aanbiedende partij.
Als jij je niet geroepen voelt om de teksten ook daadwerkelijk door te spitten – ik ook vaak niet, dus hou mij ten goede – is dat geen justificatie om het veiligheids- of privacybeleid als onbekend te veronderstellen. Dat ligt geheel en al aan jou en niet aan de aanbieder; ook al maakt de aanbieder het bijkans onleesbaar of onbegrijpelijk... Je moet jezelf behoorlijk van het internet – en bijgevolg de maatschappij – afsluiten om niet in aanraking te komen met Cloud diensten. Dat geldt bijvoorbeeld ook al voor je nutsvoorzieningen, die feitelijk cloud diensten zijn geworden met hun slimme meters...

Goed, dat allemaal daargelaten want die discussie is niet voor dit forum, ben ik het eens met de andere reacties: Je verwacht teveel van de apparaten. Ze geven op hun best een indicatie en die is bijzonder handig. Een stabiel SG voor een paar dagen op zo'n apparaat kun je best interpreteren als een stabiel SG, dus klaar voor bottelen. Voor het exacte SG moet je nog wel even nameten.

Ik heb wel iets goed gedaan. Ik heb een behoorlijk tijdje geleden mijn iSpindel opnieuw gekalibreerd en sinds die tijd zit ie er bij nameten met een dobber altijd maar 1 SG punt naast. Zowel voor vergisten als na einde vergisting. Inmiddels durf ik wel te vertrouwen op de SG meting van mijn iSpindel; maar dat heeft wel bijna twee jaar en flink wat brouwsels geduurd. Toch blijft je dobber de enige echt betrouwbare meting, of je moet (toegang tot) een laboratorium hebben..

Wat ik hier eigenlijk mee wil aangeven is dat je jouw apparaat moet leren kennen. Hoe reageert hij op veranderende omstandigheden en wat toont ie dan? Als je dat duidelijk hebt, weet je wat je er mee kan en hoe. Soms is het wat punten SG af trekken van het getoonde, soms wat anders. Het zijn hulpmiddelen en ze helpen je; alleen even uitvinden hoe precies.

Overigens kun je een iSpindel volledig in isolatie van het internet gebruiken, als je zou willen. Een lokaal netwerk is alles wat je nodig hebt. Ik kan daarbij de iSpindel Wifi Relay van harte aanbevelen om de relevante cijfers te tonen.

fantastica

Bedankt iedereen voor de heldere uitleg. Als ik het goed begrijp werkt de TILT zoals ik hem gebruik precies zoals elk apparaat van dit type en is er niets mis mee, integendeel: een indicatie van wat er gebeurd zodat ik niet elke x dagen moet testen en door dat testen toch wel wat bier verliezen. Eenmaal testen aan het begin en eenmaal als ie enkele dagen stil staat is dan genoeg.

Ik had al de RAPT gevonden, maar dacht dat die alleen voor die kast was van dezelfde makers, plus dat je voor de app ook weer een account bij hen moet hebben en dat wil ik net niet. Ik heb er geen probleem mee dat de chinezen weten wanneer mijn bier klaar is, ik heb er meer moeite mee dat ik niet weet hoe ze hun systemen beveiligen. Hoe minder mijn gegevens ronddwalen op internet, hoe beter.

Schol
Jan

hansHalberstadt

Wil je een tilt principe of mag het ook een ander principe zijn. Wil je de gisting continu loggen. Zelf gebruik ik een refractometer met een dun slangetje en injectiespuitje waarmee ik elke dag een monster neem en dan invul in een tooltje in Excel.   

Theo Mol

Je bedenkt vaker vernuftige oplossingen, ik ben benieuwd hoe deze in elkaar zit. Heb je foto's daarvan?

fantastica

Citaat van: hansHalberstadt op 15-11-2022  19:45 uZelf gebruik ik een refractometer met een dun slangetje en injectie spuitje waarmee ik elke dag een monster neem en dan invul in een tooltje in Excel.

Dat is ook een idee. Het hoeft geen tilt-principe te zijn, dit kan ook. Mijn idee om iets anders te zoeken was omdat te tilt zeer moeilijk accuraat te krijgen is, maar uit de antwoorden heb ik geleerd dat dat heel moeilijk is en een tilt best gebruikt kan worden zoals ik hem nu gebruik: bijhouden of de waarde veranderd of ze stilstaat om het einde te weten.

Ik heb op dit moment nog geen refractometer want dat kalibreren lijkt me niet de eenvoudigste zaak en slecht gekalibreerde apparatuur geeft natuurlijk ook nooit een accurate lezing.

Ik heb al een sample poort voor de catalyst bestelt en ga me eens verdiepen in de refractometer. Maar ik heb altijd gedacht dat die suiker meet en in uitgegist bier zit geen suiker, hoe werkt dat dan?

Schol
Jan

hansHalberstadt

Citaat van: fantastica op 16-11-2022  09:47 uIk heb op dit moment nog geen refractometer want dat kalibreren lijkt me niet de eenvoudigste zaak en slecht gekalibreerde apparatuur geeft natuurlijk ook nooit een accurate lezing.

Ik heb al een sample poort voor de catalyst bestelt en ga me eens verdiepen in de refractometer. Maar ik heb altijd gedacht dat die suiker meet en in uitgegist bier zit geen suiker, hoe werkt dat dan?

Dat kalibreren stelt niet veel voor en hoeft ook maar 1 keer druppeltje water meten en met het bijgeleverde schroevendraaiertje de positie van de streep op 0 afstellen. Dat is 1 minuut werk.

De refractometer meet de breking van het licht. Het ding weet dus niet wat voor vloeistof er gemeten wordt. Een Brix refractometer (dat is wat je moet hebben voor wort en bier 0-32 Brix= gewicht% sucrose) heeft een schaal die hoort bij kristal suikeroplossing. Bijvoorbeeld een suikeroplossing van 10 gram suiker in 100 gram oplossing levert 10.0 Brix. 

Voor wort heb je te maken met een oplossing van suiker en een beetje opgelost eiwit.
Voor gistend bier heb je te maken met diezelfde oplossing, maar een deel van de suiker is dan omgezet in alcohol. Voor elke gram suiker die je omzet krijg je 0.5 g alcohol. Nu heeft alcohol ook een lichtbreking en de refractometer meet dat gewoon mee. Alleen betekent het dan wat anders dan suikerpercentage. Er is diverse software waarmee je op basis van de gemeten Brix waarde prima kunt zien hoe de gisting erbij staat.   
Om een idee te geven wat er onder de motorkap gebeurt met zulke software;
stel ik heb een wort met SG=1058. Dit wort bevat dan ca 3000 g suiker en 200 gram eiwit per 20 liter wort
3000g suiker/20l geeft een Brix aflezing van 14.21
200g eiwit/10l geeft een Brix aflezing van 1.23.
Samen geeft dat 15.3 Brix op je refractometer. (Opgeteld zou het 15.43 zijn, dus mag je ze voor het gemak gewoon optellen).
Stel; nu dat je bier de helft van de suiker vergist is.
dan heb je 3000 g suiker omgezet in 1500 g alcohol.
Dan krijg je dis een mengsel van 1500 g suiker die er nog inzit + 1500 g alcohol+200 g eiwit per 20 liter.
Dat geeft:
1500 g suiker/20l=7.3 Brix
1500 g alcohol/20l=3.43 Brix
200 g eiwit/20l=1.23 Brix
Samen 11.7 Brix (12.0 als je het simpel optelt) of een SG van 1019.
Dus prima te volgen en veel nauwkeuriger dan mogelijk is met een tilt. Je mag alleen niet de SG schaal gebruiken van de refractometer tijdens de gisting omdat de alcohol zich anders gedraagt dan suiker
10 Brix suikeroplossing heeft bv 10 g suiker per 100 g oplossing met een SG van 1040
10 Brix alcoholoplossing heeft bv 21.2 g alcohol per 100 g oplossing met een SG van 969
Als je die alcoholoplossing zou meten met een Brix refractometer dan lees je keurig 10.0 Brix af en een SG van 1040. Het ding gaat er namelijk vanuit dat er suiker inzit. Maar via de software kun je daar dus prima voor corrigeren. Dus in dit geval geen SG=1040 maar 969 als je weet wat er in de oplossing zit aan verhoudingen. En dat weet de software omdat het gistend bier betreft.

hansHalberstadt

Een andere methode is koolzuurvolume meten. (Zoek maar eens op bellenteller op het forum) op basis van het gemeten koolzuurvolume kun je terugrekenen hoeveel suiker er is omgezet, elke gram omgezette suiker geeft 0.5 g alcohol en 0.5g koolzuurgas en 0.5g koolzuurgas= ca 0.25 liter gas. (dichtheid van koolzuurgas= 1.97g/l)
in dit topic ben ik bezig om kooluurgas methode te vergelijken met de refractometer methode.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=673676

Woeka

Citaat van: fantastica op 14-11-2022 &nbsp;12:34 u8<8<

Even voor de duidelijkheid: Ik wens GEEN systeem dat via een cloud account werkt, die bestaan er genoeg, maar ik zie geen enkele goede reden waarom ik mijn prive gegevens aan een mij onbekende partij, met een mij onbekend veiligheids- en privacybeleid zou moeten geven om een apparaat te kunnen gebruiken dat ik gekocht heb (en dus mijn eigendom is). Plus als ze failliet gaan dan kan ik het apparaat niet meer gebruiken want hun server werkt dan niet meer.

8<8<

Desnoods een bouwtekening ergens hoe het te maken met een Raspbery PI of zo, daar wil ik me nog wel aan proberen te wagen.

Met een iSpindel kun je het geheel zelf hosten. Het wil wel handig als je een beetje handig bent met linux / raspberry pi's. Influxdb en grafana heb ik zelf draaien op een normale server / huis tuin en keuken pc, ik lees dat het kan draaien op een Raspberry pi 4 maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd. Een Raspberry Pi 3 wel eens maar dat liep niet echt soepel.

Hier, heb ik beschreven hoe ik het zelf heb gedaan, werkt nog steeds naar volle tevredenheid.

Alexander_H

iets minder fancy dan Woeka, ik heb er een java projectje van gemaakt, die nu in een docker container draait op mijn NAS.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40022.msg605002#msg605002

Deze app heeft een endpoint waar je meerdere spindels op kunt laten loggen, en heeft een simpele frontend om de grafiekjes van je brouwsels in te bekijken.

hansHalberstadt

Citaat van: fantastica op 14-11-2022 &nbsp;12:34 uIk heb deze en die werkt (een beetje) zoals het hoort alleen is het ontzettend moeilijk om hem precies te kalibreren.

Ik kalibreer de TILT voor elk gebruik in water, maar toch is het volgens de tilt steevast iets anders,

Citaat van: Alexander_H op 17-11-2022 &nbsp;07:50 uiets minder fancy dan Woeka, ik heb er een java projectje van gemaakt, die nu in een docker container draait op mijn NAS.

maar darmee los je dus nog steeds het onnauwkweurigheidsprobleem niet op. als je daar iets mee wil dan zul je naar een ander meetprincipe moeten. Vandaar mijn hint in die richting.

Jan de Graaff

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2022 &nbsp;07:59 umaar darmee los je dus nog steeds het onnauwkweurigheidsprobleem niet op. als je daar iets mee wil dan zul je naar een ander meetprincipe moeten.
Klopt helemaal, maar een vervolgvraag kan dan zijn: waarom moet het nauwkeurig tijdens de vergisting? In principe meet je met de meest nauwkeurige methode ook maar 1 ding: of de vergisting al voor enige tijd op een laag niveau gestabiliseerd is zodat je mag aannemen dat die ten einde is.
Alleen op de momenten direct voor en na de vergisting is een nauwkeurige meetmethode gewenst om de uiteindelijke vergistingsgraad en ABV te bepalen.

Een geautomatiseerd systeem kan, bijvoorbeeld, een nette grafiek tonen waaruit al een heleboel met één oogopslag af te leiden is. Een nauwkeurige meetmethode is veelal ook handmatig en dan moeten de waarden ergens ingevoerd of ingevuld worden ten einde een overzicht te kunnen produceren. Dat is toch wat omslachtiger.

Het is een keuze:
Minder nauwkeurig is makkelijker en sneller en nauwkeuriger is wat omslachtiger en vergt iets meer tijd. Beiden methodes geven vrijwel dezelfde informatie, namelijk hoe de vergisting verloopt.
Ik ben van mening dat er geen foute keuze is, want het is maar precies wat je zoekt.

Overigens is het mij (bij toeval!) gelukt om mijn iSpindel met een nauwkeurigheid van circa 1 SG-punt te kalibreren. Dat is voor mij toch best nauwkeurig en een mazzeltje (ik ga er namelijk niet vanuit dat mij dat een tweede keer zou lukken). Ik heb de afgelopen twee jaar dan ook nog geen last gehad van vastplakkende koolzuurbelletjes of gist- of krausenaanslag op mijn iSpindel tijdens een vergisting.

fantastica

@hansHalberstadt Dat was nou precies de informatie die ik zocht over de werking van de refractometer. Mijn dank is groot.  :groots:

Verder ga ik de raad van velen ter harte nemen en het zo doen:

- Een accuratie meting wanneer moet (tijdens maichen, voor vergisten, na vergisten, enz...)
- De tilt gebruiken om het verloop van de vergisting te volgen en me niet druk maken of die de juiste waarde geeft of niet
- sample port installeren
- refractometer aanschaffen en daarmee (ook) meten.

De hydrometer blijf ik gebruiken waar nodig maar als ik 4 x 200ml voor de hydro kan terugbrengen naar 1 x 200ml en enkele druppels scheelt dat in het eindresultaat toch 600ml (oftewel: 2 biertjes meer  :beersmiley: ).

@Woeka Ik ken grafana, maar heb me er nog nooit in verdiept, zelf gebruik ik vooral Munin om statistieken te genereren. Ik ga eens proberen of ik daar statistieken van de TILT mee kan maken. Nu doe ik er niets mee, behalve om de x dagen overnemen in men brouwboek excel. Ik zag ook net dat ik ze in BrouwHulp kan toevoegen. Dat ga ik ook volgende keer dagelijks doen.

Nogmaals iedereen bedankt.

Schol
Jan

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 17-11-2022 &nbsp;08:40 uKlopt helemaal, maar een vervolgvraag kan dan zijn: waarom moet het nauwkeurig tijdens de vergisting?
ik kan daar 3 redenen voor bedenken:
1) als de gisting langzamer begint te gaan kan onnauwkeurigheid er voor zorgen dat het SG wat je meet stabiel te blijven (gisting blijft hangen) terwijl in werkelijkheid het SG nog wel zakt. dan kun je dus een foute conclusie trekken over al of niet vastlopen.
2) tegen het einde is het heel belangrijk om te kunnen zien of de gisting is gestopt en zakt het SG nog maar langzaam, zodat het effect van punt 1 dan nog groter wordt, zeker omdat dan ook het schuim inzakt en minder belletjes en dat kan efect hebben op de hoek van de tilt.
3) soms beslis ik tegen het einde van de gisting om als of niet nog wat suiker toe te voegen om te finetunen op gewenst alcoholpercentage. dus dan is een nauwkeurige bepaling vamn het SG wel nodig. en ook handig als je dat al een tijdje vantevoren kunt zien aankomen, dus een [paar dagen daarvoor ook naukeurigheid nodig.

Jan de Graaff

Gelukkig komen vastlopende vergistingen niet vaak voor, maar het is wat ik al zei: een keuze.
Geen goed of fout, wat mij betreft, maar wat je zelf het fijnste vind.

Een hele persoonlijke opmerking – voor de rest volledig irrelevant – maar ik zie het waarom van dat finetunen op alcoholpercentage niet helemaal. Ik brouw bier en dat heeft een alcoholpercentage. Het percentage bepaal ik als ik ga bottelen en dat is het dan. Als het te hoog of te laag is, moet ik de volgende keer iets veranderen aan het recept of de gevolgde procedure. Maar, als je wel wil finetunen op ABV met, bijvoorbeeld, suiker dan moet je inderdaad veel nauwkeuriger meten gedurende de vergisting, dat klopt.

Nog een aanwijzing dat de betrachte meetnauwkeurigheid een keuze is. Mede ingegeven door wat je wil bereiken!
Meten is weten, maar wilde je ook weten wat je meet? Als het noodzakelijk is voor het bereiken van je doel, dan zeer zeker ja.

Bij mijn werkwijze is enige onnauwkeurigheid geen enkel probleem. Een gestokte vergisting herken je wel, ook met een iSpindel zijn de waarden dan niet zoals verwacht. En dan kun je er voor kiezen om nauwkeuriger te gaan meten. En als je op slechts twee opeenvolgende dagen een keer heel nauwkeurig meet of je vergisting afgerond is, dan kun je ook een traag doorlopende vergisting missen en alsnog te vroeg gaan bottelen. Bij mijn iSpindel kan ik volgens mij best goed zien of de vergisting nog doorkruipt of echt stil staat.
Iedereen doet zoals ie het wil doen. En van iSpindels, Tilts, Pills en wat allemaal niet meer moet je geen nauwkeurige resultaten verwachten.

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 17-11-2022 &nbsp;15:22 uEen hele persoonlijke opmerking
Het hangt ook af van wat je persoonlijk al beschikbaar hebt. Bij mij is het ook een beetje het leuke om innovatief en analyserend bezig te zijn, dus een hobby binnen een hobby en raakvlakken met mijn professionele vakgebied van elektronica/elektrotechniek. Ik vind het bv leuk om verschillende methodes te testen gewoon voor het inzicht hoe het werkt. Daarom heb ik die apparatuur gemaakt dus heb het toch al liggen. dan is de stap om het vaker te gebruiken logischer dan wanneer je het eerst moet bouwen. (als je daar al handig genoeg voor bent want dat is ook nog eens persoonlijk dus niet voor iedereen weggelegd)

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 15-11-2022 &nbsp;19:45 uZelf gebruik ik een refractometer met een dun slangetje en injectiespuitje

Dit klinkt interessant, is deze setup ergens beschreven? Dat slangetje steekt in je gistvat (extra gat geboord?) en hoe is dit dan afgesloten, met een slangklem?

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 21-11-2022 &nbsp;10:46 uis deze setup ergens beschreven? Dat slangetje steekt in je gistvat (extra gat geboord?) en hoe is dit dan afgesloten, met een slangklem?
Waarschijnlijk wel ergens beschreven, moet alleen gaan zoeken dan dus maar even hier gepost.
Dun siliconen slangetje afgesloten met klipje en pennetje aan het uiteinde.
Img_8577.jpg
Spuitje om wat op te zuigen. Eerst beetje opzuigen en weggooien en dan 2e keer opzuigen om te meten
Img_8578.jpg
Gezien van binnen de gistingskast slangetje loopt via het T stukje van het waterslot het gistingsvat in, luchtdicht afgesloten met dunne siliconenslang
Img_8579.jpg
Watje ligt klaar, werkt als filter
Img_8580.jpg
Watje vanaf de achterkant in het slangetje duwen zodat het niet oppropt aan de voorkant
Img_8581.jpg
Img_8582.jpg
Watje zit er in losjes aangedrukt
Img_8584.jpg
Img_8582.jpg
15 druppeltjes door laten lopen tot helder en dan een druppel op de refractometer
Img_8585.jpg
meting 

hansHalberstadt

ps, onderaan het slangetje dat in het gistingsvat hangt (ca in het midden van de laag wort) zitten nog een paar RVS moertjes als verzwaring, anders gaat het slangetje drijven.

hb-lot

Dank. Zal misschien ook eens kijken of ik zoiets kan maken.

Enige wat niet geheel duidelijk is, wat is dat groene stukje slang? Op de eerste foto's lijkt het aan de dikkere slang (naar waterslot denk ik?) te zitten. En later aan je spuitje?

seed7

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 21-11-2022 &nbsp;14:53 uwat is dat groene stukje slang? Op de eerste foto's lijkt het aan de dikkere slang (naar waterslot denk ik?) te zitten. En later aan je spuitje?

Dat spuitje heeft niets te maken met dat andere stukje slang. (Niet meer dan dat ik het ooit van hetzelfde stuk aquarium luchtslang heb afgeknipt) voor het spuitje is het handig omdat het de maat heeft van de aansluiting het spuitje, dus kun je het mooi lekvrij op het spuitje duwen met een watje erin.

Het stukje slang wat jij bedoelt zit inderdaad op het punt waar eerder het waterslot zat. Maar omdat op dit moment de gisting is afgelopen heb ik daar tegenwoordig een koolzuurtoevoer opzitten die constant koolzuurdruk levert met een druk van ca 1 mbar via een extra reduceer vanuit een koolzuurcilinder. Als het vat afkoelt gaat er meer koolzuur oplossen en om dan te voorkomen dat er lucht wordt aangezogen via het waterslot voer ik koolzuur toe. zie dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=672057 in dat topic zit er naast de 1 mbar koolzuuraanvoer ook nog een waterslot op om te voorkomen dat er overdruk kan komen als er nog wel gisting is. de reduceer kan nl maar een kant op. mocht er dus gisting komen dan gaat het waterslot gewoon weer borrelen, maar de 1 mbar is klein genoeg om het waterslot niet te laten borrelen als er koolzuur toegevoerd moet worden. (anders zo de koolzuurcilinder leeglopen via een borrelend waterslot, daarom dat die druk zo laag moet zijn, 1 mbar is 1 cm waterkolom dus moet er meer dan 1 cm water in het waterslot).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.