Hoeveel watt verwarmingselement nodig voor 35 liter

Gestart door Boxem, 14-11-2022 10:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Boxem

Ik wil mijn kookketel ( gas ) ombouwen naar elektrisch d.m.v. een verwarmingselement te plaatsen.
Hoeveel Watt moet het element zijn om ongeveer 35 liter te kunnen laten koken zonder deksel?

brouwerwaldonk

tdp

Ik heb een Hendi 3500 watt kookplaat, hier krijg ik 50 liter mee aan de kook uiteindelijk.

Stelregel is volgens mij 100 Watt per liter, als ruime schatting.

Ron H

Ik ben zelf in het bezit van de G40, en deze is volgens specificaties 3300 Watt. Trekt bij 230 Volt een 14,4 ampères. De kook is bij mij meer als voldoende.

Ron

CeesM

Citaat van: tdp op 14-11-2022  11:10 uIk heb een Hendi 3500 watt kookplaat, hier krijg ik 50 liter mee aan de kook uiteindelijk.

Stelregel is volgens mij 100 watt per liter, als ruime schatting.
3500 Watt is vrijwel het maximum voor één groep van de meterkast.

Boxem

Citaat van: CeesM op 14-11-2022  11:14 u3500 Watt is vrijwel het maximum voor één groep van de meterkast.

Ik heb er nog één zwembadpomp bij op van 600 W
Zou ik het kunnen redden met 2500 Watt?
Aan de kook brengen met deksel en daarna doorkoken zonder deksel?

CeesM

Citaat van: Boxem op 14-11-2022  11:35 uIk heb er nog één zwembadpomp bij op van 600 W
Zou ik het kunnen redden met 2500 Watt?
Aan de kook brengen met deksel en daarna doorkoken zonder deksel?
Dat kan als je de ketel isoleert, of anders je pomp via verlengsnoer op een andere groep.

Eric v B

Citaat van: CeesM op 14-11-2022  12:17 uDat kan als je de ketel isoleert, of anders je pomp via verlengsnoer op een andere groep.
Of zo'n wasmachine/droger stekkerdoos. Als je aan het koken bent, staat de zwembadpomp uit.

https://www.gamma.nl/assortiment/handson-stekkerdoos-2-voudig-zwart-1-5-meter-wasmachine-droger/p/B148496

tdp

Citaat van: CeesM op 14-11-2022  11:14 u3500 Watt is vrijwel het maximum voor één groep van de meterkast.

Klopt, vandaar ook dat ik 3 groepen extra heb laten aanleggen in de brouwerij. Heb eigenlijk maar 1 groep per actie nodig. Wanneer ik bijvoorbeeld tijdens het maischen bij moet verwarmen, zet ik de plaat onder de warmwaterketel uit. Technisch zouden ze wel beide aan moeten kunnen, zijn vrij hoog gezekerd.

PP

Citaat van: Boxem op 14-11-2022  10:57 uIk wil mijn kookketel ( gas ) ombouwen naar elektrisch d.m.v. een verwarmingselement te plaatsen.
Hoeveel Watt moet het element zijn om ongeveer 35 liter te kunnen laten koken zonder deksel?

Dat is afhankelijk van je gewenste opwarmsnelheid (daarnaast heeft de massa van de ketel, isolatie, dichtheid wort, isolatie invloed).
Wil je 35 L wort met 1,25 C/ min opwarmen, bijv. van 60 C naar 101 C = 30 min heb je een vermogen van 3500 kW nodig.
Verlaag je het vermogen zal de opwarmduur evenredig verhogen.
Voorbeeld: bij een vermogen van 2500 kW zal de opwarmsnelheid 0,9 C/min bedragen, betekent 45 min van 60 naar 101 C.

Groet, Paul

Scooby228

Citaat van: Boxem op 14-11-2022  10:57 uIk wil mijn kookketel ( gas ) ombouwen naar elektrisch d.m.v. een verwarmingselement te plaatsen.
Hoeveel watt moet het element zijn om ongeveer 35 liter te kunnen laten koken met zonder deksel?
https://www.brewheads.com/powerrequired.php
Op deze site kan je zelf uitrekenen hoeveel vermogen je nodig hebt

Boxem

Oké
Alles samengevat..
Ik probeer een 2,5 kW element te scoren en te plaatsen.
Daarbij wordt de ketel dik geïsoleerd.

Dank U

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.