ispindel kalibratie 1.000 is 1.004?

Gestart door hb-lot, 12-11-2022 22:30 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Ik heb een ispindel aangeschaft en ben de hele ochtend bezig geweest met kalibreren. Data punten van 1.100, per 0.01 naar beneden tot 1.01 en vervolgens nog een met gewoon water. 1.000

Nu om te testen aan Brewfather gehangen en in een pan water. Kreeg 1.004 door. Heel irritant na een ochtend werk. In de ispindel formule app het 1.000 data punt vervangen door de waardes die ik in Brewfather zag. Nog steeds komt er 1.004 door!

Is dit normaal? Of heb ik toch ergens iets fout gedaan?

Broewerke

Niet druk om maken. Dat ding is een prachtige uitvinding, maar je meet je begin en eind sg met een dompelaar of refractometer. De ispindle is gewoon een richtlijn en afwijkingen heb je altijd, hoe goed je ook kalibreert. Natuurlijk is het fijn als het allemaal nauwkeurig is maar dan blijft er wat schuim op plakken en weg is je nauwkeurigheid. Kortom, gebruiken en lekker genieten vanaf de bank van wat ie doet.

hb-lot

Lijkt meer mis te zijn. Zit nu in het gistvat, begin SG 1,060. Waarde die doorgegeven wordt is bog steeds elke keer 1,004, terwijl ik de hoek wel zie veranderen.

Maar die houdt Brewfather dan weer niet bij.

Enig idee wat er mis is dat steeds dezelfde SG wordt doorgegeven?

hb-lot

Ok, staat dus gewoon in de docs. iSpindel moet rapporteren in Plato, of er moet [SG] in de naam staan. Bij mij dus beide niet het geval.

Naam aanpassen lijkt niet te kunnen. Nieuwe iSpindel aanmaken zal wel niet werken omdat dan ook de URL zal veranderen. Lijkt er op dat ik gewoon de sjaak ben voor wat betreft deze batch.

Of heeft iemand nog een suggestie?

hansHalberstadt

Gewoon een waterslot erop en de gisting volgen via het waterslot. De gist moet toch het werk doen en niet de Ispindle.

hb-lot

Waterslot zit er sowieso op, tot nu toe altijd zo gedaan.

Maar als je een redelijk bedrag uitgeeft aan zo'n gadget is het wel leuk als je er vervolgens iets van resultaat uit haalt.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 13-11-2022  21:51 uWaterslot zit er sowieso op, tot nu toe altijd zo gedaan.

Maar als je een redelijk bedrag uitgeeft aan zo'n gadget is het wel leuk als je er vervolgens iets van resultaat uit haalt.
Voor nu kun je niet veel anders dan het zo laten. ik zou hem voor de volgende keer calibreren in water en bv suikeroplossing (of zoutoplossing, nog goedkpper) met een vantevoren bekend SG geneten met een hydrometer. an dan pas inzetten in een brouwsel als je zeker weet dat het ding goed werkt.

hb-lot

Kalibratie is volledig gedaan, zie eerste bericht. Alleen wil Brewfather blijkbaar de waardes in Plato ipv SG hebben. Of, een specifieke tag in de titel. Anders geeft hij altijd 1.004 aan.

Simpele correctie in Brewfather of ispindel voor het volgende brouwsel. Helaas inderdaad niks aan te doen voor het huidige.

hansHalberstadt

Ik bedoel natuurlijk kalibreren en checken of het helemaal werkt, dus of de gekalibreerde waardes ook daadwerkelijk in je software te zien zijn. Als het alleen een software-instelling is dan zou dat nu toch ook nog wel op te lossen zijn?

hb-lot

De ispindel aanpassen kan alleen door hem in configuratie modus te zetten. M.a.w. moet ik hem eerst uit het gistvat vissen met alle risicos vandien.

De naam aanpassen is niet mogelijk in de Brewfather app. Kan alleen verwijderen en weer toevoegen, op welk moment de URL voor de ispindel weer aangepast zou moeten worden, wat weer alleen in de configuratie modus kan.

hb-lot

Kwam erachter dat hoewel het SG niet goed doorkomt, de hoek wel te zien is. Kan dus op basis van de gebruikte formule (berekend tijdens kalibratie) het SG berekenen.

Wel had ik het probleem dat de RSSI op bleef lopen en er na 14:05 vanmiddag geen waardes meer doorkwamen. Hopelijk is hij niet gezonken oid.

Zojuist van een coax kabel een antenne gemaakt van bij het vat tot het access point en zojuist weer een waarde doorgekregen, maar toch nog -77dBm...

In ieder geval lijkt het SG sinds vanmiddag niet meer zo hard gedaald als in de anderhalve dag daarvoor het geval was. Morgen maar de suiker toevoegen.

hb-lot

En, vannacht weer gestokt. Vanochtend het gistvat even geopened voor de suikergift, en de iSpindel was bijna geheel verborgen in het schuim.

Wat van de suiker er maar bovenop gekieperd in de hoop hem voldoende in beweging te krijgen om hopelijk weer te gaan werken, en dat lijkt gelukt. Krijg waar waardes door een met een RSSI van -71dBm, niet echt goed, maar in ieder geval een stukje van de waardes waarop het leek te gaan stokken af.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.