Eind SG te hoog

Gestart door Kapau, 12-11-2022 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwer_paul

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2022  13:03 uMet 1 zakje gist op 20 lier voor een niet al te zwaar bier als dit zou voldoende moeten zijn.
Heb je echt het begin SG gemeten of alleen berekend? Wat je kunt doen als test is een klein beetje afhevelen liefst vanaf de bodem en in een potje doen met deksel en daar een schepje kristal suiker bij en dan het dekseltje vastdraaien om te zien of er druk opkomt. Als er binnen een paar uur druk opkomt dan is de gisting niet vastgelopen, maar gewoon de suiker op, dus kun je bottelen. Als er geen druk opkomt dan is de gisting vastgelopen en kun je evt verse gist toevoegen.

Hoi Hans, ik heb vanmorgen je tip opgevolgd - waarvoor dank - door het bier dat ik in de maatcilinder had gedaan voor een SG-meting vervolgens in een flesje te doen met wat kristalsuiker. Zojuist geopend met een mooie 'sssch' bij het ontkurken. Mag ik aannemen dat mijn suiker op is? (Betreft een IPA, begin SG 1060 en na 2 weken in vergistingskast al sinds een week op 1020..)

hansHalberstadt

Citaat van: brouwer_paul op 09-12-2022  12:27 uHoi Hans, ik heb vanmorgen je tip opgevolgd - waarvoor dank - door het bier dat ik in de maatcilinder had gedaan voor een SG-meting vervolgens in een flesje te doen met wat kristalsuiker. Zojuist geopend met een mooie 'sssch' bij het ontkurken. Mag ik aannemen dat mijn suiker op is? (Betreft een IPA, begin SG 1060 en na 2 weken in vergistingskast al sinds een week op 1020..)
Volgens mij kun je nu concluderen dat er nog voldoende gist in zat voor de hergisting op de fles. Of je suiker op is, weet ik niet, maar omdat de test oplevert dat het bier was uitgegist en niet vastgelopen neem ik aan dat met en behoorlijke sis nu de suiker voor de hergisting wel bijna vergist zal zijn. Maar dat maakt ook niet heel veel uit want je mag aannemen dat er geen bommen ontstaan. De suiker van de hoofdgisting was in ieder geval wel op als het toen niet meer gistte. 

brouwer_paul

Citaat van: hansHalberstadt op 09-12-2022  19:05 uVolgens mij kun je nu concluderen dat er nog voldoende gist in zat voor de hergisting op de fles. Of je suiker op is, weet ik niet, maar omdat de test oplevert dat het bier was uitgegist en niet vastgelopen neem ik aan dat met en behoorlijke sis nu de suiker voor de hergisting wel bijna vergist zal zijn. Maar dat maakt ook niet heel veel uit want je mag aannemen dat er geen bommen ontstaan. De suiker van de hoofdgisting was in ieder geval wel op als het toen niet meer gistte.

Dank Hans, volgens recept zou start SG 1065 zijn (was bij mij 1060) en eind SG 1012 (bij mij dus op dit moment 1020 en weinig dalend meer, waterslot blijft wel iets open staan (zie foto) dus er gebeurt nog wel wat wellicht, maar heeft geen dalend effect op SG) ik laat het allemaal nog minstens een week staan (laatste vier dagen voor bottelen nog koudhoppen) maar als ik je zo lees, hoef ik ondanks lage vergistingsgraad niet bang te zijn voor bottelbommen?

IMG20221210091727.jpg

brouwer_paul

Citaat van: brouwer_paul op 09-12-2022  12:27 uHoi Hans, ik heb vanmorgen je tip opgevolgd - waarvoor dank - door het bier dat ik in de maatcilinder had gedaan voor een SG-meting vervolgens in een flesje te doen met wat kristalsuiker. Zojuist geopend met een mooie 'sssch' bij het ontkurken. Mag ik aannemen dat mijn suiker op is? (Betreft een IPA, begin SG 1060 en na 2 weken in vergistingskast al sinds een week op 1020..)

foto bij reactie

hansHalberstadt

Citaat van: brouwer_paul op 10-12-2022  09:22 uDank Hans, volgens recept zou start SG 1065 zijn (was bij mij 1060) en eind SG 1012 (bij mij dus op dit moment 1020 en weinig dalend meer, waterslot blijft wel iets open staan (zie foto) dus er gebeurt nog wel wat wellicht, maar heeft geen dalend effect op SG) ik laat het allemaal nog minstens een week staan (laatste vier dagen voor bottelen nog koudhoppen) maar als ik je zo lees hoef ik ondanks lage vergistingsgraad niet bang te zijn voor bottelbommen?
Koudhoppen kan je nog wat risico geven op hopcreep en natuurlijk ook risico op oxidatie als je het vat opent terwijl er geen gisting meer is. (oxidatie is wel nadelig voor dryhopping) wat ik in dit geval denk ik zou doen is voor 20 liter 100 g suiker oplossen/opkoken in 200 ml water dat na afkoelen voorzichtig toevoegen (langs de wand gieten) en dan de dryhop er ook voorzichtig bij. 100g suiker geeft 25 liter koolzuurgas wat dan tijdens het dryhoppen de zuurstof verdrijft. Dan gaat het waterslot weer wat bubbelen en als dat dan is gestopt kun je bottelen.
Bijgaand grafiekje laat een voorbeeldje hiervan zien waarbij op dag 6 nog wat extra suiker is toegevoegd. Je ziet dat de gist dat in een dag of 2 weer heeft vergist.

latrappe.gif

brouwer_paul

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2022  10:03 uKoudhoppen kan je nog wat risico geven op hopcreep en natuurlijk ook risico op oxidatie als je het vat opent terwijl er geen gisting meer is. (oxidatie is wel nadelig voor dryhopping) wat ik in dit geval denk ik zou doen is voor 20 liter 100 g suiker oplossen/opkoken in 200 ml water dat na afkoelen voorzichtig toevoegen (langs de wand gieten) en dan de dryhop er ook voorzichtig bij. 100g suiker geeft 25 liter koolzuurgas wat dan tijdens het dryhoppen de zuurstof verdrijft. Dan gaat het waterslot weer wat bubbelen en als dat dan is gestopt kun je bottelen.
Bijgaand grafiekje laat een voorbeeldje hiervan zien waarbij op dag 6 nog wat extra suiker is toegevoegd. Je ziet dat de gist dat in een dag of 2 weer heeft vergist.

latrappe.gif

Bedankt wederom Hans. Mijn 'idee' was (om het vat niet geheel te hoeven openen ivm oxidatie) om alleen het waterslot met dop er even af te schroeven en daardoorheen de dryhop (en dus eventueel ook de opgeloste suiker) toe te voegen. Of helpt dat niks en kan ik net zo goed even de hele deksel eraf schroeven.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwer_paul op 10-12-2022  10:09 uBedankt wederom Hans. Mijn 'idee' was (om het vat niet geheel te hoeven openen ivm oxidatie) om alleen het waterslot met dop er even af te schroeven en daardoorheen de dryhop (en dus eventueel ook de opgeloste suiker) toe te voegen. Of helpt dat niks en kan ik net zo goed even de hele deksel eraf schroeven.
Het beste is om zo min mogelijk het vat te openen, dus als het via de opening lukt is dat wel zo handig en heb je al vrijwel geen zuurstoftoetreding. Suiker zou je dan evt nog kunnen verminderen tot bv 50 g. Dan heb je in ieder geval geen risico dat het vat lucht aam gaat zuigen bij temperatuurschommelingen en luchtdruk variaties de komende paar dagen.   

brouwer_paul

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2022  10:36 uHet beste is om zo min mogelijk het vat te openen, dus als het via de opening lukt is dat wel zo handig en heb je al vrijwel geen zuurstoftoetreding. Suiker zou je dan evt nog kunnen verminderen tot bv 50 g. Dan heb je in ieder geval geen risico dat het vat lucht aam gaat zuigen bij temperatuurschommelingen en luchtdruk variaties de komende paar dagen.

Lijkt me een mooi compromis :-) Ik heb nu hoppellets dus dat gaat zeker lukken. De vorige keer lukte het zelfs, met wat moeite, om hopbloemen met middelgrote knikkers in een hopsok door de opening te duwen. Bedankt Hans, fijn weekend!

Kapau

Voor de geinteresseerden, het bier is ondertussen 12 dagen op de fles en smaakt super. Erg lekker zacht, licht rokerig, klein beetje chocolade in de afdronk.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 10-12-2022  18:24 uVoor de geinteresseerden, het bier is ondertussen 12 dagen op de fles en smaakt super. Erg lekker zacht, licht rokerig, klein beetje chocolade in de afdronk.
Dank voor de feedback. Dus de conclusie is dat je gisting was vastgelopen op 1030 en weer vlot getrokken met een nieuwe starter.

brouwer_paul

Citaat van: brouwer_paul op 10-12-2022  10:41 uLijkt me een mooi compromis :-) Ik heb nu hoppellets dus dat gaat zeker lukken. De vorige keer lukte het zelfs, met wat moeite, om hopbloemen met middelgrote knikkers in een hopsok door de opening te duwen. Bedankt Hans, fijn weekend!

Gisteren de IPA gebotteld, altijd een gelukzalig moment, 71 flesjes mogen afvullen  smile Volgende week neem ik de proef op de som  :proost:

ipa-hopbom.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.