Fermzilla Tri Conical: Triclamp problemen

Gestart door WJW, 11-11-2022 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

WJW

Beste brouwers,
Vandaag ben ik bezig geweest met mijn nieuwe Fermzilla 27L gistvat. Bij dit gistvat zit aan de onderzijde een 3 inch dumpklep, die ook nog via een 2 inch connectie verbonden kan worden met een opvangcontainer.
Waar het monteren van de 3 inch triclamp verbinding met de dumpklep geen probleem was, had ik de grootste moeite om de opvangcontainer middels de 2 inch triclamp te installeren.
Het lukte mij niet om deze voldoende te laten afsluiten. Als er meer dan 1 bar druk op de verbinding kwam, dan faalde deze direct. Nu is dit voor het eerst dat ik met triclamps werk, maar het leek mij niet heel ingewikkeld. Veel frustratie dus dat het me niet lukte en ik niet snap waarom.
Wie heeft er een idee waar dit aan kan liggen? Doe ik toch iets fout? Zou het toch aan het materiaal kunnen liggen?
Alle tips zijn welkom.

Alvast veel dank,
Wilco.

Dantel

Hallo WJW ,

Ik werk al jaren met Tri clamps , en mij bevalt het zeer goed.

Een tip, de afdichtingen die er tussen zitten altijd nat monteren, en of dat nu met een beetje ontsmettingsmiddel is gemaakt niet zoveel uit.
Doordat de afdichting vochtig is kan deze zich ook beter 'zetten'.
Plus als de afdichting vochtig is, kleeft deze ook wat beter op de zitting.
Controleer je afdichtingen op kleine haarscheurtjes
Dat geldt eigenlijk voor allerlei soorten afdichtingen, altijd 'nat' monteren. Droog monteren kan leiden tot scheurtjes en/of dat een afdichting niet goed op zijn plaats zit.

Jacques

Citaat van: Dantel op 12-11-2022  08:05 uIk werk al jaren met Tri clamps en mij bevalt het zeer goed.

Een tip, de afdichtingen die er tussen zitten altijd nat monteren, en/of dat nu met een beetje ontsmettingsmiddel is gemaakt niet zoveel uit.
Doordat de afdichting vochtig is kan deze zich ook beter 'zetten'.
Plus als de afdichting vochtig is, kleeft deze ook wat beter op de zitting.
Controleer je afdichtingen op kleine haarscheurtjes
Dat geldt eigenlijk voor allerlei soorten afdichtingen, altijd 'nat' monteren. Droog monteren kan leiden tot scheurtjes en/of dat een afdichting niet goed op zijn plaats zit.

Ook ik gebruik al de nodige jaren tri clamps en onderschrijf de bovenstaande tips.
Verder schuif ik altijd een beetje met de koppeling om te zorgen dat afdichting goed in de groef valt.

WJW

Zou siliconenvet nog nuttig kunnen zijn? Of zou het juist de nauwkeurigheid van de afdichting negatief kunnen beïnvloeden?

Dantel

Citaat van: WJW op 13-11-2022  00:38 uZou siliconenvet nog nuttig kunnen zijn? Of zou het juist de nauwkeurigheid van de afdichting negatief kunnen beïnvloeden?

vet en bier is meestal geen goed idee

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.