Life is Bitter

Gestart door Theo Mol, 11-11-2022 13:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Theo Mol

Medebrouwers, dit wordt mijn volgende. Wordt het een aardige bitter?
De bedoeling is een in alcohol vrij lichte (voor wie gewend is rechts te rijden) koperkleurige bitter met duidelijke moutsmaak en hoparoma.

Ik heb een bestaand recept een beetje omgebogen naar mijn bedoeling en voorraad spullen. Ik ga bottelen op flesjes.
Brewfather zegt wat hier onder staat, valt er nog wat aan te passen?

Strong Bitter 5.1%
Recept door mr.T

Brouwerette Brewmonk 30
Batchvolume: 24 L

Kooktijd: 60 min
Maischwater: 21.35 L
Spoelwater: 9.52 L @ 78 °C
Totaal water: 30.87 L
Kookvolume: 27.21 L
SG voor koken: 1.045 / 11.2 °P

Kenmerken
Begin SG: 1.049 / 12.1 °P
Totale SG (na bottelen) is start SG + eventuele toegevoegde suikers tijdens of na de vergisting (bijv. bottelsuiker): 1.051 / 12.5 °P
Eind SG: 1.012 / 3.1 °P

IBU (Tinseth): 32
BU/GU: 0.64
Kleur: 20 EBC

Maischen
Temp. inmaischen — 71.4 °C
Amylaserust — 67 °C — 60 min

Mouten (4.95 kg)
4.5 kg (88.6%) — Maris Otter Pale Malt, Maris Otter — Graan — 5 EBC
400 g (7.9%) — De Swaen GoldSwaen Amber — Graan — 70 EBC
50 g (1%) — De Swaen BlackSwaen Chocolate B — Graan — 850 EBC

Overige (130 g)
130 g (2.6%)— Suiker — 3.9 EBC — Bottelen

Hop (70 g)
40 g (26 IBU) — Challenger (Bloemen) 6.4% — Koken — 60 min
20 g (5 IBU) — East Kent Goldings (EKG) 5% — Koken — 15 min
10 g (1 IBU) — Goldings, East Kent (Bloemen) 4.8% — Koken — 5 min

Diversen
5 ml — Lactic Acid 80% — Maischen
1.32 ml — Lactic Acid 80% — Spoelen

Gist
1 pakje — Lallemand (LalBrew) Windsor Yeast 75%

Vergisten
Hoofdvergisting — 18 °C — 3 dagen
Navergisting — 20 °C — 4 dagen

Markie Mark

Ziet eruit als een goede bitter.

Mooie Maris Otter als basismout en de toevoeging van een beetje Amber 70 en chocolademout is ook erg lekker in een bitter.
Ik zet hem zelf nog wat dikker aan qua mouten door naast 5% Crystal 70 ook nog 7,5% Crystal 150 en 2% Chocolademout toe te voegen.
Kleur wordt dan meer mahonie (~33EBC).
Dan kun je naar nog lager alcoholische bitters toe met je begin SG die qua moutstort echt nog heel duidelijk veel smaak geven aan het bier.

Hoppen ook mooi gekozen EKG i.c.m. Target of Challenger kan niets mis mee gaan.
Zie dat ik de laatste serie ook tussen de 31 en 37 IBU heb gezeten.

Windsor ging bij mij de laatste keren niet naar de 1012 die jouw software nu aangeeft maar bleef bij mij rond 1016 steken. Wordt het een iets lager alcoholpercentage.
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar Wyeast 1968 en Wyeast 1469 vind ik ook een prettige gist voor Bitters.

Succes!

tdp

Eens met Markie! De Windsor doet het prima, maar wanneer je een vloeibare wilt gebruiken, raad ik je de W1469 aan, is de gist van Timothy Taylor Landlord. Dat is 'by far' mijn favoriete bitter!

hb-lot

Citaat van: tdp op 16-11-2022  12:51 uTimothy Taylor Landlord. Dat is 'by far' mijn favoriete bitter!

Heb je de Batham's wel eens gehad?

Die vind ik nog wel een stapje beter, al is de Landlord zeker ook hier een favoriet.

tdp

Nee, die ken ik niet. Zal eens kijken of ik daar een recept van kan vinden.

hb-lot

Laat het maar weten als je een goede tegenkomt. Zeker ook een die ik ooit zou willen brouwen.

tdp

Citaat van: hb-lot op 16-11-2022  15:37 uLaat het maar weten als je een goede tegenkomt. Zeker ook een die ik ooit zou willen brouwen.

Zie dit topic

Theo Mol

Citaat van: Markie Mark op 11-11-2022  15:27 uWindsor ging bij mij de laatste keren niet naar de 1012 die jouw software nu aangeeft maar bleef bij mij rond 1016 steken.
Dank je, ik heb het recept bijgesteld naar 1016, en een begin-SG van 1055 om hetzelfde percentage te houden.

Ik heb besloten ongeveer twee kratjes te brouwen in plaats van drie, het recept heb ik geschaald.

En dan brouwen. Het blijft leuk en mijn brouwerette begint te wennen, het is vooral niet meer zoveel geknoei.
Tijdens het maischen vond ik het een beetje een slappe boel vergeleken met het gebruikelijke beslag maar het stroomde voorbeeldig door in de brewmonk. Het wort werd minder zoet dan ik verwachtte en het SG bleef ook achter.

Uiteindelijk ging er 17 liter het gistvat in met een SG van 1046. Meestal zit ik een puntje boven de waarde in het recept dus ik vond het maar niks zo. Nou ja, een nachtje over slapen maar.
Vanmorgen de voorraad gewogen. Ik had een donkerbruin vermoeden (100 EBC) en ja, er zat nog een kilo mout meer in de zak dan had gemoeten. Hoe dan? Omdat mijn weegschaal niet zo groot is weeg ik telkens een kilo en daar was het misgegaan. Achteraf nog een heel aardig rendement met nog geen drie kilo mout... toch maar aangevuld met moutextract tot 1055. Het staat nu blij te bluppen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.