Update oude gist gebruiken bij nieuwe batch

Gestart door pivo, 11-11-2022 09:19 u

Vorige topic - Volgende topic

pivo

Na veel gelezen te hebben over het opkweken van gist, en het hergebruiken hiervan.
Besloten om blind een nieuwe 100 liter batch te brouwen met de oude gist slurry van 4-5 mnd geleden.
De gist zat in 2x 1,5 l flessen van IKEA, lijkt op Grolsch flessen.
Bewaartemperatuur 1-3 C volgens de koelkast.
Bij het openen van de fles stond er een enorme druk op, de geur was best wel lekker.
De bovenste helft was bier geworden en de smaak goed.
Onderste was slurry donker grijs.
Alles in een emmer gegoten en langzaam laten opwarmen in de kamer.
Na het brouwen alles in de batch gegoten en de volgende dag ....
Een blije verrassing gist als een gek.
Na de 2e dag begon ik met aftappen van deze gist in 2 flessen en ook weer in de koelkast.
Iedere dag tap ik de oude gist af (grijze slurry) en gooi dit weg.
Kleur geur ziet er nu goed uit, bijna zou ik zeggen dat de geur iets frisser lekkerder is.
Neem aan door de oude gist ?
Over een paar mnd gaan we weer hetzelfde doen, eens kijken wat er gebeurt.
Wat is bier brouwen toch leuk ,en op een dag zal ik ook begrijpen wat ik doe!

Gerb

Leuk hoor! Het risico bestaat wel dat de gist onvoldoende vitaal is om het hele brouwsel vlot en volledig uit te gisten. Mijn advies is om goed te meten en wellicht het brouwsel wat langer te monitoren om te bepalen of er volledige uitvergisting is.

Jacques

Bij het gebruik van oude slurry heb ook meer risico op autolysesmaakjes. Je hebt namelijk ook veel gisten geënt die zich niet kunnen vermenigvuldigen omdat ze te oud zijn, dan wel al te vaak een deling hebben gehad.

Gossi

Ik heb dat ook wel een paar keer gedaan. Binnen 2 uur gist het al en de vergisting is snel en volledig.
Toch heb ik het idee dat het bier minder fris is.
Ik bezuinig liever niet op de gist en die paar Euro komen we ook wel overheen.

biking rebel

Citaat van: Jacques op 11-11-2022  16:29 uBij het gebruik van oude slurry heb ook meer risico op autolysesmaakjes. Je hebt namelijk ook veel gisten geënt die zich niet kunnen vermenigvuldigen omdat ze te oud zijn, dan wel al te vaak een deling hebben gehad.
Je gistslurry spoelen lost dit op. Dan heb je met name de actieve gistcellen gescheiden van de inactieve/dode cellen.

Hier staat een voorbeeld van hoe het zou kunnen, niet de allerbeste manier, wel een toegankelijke:

Broewerke

De laatste keer bij gebruik van slurry heb ik het vat afgeheveld. Op de slurry 1,5 liter wort gegoten. Na een 4 tal uurtjes deze 1.5 liter weer afgeheveld en bij 15 liter wort gedaan. Vergisting verliep voorspoedig en niks afwijkends tov normale vergisting met korrel gist.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 12-11-2022  14:02 uJe gistslurry spoelen lost dit op. Dan heb je met name de actieve gistcellen gescheiden van de inactieve/dode cellen.

Hier staat een voorbeeld van hoe het zou kunnen, niet de allerbeste manier, wel een toegankelijke:

Dat is inderdaad een methode waarbij je veel niet vitale gistcellen kwijt raakt.
Het is ook een methode zonder wassen met zuur. Die methode wordt ook veel aanbevolen maar daar moet je heel goed mee oppassen want als de pH te laag is doet dat meer kwaad dan goed...

pivo

Citaat van: Jacques op 11-11-2022  16:29 uBij het gebruik van oude slurry heb ook meer risico op autolysesmaakjes. Je hebt namelijk ook veel gisten geënt die zich niet kunnen vermenigvuldigen omdat ze te oud zijn, dan wel al te vaak een deling hebben gehad.
Volgens Wikipedia autolyse is zelfvernietiging van de gist en veroorzaakt een gistsmaak in het bier.
Tot nu toe hadden al mijn bieren de gistsmaak in het begin en dus voor mij niet te herkennen.
Als de vergisting stopt verlaag ik de temperatuur elke dag tot ongeveer 3C.
Na een paar weken is de gistsmaak weg en voor mij het signaal dat ik het kan drinken.
In de daaropvolgende weken proef je de smaakverandering ,ook de kleur wordt iets meer geel/goud.

Misschien in mijn geval is dit anders aangezien ik de gist op de bodem al begin af te tappen als de vergisting begint.  Dit is alleen de donkere slurry.
Dit gooi ik weg.

Na een paar dagen vul ik weer 2x 1.5 l flessen met gist voor in de koelkast.
Wil nog wel even herhalen dat bij de brouwerij in Praag waar ik op bezoek was, de gist met slurry gewoon in plastic emmers wordt gegoten . Handen erin en roeren maar.
Zij gebruiken jaren dezelfde gist slurry.
Vraag me toch het nut af van het gist wassen? In Theorie zal het wel kloppen, maar als ik het een grote brouwerij zie doen! 
Misschien helpt deze methode een probleem met autolyse te voorkomen?

Jacques

Citaat van: pivo op 13-11-2022  10:23 uVolgens Wikipedia autolyse is zelfvernietiging van de gist en veroorzaakt een gistsmaak in het bier.
Tot nu toe hadden al mijn bieren de gistsmaak in het begin en dus voor mij niet te herkennen.
Als de vergisting stopt verlaag ik de temperatuur elke dag tot ongeveer 3C.
Na een paar weken is de gistsmaak weg en voor mij het signaal dat ik het kan drinken.
In de daaropvolgende weken proef je de smaakverandering ,ook de kleur wordt iets meer geel/goud.

Misschien in mijn geval is dit anders aangezien ik de gist op de bodem al begin af te tappen als de vergisting begint.  Dit is alleen de donkere slurry.
Dit gooi ik weg.

Na een paar dagen vul ik weer 2x 1.5 l flessen met gist voor in de koelkast.
Wil nog wel even herhalen dat bij de brouwerij in Praag waar ik op bezoek was, de gist met slurry gewoon in plastic emmers wordt gegoten. Handen erin en roeren maar.
Zij gebruiken jaren dezelfde gist slurry.
Vraag me toch het nut af van het gist wassen? In Theorie zal het wel kloppen, maar als ik het een grote brouwerij zie doen! 
Misschien helpt deze methode een probleem met autolyse te voorkomen?

Je hebt gistsmaak en gistsmaak... Het verschil zit hem tussen verse gist (jongbier) en oude gist (in oude slurry). Autolyse geeft een waaier aan smaken. Van gistachtig, vleesachtig, zwavelachtig tot verbrand rubberachtig. Autolysesmaken komen in bier veel vaker voor dan vaak gedacht wordt.

Als je verse slurry van het ene brouwsel meteen gebruikt voor een nieuw brouwsel is er niet zo veel aan de hand (wel niet de volledige slurry gebruiken omdat je dan te veel gist ent). Maar zodra je slurry een aantal dagen of zelfs weken bewaard wordt het een heel ander verhaal. Veel gistcellen overleven het feit dat zij geen voeding hebben niet of zijn sterk verzwakt. Een starter met een klein beetje gist van oude slurry is een veel beter idee.

Overigens denk ik dat ze in de door jou bezochte brouwerij in Praag geen reincultuur zullen hebben als je met hun handen in de slurry zitten...

hansHalberstadt

Citaat van: biking rebel op 12-11-2022  14:02 uHier staat een voorbeeld van hoe het zou kunnen, niet de allerbeste manier, wel een toegankelijke:

Maar steeds met je vingers aan de binnenrand van het vat komen kun je beter niet doen als je je best doet om zo steriel mogelijk te werken. gist1.gif
PS en natuurlijk ook niet met je vingers aan die binnenrand van de trechter zitten waar zo meteen alle wort langs komt.

hansHalberstadt

Citaat van: biking rebel op 12-11-2022  14:02 uVeel gistcellen overleven het feit dat zij geen voeding hebben niet of zijn sterk verzwakt.
Als ik gist wil bewaren van een vorig brouwsel dan vang ik gewoon een theelepeltje slurry op in een steriel glazen potje en voeg dan 100ml appelsap toe uit zo'n klein pakje. Dan goed zwenken en dan in de koelkast. Voordeel is dan dat de gist wel veel voeding heeft, maar door de kou toch vrijwel geen suiker verbruikt. Zo kun je de gist heel lang goed houden in de koelkast.

pivo

Hier een foto hoe de gist eruitziet in de koelkast.
Nu ben ik benieuwd hoe vaak ik dit kan gaan gebruiken om ieder 4 mnd een nieuwe 100 l batch te maken.
en wanneer het mis gaat.
Tevens giet ik de nieuwe batch gewoon bij het restant van het oude bier.
beer slurry.jpg

pivo

Na een rondje Google, lees ik op andere internationale fora dat dit dus meer mensen doen.
Sommigen zelfs met slurry ouder dan 1 jr.
Wat wel opvalt, is dat je dus meer slurry moet gebruiken om de mindere vitaliteit van de gist cellen op te vangen.  Vraag me ook af of ipv appelsap giststarter de nieuwe maisch/met slurry niet hetzelfde effect heeft als voeding.
Dit in combinatie met een lage temperatuur in de koelkast.
En steeds terugkerend, grote hoeveelheden zijn beduidend minder problematisch dan kleine (25 l)

Jacques

Citaat van: pivo op 13-11-2022  14:03 uNa een rondje Google, lees ik op andere internationale fora dat dit dus meer mensen doen.
Sommigen zelfs met slurry ouder dan 1 jr.

Het feit dat anderen het ook doen wil nog niet zeggen dat geen betere manieren zijn om te werken.

CiteerWat wel opvalt, is dat je dus meer slurry moet gebruiken om de mindere vitaliteit van de gist cellen op te vangen.
De mindere vitaliteit wil ook zeggen dat je veel niet vitale gist ent. Het zijn die gistcellen die zorgen voor meer autolyse dan wanneer je gist opnieuw opkweekt.

pivo

https://community.diybeer.com/topic/12144-how-long-does-a-yeast-slurry-remain-viable/
Leuk om te lezen.
Ook zijn ervaring met gespoelde gist is interessant.
En wat is nu makkelijker om, gewoon de gist in de koelkast te zetten.

CeesM

Voor mij veel te veel werk om een een paar euro te besparen. Ik koop voor elk brouwsel weer een pakje korrelgist. ;)

jooprules

Ik doe dit toch wel vrij regelmatig. Laatst heb ik bijvoorbeeld een lichte saison gebrouwen. Een gedeelte van de slurry heb ik na het bottelen opgevangen in een glazen pot. En die heb ik twee weken later weer gebruikt in een donkere en zware saison. Lijkt vooralsnog prima te gaan. Ik heb het al vaker gedaan. De slurry opvangen is het werk niet. Ik moet zeggen dat ik nog geen oude slurry (+2 weken) opnieuw gebruikt heb.

hansHalberstadt

Heeft iemand wel eens een testje gedaan met het neerslaan van gist en dan kijken of er inderdaad verschil in vitaliteit is tussen wat als eerste neerslaat op de boden en als laatste? Of is het puur een kwestie van aannemen wat er gezegd wordt dat dat waar is?

pivo

Kleine update. Bier is heel lekker volgens de lokale drinkers....
En persoonlijk heb ik het gevoel dat het zelfs een iets lekkerder geur (frisser heeft )
De slurry staat nog steeds koud op 2-3 C, en klaar voor de volgende batch.
Nu kijken hoe vaak ik het opnieuw kan gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.