Inmaischtemperatuur bij een Braumeister

Gestart door HS65, 10-11-2022 17:41 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Als ik een recept inklop bij een Braumeister (versie 2015), dan start je met de temp in te stellen om in te maischen en vervolgens stap 1 beta, stap 2 alfa, etc. Echter zodra je de mout in de moutpijp gooit valt de temp   3 a 4 graden terug. Ondertussen is de heater bezig de temp weer op de ingestelde waarde te krijgen, maar toch het kost tijd en verstoort je schema.

Dan zou je zeggen dat de truc is dan te starten met 67 graden (valt dan terug naar 63), mout in de moutpijp storten en op de panel OK te klikken dat het proces verder kan met stap 1 de beta amylase op 63. Echter, zodra ik 67 als begin temp instel, dan is de minimum in te stellen temp voor stap 1 ook 67. Ik kan deze dus niet op 63 instellen.

Kan ik nu het beste eerst handmatig de temp (heater en pomp aan) naar 67 brengen, moutpijp en filters plaatsen, mout storten en dan pas het programma starten? Wel gek dat je de temp bij stap 1 niet lager in kunt stellen.

Dantel

Mwoah , ik zou me om die paar graden die de braumeister inkakt niet al teveel zorgen maken.
Je zou er ook voor kunnen kiezen je mout heel geleidelijk in je moutpijp te storten ,
Brauen kost nu eenmaal tijd .

Succes

HS65

Tja, meer tijd. Dat is het 'm juist. Stap 1 beta stel je in op x minuten en die gaat pas lopen zodra ik op OK heb gedrukt op de vraag of alle mout in de moutpijp zit.
De tijd om mout te storten wil ik dan zo kort mogelijk houden. Anders heb ik een langere beta amylase dan ik zou willen. 

Broewerke

Ja dan kom ik nu met een experiment dat me reuze bevalt. Ik stel inmaishtemp in gelijk met de eerste stap.
Tijdens het opwarmen van de Braumeister doe ik mijn mout stoomschroten. Dit klinkt belangrijker dat het is. Litertje water in ketel, ruim zeef erop en zodra dit kookt gaat er bijna 2 kg mout in de zeef en schep dit 2 minuutjes om. De stoom maakt het kafje soepel. Mooiere korrel geschroot en je mout is al iets opgewarmd. Nooit warmer dan 50,55 graden wordt de korrel, en de walsen blijven droog. Ik doe niet anders meer. Voor 5 kg amper meer werk dan klam schroten en beduidend meer voordeel. Zelf uitproberen en dan pas oordelen. Ik doe niet anders meer. Dat litertje gaat bij de mout zodra ik gestort heb. Temp valt zeker niet terug. Ik stort niet geleidelijk. Gewoon alles in 1 x in de mout. Roer amper. Korrel is zo groot dat ie niet klontert. Heb wel een trechter gemaakt van deksel bakkersemmer. Daar gat ingemaakt waar precies een emmer inpast en daar heb ik de bodem uitgesneden. Mooie trechter waarbij niets naast de moutkorf valt

Jacques

Citaat van: HS65 op 10-11-2022  17:41 uDan zou je zeggen dat de truc is dan te starten met 67 graden (valt dan terug naar 63), mout in de moutpijp storten en op de panel OK te klikken dat het proces verder kan met stap 1 de beta amylase op 63. Echter, zodra ik 67 als begin temp instel, dan is de minimum in te stellen temp voor stap 1 ook 67. Ik kan deze dus niet op 63 instellen.

Ik heb jaren lang met een Braumeister gebrouwen.
Ook ik heb mij verbaasd dat het niet mogelijk was een lagere temperatuur in te stellen voor stap 1 dan de inmaischtemperatuur. Hierdoor heeft het instellen van een inmaischtemperatuur niet zo veel zin.
Daarom heb ik de inmaischtemperatuur en die van de eerste stap altijd gelijk gehouden. In de praktijk maakt het niet zo veel uit. De temperatuur is snel genoeg op de gewenste temperatuur.

Dantel

Citaat van: HS65 op 10-11-2022  18:31 uDe tijd om mout te storten wil ik dan zo kort mogelijk houden. Anders heb ik een langere beta amylase dan ik zou willen.

Ik denk die paar minuten extra in je eerste stap ga je niet terug proeven in je bier.
Persoonlijk zou ik niet al te veel kunstgrepen uithalen, en net als Jacques zegt , je eerste stap = inmaisch temperatuur.

En hoewel ik geen Braumeister heb doe ik het bij veel bieren ook zo Einmaisch = 1e stap temperatuur.

alstro

Citaat van: Jacques op 10-11-2022  21:27 uIk heb jaren lang met een Braumeister gebrouwen.
Ook ik heb mij verbaasd dat het niet mogelijk was een lagere temperatuur in te stellen voor stap 1 dan de inmaischtemperatuur. Hierdoor heeft het instellen van een inmaischtemperatuur niet zo veel zin.
Daarom heb ik de inmaischtemperatuur en die van de eerste stap altijd gelijk gehouden. In de praktijk maakt het niet zo veel uit. De temperatuur is snel genoeg op de gewenste temperatuur.

Zo doe ik het ook, temp zakt inderdaad 2-3 graden. Paar minuten en hij is op temperatuur. Lijkt me totaal niet belangrijk op je resultaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.