Grainfather app instelling moutabsorptie 2x ??

Gestart door Scooby228, 10-11-2022 12:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Scooby228

In de Grainfather app zijn er bij systeeminstellingen,  2 instellingen voor moutabsorptie die de hoeveelheid Maisch en Spoelwater beinvloeden. Onder BESLAG heb ik 0.95 l/kg ingevuld en onder SPOELEN 0.5 l/kg.  Waarom zijn er 2 instellingen en hoe hebben andere Grainfather eigenaren dit ingesteld staan?

Edwin brouwt

Bij mij staat (voor de gf30) beslag 0.8 en bij spoelen 0.
Ik doe er dan ook nooit graan tijdens het spoelen bij...

Scooby228

Citaat van: Edwin brouwt op 10-11-2022  18:43 uIk doe er dan ook nooit graan tijdens het spoelen bij...

Ik dacht ook dat dat de reden zou zijn,  maar als ik deze spoel setting aanpas, dan wordt de spoelwater hoeveelheid voor alle recepten veranderd.  Ook in die recepten waarvan alle vergistbare ingredienten op Beslag staan? Als de setting daarvoor zou zijn,  moet het spoelwater alleen aangepast worden voor die recepten waarin mouten later worden toegevoegd.

Moet ik de Mout absorptie setting onder spoelen gewoon altijd op 0 laten staan?

Frits1980

Denk je dat de mouten nog water absorberen dan tijdens het spoelen? Ik denk dat ze na het maischen wel "volgezogen" zijn. Dus dat het inderdaad 0 zal zijn.

Scooby228

Citaat van: Frits1980 op 11-11-2022  10:09 uDenk je dat de mouten nog water absorberen dan tijdens het spoelen? Ik denk dat ze na het maischen wel "volgezogen" zijn. Dus dat het inderdaad 0 zal zijn.
Denk ik ook,  maar wat is dan het nut van deze setting?

Leon058

Interessant en ik vraag me af hoe ze bij Grainfather dit bedacht hebben. Even brainstormen... Mout in water gestort neemt water op, check. Totdat het helemaal vol zit en niet meer kan opnemen.

Veel software kan dan ook schattingen maken van het maischvolume in je ketel dus misschien ligt het daar aan.  Als je gaat spoelen met de korf omhoog dan zakt daar water uit, die volg ik ook. Dan gooi je er water overheen en daarvan gaat veruit het meeste door de mout, maar er zal wel een klein deel weer worden vastgehouden.

Maar waarom willen ze nu dat je twee waarden invult voor moutabsorptie, waarom er niet gewoon 1 getal van maken. Dat is ook veel beter te meten.

Onderaan de streep verlies je toch gewoon een x-hoeveelheid aan water in je mout, dat is 1 getal en daarmee reken ik altijd. Ik zou gewoon beslag op 0,8 l/kg of wat je wil zetten en die andere op 0.

Ik heb een GF30 maar heb nog nooit de calculators gebruikt. Zou ik misschien eens moeten doen maar met BrouwHulp/Brewfather is het ook fijn werken vind ik.

Scooby228

Citaat van: Leon058 op 11-11-2022  15:13 uIk heb een GF30 maar heb nog nooit de calculators gebruikt. Zou ik misschien eens moeten doen maar met BrouwHulp/Brewfather is het ook fijn werken vind ik.
Dan gebruik je dus niet de Bluetooth verbinding om de ketel automatisch aan te sturen.  Dat vind ik dan net wel weer handig😄

Jacques

Citaat van: Scooby228 op 11-11-2022  16:47 uDan gebruik je dus niet de Bluetooth verbinding om de ketel automatisch aan te sturen.  Dat vind ik dan net wel weer handig 😄

Je kunt Brewfather gebruiken samen met de Grainfather app. Brewfather vind ik een betere app voor het ontwikkelen van recepten. Er zitten heel veel grondstoffen in en de berekening van de pH van een brouwsel is goed. Het wordt ook steeds verder doorontwikkeld.
Recepten ontwikkel ik daarom in Brewfather. Vervolgens exporteer ik het recept naar BeerXML. Dit BeerXML lees ik vervolgens in, in de Grainfather app. BeerXML is overigens een fijn formaat voor het delen van recepten. De meeste brouwsoftware kan een dergelijk bestand inlezen.

Frits1980

@Jacques, ik doe pas net mee met deze discussie. Maar ik heb wel al even lopen stoeien met brewfather en grainfather apps. Als ik exporteer uit brewfather en importeer in grainfather kloppen er een hoop dingen niet meer. Ervaar jij dit ook? Beetje off topic, sorry.

Jacques

Citaat van: Frits1980 op 12-11-2022  21:50 u@Jacques, ik doe pas net mee met deze discussie. Maar ik heb wel al even lopen stoeien met brewfather en grainfather apps. Als ik exporteer uit brewfather en importeer in grainfather kloppen er een hoop dingen niet meer. Ervaar jij dit ook? Beetje off topic, sorry.

Ik maak mij niet druk over het feit dat in Grainfather app een aantal zaken van het recept niet kloppen. Daarvoor heb ik immers Brewfather. Het belangrijkste is het maischschema voor de aansturing van de Grainfather.

Scooby228

Vandaag een Irish Red Ale,  maar dan wel een hoppige versie,  gebrouwen met de G30. Na het spoelen de bostel gewogen,  had ik nog nooit gedaan.  Bleek dat de Moutabsorptie 0.7 kg water per kg mout was,  dus zeg maar 0.7 liter water per kg mout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.