Budget Juicy NEDIPA

Gestart door Kapau, 05-11-2022 09:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Gielus

Citaat van: Jacques op 08-11-2022  21:26 uWat was de concentratie die je gebruikt hebt?

Zelf gebruik ik kaliummetabisulfiet als anti-oxidant. Daarvan gebruik ik niet meer dan 0,05 g per liter bier. Hogere concentraties kan leiden tot smaakafwijkingen (zwavelachtig).

De test is samen met een vriend uitgevoerd. We hebben drie verschillende hoeveelheden ascorbinezuur gebruikt, namelijk:
0,015 g/l
0,03 g/l
0,045 g/l
en 0 g/l als controle

Het ging hier om een hazy NEIPA met 16g/l dryhop
Het bier is geabonneerd afgevuld op blik. De blikken gespoeld met CO2.

Er is geproefd na 1 week, na 3 maanden en na 6 maanden. Zoals eerder vermeld, de hoge dosis en de middelste dosis zijn  waarneembaar in de smaak. Na 3 maanden was er geen duidelijk verschil tussen de lage dosis en de controle. Na 6 maanden waren alle samples inclusief controle alsnog geoxideerd.

Onze conclusie: het is het niet waard, Een IPA kan het beste zo snel mogelijk gedronken worden

Jacques

Citaat van: Gielus op 14-11-2022  18:44 uDe test is samen met een vriend uitgevoerd. We hebben drie verschillende hoeveelheden ascorbinezuur gebruikt, namelijk:
0,015 g/l
0,03 g/l
0,045 g/l
en 0 g/l als controle

Er is geproefd na 1 week, na 3 maanden en na 6 maanden. Zoals eerder vermeld, de hoge dosis en de middelste dosis zijn  waarneembaar in de smaak. Na 3 maanden was er geen duidelijk verschil tussen de lage dosis en de controle. Na 6 maanden waren alle samples inclusief controle alsnog geoxideerd.

Onze conclusie: het is het niet waard, Een IPA kan het beste zo snel mogelijk gedronken worden

In plaats van ascorbinezuur kun je sulfiet gebruiken. Dat zorgt voor minder oxidatie.

Kapau

Citaat van: Jacques op 14-11-2022  21:57 uIn plaats van ascorbinezuur kun je sulfiet gebruiken. Dat zorgt voor minder oxidatie.

Even voor mijn info, ik dacht dat sulfiet gist onklaar maakte. Zou het toevoegen van sulfiet in een brouwsel dat nog moet vergisten dan geen negatieve gevolgen hebben?

Jacques

Citaat van: Kapau op 15-11-2022  15:29 uEven voor mijn info, ik dacht dat sulfiet gist onklaar maakte. Zou het toevoegen van sulfiet in een brouwsel dat nog moet vergisten dan geen negatieve gevolgen hebben?

Sulfiet wordt door de gist aangemaakt bij elke vergisting. Sommige gisten doen dit meer dan ander gisten. Duitse brouwers, die volgens het Reinheitsgebot willen brouwen. gebruiken bij voorkeur gisten die meer sulfiet aanmaken.
Overigens gaat het om kleine hoeveelheden, 0,05 g per liter maximaal. Hogere hoeveelheden kunnen vervelende smaakafwijkingen geven en ook de vergisting belemmeren...

Dantel

Citaat van: Gielus op 14-11-2022  18:44 uDe test is samen met een vriend uitgevoerd. We hebben drie verschillende hoeveelheden ascorbinezuur gebruikt, namelijk:
0,015 g/l
0,03 g/l
0,045 g/l
en 0 g/l als controle

-De laatste tip een IPA' kan het beste zo snel mogelijk gedronken worden vind ik nog de meeste geniale tip, zonder  één µ-gr aan sarcasme .

-ascorbinezuur, is simpelweg niet het wondermiddel wat hier wel eens gesuggereerd wordt , het zou hoogstens als ondersteuning gebruikt kunnen worden , als de rest van het brouwproces optimaal is mbt zuurstofinslag.

tdp

Citaat van: Dantel op 15-11-2022  18:45 u-De laatste tip een IPA' kan het beste zo snel mogelijk gedronken worden vind ik nog de meeste geniale tip, zonder  één µ-gr aan sarcasme .

-ascorbinezuur, is simpelweg niet het wondermiddel wat hier wel eens gesuggereerd wordt , het zou hoogstens als ondersteuning gebruikt kunnen worden , als de rest van het brouwproces optimaal is mbt zuurstofinslag.

Helemaal mee eens, gewoon een kleinere batch brouwen en/of sneller drinken ;)

Jan de Graaff

Dit is wel een leuk, quasi wetenschappelijk stukje over "How short is the shelf life of a NEIPA?"
En die is best kort. Leuk om met je eigen NEIPA te herhalen om er een gevoel bij te krijgen.
Snel drinken is sowieso het devies.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.