Mild Ale

Gestart door tdp, 04-11-2022 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Het mooie van een kleine setup is dat je ook stijlen kunt proberen, zonder direct 42 liter te brouwen. Vandaag dan ook eens een Mild Ale, recept meest overgenomen uit CAMRA's.

EDIT: Tijdens het brouwen het recept ietwat aangepast, dit is het uiteindelijk geworden.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkKB010
Naam receptHop Back Mild
Brouwdatum04-11-2022
BierstijlMild Ale
Volume6,8
Begin SG1,036 SG
Berekende kleur (Morey)49 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement84,2 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
6,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
3,11 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l55 mg/l109 mg/l26 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,90 kgMild Ale MaltWarminster12 EBC89,7 %
0,05 kgCrystal Extra DarkSimpsons Malt475 EBC5,0 %
0,03 kgChocolademoutThomas Fawcett and Sons900 EBC3,2 %
0,02 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.6,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
8,0 gMathon 2021 (Tuin)bellen6,0%60 min.18,8 IBU
8,0 gMathon 2021 (Tuin)bellen6,0%10 min.6,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
4,0 gLallemand Windsor ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,008 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,8%

Gielus

Tof idee! En zeker een toffe stijl.
Je recept ziet er goed uit. Zelf heb ik geen ervaring met Windsor. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

tdp

De Windsor gebruik ik de laatste tijd voor veel van mijn Engelse bieren. Tot nu toe met bevredigend resultaat.

Heb, voor zover ik na kan gaan, maar 1x ooit een Mild Ale op, in Wales. Blijft leuk, pionieren!

Fractus

Leuk tdp, maar hoe staat het ondertussen met de slag om Engeland? Je durft het blijkbaar weer aan om Engelse gisten te gebruiken?  >:D

tdp

Citaat van: Fractus op 09-11-2022  14:14 uLeuk tdp, maar hoe staat het ondertussen met de slag om Engeland? Je durft het blijkbaar weer aan om Engelse gisten te gebruiken?  >:D

Om Winston Churchill maar weer eens te citeren: "We shall never surrender!".

Ik brouw nog steeds wel met de Engelse gisten, maar moet bekennen dat dit nog iedere keer kleine brouwsels zijn. Binnenkort van plan om weer een bitter te brouwen, we gaan het dan weer meemaken!

tdp

Citaat van: Fractus op 09-11-2022  14:14 uLeuk tdp, maar hoe staat het ondertussen met de slag om Engeland? Je durft het blijkbaar weer aan om Engelse gisten te gebruiken?  >:D

Hmm, gisteren gemeten: 1.021, komend van 1.036. Heb het overgeheveld naar een nieuw vergistingsvat, wellicht trekt dit de vergisting weer in gang. Anders denk ik toch dat het komt doordat dit een volmout bier is, zonder suiker. Die Windsor houdt wel van een klontje of 2 ;)

Fractus

Klinkt alsof die Windsor geen haast heeft. Was er nog iets van activiteit te bespeuren?

tdp

Nee, leek volledig uitvergist! Ga vanavond wel eens kijken, wellicht hebben we weer voortgang.

Fractus

Haha het blijft een gevecht met die Engelse gisten. Wellicht kun je een scheutje suikerwater toevoegen om te kijken of het weer op gang komt?

tdp

Dat is zeker nog een optie, ik denk dat ik dat als noodgreep wellicht nog toe ga passen. En anders beschouw ik het weer als een leerzaam project ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.