Recept aanpassen aan brouwvolume

Gestart door Mous, 30-10-2022 10:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Mous

Tot op heden heb ik voor het brouwen een ingredienten pakket gekocht voor een brouwvolume van 5 liter. Nu wil ik eens een recept uit een boekje gaan brouwen, maar deze zijn vaak gebaseerd op 20 of 30 liter.
Ik kan slechts 5 liter brouwen dus moet het recept aangepast worden.
Nu zit ik te denken om de gegevens in brouwsoftware in de voeren, hierna het volume aan te passen en de benodigde ingredienten te herberekenen.

Kan iemand mij hierover een advies geven?

tdp

Dat is de manier om te schalen inderdaad, je wilt namelijk dezelfde verhoudingen, alleen een kleiner volume.

brouwerwaldonk

Gewoon de regel van 3 gebruiken moet ook lukken.

Mous

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-10-2022  11:43 uGewoon de regel van 3 gebruiken moet ook lukken.
Wat bedoel je daar mee of waar kan ik die vinden?

Spyro

Citaat van: Mous op 30-10-2022  12:58 uWat bedoel je daar mee of waar kan ik die (regel van 3) vinden?
Da's dus terug naar de schoolbanken denk ik...  ;D

Gewoon, je hebt in een receptje van bvb 25 liter bier 10 kg mout zitten, jij brouwt bvb 11 liter, dus die 10 kg mout delen door de (oorspronkelijke) 25 liter x de hoeveelheid die jij wil brouwen, hier in dit geval 11 dus, dus moet je voor 11 liter bier 10 kg mout delen door 25 liter bier x 11 = 4,4 kg mout gebruiken, niet moeilijk dus...  :proost: ;D

Noordzij_1

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-10-2022  11:43 uGewoon de regel van 3 gebruiken moet ook lukken.

Daar heb ik ook nooit van gehoord hoor...

Maar gewoon proportioneel schalen inderdaad;
beoogd brouwvolume / receptvolume = factor
Alle hoeveelheden ingredienten vermenigvuldigen met die factor...

Mous

Citaat van: Spyro op 30-10-2022  13:14 uDa's dus terug naar de schoolbanken denk ik...  ;D

Gewoon, je hebt in een receptje van bvb 25 liter bier 10 kg mout zitten, jij brouwt bvb 11 liter, dus die 10 kg mout delen door de (oorspronkelijke) 25 liter x de hoeveelheid die jij wil brouwen, hier in dit geval 11 dus, dus moet je voor 11 liter bier 10 kg mout delen door 25 liter bier x 11 = 4,4 kg mout gebruiken, niet moeilijk dus...  :proost: ;D
Haha, ik snap wat je bedoeld. Maar waarschijnlijk bedoelde je de regel van 4 (20l) of 6 (30l)  ;). Ik neem aan dat dit dan ook voor de hop en andere toevoeging geldt?

Spyro

Citaat van: Mous op 30-10-2022  13:27 uHaha, ik snap wat je bedoeld. Maar waarschijnlijk bedoelde je de regel van 4 (20l) of 6 (30l)  ;). Ik neem aan dat dit dan ook voor de hop en andere toevoeging geldt?
Er is maar 1 regel van 3, van 4 en 6 nog nooit gehoord....  :-\ :weetbeter:  En inderdaad, alle ingrediënten van het receptje delen en vermenigvuldigen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Mous op 30-10-2022  12:58 uWat bedoel je daar mee of waar kan ik die vinden?
Waar ben jij naar school geweest of heb je zitten slapen tijdens de lessen
Dat zat standaard in de lessen rekenen, gewoon basiskennis in het lager onderwijs.

PDGRRR

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-10-2022  14:24 uWaar ben jij naar school geweest of heb je zitten slapen tijdens de lessen
Dat zat standaard in de lessen rekenen, gewoon basiskennis in het lager onderwijs.

Ik denk dat de naam "regel van 3" een Vlaamse term is. Bij mij ging er namelijk ook geen belletje rinkelen, op Google krijg ik met name Belgische/Vlaamse resultaten.

Mijns inziens een beetje onnodig om gelijk iemands (inzet tijdens zijn/haar) educatie in twijfel te trekken.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-10-2022  14:24 uWaar ben jij naar school geweest of heb je zitten slapen tijdens de lessen

De regel van 3 zegt mij ook niet zo veel, maar ook ik heb niet in België op school gezeten.
Leuk om te zien dat lesmethoden en begrippen verschillend kunnen zijn.

Bij het verschalen van een recept is het evenredig vermeerderen of verminderen voor wat betreft mout en hop juist. Voor de hoeveelheden maisch- en spoelwater is dat anders omdat de verliezen in ketels en slangen niet evenredig zijn.

Mous

Citaat van: Jacques op 30-10-2022  23:55 uDe regel van 3 zegt mij ook niet zo veel, maar ook ik heb niet in België op school gezeten.
Leuk om te zien dat lesmethoden en begrippen verschillend kunnen zijn.

Bij het verschalen van een recept is het evenredig vermeerderen of verminderen voor wat betreft mout en hop juist. Voor de hoeveelheden maisch- en spoelwater is dat anders omdat de verliezen in ketels en slangen niet evenredig zijn.

Bedankt voor je support Jaques. Hier kan ik wat mee.

Spyro

Citaat van: Mous op 31-10-2022  14:06 uBedankt voor je support Jaques. Hier kan ik wat mee.
Ja, inderdaad, als je weet hoeveel mout, hop e.d. je nodig hebt voor x-liter bier rekent het brouwprogramma vanzelf uw liters spoel- en maischwater uit, logische zaak...  ;D

hansHalberstadt

Deze geldt vooral voor Belgische bieren  smile  ;)

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 31-10-2022  19:35 u(Regel van 3.....)
Deze geldt vooral voor Belgische bieren  smile  ;)
Inderdaad, want in andere landen snappen ze die blijkbaar toch niet, haha....   ;D >:D :weetbeter:

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 31-10-2022  19:35 u
deze geldt vooral voor Belgische bieren  smile  ;)

Ik heb algebra altijd erg moeilijk gevonden. Gelukkig word ik ondersteund door BrouwHulp en Brewfather voor een groot aantal berekeningen bij het brouwen.

hansHalberstadt

Bij deze berekeningen gaan we ervan uit dat we alles kunnen schalen met het volume. Maar de vraag is of dat dan hetzelfde bier oplevert. Het effect wat hier een rol speelt is dat oppervlaktes en volumes niet met elkaar meeschalen. dus 5 liter brouwen of 50 liter levert aandachtspunten op zoals:
-temperatuur fluctuaties zijn veel minder bij grotere volumes.
-hopharsen zullen bij een klein vaatje meer op de wand afzetten dan bij een groot vat. Dat kan betekenen dat grotere volumes relatief iets meer bittergheid geven. (daar heb ik zelf een keer last van gehad toen ik een bier van 20 liter ging opschalen naar 40)
-oxidatie via het oppervlak gaat bij kleinere volumes sneller omdat de zuurstof als die er is makkelijker toegang heeft bij een relatief groter oppervlak tov het volume.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.