Kalibreren refractometer

Gestart door Mous, 29-10-2022 17:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Mous

In de handleiding van mijn refractometer (brix/sg) staat dat de meter gekalibreerd moet worden met gedestilleerd water. Kan dat ook met gedemineraliseerd water? Dat is makkelijker verkrijgbaar.

Spyro

Ik denk, dat als je een kommetje water op het vuur zet en aan de kook brengt, dat de druppels water die aan het deksel hangen ook kunnen gebruikt worden, natuurlijk na afkoelen naar 20°....  :weetniet:

Broewerke

Ook met gewoon kraanwater is je meter nauwkeurig genoeg voor ons doel. Tenminste das mijn inzicht.

thepsych

Aantal keren gekeken, in verleden, met gewoon en gedestilleerd water maar geen verschil. In de loop van de tijd veranderd mijn Chinese refractometer niet t.o.v. het nulpunt... IJken was dus niet meer nodig.
Is wel een onmisbaar tooltje

Gossi

Je kan hem rustig met gewoon koud water kalibreren. Het verschil is minimaal en voor ons werk zuiver genoeg.

hansHalberstadt

Ook mijn ervaring. De hoeveelheid zouten in gewoon water hebben geen effect op de meetuitkomst. Zorg wel dat je de refractometer goed droog maakt na gebruik als je hem afspoelt met gewoon water, anders krijg je op den duur kalkaanslag. En na kalibreren verloopt hij niet meer.

Spyro

Waarom adviseren ze dan gedemineraliseerd water ipv leidingwater als ook dat OK zou zijn om te kalibreren...?  :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 29-10-2022  23:00 uWaarom adviseren ze dan gedemineraliseerd water ipv leidingwater als ook dat OK zou zijn om te kalibreren...?  :weetniet:
Omdat je met demiwater nooit problemen hebt met kalk aanslag. Gewoon water moet je heel goed droog maken na gebruik.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 29-10-2022  23:28 uOmdat je met demiwater nooit problemen hebt met kalk aanslag. Gewoon water moet je heel goed droog maken na gebruik.
Ik dacht eerder dat demi-water zuiverder was ivm de juiste waarde van het brekingspunt  (nulpunt in dit geval) en dus een juistere kalibratie heeft dan "verontreinigd" leidingwater....?

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 29-10-2022  23:41 uIk dacht eerder dat demi-water zuiverder was ivm de juiste waarde van het brekingspunt  (nulpunt in dit geval) en dus een juistere kalibratie heeft dan "verontreinigd" leidingwater....?
In leidingwater zit bij elkaar iets van 200 mg opgeloste stoffen per liter, beetje afhankelijk van waar je woont. Dat geeft een brixwaarde op je refractometer van ca. 0.02. en de resolutie van een hand held refractometer is ca. 0.1-0.2 Brix. Dus met kraanwater ipv demiwater maak je een fout van ca 1/10 van de resolutie. Dat is voor de meesten wel acceptabel.   

Mous

Bedankt voor het meedenken en alle antwoorden. Het is me duidelijk dat ik meerdere kalibratie mogelijkheden heb welke eigenlijk het resultaat niet veel beïnvloeden. Ik ga er mee aan de slag.

Mous

Citaat van: Spyro op 29-10-2022  17:28 uIk denk, dat als je een kommetje water op het vuur zet en aan de kook brengt, dat de druppels water die aan het deksel hangen ook kunnen gebruikt worden, natuurlijk na afkoelen naar 20°....  :weetniet:
Zojuist uitgeprobeerd. Simpel maar werkt inderdaad perfect.

CeesM

Met cola zero staat het bij mij ook op 0 Brix.

Jan de Graaff

Citaat van: CeesM op 31-10-2022  16:15 uMet cola zero staat het bij mij ook op 0 Brix.
Met regenwater uit de regenton bij mij ook. Maar net zo goed met kraanwater...

Volgens mij komen wij als hobbybrouwers toch nooit heel verder dan een 'goede inschatting' met een refractometer, dus ik zou niet al teveel moeite nemen om 'm zo nauwkeurig mogelijk te kalibreren. Gewoon goed (kraanwater) is mijns inziens goed genoeg.

Spyro

Citaat van: CeesM op 31-10-2022  16:15 uMet cola zero staat het bij mij ook op 0 Brix.
Tja, Cola "zero", da's inderdaad NUL.....  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.