Brewtools B40pro of Grainfather G40?

Gestart door hschokker, 28-10-2022 15:20 u

Vorige topic - Volgende topic

hschokker

Een aantal jaren geleden heb ik een aantal keren bier gebrouwen met een relatief eenvoudige setup. Een grote elektrische pan en verder het meeste allemaal handmatig doen. Had al wel een ton met wat verwarmingselementen om met een koude omgevingstemperatuur de vergisting te kunnen beheersen.

Ondertussen een eigen huis gekocht en ben nu bijna zover dat ik de hobbykamer kan gaan maken waar ik ook weer wil brouwen. (Met rvs keukenbladen en een grote spoelbak om mij het leven makkelijker te maken)

Het is hobby en vind het niet vervelend als het brouwen niet zoals eerst een volle dag kost waarbij ik niks anders meer kan doen omdat ik steeds alles in de gaten moet houden. Temperatuur regeling met die oude elektrische ketel was vrij arbeidsintensief.

Met die gedachte heb ik mij wat ingelezen en kom ik uit op de grainfather G40 of Brewtools B40pro. Zoals ik het begrijp is de brewtools iets professioneler maar kost misschien wat meer tijd om goed te begrijpen.

Volgens mij zouden beide systemen wel oke zijn maar hebben jullie nog tips/adviezen om voor het 1 of de ander te gaan? De meerprijs van de brewtools is best significant dus dan moet er wel een reƫel voordeel zijn.

bravebunny

Hoi hschokker, hier een tevreden G40 gebruiker! Ik ben ooit begonnen met een klarstein brauheld 30L. Toen ik de smaak te pakken kreeg heb ik na uitgebreid onderzoek in oktober '21 juist een G40 gekocht.

Qua nerdgehalte en afwerking leek de B40 mij aantrekkelijker totdat ik zag dat je er enkel met een kale B40 nog niet bent en de dure accessoirepakketten met extra koppelingen en slangen hem pas echt afmaken.

Wat dat betreft is de G40 out of the box een aantrekkelijker pakket voor minder geld. Tot nu toe nog geen spijt gehad van de G40 en ik ben positief verbaasd over hoe de ketel telkens verbetert met firmware upgrades.

Het verschil in afwerking tussen een Grainfather en andere ketels is trouwens groot in het voordeel van de G40.

Mocht je vragen hebben over de G40 dan verneem ik het graag.

alstro

Zoek op Youtube en je vindt aantal video's die echt vergelijken. Ook Brewzilla wordt meestal wel meegenomen.

hschokker

Citaat van: alstro op 29-10-2022  23:14 uZoek op Youtube en je vindt aantal video's die echt vergelijken. Ook Brewzilla wordt meestal wel meegenomen.

Ja daar heb ik het een en ander gezien, blijft lastig, maar misschien gezien de prijs toch de Grainfather G40 en dan wat leuke dingen er nog bij zoals de conical fermenter en de rvs tegenstroom koeler van brewtools(?)

Zie dat stookwinkel.nl momenteel wel erg aantrekkelijke prijzen heeft. Ik wilde eigenlijk nog een paar maanden wachten maar misschien toch nu maar vast toehappen(?)

Pieter1954

De G40 heeft een uitstekende tegenstroomkoeler. Daar hoef je echt geen andere voor te kopen.
Investeer liever in temperatuur gecontroleerd vergisten en koop een koelkast, maak een controller met een STC-1000 (of INK-bird) en een verwarmingslint of -plaatje. Dat zorgt ervoor dat je ipv een gewoon biertje een topbiertje kunt maken.

bravebunny

Eens met @Pieter1954, De tegenstroomkoeler die bij de G40 zit werkt perfect. Misschien kun je het geld dat je "bespaart" investeren in afvullen op fust ;-) Dat is voor mij, naast temperatuurgecontroleerd vergisten, ook een enorme verbetering geweest.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.