SG stijgt tijdens navergisting

Gestart door Robke1689, 27-10-2022 14:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Robke1689

Dit is mijn eerste brouwsel (SMASH tripel) waarbij ik een klimaat koelkast gebruik en een iSpindel om het vergisting process te volgen.
Kleine 2 weken geleden na de hoofdvergisting het bier overgezet naar een andere schone vergistings emmer, geen ingredienten toegevoegd en de temperatuur verlaagd van 21 naar 18 graden (temp. schommeling is 0.3 graden).
Wat mij opviel (ik weet het is maar marginaal) het SG is met 0.001 gestegen sindsdien. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

iSpindel.PNG
Op bovenstaande screenshot is de SG waarde op 17 oktober 1.020 en deze stijgt naar 1.021 (SG bij aanvang 1.083).

Bij voorbaat dank voor de reakties.

Goldin

@Robke1689 Ik denk dat dit komt omdat de iSpindel puur ter indicatie werkt. Deze is niet op de SG punt nauwkeurig. Het zou mij niet verbazen dat in de praktijk je SG niet is veranderd maar dat enkel de iSpindel een afwijking toont.

Het volgende staat op de site van iSpindel:

CiteerGebruik de ispindel dus als een leuke tool om je vergisting te volgen en om te zien wanneer de vergisting klaar is. Meet dus bij begin vergisting altijd op de ouderwetse manier en als de vergisting gestopt is ook op de ouderwetse manier. Alleen dan weet je zeker wat de vergisting werkelijk heeft gedaan.

https://ispindel.nl/index.php/kalibreren/

Broewerke

Citaat van: Robke1689 op 27-10-2022  14:14 uDit is mijn eerste brouwsel (SMASH tripel) waarbij ik een klimaat koelkast gebruik en een iSpindel om het vergisting process te volgen.
Kleine 2 weken geleden na de hoofdvergisting het bier overgezet naar een andere schone vergistings emmer, geen ingredienten toegevoegd en de temperatuur verlaagd van 21 naar 18 graden (temp. schommeling is 0.3 graden).
Wat mij opviel (ik weet het is maar marginaal) het SG is met 0.001 gestegen sindsdien. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

iSpindel.PNG
Op bovenstaande screenshot is de SG waarde op 17 oktober 1.020 en deze stijgt naar 1.021 (SG bij aanvang 1.083).

Bij voorbaat dank voor de reakties.

Heeft ook met de temp te maken.
Warm geeft ie lagere sg aan dan koude vloeistof en zoals gezegd een ispindle is ter indicatie.

hansHalberstadt

Mogelijk hechting van koolzuurbelletjes, hopharsen en schuim. Als de gisting ten einde is dan gaat dat er anders uitzien.

Robke1689

Citaat van: hansHalberstadt op 27-10-2022  17:11 umogelijk hechting van koolzuurbelletjes, hopharsen en schuim. als de gisting ten einde is dan gaat dat er anders uitzien.

Neem aan dat de vergisting (zo'n beetje) ten einde is.
Vanaf 14 oktober is het SG 1.020/1.021, had op de planning staan om zondag te gaan bottelen of zeg jij toch nog even wachten?

hansHalberstadt

Als het bier een week niet meer zakt in SG dan kun je bottelen. Dus vanaf 14 okt redelijk hetzelfde gebleven lijkt me voldoende om zondag te bottelen.

Jacques

Citaat van: Robke1689 op 27-10-2022  14:14 uWat mij opviel (ik weet het is maar marginaal) het SG is met 0.001 gestegen sindsdien. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Ik heb dit gezien bij heel veel brouwsels. Jaren geleden zag ik het voor het eerst toen ik nog met een hydrometer alle metingen deed. Later zag ik het ook toen ik de vergisting ging volgen met een refractometer. Sinds ik een BrewBrain Float gebruikt zie ik bij bijna elk vergisting.
Mijn vermoeden is dat het veroorzaakt wordt door het vrijkomen van de inhoud van gistcellen door autolyse.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-10-2022  22:46 uIk heb dit gezien bij heel veel brouwsels. Jaren geleden zag ik het voor het eerst toen ik nog met een hydrometer alle metingen deed. Later zag ik het ook toen ik de vergisting ging volgen met een refractometer. Sinds ik een BrewBrain Float gebruikt zie ik bij bijna elk vergisting.
Mijn vermoeden is dat het veroorzaakt wordt door het vrijkomen van de inhoud van gistcellen door autolyse.

Bij mijn laatste brouwsel heb ik het ook gezien.ik meet met de refractometer.
 latrappe.gif
Ik vermoed dat het komt door koolzuuropname door afkoeling. er is een paar liter koolzuur opgelost bij afkoeling van 21°C naar ca 18°C koolzuur verhoogt de gemeten brix waarde. ps :het piekje halverwege is een toegevoegde suikerstap.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-10-2022  23:41 uIk vermoed dat het komt door koolzuuropname door afkoeling. er is een paar liter koolzuur opgelost bij afkoeling van 21°C naar ca 18°C koolzuur verhoogt de gemeten brix waarde. ps :het piekje halverwege is een toegevoegde suikerstap.

Ik zie het ook bij een gelijkblijvende temperatuur...

Edwin brouwt

Hier zie je een grafiek waarbij ik een cold crash uitvoer van een paar dagen en daarna weer terug naar 20 graden ga. Het sg verandert volgens de Tilt met 2 punten.
Ik zal eens een testje doen in gewoon water om te kijken of het aan de tilt ligt of aan andere oorzaken (belletjes, gist etc)
Screenshot_20221029_104703_Chrome.jpg

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-10-2022  23:59 uIk zie het ook bij een gelijkblijvende temperatuur...

Lastig om er achter te komen wat er echt gebeurt. zou het ook kunnen dat en gewoon stoffen van binnen naar buiten door de normaal levende cel via de celwand komen? Autolyse duurt waarschijnlijk langer dus als je autolyse ten onrechte toekent aan een stijgend SG dan ben je spoken aan het nalopen. Het tijdstip voor bottelen is een compromis tussen gist laten bezinken en autolyse. Wel belangrijk dus dat je dat compromis juist kunt kiezen op basis van wat er echt gebeurt. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-10-2022  12:20 uLastig om er achter te komen wat er echt gebeurt. Zou het ook kunnen dat en gewoon stoffen van binnen naar buiten door de normaal levende cel via de celwand komen? Autolyse duurt waarschijnlijk langer dus als je autolyse ten onrechte toekent aan een stijgend SG dan ben je spoken aan het nalopen. Het tijdstip voor bottelen is een compromis tussen gist laten bezinken en autolyse. Wel belangrijk dus dat je dat compromis juist kunt kiezen op basis van wat er echt gebeurt. 

Het is niet zo dat autolyse van het ene op het andere moment plaatsvindt. In de populatie gaan er continu gistcellen dood. Naar mate er meer gist geënt wordt is het effect van autolyse groter. Nadat de vergisting beëindigd is worden stoffen dit vrijkomen uit dode cellen niet meer gebruikt voor de aanmaak van nieuwe cellen.
Dat er al vrij snel na het beëindigen van de vergisting autolyse plaatsvindt, blijkt ook uit de stijging van de pH van het jongbier. Er zijn diverse publicaties waaruit blijkt dat het stijgen van de pH een indicatie is voor autolyse.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-10-2022  16:28 uEr zijn diverse publicaties waaruit blijkt dat het stijgen van de pH een indicatie is voor autolyse.

Is bij die publicaties uitgesloten dat de pH stijging kan komen door het ontsnappen van koolzuur? Tijdens de gisting is er namelijk een overmaat koolzuur boven het evenwicht tussen druk en temperatuur. Die overmaat is nodig om de koolzuur die afgevoerd gelijk te maken aan de hoeveelheid koolzuur die ontstaat. (daarom gaat gistend bier schuimen als je het zwenkt omdat de overmaat dan sneller vrij komt) als de gisting is afgelopen stopt de aanvoer van koolzuur en gaat de concentratie naar de evenwichtsconcentratie. Dan heb je dus minder koolzuur dus een oplopende pH   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-10-2022  17:17 uIs bij die publicaties uitgesloten dat de pH stijging kan komen door het ontsnappen van koolzuur? Tijdens de gisting is er namelijk een overmaat koolzuur boven het evenwicht tussen druk en temperatuur. Die overmaat is nodig om de koolzuur die afgevoerd gelijk te maken aan de hoeveelheid koolzuur die ontstaat. (daarom gaat gistend bier schuimen als je het zwenkt omdat de overmaat dan sneller vrij komt) als de gisting is afgelopen stopt de aanvoer van koolzuur en gaat de concentratie naar de evenwichtsconcentratie. Dan heb je dus minder koolzuur dus een oplopende pH   

Het lagere koolzuurgehalte is niet de enige oorzaak van de verhoging van de pH. De verhoging van de pH komt ook voor bij geoogste gist. Het volgen van de pH is een simpele methode om de vitaliteit van gist in de gaten te houden. Wanneer de pH zeer sterk gestegen is kan deze beter niet gebruikt worden vanwege het negatieve effect op de schuimhoudbaarheid. Zie ook https://draymans.com/yeast-slurry-pH-as-an-indicator-of-yeast-autolysis/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.