Bottle suiker

Gestart door Jef64, 27-10-2022 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Jef64

Hallo,

Wat is de invloed van de FG in de berekening van de toe te voegen hoeveelheid bottle-suiker en gist.

Vb: eind graviteit na vergisting 1.010, dan zou er nog 25g/l suiker achterblijven.

Normale hoeveelheid toe te voegen, ligt rond de 6/7 gram /l.

Hoe ga ik hiermee aan de slag?

Dank U

Snelbier

Citaat van: Jef64 op 27-10-2022  12:40 u.. Wat is de invloed van de FG in de berekening van de toe te voegen hoeveelheid bottle-suiker en gist...
- Bottel-gist géén invloed. Deze vergist normnaal gesproken alleen simpele suikers, je bottelsuiker.
- Bottelsuiker ook geen merkbare invloed op FG. Deze wordt volledig omgezet naar CO2 en alcohol.
Alcohol% stijgt dan max 0,5%. Dat ga je niet merken in FG.
FG daalt dan theoretisch met 0,1pt of zo, niks mee doen.
Het water waar je de bottelsuiker in oplost heeft meer invloed, zet ik in recept als 'extra water.
En zelfs dat geeft minimale SG-daling.
Proost, Snelbier.

Jef64

Dank U voor de reactie,

ik had alleen angst dat de overgebleven suikers ook zouden vergisten met als gevolg een over-carbonatie toto gevolg. Met een FG van 1.000 heb ik hiervoor geen angst, maar 1.010 is wat anders.

Snelbier

Citaat van: Jef64 op 27-10-2022  16:05 u.. ik had alleen angst dat de overgebleven suikers ook zouden vergisten met als gevolg een over-carbonatie toto gevolg..
Restsuiker is normaal gesproken slecht vergistbaar, zeker voor gist gebruikt tijdens hoofdgisting.
Bottelgist (als die al nodig is) hoort alleen simpele suikers te vergisten, en die zijn 100% zeker al opgesnoept door je 1e gist.
Zelfs als je de originele hoofdgist in overmaat toevoegt als 'bottelgist' zal deze NIET plotseling de moeilijke restsuikers, dextrines etc verteren, had dat dan wel eerder gedaan.
Voor gevorden: bottelgist kan je alles voor gebruiken, géén 'speciale' vereist. MITS deze qua SVG (schijnbare vergistingsgraad) lijkt op je hoofdgist.
Proost, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: Jef64 op 27-10-2022  12:40 uHallo,

Wat is de invloed van de FG in de berekening van de toe te voegen hoeveelheid bottle-suiker en gist.

Je kunt het zo zien. Bottelsuiker wordt helemaal vergist, maar heeft geen invloed op restsuikers die nog aanwezig zijn. (daar wordt namelijk niets aan veranderd dus worden niet zomaar ineens vergistbaar) elke gram suiker wordt omgezet in 0.5 g alcohol en 0.5 g koolzuur. Dus voor elke 7g suiker per liter bier kun je zien als hetzelfde als 3.5 g alcohol toevoegen aan een liter bier en 3.5 g koolzuur. Dat geeft een SG afname van 0.7 SG punt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.