Troebel wort na filteren - Brewmonk

Gestart door Mikel, 25-10-2022 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Mikel

Hallo allen,

Sinds vorig jaar brouw ik met een Brewmonk Magnus en eigenlijk sinds mijn eerste brouwsel loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb namelijk na het filteren elke keer erg troebel wort.

Na ongeveer 30-40 minuten rondpompen op lage snelheid is mijn wort kraakhelder maar zodra ik het moutkorf optil om te filteren, is mijn wort binnen no-time weer troebel. Er verschijnen dan allemaal kleine witte stukjes in mijn wort. Het lijkt niet op eiwitten maar eerder toch stukjes mout oid. Dit gebeurt trouwens ook als ik de kraan van de pomp verder openzet dan ongeveer de helft.

Ik heb geprobeerd de schroten op 1.1, 1.2 & 1.3 mm maar dit gaf geen verschil. De laatste keer heb ik geprobeerd om tijdens het filteren de opgevangen wort weer terug te spoelen over het graan maar hierdoor leek ik alleen maar lager rendement te krijgen en niet per se meer heldere wort.

Doordat er dus zoveel troep meekomt na het filteren kan ik vaak 5-7 liter niet gebruiken na het koelen en gaat er een alsnog ook veel troep mee het gistvat in. Ik laat de ketel dan vaak na het koelen nog een uur staan voordat ik het overhevel.

Heeft iemand ditzelfde probleem gehad of heeft iemand tips hoe ik dit probleem kan verhelpen? Ik ben een beetje einde raad. Als ik op youtube videos bekijk, volg ik precies hetzelfde proces als de meeste mensen.

Alvast bedankt!

Jacques

Citaat van: Mikel op 25-10-2022  19:41 uHallo allen,

Sinds vorig jaar brouw ik met een Brewmonk Magnus en eigenlijk sinds mijn eerste brouwsel loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb namelijk na het filteren elke keer erg troebel wort.

Na ongeveer 30-40 minuten rondpompen op lage snelheid is mijn wort kraakhelder maar zodra ik het moutkorf optil om te filteren, is mijn wort binnen no-time weer troebel. Er verschijnen dan allemaal kleine witte stukjes in mijn wort. Het lijkt niet op eiwitten maar eerder toch stukjes mout oid. Dit gebeurt trouwens ook als ik de kraan van de pomp verder openzet dan ongeveer de helft.

Ik heb geprobeerd de schroten op 1.1, 1.2 & 1.3 mm maar dit gaf geen verschil. De laatste keer heb ik geprobeerd om tijdens het filteren de opgevangen wort weer terug te spoelen over het graan maar hierdoor leek ik alleen maar lager rendement te krijgen en niet per se meer heldere wort.

Doordat er dus zoveel troep meekomt na het filteren kan ik vaak 5-7 liter niet gebruiken na het koelen en gaat er een alsnog ook veel troep mee het gistvat in. Ik laat de ketel dan vaak na het koelen nog een uur staan voordat ik het overhevel.

Heeft iemand ditzelfde probleem gehad of heeft iemand tips hoe ik dit probleem kan verhelpen? Ik ben een beetje einde raad. Als ik op youtube videos bekijk, volg ik precies hetzelfde proces als de meeste mensen.

Alvast bedankt!

Het wort hoeft niet kraakhelder te zijn als het het gistvat in gaat...
Door een whirlpool te maken na het koelen kun je veel grove deeltjes in de ketel achterlaten.
Je kunt ook een fijner gaasfilter op de filterplaat van de BrewMonk leggen.

brouwerwaldonk

Ik vind het heel jammer dat je zoveel geld uitgeeft aan iets wat niet naar behoren werkt.
In mijn 3 ketel systeem krijg ik geen troep mee als ik overhevel naar het gistvat ook niet de laatste liter. Ik prijs mij heel gelukkig dat ik meer dan 99% van mijn wort kan gebruiken.
Ik brouw om telkens ruim 43 L wort te bekomen en dit is de laatste 200 ml die achterblijft in mijn kookketel, niks geen troep.

6EF9E0D3-1E10-433A-BCDE-F45AE891E4A1.jpeg

BertusBeensteen

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-10-2022  08:53 uIk vind het heel jammer dat je zoveel geld uitgeeft aan iets wat niet naar behoren werkt.
In mijn 3 ketel systeem krijg ik geen troep mee als ik overhevel naar het gistvat ook niet de laatste liter. Ik prijs mij heel gelukkig dat ik meer dan 99% van mijn wort kan gebruiken.
Ik brouw om telkens ruim 43 L wort te bekomen en dit is de laatste 200 ml die achterblijft in mijn kookketel, niks geen troep.

6EF9E0D3-1E10-433A-BCDE-F45AE891E4A1.jpeg

Wat heeft de topicstarter daar aan dan? Compleet ander systeem, ander resultaat.

Hier leg ik beide filters aan de onderkant van de moutkorf bovenop elkaar, zo krijg je ook een fijner filter.
Verder herken ik je probleem wel, maar na het koelen een whirlpool maken en wachten met overhevelen/aftappen laat het overgrote deel achter in de ketel.

Eric v B

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-10-2022  08:53 uIk vind het heel jammer dat je zoveel geld uitgeeft aan iets wat niet naar behoren werkt.
Ik brouw om telkens ruim 43L wort te bekomen en dit is de laatste 200ml die achterblijft in mijn kookketel, niks geen troep.

Dan zal je toch ook wel een super fantastische hevelfilter gebruiken na het maischen.... ;D

brouwerwaldonk

Ja hoor het is één die het volledige bodemoppervlak bestrijkt. Bovendien heeft die geen dode hoeken en uit één stuk inox buis door mij gemaakt. Nog tijdelijk verkrijgbaar op bestelling

FBC82E9B-85F9-4DC1-BAD9-0357AA48CFC3.jpeg

Maar bij de meesten zit het probleem in de werkwijze na het koken, daar gebruik ik een rechte buis voorzien van een droesemkapje op die buis.
Zorgen dat je kookt bij een correcte pH en Iers mos laten meekoken. Na het koken bezinken de uitgevlokte eiwitten heel snel en die liggen na het koelen op de laag hop.

53952B95-E272-4113-AE7C-72995D9E4EBD_1_105_c.jpeg 

Broewerke

Er zijn vele wegen die leiden naar helder en lekker bier in je fles enkele weken na bottelen, da's tenslotte het doel. Ik bereik dat dmv afhevelen na koken en afhevelen voor bottelen. Geduld en geen toevoegingen en gebruik zelfs pellets los.

Mikel

Ik ga zaterdag weer brouwen en zal dan even foto's maken van hoe het wort eruit ziet.
Verder ga ik proberen na het koken het afgekoelde wort een uur te laten staan. Ik lees dit hier en op veel plekken terug. Echter was ik er altijd van overtuigd dat je zo snel mogelijk na het koelen de gist moet pitchen.
Kan het dan geen kwaad om het gekoelde wort een uur in de ketel (met deksel erop) te laten staan?

Goldin

Citaat van: Mikel op 27-10-2022  18:23 uIk ga zaterdag weer brouwen en zal dan even foto's maken van hoe het wort eruit ziet.
Verder ga ik proberen na het koken het afgekoelde wort een uur te laten staan. Ik lees dit hier en op veel plekken terug. Echter was ik er altijd van overtuigd dat je zo snel mogelijk na het koelen de gist moet pitchen.
Kan het dan geen kwaad om het gekoelde wort een uur in de ketel (met deksel erop) te laten staan?

Je hebt in altijd kans op een infectie als je het gekoelde wort laat staan.

Echter laat ik het ook altijd even staan na een flinke whirlpool en tot op heden nog geen problemen gehad. Ik desinfecteer voor de zekerheid wel de deksel en dek het gat voor de pomp af met een stukje gedesinfecteerde aluminiumfolie.

Mikel

Daar dacht ik ook aan, bedankt voor de tip!

Jacques

Citaat van: Mikel op 27-10-2022  18:23 uIk ga zaterdag weer brouwen en zal dan even foto's maken van hoe het wort eruit ziet.

Als je zorgt voor een pH van 5,0 tot 5,1 tijdens het koken van het wort worden er grotere eiwitvlokken gevormd. Die zakken beter naar beneden. Een uur laten staan is niet nodig als je een goede breuk hebt.
En verder herhaal ik dat je geen kraakheldere wort hoeft te hebben voor een goed glas bier en ook niet voor een helder bier...

Mikel

Ik ga dit morgen eens proberen, dank je wel!

Gossi

Ik had in mijn Brewmonk altijd heldere wort. Ik kookte met 2500 watt 20 liter wort. Door het dure elektrisch heb ik een paar keer gekookt met 2000 watt.
Mijn wort werd wat troebel en de eiwitten klonteren minder. Ook het bier is troebel.
De laatste keer kookte ik weer met 2500 watt en het probleem is over.
Dat kan dus ook één van de oorzaken zijn.

Mikel

Citaat van: Gossi op 28-10-2022  17:21 uIk had in mijn Brewmonk altijd heldere wort. Ik kookte met 2500 watt 20 liter wort. Door het dure elektrisch heb ik een paar keer gekookt met 2000 watt.
Mijn wort werd wat troebel en de eiwitten klonteren minder. Ook het bier is troebel.
De laatste keer kookte ik weer met 2500 watt en het probleem is over.
Dat kan dus ook één van de oorzaken zijn.
Ha Gossi,
Het probleem ontstaat bij mij al voor het koken. Het koken voer ik altijd uit op 2500/3000w.
Ik zal morgen een foto uploaden van het troebele bier. Het gaat echt om "stukjes" in het bier ipv wat meer troebel

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.