Betaalbaar demiwater

Gestart door eltiedriehoek, 25-10-2022 19:39 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 31-10-2022  00:16 uinderdaad, een "scheutje" calciumchloride
Dat scheutje is zodanig berekend dat het onder de smaakdrempel valt (inclusief de calcium ie al in het water zat). (ooit getest door eerst de smaakdrempel te bepalen in water) Je kunt het ook niet exact berekenen omdat er geen betrouwbare getallen zijn over calcium oxalaat en fosfaat in de mout.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 31-10-2022  08:33 uDat scheutje is zodanig berekend dat het onder de smaakdrempel valt (inclusief de calcium ie al in het water zat). (ooit getest door eerst de smaakdrempel te bepalen in water) Je kunt het ook niet exact berekenen omdat er geen betrouwbare getallen zijn over calcium oxalaat en fosfaat in de mout.
Als je het op voorhand "berekend" of proefondervindelijk hebt vastgesteld dan is een "scheutje" in een tekst niet de juiste verwoording volgens mij, het doet vermoeden dat het er met de losse pols in ingekieperd, iets specifieker zou dat vermoeden in de kiem smoren, denk dat niemand aan uw kunde twijfelt, zoveel is zeker, sorry als ik er een "scheutje" bovenop gedaan heb, was zeker niet de bedoeling hoor...  :beersmiley: :brouwen:

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 31-10-2022  08:29 uMaar heb je ook dezelfde bieren met en zonder wateraanpassing met elkaar vergeleken (lieft in een blindproeverij)? als je een vermoeden hebt dat iets werkt dan ben je qua smaak al bevooroordeeld immers. als je het water aanpast zoals de software aangeeft, dan geeft je dat immers het gevoel dat je het goed gedaan hebt en smaken de bieren alleen daarom al beter.

Heb je ook een idee hoeveel je mouten toevoegen aan ionen?   
Tja, niemand kan met zekerheid en precisie de mout- en/of de watersamenstelling tot op "de korrel" vaststellen, zelfs bij 100% gedemineraliseerd water zullen er afwijkingen zitten, maar misschien veel minder dan bij mouten van bvb een andere streek of goede en slechte jaren. Ik weet wel 1 ding, sinds ik met gedemineraliseerd water werk en brouwzouten gebruik (in BrouwHulp en Brewfather berekend) zijn mijn bieren gigantisch verbeterd. er zat vroeger altijd een "smaakje" aan die je in bijna alle "blikbrouwsels" (moutextract blikken potten) ook kon vinden, dit en andere nevensmaken zijn er nu niet meer. Dus met het uitvissen hoeveel ionen e.d. er in mijn graankorrels zit ga ik mij niet echt druk om maken. Dat doen ze in het lab wel...  ;D 

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 31-10-2022  09:38 uer zat vroegen altijd een "smaakje" aan die je in bijna alle "blikbrouwsels" (moutextract blikken potten) ook kon vinden, dit en andere nevensmaken zijn er nu niet meer.
van welk waterleidingbedrijf heb jij water? misschien kunnen die gegevens wel iets verklaren. aanzuren als je veel carbonaat in je water hebt levert ook veel zuurrest ionen zoals melkzuur (lactaat) en die kunnen ook bijsmaakjes geven. of metaalionen zoals ijzer. wat dat betreft heeft demiwater als voordeel dat je dat stuk kwijt bent. 

Jacques

Citaat van: Spyro op 31-10-2022  00:16 uInderdaad, een "scheutje" calciumchloride wil niet zeggen dat het brouwwater in balans is naar de moutsamenstelling en het type bier, je moet de brouwsoftware volgen tot op de gram en meer zelfs. Ik heb al menige bieren beter gebrouwen mét wateraanpassing dan dat ik geen watersamenstelling heb gedaan, dus het is wel van groot belang...

Het is niet noodzakelijk om de aanbevelingen van brouwsoftware op de voet te volgen. Als (hobby)brouwer ben je baas over je eigen brouwketel.  smile
Zelf kleur ik graag tussen de lijntjes en houd mij zelden aan bierstijlen. Door veel te brouwen weet je op de duur wel binnen welke bandbreedtes je moet blijven als het gaat om waterbehandeling.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 31-10-2022  12:11 uvan welk waterleidingbedrijf heb jij water? misschien kunnen die gegevens wel iets verklaren. aanzuren als je veel carbonaat in je water hebt levert ook veel zuurrest ionen zoals melkzuur (lactaat) en die kunnen ook bijsmaakjes geven. of metaalionen zoals ijzer. wat dat betreft heeft demiwater als voordeel dat je dat stuk kwijt bent. 
IJzer zit op gemiddeld 13 microgram/liter, Carbonaat kan ik niet direct terugvinden. Hardheid in Franse graden is 40. Ik neem 1/3 tot (meestal) 1/4 leidingwater, de rest is gedemineraliseerd water. Vroeger 100% leidingwater, vandaar de nevensmaken denk ik, en aanzuren was tot op een bep. punt, daarna kon ik er een halve fles melkzuur aan toevoegen, het pH cijfertje ging gewoon geen puntje meer af... :-(

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 02-11-2022  12:26 uaanzuren was tot op een bep. punt, daarna kon ik er een halve fles melkzuur aan toevoegen, het pH cijfertje ging gewoon geen puntje meer af... :-(
Dan zit je op dat moment al op een veel lagere pH dan 5.2 of je gebruikt pH papier wat niet lager gaat dus dan zit je buiten het bereik.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 02-11-2022  20:04 udan zit je op dat moment al op een veel lagere pH dan 5.2 of je gebruikt pH papier wat niet lager gaat dus dan zit je buiten het bereik.
Ik heb een Voltcraft pH-meter, maar sinds het 3/4 van het brouwwatervolume gedemineraliseerd water heb ik dat probleem niet meer, daardoor kan ik die pH nu perfect onder controle houden, hou die steeds tussen 5,2 à 5,4, bij koken zelfs iets lager....

Jacques

Citaat van: Spyro op 02-11-2022  20:21 ukan ik die pH nu perfect onder controle houden, hou die steeds tussen 5,2 à 5,4, bij koken zelfs iets lager....

Bij het koken hoor je ook een lagere pH te hebben (5,0 tot 5,1). Prima dus dat je lager zit dan tijdens het maischen.

eltiedriehoek

Vandaag werd ik terug gebeld door Brabantwater, en ze vertelden mij iets interessants: Ik krijg water van de bron die het dichtst bij me is gelegen. Dit is hemelsbreed gezien Vlijmen, maar als daar het water laag is schakelt Nuland bij. Het water wordt dus soms gemixt. Dit betekent dat ik weinig aan de water rapporten heb, en dat er ook nog eens groot verschil in de samenstelling kan zitten per brouwdag. Ik ga dus gewoon zorgen dat ik de pH goed regel tijdens het maischen, en meer kan ik denk ik niet doen. Eventueel is brouwen met 100% demiwater nog een mogelijkheid, en dan zelf de zouten toevoegen, maar dit wil ik als laatste mogelijkheid bewaren.

LAM

Citaat van: eltiedriehoek op 09-11-2022  18:12 umaar als daar het water laag is schakelt Nuland bij.
Interessant! Misschien een leuk experiment om eens te kijken of de pH anders is op het moment dat het water laag staat.

Jacques

Citaat van: LAM op 10-11-2022  08:59 uInteressant! Misschien een leuk experiment om eens te kijken of de pH anders is op het moment dat het water laag staat.

Het kan gebeuren dat je leidingwater uit een ander pompstation komt, maar dat gebeurt niet zo vaak.
Hoewel de berekeningen van Brewfather betrouwbaar zijn is het wel verstandig om de pH in de gaten te houden met een pH-meter.

Goldin

Ik heb naar aanleiding van dit topic ook maar eens gekeken wat er precies uit de kraan komt. Ik kom blijkbaar uit een menggebied. Hierdoor krijg ik altijd een mengsel van 2 verschillende waterbronnen. Ze konden mij niet vertellen wat de verhoudingen zijn, volgens het lab kan ik het beste de gemiddelde van de 2 bronnen aanhouden maar dit kan per tijd verschillen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.