Betaalbaar demiwater

Gestart door eltiedriehoek, 25-10-2022 19:39 u

Vorige topic - Volgende topic

eltiedriehoek

Beste Brouwers,

Ik ben er achter gekomen dat mijn bieren vaak een wrange bitterheid hadden door de grote hoeveelheid bicarbonaat in het Bossche leidingwater. Door ongeveer 50/50 te mengen met demiwater heb ik veel lekkerder bier weten te brouwen. Nu is er echter een probleem. Demiwater is erg duur. Goedkoopste wat ik heb kunnen vinden is 2,65 voor 5 liter bij Hornbach. Weten jullie misschien hoe ik goedkoper aan demiwater kan komen?

hansHalberstadt

Zoiets?
https://zeeaquarium-winkel.nl/aqualight-aquaallex-demineralisatiehars-voor-omgekeerde-osmose-units?gclid=EAIaIQobChMI6ZHR-fj7-gIVk_dRCh0unQIQEAQYBCABEgKGl_D_BwE
mengbedhars op basis van zuur en loog haalt alle ionen uit het water en vervangt die door zuur (H3O+) en loog (OH-) en dat is zuiver water. Dus veel beter dan hars die onthard dmv vervangen door zout.
Daarmee kun je hel veel water ontharden voordat het is uitgewerkt. En evt kun je het dan weer regenereren met natronloog en zoutzuur na het eerst te scheiden in loog en zuur korrels op basis van SG (via pekeloplossing)

hansHalberstadt

Hier staat ook nog wat uitleg bij:
https://www.olibetta.nl/microbe-lift/resin-pure-gemengde-bedhars?sai=11609&gclid=EAIaIQobChMItJSnlfz7-gIVB_l3Ch3ZRwl6EAQYBSABEgIYZPD_BwE

https://gezondr.nl/ionenwisselaar-met-harsfilter-voor-leidingwater/

Wanneer leidingwater door een kwalitatief hoogwaardig mengbedhars wordt geleid, komt de ionenwisselaar een oneindig aantal combinaties tegen van kationen en anionen mineralen. De ionenwisselaarshars vervangt alle positieve ionen (Na, Ca, Mg, K etc.) door H+ en alle negatieve (Cl, SO4, CO3 etc.) door OH-. De truc is dat H+ en OH- samen zuiver water vormen. Zo kan tot 99,99% van alle ongewenste kationen en anionen door een "Kati-Ani-Filter" uit het drinkwater worden verwijderd, dus er ontstaat bijna 100% ionenvrij water. (bron)

De HaAn

Vanaf donderdag bij de lidl in België 5 liter € 0,89

hansHalberstadt

mengbedhars.gif
Ik heb ooit zo'n mengbed hars tank gekregen. Zit denk ik zo'n 5 kg harskorrels in. ik gebruik het om het water voor de CV te ontharden. Ons water is zacht genoeg voor bier, dus zelf daarvoor nog niet gebruikt.

Jacques

Citaat van: eltiedriehoek op 25-10-2022  19:39 uBeste Brouwers,

Ik ben er achter gekomen dat mijn bieren vaak een wrange bitterheid hadden door de grote hoeveelheid bicarbonaat in het Bossche leidingwater. Door ongeveer 50/50 te mengen met demiwater heb ik veel lekkerder bier weten te brouwen. Nu is er echter een probleem. Demiwater is erg duur. Goedkoopste wat ik heb kunnen vinden is 2,65 voor 5 liter bij Hornbach. Weten jullie misschien hoe ik goedkoper aan demiwater kan komen?

Ga naar een tappunt voor glazenwassers...
Zie https://osmosepunten.nl/
In Drunen zit voor jou het tappunt dat het dichtstebij is.

Eriks

Citaat van: eltiedriehoek op 25-10-2022  19:39 uBeste Brouwers,

Waarschijnlijk komt je water uit Vlijmen smile Het is mij nooit opgevallen, sterker nog ik voeg(de) zouten toe omdat de waardes zo laag zijn. Wat me wel opvalt, in Rosmalen krijg je water uit Nuland. Daar zit pas veel chloride in.. Het bakje met calciumchloride kan ik weg doen ;) Blijft gips over, maar daar ben ik niet zo fan van

hansHalberstadt

Citaat van: Eriks op 25-10-2022  22:57 uin Rosmalen krijg je water uit Nuland. Daar zit pas veel chloride in.. Het bakje met calciumchloride kan ik weg doen ;) Blijft gips over, maar daar ben ik niet zo fan van
https://www.brabantwater.nl/sites/brabantwater.nl/files/documents/Waterkwaliteitsgegevens/Jaar_2021/Nuland%20Jaaroverzicht%20Drinkwaterkwaliteit.pdf
nuland.gif
Chloride 95 mg/l (smaakdrempel ca 100 mg/l) calcium 55 mg/l
toevoegen van extra calcium chloride kan het bier dus een wat zoete indruk geven. Zelf voeg ik vaak 200-500 mg/l calcium chloride toe aan het beslag, dus dat is al behoorlijk meer dan er van nature in het water zit.

Vlijmen:
helaas geen data
https://www.brabantwater.nl/sites/brabantwater.nl/files/documents/Waterkwaliteitsgegevens/Jaar_2021/Vlijmen%20Jaaroverzicht%20Drinkwaterkwaliteit.pdf

Eriks

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2022  06:49 uhttps://www.brabantwater.nl/sites/brabantwater.nl/files/documents/Waterkwaliteitsgegevens/Jaar_2021/Nuland%20Jaaroverzicht%20Drinkwaterkwaliteit.pdf
nuland.gif
Chloride 95 mg/l (smaakdrempel ca 100 mg/l) calcium 55 mg/l
toevoegen van extra calcium chloride kan het bier dus een wat zoete indruk geven. Zelf voeg ik vaak 200-500 mg/l calcium chloride toe aan het beslag, dus dat is al behoorlijk meer dan er van nature in het water zit.

Vlijmen:
helaas geen data
https://www.brabantwater.nl/sites/brabantwater.nl/files/documents/Waterkwaliteitsgegevens/Jaar_2021/Vlijmen%20Jaaroverzicht%20Drinkwaterkwaliteit.pdf

Dit is Vlijmen ;) (bijlagen)

200-500 mg, dan moet ik nog eens rekenen en mijn instellingen checken. Ik dacht dat ik al lang tegen een "grens" aan liep

eltiedriehoek

Citaat van: hansHalberstadt op 25-10-2022  20:08 uHier staat ook nog wat uitleg bij:
https://www.olibetta.nl/microbe-lift/resin-pure-gemengde-bedhars?sai=11609&gclid=EAIaIQobChMItJSnlfz7-gIVB_l3Ch3ZRwl6EAQYBSABEgIYZPD_BwE

https://gezondr.nl/ionenwisselaar-met-harsfilter-voor-leidingwater/

Wanneer leidingwater door een kwalitatief hoogwaardig mengbedhars wordt geleid, komt de ionenwisselaar een oneindig aantal combinaties tegen van kationen en anionen mineralen. De ionenwisselaarshars vervangt alle positieve ionen (Na, Ca, Mg, K etc.) door H+ en alle negatieve (Cl, SO4, CO3 etc.) door OH-. De truc is dat H+ en OH- samen zuiver water vormen. Zo kan tot 99,99% van alle ongewenste kationen en anionen door een "Kati-Ani-Filter" uit het drinkwater worden verwijderd, dus er ontstaat bijna 100% ionenvrij water. (bron)

Bedankt voor je reactie Hans, maar ik zie geen uitleg wat te doen met die korrels. Moet ik het water door die korrels heen laten lopen? Hoe gebruik je deze korrels? Ze zijn in ieder geval niet duur!

eltiedriehoek

Citaat van: De HaAn op 25-10-2022  20:17 uVanaf donderdag bij de lidl in België 5 liter € 0,89

Kijk Dat zijn de betere prijzen. Ik snap niet dat het in Nederland zo duur moet zijn. Voor mij komt dan wel de hoge benzibeprijs erbij, maar wellicht alsnog goedkoper dan meer dan 4 euro bij Praxis in Den Bosch.

eltiedriehoek

Citaat van: Jacques op 25-10-2022  22:10 uGa naar een tappunt voor glazenwassers...
Zie https://osmosepunten.nl/
In Drunen zit voor jou het tappunt dat het dichtstebij is.

Hoi Jacques,
Ik ben deze website tegen gekomen, maar van die in Drunen staan geen gegevens. Alleen dat het een shell is. Ik zal toch eens proberen te bellen.

eltiedriehoek

Citaat van: Eriks op 25-10-2022  22:57 uWaarschijnlijk komt je water uit Vlijmen smile Het is mij nooit opgevallen, sterker nog ik voeg(de) zouten toe omdat de waardes zo laag zijn. Wat me wel opvalt, in Rosmalen krijg je water uit Nuland. Daar zit pas veel chloride in.. Het bakje met calciumchloride kan ik weg doen ;) Blijft gips over, maar daar ben ik niet zo fan van

Ik gok eigenlijk dat mijn water uit Nuland komt aangezien ik in Den Bosch Oost woon. Maar ik weet het niet 100% zeker, dus ik zal dat eens uit gaan zoeken. Ik had niet verwacht dat er zoveel verschil tussen zou zitten.

Jan de Graaff

Citaat van: eltiedriehoek op 26-10-2022  10:07 uHoi Jacques,
Ik ben deze website tegen gekomen, maar van die in Drunen staan geen gegevens. Alleen dat het een shell is. Ik zal toch eens proberen te bellen.
Cleanio in Mill (€2/100L) of Justclean in Loon op Zand (€2,50/100L) zijn op zich ook goede alternatieven mocht het station in Drunen niet meer kunnen leveren. De geringe kosten, zeker vergeleken met wat je in winkels koopt, per 100 liter kunnen wellicht de 30 of 40 km reisafstand justificeren..

Edsalute

Ik heb dit een paar keer voor vrienden in het buitenland gekocht, werkt erg goed en is betaalbaar

https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html

Willem Broekema

Citaat van: Edsalute op 26-10-2022  11:37 uIk heb dit een paar keer voor vrienden in het buitenland gekocht, werkt erg goed en is betaalbaar

https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html
Die hangt ook bij mij aan de muur. Gaat nu al een paar maanden mee. Het duurt wel even voor je 30 liter getapt hebt, maar dan heb je nagenoeg mineraalvrij water. Een vervangend patroon kost niet erg veel ( € 28) en gaat dan weer minimaal een jaartje mee.
Tip: Elke week even doorspoelen om groei van micro-organismen te voorkomen; dit giet ik bij de kamerplanten die niet van (hard) leidingwater houden.

eltiedriehoek

Citaat van: Willem Broekema op 26-10-2022  12:25 uDie hangt ook bij mij aan de muur. Gaat nu al een paar maanden mee. Het duurt wel even voor je 30 liter getapt hebt, maar dan heb je nagenoeg mineraalvrij water. Een vervangend patroon kost niet erg veel ( € 28) en gaat dan weer minimaal een jaartje mee.
Tip: Elke week even doorspoelen om groei van micro-organismen te voorkomen; dit giet ik bij de kamerplanten die niet van (hard) leidingwater houden.

Ohja, hier heb ik ook een vraag over: Komt daar afvalwater uit? En hoeveel?

eltiedriehoek

Ik heb even naar de shell in Drunen gebeld, en ik kan daar inderdaad 100 liter tanken voor 2,50. Hiermee ben ik dus geholpen. Bedankt voor jullie reacties!

LAM

In DruTen ook! Bij Carwash Druten kun je ook 100 liter tanken voor € 2,50. Volgens Bruine de Bruin (leverancier van het osmose apparaat) is het water niet geschikt als puur drinkwater, maar wel om dus bijvoorbeeld bier mee tr brouwen. Als reden omdat het "te schoon" is.

hansHalberstadt

Citaat van: eltiedriehoek op 26-10-2022  10:03 uBedankt voor je reactie Hans, maar ik zie geen uitleg wat te doen met die korrels. Moet ik het water door die korrels heen laten lopen? Hoe gebruik je deze korrels? Ze zijn in ieder geval niet duur!
Die korrels zijn ca 1-2 mm bolletjes en zitten normaal in een tank waar van boven naar beneden water tussen de bolletjes doorloopt bij h3et passeren van elk bolletje worden dan ionen uitgewisseld door de wand heen. je moet dus wel iets can een RVS zeef bij de afvoer zetten anders gaan de bolletje je afvoerleiding uit. Je kunt als het is uiteindelijk is uitgewerkt het vervangen door verse hars of je kunt het zelf regenereren. Dat heb ik wel eens gedaan en is in principe zelf te doen. Je mengt de hars dan met zoutoplossing met een zodanige dichtheid dan het ene type bolletjes bovenop gaat drijven en het andere type naar de bodem zakt. Ik dacht dat de loog bolletjes gaan drijven. Dan kun je ze dus van elkaar scheiden en weer het zout eruit spoelen. dan moet je de zuur bolletjes regenereren met zoutzuur 10% oid en idem voor de loog bolletje met natronloog oplossing regenereren. Dan eerst het zuur rondom de zure korrels wegspoelen en dan via de zuurbolletjes water doorspoelen en dat water gebruiken om de loogbolletjes schoon te spoelen. Dan alles mengen en doorspoelen tot de geleidbaarheid laag genoeg is en dan is hij weer gereed voor gebruik. ik dacht dat je wel 1000liter demiwater kunt maken met een liter mengbedhars.

Eriks

Citaat van: eltiedriehoek op 26-10-2022  10:10 uIk gok eigenlijk dat mijn water uit Nuland komt aangezien ik in Den Bosch Oost woon. Maar ik weet het niet 100% zeker, dus ik zal dat eens uit gaan zoeken. Ik had niet verwacht dat er zoveel verschil tussen zou zitten.

Dat zag ik inderdaad ook niet aankomen toen ik afgelopen jaar ging verhuizen
Ik merk in de 2 bieren die ik pas heb kunnen maken, weinig verschil. Maar dat komt omdat ik eerder altijd zouten toevoegde en deze 2 keer niet. Ik merk het wel heel erg in huis, echt veel meer kalk aanslag overal

Jan de Graaff

Citaat van: LAM op 26-10-2022  15:09 uVolgens Bruine de Bruin (leverancier van het osmose apparaat) is het water niet geschikt als puur drinkwater, maar wel om dus bijvoorbeeld bier mee tr brouwen. Als reden omdat het "te schoon" is.
De echte reden waarom je osmosewater beter niet kunt drinken, is omdat het geen enkele mineralen meer bevat. De cellen in je lichaam bevatten die wel en hebben die ook nodig. Als je osmosewater drinkt worden, doordat er een chemisch evenwicht gezocht wordt, de mineralen uit lichaamscellen onttrokken om het tekort in het water te compenseren. Daardoor kunnen, uiteindelijk, allerlei biologische en chemische processen binnenin de lichaamscellen fout gaan lopen, met alle gevolgen van dien.
Een glas osmose- of demiwater drinken zal geen probleem zijn, maar je moet er geen gewoonte van maken.

Overigens kun je wel prima bier brouwen met osmosewater, maar je zult er wel degelijk mineralen aan moeten toevoegen (brouwzouten) om het geschikt te maken om bier mee te brouwen. Niet alleen omdat je anders dezelfde problemen kunt gaan krijgen als wanneer je osmose- of demiwater zo drinkt, maar ook voor de smaak, een goede vergisting (gist heeft ook mineralen nodig; het zijn eencelligen) en allerhande biologische en chemische processen die in je bier plaats vinden. Onbehandeld osmosewater geeft uiteindelijk, waarschijnlijk, geen goed bier.

Wat is dan het voordeel van osmosewater gebruiken om je bier mee te brouwen? Kraanwater kun je maar ten dele aanpassen aan welk profiel je wilt voor je bier, want er zitten al mineralen in die je er niet uit kunt halen. Met osmosewater kun je je brouwwater precies opbouwen zoals jij het wil hebben voor het bier dat je gaat brouwen. Je begint, zo gezegd, met een schone lei en bouwt het van daaruit op.

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 26-10-2022  23:23 uNiet alleen omdat je anders dezelfde problemen kunt gaan krijgen als wanneer je osmose- of demiwater zo drinkt

Dat is geen probleem omdat vanuit de mout ook heel veel mineralen in je bier komt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 26-10-2022  23:30 uDat is geen probleem omdat vanuit de mout ook heel veel mineralen in je bier komt.

Dat is ook de reden waarom het effect van waterbehandeling en watersamensteling naar mijn idee zwaar overschat wordt. (Ik meen dat het Baetslé was die hetzelfde zei ooit in een lezing in Nijmegen). Het belangrijkste is dat je pH van het beslag op ca 5.2-5.5 zit om de enzymen optimaal te kunnen laten werken.

De carbonaten in je water zorgen meestal voor een natuurlijke pH van je beslag die te hoog ligt. Door aanzuren kun je dat corrigeren. Daarnaast zit er in je mout ook oxalaat. Dat kan in je flesjes neerslaan met calciumionen als calcium oxalaat (biersteen) met als gevolg gushing vanwege de scherpe kristallen die dat geeft waar koolzuur op vrij komt. Door extra calcium toe te voegen aan je beslag slaat de oxalaat al in je beslag neer en heb je minder last van oxalaat later in je flesjes. Calcium reageert ook met de fosfaten in je mout en maakt daardoor je beslag ook zuurder (lagere pH) dus dat helpt naast het aanzuren om je pH goed t krijgen. Dus alle zouten waaronder calcium uit je water halen betekent dat je extra calcium moet toevoegen.
cloride en sulfaat kan een zoete of droge indruk geven, maar de concentratie tgv het brouwwater ligt meestal onder de smaakdrempel. Dus heeft het brouwwater daar nauwelijks invloed op. Magnesium en zink heeft de gist nodig dus is ook niet handig om te verwijderen. Dus demiwater gebruiken heeft niet zo heel veel zin. Het voordeel zou kunnen zijn dat je al je carbonaten uit het water haalt dus minder hoeft aan te zuren waardoor je ook minder zuurresten (de ionen van bv melkzuur of fosforzuur) in je bier krijgt, mits je dan de ontbrekende zouten toevoegt (calcium, magnesium en zink). Daarnaast bevat de mout meer zouten dan er in het water zitten, dus ook al gebruik je demiwater, dan is dat daarom niet dominant in het eindresultaat.         

LAM

Citaat van: JanDeGraaff op 26-10-2022  23:23 uDe echte reden waarom ... van daaruit op.

Haha precies wat ik bedoelde! Ben blij dat jij wel de tijd en moeite nam om het uit te typen  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.