Recept nav Triple-W La Trappe Isid'or Kloon

Gestart door Erikvc, 23-10-2022 14:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Erikvc

Citaat van: Bruxiee op 21-08-2019  20:45 uHoi mede brouwers,

Hierbij het recept wat wij als vereniging (Triple-W uit Nijmegen) hebben samengesteld en wat als basis heeft gediend voor plaats 1, 2 en 3. Tevens nog andere plaatsen in de top 10.

Het recept is door een gildelid samengesteld en op basis van het eerste proef brouwsel heeft een laatste fine tuning plaats gevonden.
Daarna zijn door de vereniging brouwpakketten beschikbaar gesteld aan de leden. Ieder lid heeft zijn eigen brouwwijze erop los gelaten, dus details daarover kunnen wij helaas niet melden.

Wat opvallend is: nummer 1 en 3 hebben originele gist opgekweekt van La Trappe, de nummer 2 heeft Fermentis S-33 gebruikt conform opgestelde recept.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkTriple-W
Naam receptLa Trappe Isid'or Kloon
BrouwdatumOnbekend
Volume20,0 l
Begin SG1,074 SG
Berekende kleur29 EBC
Berekende bitterheid30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,3 %
0,750 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,7 %
0,650 kgCara 120Dingemans120 EBC10,2 %
0,500 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,0 gPerlepellets6,2%75 min.21,3 IBU
22,0 gPerlepellets6,2%20 min.6,7 IBU
22,0 gSaazpellets3,0%10 min.1,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 LOpkweek uit La Trappe Isid'orbovengist
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Ik weet niet of dit de goede plek is, zo niet dan zal ik het weer weghalen.

Heb dit recept gebrouwen op 28-09. Iets aangepast aan brouwinstallatie (23 liter) met zeer laag rendement en smaak:

Malts (7.45 kg)
6.1 kg (76.4%) — Dingemans Pale Ale — Grain — 6.5 EBC
1 kg (12.5%) — Dingemans Pale Wheat — Grain — 3.2 EBC
350 g (4.4%) — Dingemans Cara 120 — Grain — 120 EBC

Uiteindelijk 1 kilo suiker toegevoegd om op begin SG van 1075 te komen. Volgens de brouwketel was de temperatuur 19 graden na koelen, maar het gistvat gaf 24 graden aan. Weggezet met 1 zakje S-33 en temperatuur terug laten koelen naar 19. Eerste paar dagen ging de vergisting erg hard, daarna stil gevallen. Gemeten met refractometer:

12,5 Brix omgerekend naar 1033 SG (volgens Brewfather). Afgelopen woensdag nog een zakje S-33 toegevoegd om te zien of het weer op gang zou komen, maar dat heeft helaas niet geholpen. Heeft het nog zin om met gistvoeding/-starters aan de gang te gaan of is er een veilige manier om dit te bottelen zonder kans op knallers?

Snelbier

Citaat van: Erikvc op 23-10-2022  14:43 uIk weet niet of dit de goede plek is, zo niet dan zal ik het weer weghalen.
....
Eigenlijk verkeerde plek.. Dit is een 'eregallerij', niet bedoeld voor discussie.
Hier de juiste plek: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=673318
Proost, Snelbier

Snelbier

Citaat van: Erikvc op 23-10-2022  14:43 uIk weet niet of dit de goede plek is, zo niet dan zal ik het weer weghalen.

Heb dit recept gebrouwen op 28-09. Iets aangepast aan brouwinstallatie (23 liter) met zeer laag rendement en smaak:

Malts (7.45 kg)

Uiteindelijk 1 kilo suiker toegevoegd om op begin SG van 1075 te komen. Volgens de brouwketel was de temperatuur 19 graden na koelen, maar het gistvat gaf 24 graden aan. Weggezet met 1 zakje S-33 en temperatuur terug laten koelen naar 19. Eerste paar dagen ging de vergisting erg hard, daarna stil gevallen. Gemeten met refractometer:

12,5 Brix omgerekend naar 1033 SG (volgens Brewfather). Afgelopen woensdag nog een zakje S-33 toegevoegd om te zien of het weer op gang zou komen, maar dat heeft helaas niet geholpen. Heeft het nog zin om met gistvoeding/-starters aan de gang te gaan of is er een veilige manier om dit te bottelen zonder kans op knallers?

Zo te zien (aan moutstort) heb je meer dan 20L gebrouwen? Dat is veel voor 1 zakje S33.
SG-meting (refractie) lijkt correct omgerekend.
Lijkt een gestokte vergisting?  Dat is niet altijd op te lossen met wat extra gist.
Plaats eventueel het hele recept voor gerichtere antwoorden.
Proost, Snelbier.

Jacques

Recept afgesplitst en verplaatst naar de algemene sectie voor recepten.

Erikvc

Citaat van: Snelbier op 25-10-2022  14:35 uZo te zien (aan moutstort) heb je meer dan 20L gebrouwen? Dat is veel voor 1 zakje S33.
SG-meting (refractie) lijkt correct omgerekend.
Lijkt een gestokte vergisting?  Dat is niet altijd op te lossen met wat extra gist.
Plaats eventueel het hele recept voor gerichtere antwoorden.
Proost, Snelbier.

Bedankt voor het verplaatsen en de reacties!

Moutstort is erg hoog omdat ik een erg laag rendement haal met de easy brew. Zat voor het koken nog erg laag op SG en heb daarom 1 kilo suiker toegevoegd ipv, de ongeveer 500 gram. Uiteindelijk is het niet meer dan 20 liter geworden. Zie recept hieronder.

Easy Brew 30L - Erik
62.3% efficiency
Batch Volume: 23 L
Boil Time: 80 min

Mash Water: 24.21 L
Sparge Water: 12.28 L
Total Water: 36.49 L
Boil Volume: 28.73 L
Pre-Boil Gravity: 1.054

Vitals
Original Gravity: 1.071
Final Gravity: 1.013
IBU (Tinseth): 24
BU/GU: 0.34
Colour: 18.9 EBC

Mash
beta-amylaserust — 62 °C — 35 min
Alfa amylasaserust — 72 °C — 20 min
Uitmaischen — 78 °C — 10 min

Malts (7.45 kg)

Other (540 g)
540 g (6.8%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC

Zoals aangegeven later tweede zakje gist toegevoegd en nu de temperatuur nog naar 23 gezet, nog geen reactie. Is het nog nuttig om met gietvoeding aan de slag te gaan of kan ik het beter laten voor wat het is?

Snelbier

Citaat van: Erikvc op 26-10-2022  19:45 u... Zoals aangegeven later tweede zakje gist toegevoegd en nu de temperatuur nog naar 23 gezet, nog geen reactie. Is het nog nuttig om met gistvoeding aan de slag te gaan of kan ik het beter laten voor wat het is?
Lastige, dit.
- Rendement is erg laag voor deze moutstort. Niet teveel mout, veel spoelen, goed voor BZR.
Daarom twijfel aan de juistheid van je SG-metingen tijdens brouwen. Moet bijna hoger zijn geweest.
Het blijkt lastig om een homogeen monster te nemen uit een brouw-automaat, dus vaak foute metingen.  Ik meet in mijn Brewmonk alleen nog na koken+koelen, geroerd. En uit gistvat, echt homogeen.
Mogelijk heb je door hoger BZR een sterker bier dan gedacht, bijna Quadrupel.

Als je huidige SG 1.033 klopt, heb je een gestokte vergisting. Absoluut.
Met zo'n klap suiker in het recept moet SG-end (FG) richting 1022 gaan +/- een paar punten, zelfs voor quadrupel..
Als je start-SG veel hoger was dan je dacht kan ik me voorstellen dat de gisting stokt, te weinig gist voor een SG>1080.
Als je data wél kloppen kan ik het 'stokken' niet verklaren.

Meet nogmaals SG, liefst met een simpele hydro-meter (dobber). Die werkt altijd, simpel.
Misschien is je bier toch uitvergist, SG<1024?

Nu te doen?
- Bottelen met SG~1033? Absoluut niet.  Dat worden bierbommen, zonder twijfel.
- Controleer nogmaals SG. Is het een gestokte vergisting of niet..
- Gestokte vergisting vlot-trekken. Vak apart. Hele fora aan gewijd, ook hier.
Temp verhogen heb je al gedaan, eerste en makkelijkste advies. Werkt vaak.
Extra gist heb je ook gedaan, maar helpt zelden  :-[  Vers gist in slecht milieu (veel alcohol +weinig voeding) is bijna weggegooid geld en moeite :weetniet:
Volgende stap is dan extra voeding, zuurstof (lucht inslaan) etc..
  In uiterste geval brouw je een beetje nieuw bier, met overmaat gist. Daar gestokte gister langzaam bij gieten.
Proost, Snelbier.

Toevoeging: Als je wél wil bottelen met hoog SG (veel restsuikers, mogelijk vergistbaar!!) is er maar 1 optie:
  Bottelgist gebruiken, en wel Lallemand-Cbc-1.
  Vergist alleen simpele suikers (bottelsuiker) en doodt andere gisten zodat deze niet alsnog doorgisten.

Erikvc

Helaas, ook de hydrometer geeft 1030 aan. Begin SG is gemeten vanuit het gistvat, dus zou moeten kloppen. Was misschien 24 graden ipv 20, maar neem aan dat dat geen mega verschil zal opleveren.

Bottelen met de genoemde bottelgist klinkt aanlokkelijk. Wat ik gelezen heb over de vergisting weer aan de gang krijgen klinkt vrij complex zonder gegarandeerd success.

Snelbier

Citaat van: Erikvc op 27-10-2022 &nbsp;21:33 uHelaas, ook de hydrometer geeft 1030 aan. Begin SG is gemeten vanuit het gistvat, dus zou moeten kloppen. Was misschien 24 graden ipv 20, maar neem aan dat dat geen mega verschil zal opleveren.

Bottelen met de genoemde bottelgist klinkt aanlokkelijk. Wat ik gelezen heb over de vergisting weer aan de gang krijgen klinkt vrij complex zonder gegarandeerd success.
Zelf gelukkig nog nooit gestokte vergisting gehad. Temperatuurverhoging loste het altijd op.
Oplossingen (liefst simpele  ::))  moeten dus van ervaringsdeskundigen op ons forum komen.
- Beetje gistvoeding en wat lucht inslaan lijkt soms te helpen. Brouwerwaldonk draagt deze oplossing vaker aan. Gistvoeding ontbreekt nu zeker in je bier, dus is nodig om de gist op te peppen.
Risico is oxidatie van je bier.  Besmetting mag geen punt zijn, gewoon schoon werken.
Ik zou het proberen, maar het is jouw bier.
- Beste oplossing lijkt toch om een paar liter nieuw bier te brouwen en daar de gestokte langzaam bij gooien.  Kost meer tijd en moeite, maar wél extra bier  :proost:

Bottelen met hoog SG en CBC1 killergist wél ervaring mee. Werkt prima. Geen bijsmaakjes en snel op druk. Gist niét door, alleen bottelsuiker wordt verteerd.
 Ooit een quadrupel vergist met S33 waarvan SG stopte bij 1040!!  Verkeerd gist voor hoog alcohol, mijn fout.  Lekker vol bier, minder zoet dan verwacht. Wél een bier om 'te kauwen', zo vol..
Succes, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 28-10-2022 &nbsp;03:46 uBeste oplossing lijkt toch om een paar liter nieuw bier te brouwen en daar de gestokte langzaam bij gooien.
Mee eens.

Op basis van het recept ligt een gestokte vergisting overigens niet voor de hand. Vermoedelijk heb je in verhouding te weinig gist geënt. Dat is gewoon de belangrijkste oorzaak van een gestokte vergisting. Lees ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=44460.0

Erikvc

Citaat van: Jacques op 28-10-2022 &nbsp;22:03 uMee eens.

Helaas de komende dagen niet zo veel tijd om wat te brouwen. Kan ik ook een giststarter maken met moutextract en daar langzaam de gestokte langzaam bijvoegen? Ik heb alleen nog een mandfles van 5 liter en helaas maar plek voor 1 van de twee in de klimaat(koel)kast.

Jacques

Citaat van: Erikvc op 31-10-2022 &nbsp;20:30 uHelaas de komende dagen niet zo veel tijd om wat te brouwen. Kan ik ook een giststarter maken met moutextract en daar langzaam de gestokte langzaam bijvoegen? Ik heb alleen nog een mandfles van 5 liter en helaas maar plek voor 1 van de twee in de klimaat(koel)kast.

Dat kun je ook doen. Voeg wel gistvoeding toe. Je kunt eventueel wat gist onder uit he gistvat halen en dat meekoken met de moutextract.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.