Cursus voor gevorderende

Gestart door Edsalute, 25-10-2022 12:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Edsalute

Hallo, Ik ben op zoek naar een brouw cursus voor gevorderden (in Nederland).
Onderwerpen (zijn voorbeelden) Dryhoppen, giststarter maken, vergisten onder druk enz...
Volgens mij zijn er wel meer thuis brouwers die hier behoefte aan hebben.
2 Vragen:
Wie heeft hierin interesse?
Wie zou dit willen/kunnen geven?

Al vast bedankt!

Jan de Graaff

Het kan aan mij liggen – dat ik misschien teveel in beren op de weg denk – maar dit zijn wel lastige onderwerpen voor een praktijkcursus, want ze liggen veelal ver uit elkaar in tijd in het brouwproces.

Een giststarter maken doe je voor je nog begint met brouwen, vergisten onder druk de hele tijd na het brouwen en dryhoppen (meestal) 3 dagen voor einde vergisting. Enzovoorts. De onderwerpen zijn op die manier een beetje als los zand en dan is het moeilijk om daar een praktijkcursus uit te destilleren. En dan ook nog voor mensen uit hele land; daar gaan maar weinig mensen voor reizen..

Een theoriecursus ligt dan veel meer voor de hand, alleen heb je daar geen cursus voor nodig. Je kunt alle informatie online vinden en vaak ook nog Youtube filmpjes erbij.

Mijn advies zou zijn: word lid van een amateur brouwvereniging en ga naar de gezamenlijke brouwdagen. Die zijn bij uitstek geschikt voor wat gevorderde brouwers om een netwerk op te bouwen en van elkaar te leren over de onderwerpen voor gevorderden. Tijdens verenigingsavonden kun je natuurlijk ook vragen stellen aan ervaren brouwers en kunnen jullie van elkaar leren. Bonus is dat je een netwerk opbouwt waar je ook vragen aan kunt stellen. Dan kun je misschien ook eens afspreken om met iemand mee te lopen; zeker bij de onderwerpen die je noemde.

CeesM

Als gevorderde brouwer moet je die 3 dingen die je noemde wel weten. :beersmiley:

alstro

Citaat van: JanDeGraaff op 25-10-2022  17:18 uHet kan aan mij liggen – dat ik misschien teveel in beren op de weg denk – maar dit zijn wel lastige onderwerpen voor een praktijkcursus, want ze liggen veelal ver uit elkaar in tijd in het brouwproces.

Waarom een praktijk cursus?  Brouwen is bekend, je hoeft alleen maar de onderwerpen te behandelen, dat is waarschijnlijk veel theorie inderdaad.

Ik zou inderdaad wel belangstelling hebben. Vereniging zit niet om de hoek hier.

biking rebel

Citaat van: Edsalute op 25-10-2022  12:00 uOnderwerpen (zijn voorbeelden) Dryhoppen, giststarter maken, vergisten onder druk enz...

Dit zijn juist onderwerpen die vrij makkelijk zijn en waar veel over te vinden is. Bijvoorbeeld een giststarter maken: als je schoon werkt, kun je dit.

Ik ga mee met het advies om je aan te sluiten bij een brouwgilde of het gewoon zelf te doen. Al doende leert men!

Noordzij_1

Citaat van: CeesM op 27-10-2022  15:09 uAls gevorderde brouwer moet je die 3 dingen die je noemde wel weten. :beersmiley:

Na 8 jaar en 33 brouwsels ben ik dan ook nog een absolute beginner, want ik heb nog nooit onder druk vergist!

Verder zou ik een masterclass van bijvoorbeeld Jacques over brouwzouten zeker kunnen waarderen...

alstro

Kan je ook online geven lijkt me.

Spyro

Citaat van: alstro op 30-10-2022  22:15 uKan je ook online geven lijkt me.
inderdaad, maar ook i-Net staat vol van deze dingen, dus ik zou er niet van wakker liggen om direct een cursus te willen volgen, eerst wat zoeken op internet helpt al veel, de rest komt vanzelf, zo heb ik het ook gedaan, met wat geluk brouw je een lekker biertje door je bevindingen te volgen en te corrigeren als het wat minder liep de eerste keer... 

Edsalute

Ja, ik kan zeer veel op internet vinden, maar dat is theorie, en wat klopt ?
Wat zijn dan de parameters waarmee ze dit doen ? (Bijvoorbeeld gist: hoe vers, hoe toegevoegd, wanneer enz.)
Ik kan hier niet zo veel mee(staat op internet), is namelijk geen antwoord op mijn vraag !
Sommige willen klassikaal en anderen individueel online !
Is bier brouwen niet een sociaal iets, of alleen het drinken ?
Meelopen met een brouwer is altijd goed voor ervaring (is misschien ook wel een vraag voor dit forum), waar kan ik "stage" lopen ?

NB.

Heb slechte ervaring met bier gilde en "nieuwelingen" begeleiden

Jan de Graaff

Citaat van: Noordzij_1 op 30-10-2022  13:55 uVerder zou ik een masterclass van bijvoorbeeld Jacques over brouwzouten zeker kunnen waarderen...
En dat is direct een bijzonder goed voorbeeld van iets wat je erg goed zelf, online kunt leren.
Er is vrijwel geen betere masterclass 'Brouwzouten' te vinden dan de sessie van Koen Overeem van Rock City Brewing op Youtube:

alstro

Je kan alles vinden op internet, maar bij (online) cursus kan je dingen vragen die net niet even goed snapt.

Maar zoals zo vaak. TS heeft een gerichte vraag en krijgt van alles als advies om het anders te doen, maar nog niet echt een antwoord.

CeesM

Citaat van: Edsalute op 25-10-2022  12:00 uHallo, Ik ben op zoek naar een brouw cursus voor gevorderden (in Nederland).
Onderwerpen (zijn voorbeelden) Dryhoppen, giststarter maken, vergisten onder druk enz...
Volgens mij zijn er wel meer thuis brouwers die hier behoefte aan hebben.
2 Vragen:
Wie heeft hierin interesse?
Wie zou dit willen/kunnen geven?

Al vast bedankt!
1) Dryhoppen: Het dryhoppen vindt plaats tijdens de nagisting. Dat is om meer aroma en smaak in de bier te krijgen. Het beste resultaat geeft het om het ca. 3 dagen in je bier te houden. Het toedienen gaat op verschillende manieren, afhankelijk van welk apperatuur er wordt gebruikt.

2) Giststarter: Giststarters maken is afhankelijk van hoeveel gist je hebt en hoeveel je nodig hebt om een goede vergisting te krijgen. Hiervoor gebruikt men vaak een erlenmeyer met een roervlo. Het kan ook in een fles die je regelmatig schudt. Deze mogen niet luchtdicht afgesloten zijn. Afsluiten met prop watten of alufolie.
Maak een suikeroplossing met een SG van 1.040 en doe daar je gist in. Gezien je de starter ca. 5 dagen voor het brouwen moet maken kan je moutextract of appelsap gebruiken. Op deze manier kan je ook gist opkweken uit commercieel bier, welke een hergisting op fles hebben.

3) Vergisting onder druk: Dat kan als je gistvat een druk kan hebben van meer dan 3 bar. Daarbij vervang je het waterslot voor een overdrukventiel van 2-2,5 bar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.