Gist uit smack pack komt niet op gang

Gestart door LinkmasterMonkey, 25-10-2022 00:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

Citaat van: LinkmasterMonkey op 27-10-2022  14:31 uDankjewel voor het checken, ga daar ook maar eens naar kijken.

Goed om te lezen dat ik toch redelijk in de buurt zat met wat normaal haalbaar is dan.  :proost:

Ik ben zelf ook redelijk nieuw in de brouwwereld middels dit forum kan je inderdaad veel leren.

Het kan zijn dat Brewfather of een dergelijke tool overweldigend is aan het begin. Echter als je hier even mee werkt en je hebt je juiste parameters gevonden maakt dit het brouwleven een stuk makkelijker.

LinkmasterMonkey

Even een update van m'n brouwsel in 2 aparte emmers van elk 10 liter....

Blijkt dat bij 1 emmer (waar de gisting niet lekker op gang kwam) het rubbertje bij het waterslot niet goed sloot. Daar kwam wort uitzetten nadat ik op het deksel drukte.

Van beide emmers een beetje afgetapt en gemeten. Gek genoeg zaten ze beide van de week al op SG 1015, dat moet naar de SG 1011 volgens BrewFather (zie paar berichten terug). Maar de ene emmer die lekt, rook heel anders dan de emmer die wel goed sluit.

Kan dit betekenen dat het wort in de lekkende emmer bedorven is?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: LinkmasterMonkey op 02-11-2022  23:39 uVan beide emmers een beetje afgetapt en gemeten. Gek genoeg zaten ze beide van de week al op SG 1015, dat moet naar de SG 1011 volgens BrewFather (zie paar berichten terug).
De waarde die Brewfather of ander brouwsoftware uitrekent, is niets meer dan een indicatie. Daar mag je niet blind op staren. Door allerlei omstandigheden kan het eind SG of hoger of lager uitvallen.

Citaat van: LinkmasterMonkey op 02-11-2022  23:39 uMaar de ene emmer die lekt, rook heel anders dan de emmer die wel goed sluit.