Gist uit smack pack komt niet op gang

Gestart door LinkmasterMonkey, 25-10-2022 00:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

Citaat van: LinkmasterMonkey op 27-10-2022  14:31 uDankjewel voor het checken, ga daar ook maar eens naar kijken.

Goed om te lezen dat ik toch redelijk in de buurt zat met wat normaal haalbaar is dan.  :proost:

Ik ben zelf ook redelijk nieuw in de brouwwereld middels dit forum kan je inderdaad veel leren.

Het kan zijn dat Brewfather of een dergelijke tool overweldigend is aan het begin. Echter als je hier even mee werkt en je hebt je juiste parameters gevonden maakt dit het brouwleven een stuk makkelijker.

LinkmasterMonkey

Even een update van m'n brouwsel in 2 aparte emmers van elk 10 liter....

Blijkt dat bij 1 emmer (waar de gisting niet lekker op gang kwam) het rubbertje bij het waterslot niet goed sloot. Daar kwam wort uitzetten nadat ik op het deksel drukte.

Van beide emmers een beetje afgetapt en gemeten. Gek genoeg zaten ze beide van de week al op SG 1015, dat moet naar de SG 1011 volgens BrewFather (zie paar berichten terug). Maar de ene emmer die lekt, rook heel anders dan de emmer die wel goed sluit.

Kan dit betekenen dat het wort in de lekkende emmer bedorven is?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: LinkmasterMonkey op 02-11-2022  23:39 uVan beide emmers een beetje afgetapt en gemeten. Gek genoeg zaten ze beide van de week al op SG 1015, dat moet naar de SG 1011 volgens BrewFather (zie paar berichten terug).
De waarde die Brewfather of ander brouwsoftware uitrekent, is niets meer dan een indicatie. Daar mag je niet blind op staren. Door allerlei omstandigheden kan het eind SG of hoger of lager uitvallen.

Citaat van: LinkmasterMonkey op 02-11-2022  23:39 uMaar de ene emmer die lekt, rook heel anders dan de emmer die wel goed sluit.
Als je gistvat niet goed afsluit krijg je last van geoxideerd bier. De smaakafwijking kan variƫren afhankelijk van de mate van oxidatie. Ik raad je aan een aantal flessen te bottelen als referentie voor de smaak oxidatie. Maak om de zoveel tijd een flesje open en proef. Op die manier kun je deze smaakafwijking beter herkennen in de toekomst.

LinkmasterMonkey

Citaat van: Jacques op 03-11-2022  15:55 uDe waarde die Brewfather of ander brouwsoftware uitrekent, is niets meer dan een indicatie. Daar mag je niet blind op staren. Door allerlei omstandigheden kan het eind SG of hoger of lager uitvallen.
Als je gistvat niet goed afsluit krijg je last van geoxideerd bier. De smaakafwijking kan variƫren afhankelijk van de mate van oxidatie. Ik raad je aan een aantal flessen te bottelen als referentie voor de smaak oxidatie. Maak om de zoveel tijd een flesje open en proef. Op die manier kun je deze smaakafwijking beter herkennen in de toekomst.

Hoi Jacques.

De emmers zijn gestopt met borrelen, kan van 't weekend even kijken of ik kan gaan bottelen.
Zal de lekkende emmer ook gaan bottelen voor de smaaktest. Goeie tip, weggooien is zonde.

Dankjewel weer.

Gossi

Het rubbertje van het waterslot eruit halen en er een klein O-ringetje tussen leggen en dan weer monteren. Klaar is Kees.

Jacques

Citaat van: LinkmasterMonkey op 03-11-2022  16:23 uZal de lekkende emmer ook gaan bottelen voor de smaaktest. Goeie tip, weggooien is zonde.

Om de smaakontwikkeling te volgen heb je niet veel flessen nodig. Het is aan jou om te bekijken hoeveel flessen je gaat bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.