Gist uit smack pack komt niet op gang

Gestart door LinkmasterMonkey, 25-10-2022 00:10 u

Vorige topic - Volgende topic

LinkmasterMonkey

Goedenavond.

Gister een quadrupel gebrouwen, voor het eerst met zelf schroten. Aan het einde een smack pack toegevoegd welke niet wilde bollen (ruim 3,5 uur eerder geactiveerd).
Wel toegevoegd, maar na 1,5 dag is er nog geen activiteit in de 2 emmers van elk 10 liter wort. Ze staan in een klimaatkast op 21 graden.

De smack pack deze week binnengekregen en was nog goed tot halverwege 2023. Nu las ik dat ik geduld moet hebben, en dat het zeer waarschijnlijk nog gaat starten.

Mijn vraag is hoe lang moet ik nog geduld hebben en wanneer zou ik eventueel een zakje korrelgist kunnen toevoegen? En wanneer ik dat doe, hoeveel zou ik dan moeten toevoegen aan 2x 10 liter?  :weetniet:

De begin SG was 1060, haalde niet de gewenste 1080 (ligt dan aan mijn eigen schroten misschien?).

Thnx,
Leon

brouwerwaldonk

Vorige week ook een smack-pack gehad wat niet wilde opbollen.
eerst een starter van gemaakt en na enkele dagen dit resultaat

B8152F65-ABE3-43DE-B5AE-6469375B73D1.jpeg

Gisteren gebrouwen en na 10u was de gisting al gestart.

LinkmasterMonkey

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-10-2022  06:21 uVorige week ook een smack-pack gehad wat niet wilde opbollen.
eerst een starter van gemaakt en na enkele dagen dit resultaat

B8152F65-ABE3-43DE-B5AE-6469375B73D1.jpeg

Gisteren gebrouwen en na 10u was de gisting al gestart.

Okay, maar de smack pack van mij zit al in de emmers.  :weetniet:

Jacques

Citaat van: LinkmasterMonkey op 25-10-2022  00:10 uGoedenavond.

Gister een quadrupel gebrouwen, voor het eerst met zelf schroten. Aan het einde een smack pack toegevoegd welke niet wilde bollen (ruim 3,5 uur eerder geactiveerd).
Wel toegevoegd, maar na 1,5 dag is er nog geen activiteit in de 2 emmers van elk 10 liter wort. Ze staan in een klimaatkast op 21 graden.

De smack pack deze week binnengekregen en was nog goed tot halverwege 2023. Nu las ik dat ik geduld moet hebben, en dat het zeer waarschijnlijk nog gaat starten.

Mijn vraag is hoe lang moet ik nog geduld hebben en wanneer zou ik eventueel een zakje korrelgist kunnen toevoegen? En wanneer ik dat doe, hoeveel zou ik dan moeten toevoegen aan 2x 10 liter?  :weetniet:

Het begin SG was 1060, haalde niet de gewenste 1080 (ligt dan aan mijn eigen schroten misschien?).

Zorg dat je gistvat dicht blijft. Wacht nog 1 dag, maar waarschijnlijk gaat hij vandaag al aan de gang.

CeesM

Als je een quadrupel gaat brouwen heb je aan één smackpack niet genoeg. Dan had je enkele dagen van te voren al een starter moeten maken, of 2 smackpacks moeten nemen die je een dag te voren al activeert.
Ik hou het altijd bij korrelgist dat de volgende dag al staat te gisten.

LinkmasterMonkey

Citaat van: Jacques op 25-10-2022  09:57 uZorg dat je gistvat dicht blijft. Wacht nog 1 dag, maar waarschijnlijk gaat hij vandaag al aan de gang.

Dus nog een dagje wachten en dan korrelgist erbij?

LinkmasterMonkey

Citaat van: CeesM op 25-10-2022  10:18 uAls je een quadrupel gaat brouwen heb je aan één smackpack niet genoeg. Dan had je enkele dagen van te voren al een starter moeten maken, of 2 smackpacks moeten nemen die je een dag te voren al activeert.
Ik hou het altijd bij korrelgist dat de volgende dag al staat te gisten.

Recept gaf aan dat 1 smack pack wel genoeg was.  :weetniet:

Snelbier

Citaat van: LinkmasterMonkey op 25-10-2022  10:43 uRecept gaf aan dat 1 smack pack wel genoeg was.  :weetniet:
Zie hier advies van Wyeast: https://wyeastlab.com/resource/home-enthusiast-pitch-rates/
Voor 19L met SG>1.080 wordt 2-3 packs geadviseerd.
Met je huidige SG~1.060 is 1 pack ook aan de krappe kant, zou nét kunnen.
Met weinig gist (of onwillige smackpack) duurt het altijd langer tot vergisting start.
Zoals al gezegd: kijk het nog een dagje aan.

Korrelgist hoeveelheid: op 10L bier met SG~1060 ~6 gram nodig, half zakje.

Brouwrendement laag door zelf schroten? Kan alleen als je erg grof hebt geschroot, dat zie je wel. Oorzaak moet elders liggen.
Proost, Snelbier

LinkmasterMonkey

Citaat van: Snelbier op 25-10-2022  12:00 uZie hier advies van Wyeast: https://wyeastlab.com/resource/home-enthusiast-pitch-rates/
Voor 19L met SG>1.080 wordt 2-3 packs geadviseerd.
Met je huidige SG~1.060 is 1 pack ook aan de krappe kant, zou nét kunnen.
Met weinig gist (of onwillige smackpack) duurt het altijd langer tot vergisting start.
Zoals al gezegd: kijk het nog een dagje aan.

Korrelgist hoeveelheid: op 10L bier met SG~1060 ~6 gram nodig, half zakje.

Brouwrendement laag door zelf schroten? Kan alleen als je erg grof hebt geschroot, dat zie je wel. Oorzaak moet elders liggen.
Proost, Snelbier

De eerste bubbels zijn zichtbaar!  ;D

Maar als het gist aan de krappe kant is, moet ik daar nog wat mee? Moet er gist bij? Wat zou het effect zijn van te weinig gist op de kwaliteit van het bier?

Geschrote resultaat zag er naar mijn idee goed uit. Kaftjes netjes kapot. Zie foto.
20221022_162654.jpg

Snelbier

Citaat van: LinkmasterMonkey op 25-10-2022  12:12 u... als het gist aan de krappe kant is, moet ik daar nog wat mee? Moet er gist bij? Wat zou het effect zijn van te weinig gist op de kwaliteit van het bier?

Geschrote resultaat zag er naar mijn idee goed uit. Kaftjes netjes kapot. Zie foto.
Te weinig gist geeft oa meer risico op onvolledige of gestokte vergisting.
  Ook kans op bijsmaakjes en hogere alcoholen. Zie weer het Wyeast-linkje https://wyeastlab.com/resource/home-enthusiast-pitch-rates/
Het is nu extra belangrijk om de gist tevreden te houden, en bij-effecten te voorkomen/beperken.
- Temperatuur constant of licht stijgend tot volledig vergist.
- Niet koelen voordat het bier volledig is uitvergist.
- Niet te vroeg overhevelen, dat kost actieve gist. Elk celletje is nu nodig.
Met een beetje geluk en brouwers-kunde maakt gist de klus netjes af  :proost:

Schrootsel lijkt me 'normaal'. Laag rendement moet andere oorzaak hebben.
Succes, Snelbier

Jacques

Citaat van: CeesM op 25-10-2022  10:18 uAls je een quadrupel gaat brouwen heb je aan één smackpack niet genoeg. Dan had je enkele dagen van te voren al een starter moeten maken, of 2 smackpacks moeten nemen die je een dag te voren al activeert.

Het begin SG was veel lager dan gepland...
Met deze hoeveelheid en SG kan 1 smackpack net zoals Snelbier ook al aangeeft. Het duurt wel langer voordat je activiteit ziet. Het gistvat wat warmer zetten helpt veel.

Jacques

Citaat van: LinkmasterMonkey op 25-10-2022  12:12 uDe eerste bubbels zijn zichtbaar!  ;D
Geduld is een schone zaak. Als er vitale gistcellen zijn geënt dan komt de vergisting altijd op gang, maar dat kan wel een tijdje duren. Door het gistvat goed gesloten te houden voorkom je dat andere micro-organismen het wort kunnen infecteren. Zodra de vergisting op gang is gekomen wordt dat risico veel kleiner door de gevormde koolzuur, alcohol en verlaging van de pH. Ook zijn er dan veel minder voedingsstoffen beschikbaar. Vandaar dat een snelle start van de vergisting op prijs gesteld wordt.

Citaat van: LinkmasterMonkey op 25-10-2022  12:12 uMaar als het gist aan de krappe kant is, moet ik daar nog wat mee? Moet er gist bij? Wat zou het effect zijn van te weinig gist op de kwaliteit van het bier?

Gist later toevoegen heeft meestal weinig zin. De gist die je als eerste geënt hebt, heeft al de meeste voedingsstoffen opgenomen.

Als je wat weinig gist ent kan dat leiden tot meer fruitige smaken en hogere alcoholen. Bij een quadrupel is dat geen probleem maar bij een bijvoorbeeld een IPA zijn hogere alcoholen ongewenst.
Verder zorgt weinig gist ook voor een langere vergisting. Anders gezegd: het duurt wat langer voordat je bier is uitgegist.

LinkmasterMonkey

Hoi Jacques.

Helemaal gerustgesteld.  ::)

We gaan rustig afwachten tot de 2 emmers zijn uitgebubbeld. Ik laat wel even weten wat het uiteindelijke resultaat is geworden.

:beersmiley:

PDGRRR

Citaat van: LinkmasterMonkey op 25-10-2022  00:10 uDe begin SG was 1060, haalde niet de gewenste 1080 (ligt dan aan mijn eigen schroten misschien?).

Omdat ik deze fout zelf eens gemaakt heb: ben je niet vergeten de suiker toe te voegen tegen het einde van de kook? Ik ken het recept niet, maar doorgaans gaat er makkelijk 10% suiker in een quadrupel.

LinkmasterMonkey

Citaat van: PDGRRR op 25-10-2022  20:22 uOmdat ik deze fout zelf eens gemaakt heb: ben je niet vergeten de suiker toe te voegen tegen het einde van de kook? Ik ken het recept niet, maar doorgaans gaat er makkelijk 10% suiker in een quadrupel.

Nee, gelukkig niet vergeten. Was inderdaad een flinke bak wat er aan het einde van de kook in ging. 600 gram geloof ik.

NC92

Mijn ervaringen met Smackpacks in het algemeen is dat deze niet in 3 uur geactiveerd zijn; en dat het altijd goed is om een starter te maken.

Had 3 weken geleden een smackpack dat een kleine maand over de houdbaarheid bleek te zijn. Duurde 4 dagen voordat deze opgebold was, maar met een starter daarna toch genoeg gist gekregen voor mijn batch (10 L van 1.048 dus niet een hele grote hoeveelheid nodig).

biking rebel

Citaat van: LinkmasterMonkey op 25-10-2022  00:10 uDe begin SG was 1060, haalde niet de gewenste 1080 (ligt dan aan mijn eigen schroten misschien?).

Kun je je recept eens delen? Welk rendement verwachte je?

LinkmasterMonkey

Goldin

Citaat van: LinkmasterMonkey op 27-10-2022  10:59 uDat is deze: https://www.debrouwkeuken.nl/recepten/quadrupel/

Link werkt niet, ook na het opnieuw posten van de link. Het lijkt er op dat het forum automatisch een p verwijderd bij /quadru"pp"el/

Link moet dus met dubbel "p" zijn.

Edit:

Via een url verklein tool kan je middels een omweg toch de juiste link delen: https://tinyurl.com/ya67yd3z

biking rebel

Citaat van: LinkmasterMonkey op 27-10-2022  10:59 uDat is deze: https://www.debrouwkeuken.nl/recepten/quadrupel/

En welk rendement had je voor je systeem ingevuld (die mist ook in dat recept... )? Overigens een maisschstap van 62 graden; zou ik minimaal op 65 graden doen als je een beter rendement wilt halen.

Goldin

@LinkmasterMonkey Ik heb hem even snel in Brewfather gezet. Kan zijn dat ik op enkele details een andere moutsoort heb, maar dit zou globaal goed overeen moeten komen met je orginele recept.

Volgens brewfather zou ik met deze ingrediënten op ongeveer 1068 moeten uitkomen als je uitgaat van een rendement van 72%. 72% is vrij optimistisch met een all in one brouwketel met deze moutstort.

Ik zie in je profiel dat je een klarstein 30 hebt. Als je hier 20 liter uit hebt weten te krijgen door verdubbeling van dit recept vind ik een start SG van 1060 een netjes resultaat.

Quadrupel brouwkeuken
7.5% / 16.7 °P

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L
71.9% efficiëntie

Batchvolume: 10 L
Kooktijd: 75 min
Maischwater: 13.77 L
Spoelwater: 5.92 L @ 78 °C
Totaal water: 19.69 L
Kookvolume: 17.71 L

SG voor koken: 1.038

Kenmerken
Begin SG: 1.068
Eind SG: 1.011
IBU (Tinseth): 51
BU/GU: 0.74
Kleur: 41.5 EBC

Maischen
62 °C — 45 min
72 °C — 20 min
78 °C — 5 min

Mouten (2.796 kg)
2.3 kg (74%) — Dingemans Pilsen MD — Graan — 3.2 EBC
350 g (11.3%) — Weyermann Caramunich III — Graan — 140 EBC
115 g (3.7%) — Castle Malting Chateau Special B — Graan — 300 EBC
31 g (1%) — The Swaen BlackSwaen Chocolate B — Graan — 900 EBC

Overige (312 g)
312 g (10%) — Candi Syrup Soft Candi Sugar, Brun Léger (Light) — Suiker — 12.8 EBC

Hop (40.1 g)
9 g (17 IBU) — Aurora 7% — Koken — 75 min
8.5 g (25 IBU) — Cascade 11% — Koken — 75 min
8.3 g (5 IBU) — Hallertauer Hersbrucker  2.1% — Koken — 75 min
8.3 g (3 IBU) — Hallertauer Hersbrucker  2.1% — Koken — 30 min
6 g (1 IBU) — Hallertauer Hersbrucker  2.1% — Koken — 5 min

Gist
1 pkg — Wyeast Labs 1762 Belgian Abbey II 77%
Vergisten
Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

LinkmasterMonkey

Citaat van: biking rebel op 27-10-2022  13:53 uEn welk rendement had je voor je systeem ingevuld (die mist ook in dat recept... )? Overigens een maisschstap van 62 graden; zou ik minimaal op 65 graden doen als je een beter rendement wilt halen.

Had niks ingevuld, ben gewoon het recept gaan volgen.
Ben nog niet zo lang bezig met brouwen en leer elke keer weer wat bij.  :groots:

LinkmasterMonkey

Citaat van: Goldin op 27-10-2022  14:16 u@LinkmasterMonkey Ik heb hem even snel in Brewfather gezet. Kan zijn dat ik op enkele details een andere moutsoort heb, maar dit zou globaal goed overeen moeten komen met je orginele recept.

Volgens brewfather zou ik met deze ingrediënten op ongeveer 1068 moeten uitkomen als je uitgaat van een rendement van 72%. 72% is vrij optimistisch met een all in one brouwketel met deze moutstort.

Ik zie in je profiel dat je een klarstein 30 hebt. Als je hier 20 liter uit hebt weten te krijgen door verdubbeling van dit recept vind ik een start SG van 1060 een netjes resultaat.

Quadrupel brouwkeuken
7.5% / 16.7 °P

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L
71.9% efficiëntie

Batchvolume: 10 L
Kooktijd: 75 min
Maischwater: 13.77 L
Spoelwater: 5.92 L @ 78 °C
Totaal water: 19.69 L
Kookvolume: 17.71 L

SG voor koken: 1.038

Kenmerken
Begin SG: 1.068
Eind SG: 1.011
IBU (Tinseth): 51
BU/GU: 0.74
Kleur: 41.5 EBC

Maischen
62 °C — 45 min
72 °C — 20 min
78 °C — 5 min

Mouten (2.796 kg)
2.3 kg (74%) — Dingemans Pilsen MD — Graan — 3.2 EBC
350 g (11.3%) — Weyermann Caramunich III — Graan — 140 EBC
115 g (3.7%) — Castle Malting Chateau Special B — Graan — 300 EBC
31 g (1%) — The Swaen BlackSwaen Chocolate B — Graan — 900 EBC

Overige (312 g)
312 g (10%) — Candi Syrup Soft Candi Sugar, Brun Léger (Light) — Suiker — 12.8 EBC

Hop (40.1 g)
9 g (17 IBU) — Aurora 7% — Koken — 75 min
8.5 g (25 IBU) — Cascade 11% — Koken — 75 min
8.3 g (5 IBU) — Hallertauer Hersbrucker   2.1% — Koken — 75 min
8.3 g (3 IBU) — Hallertauer Hersbrucker   2.1% — Koken — 30 min
6 g (1 IBU) — Hallertauer Hersbrucker   2.1% — Koken — 5 min

Gist
1 pkg — Wyeast Labs 1762 Belgian Abbey II 77%
Vergisten
Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

Dankjewel voor het checken, ga daar ook maar eens naar kijken.

CiteerIk zie in je profiel dat je een klarstein 30 hebt. Als je hier 20 liter uit hebt weten te krijgen door verdubbeling van dit recept vind ik een start SG van 1060 een netjes resultaat.

Goed om te lezen dat ik toch redelijk in de buurt zat met wat normaal haalbaar is dan.  :proost:

LinkmasterMonkey

Elk brouwsel levert weer een hoop nieuwe info op via dit forum!  ;D

biking rebel

Citaat van: Goldin op 27-10-2022  14:16 u@LinkmasterMonkey Ik heb hem even snel in Brewfather gezet.

Goed bezig! Op gevoel leek 1080 al erg hoog voor de moutstort.

Bij gebruik van een recept van een ander: zet hem in de brouwsoftware die je gebruikt. Dan houdt de software rekening met de installatie die je gebruikt. Zelfde geldt voor hop soorten die je gebruikt: als het alfazuur gehalte afwijkt, pas het recept aan zodat het resultaat klopt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.