ONK 2023 - Melderslo

Gestart door henthijs, 22-10-2022 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Citaat van: henthijs op 13-06-2023  08:06 uWe krijgen momenteel veel reacties betreffende de bieren die zijn ingezonden voor de Hertog Jan Challenge. Men vindt hier geen keuringsrapport over terug.
Helaas heeft Hertog Jan geen gebruik gemaakt van de BKG formulieren. We hebben daarom geen inzicht in de gedetailleerde keuringsresultaten en zijn daar als organiserende vereniging ook niet gelukkig mee. Daarom sturen we alle deelnemers aan deze HJ Challenge deze mail:

Beste brouwers van de HJ Grand Prestige Challenge,

Zoals een aantal van jullie hebben gemerkt is er weinig informatie verstrekt over de ingestuurde bieren voor de Hertog Jan Grand Prestige Challenge. Dat heeft geleid tot een aantal vragen en die willen we graag toelichten in deze mail.
Het idee voor de Challenge is ontstaan tijdens de eerste gesprekken met Hertog Jan over het ONK. Ze wilden graag de creativiteit van de brouwers stimuleren. Volgens Micha Peute, meesterbrouwer HJ: "Goed bier brouwen is een kunstvorm waarbij dit enorm belangrijk is".
Hertog Jan besloot om zelf de keuring te doen voor de Challenge en we ontvingen de volgende beschrijving: "De keuring is gedaan met meerdere brouwers en een zytholoog in een zogenaamde "line up" waar je normaliter proeft op smaakprofielen, off flavours e.d. Er bleven uiteindelijk 4 bieren over die uit de menigte sprongen, deze zijn gecategoriseerd waarbij de nr1 en nr2 duidelijk waren en we uiteindelijk gekozen hebben voor twee derde plaatsen aangezien beide bieren verdienden in de prijzen te vallen. Van deze bieren hebben we ook proeven genomen in het lab en deze resultaten gedeeld. Dit zijn ook de resultaten die Gerard bedoelde tijdens de prijsuitreiking."
Hertog Jan was erg blij met het resultaat: "We wilden dat mensen zich lieten inspireren en we waren dan ook zeer aangenaam verrast door de vele bieren die ons via de organisatie van het ONK aangeleverd werden. Er zaten vele uitzonderlijke bieren bij met verrassende smaken."
Al met al dus veel enthousiasme, maar er is één belangrijk ding niet goed gegaan: De meesterbrouwers van Hertog Jan hebben niet voor ieder bier een apart keuringsformulier ingevuld. Dit heeft er toe geleid dat jullie geen specifieke feedback kunnen ontvangen over je bier. Dit is vooraf wel met Hertog Jan besproken, maar we moeten helaas constateren dat het toch niet is gebeurd. We balen hier enorm van en willen hiervoor onze excuses aanbieden. We begrijpen heel goed dat het voor brouwers belangrijk is om te horen hoe je bieren zijn beoordeeld zodat je kunt leren hoe je je bieren kunt verbeteren. Ook Hertog Jan heeft aangegeven dat dit zal worden meegenomen in de evaluatie, want dit mag niet nog een keer gebeuren.
Nogmaals onze excuses. We hopen dat iedereen desalniettemin heeft genoten van een mooi ONK! 

Met de beste brouwgroeten,
ONK 2023 organisatie

Dank voor de toelichting. Zijn of worden de winnaars op de website gepubliceerd?

De Hopman

Dank voor de toelichting! Jammer, maar het is niet anders. Goede les voor de volgende keer zullen we maar denken ;)
De volgorde van de line-up is dus ook niet bekend?

henthijs

Helaas, we hebben enkel de prijzen kunnen uitreiken aan de winnaars..... overzicht hiervan volgt....

L.win

Echt een aanfluiting die Hertog-Jan challange!
Ze moesten eens weten hoeveel tijd en energie ik en waarschijnlijk vele met mij hebben gestoken in het brouwen van dat bier, speciaal voor die ene wedstrijd.
Die wedstrijd, die ik zeker niet verwachte te winnen, maar waar ik wel nieuwsgierig was, om te horen wat het keuringsrapport van de meesterbrouwer zou zijn. Zo'n keuringsrapport die je volgens mij bij elke bierbrouw wedstrijd krijgt.
Ik spanning wachtte ik af....
Uiteindelijk komt er zelfs meer feedback van familie, vrienden en kennissen en daar hoef ik zelfs niks voor te betalen.
Een schande vanuit Hertog-Jan, vooral omdat, zoals ik het mag geloven, duidelijk is gecommuniceerd naar Hertog-Jan hoe ze dit kampioenschap moesten beoordelen.

Met een slap excuus over een "line-up" moeten we dan maar genoegen nemen.

henthijs

De winnaars van de Hertog Jan Challenge waren:

1.    Ves Heijnen
2.    Eric Ritzer
3.    Pascal van Haaren
3.    Tarik Falkenburg

Jacques

Citaat van: L.win op 13-06-2023  18:49 uDie wedstrijd, die ik zeker niet verwachte te winnen, maar waar ik wel nieuwsgierig was, om te horen wat het keuringsrapport van de meesterbrouwer zou zijn. Zo'n keuringsrapport die je volgens mij bij elke bierbrouwwedstrijd krijgt.

Veel hobbybrouwers zijn gewend dat gekeurd wordt met het BKG-formulier, maar het kan ook anders zoals ik eerder schreef. Vaak wordt gewerkt met meerdere keurders die ieder voor zich een line-up maken. Nadat de persoonlijke line-up is vastgelegd wordt er gediscussieerd over de verschillende line-ups. Bijna altijd wordt er consensus bereikt over de uiteindelijke line-up.

Bij deze methode worden wel smaakprofielen vastgelegd van de bieren, maar geen volledig juryformulier. Bij grote commerciële wedstrijden wordt vaak zo gewerkt. Bij dergelijke wedstrijden gaat het om de winnaars en worden de bieren die onder de maat waren niet bekend gemaakt...

Bvk1983

Misschien ook miscommunicatie tussen HJ en organisatie. Het is natuurlijk niet vreemd dat men bij een extra klasse bij een ONK een zelfde wijze van beoordeling verwacht.

Hoewel ik het bericht van de organisatie hier boven zeker waardeer blijf ik een nare bijsmaak bij dit alles houden.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 13-06-2023  21:34 uMisschien ook miscommunicatie tussen HJ en organisatie. Het is natuurlijk niet vreemd dat men bij een extra klasse bij een ONK een zelfde wijze van beoordeling verwacht.

Als je weet dat anderen dan BKG-leden een jurering gaan uitvoeren kun je verwachten dat niet op de BKG-mannier gekeurd wordt. In feite was de extra klasse een wedstrijd op zichzelf.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 13-06-2023  22:24 uAls je weet dat anderen dan BKG-leden een jurering gaan uitvoeren kun je verwachten dat niet op de BKG-mannier gekeurd wordt. In feite was de extra klasse een wedstrijd op zichzelf.

Kwestie van communicatie denk ik. Het verdient allemaal niet de schoonheidsprijs.

L.win

We hebben toch niet voor Jan lul geld betaald!!!???

Ik vind dit echt slappe hap!

Als ik op de voorhand had geweten dat er geen rapport gegeven zou worden,  had ik niet al die tijd,  moeite en geld gestopt in de wedstrijd.

Ik ben ruimdenkend en meestal niet zo lastig.
Maar de gegeven excusus kan ik niet waarderen. Het voelt niet zo lekker..
Het gaat mij overigens alleen om de E2 klasse.  De rest ben ik zeer tevreden over!

Eric v B

Citaat van: L.win op 14-06-2023  12:18 uWe hebben toch niet voor Jan lul geld betaald!!!???

Als ik op de voorhand had geweten dat er geen rapport gegeven zou worden,  had ik niet al die tijd,  moeite en geld gestopt in de wedstrijd.

Ik ben ruimdenkend en meestal niet zo lastig.
Maar de gegeven excusus kan ik niet waarderen. Het voelt niet zo lekker..
Het gaat mij overigens alleen om de E2 klasse.  De rest ben ik zeer tevreden over!

Anheuser-Busch InBev is een commercieële organisatie. Die willen (makkelijk) geld verdienen......

De Hopman

nou ja, van die 40x €7,50 worden ze niet rijk natuurlijk...
Lijkt me stug dat ze denken hiermee snel geld te verdienen, ik weet vrij zeker dat alles ze meer heeft gekost dan het heeft opgeleverd.
Het is jammer, en voor de brouwers zeker balen, maar laten we alsjeblieft ook een beetje rustig blijven. Het is niet alsof het niets heeft opgeleverd, je brouwt tenslotte meer dan die 3 flesjes dus je hebt ook gewoon een lading lekker bier gebrouwen voor jezelf. Ik snap dat mensen niet blij zijn, ben ik ook niet, maar ik ga er vanuit dat alles met de beste bedoelingen is gedaan. Laten we het hier maar gewoon bij laten, het is niet anders.

Bvk1983

Ik kan me ook niet voorstellen dat hier commerciële redenen achter zitten. Het lijkt mij vooral veel miscommunicatie. Neemt niet weg dit ik hier wel ontzettend van baal en vind dat er ook ruimte voor een tegengeluid mag zijn voor een verder prima verlopen ONK. Het lijkt uit de reacties af en toe alsof dat er niet mag zijn omdat het meeste wel goed verlopen is.

Jacques

Citaat van: L.win op 14-06-2023  12:18 uWe hebben toch niet voor Jan lul geld betaald!!!???

In het verleden heb ik een aantal keren de leiding gehad van het ONK. 
De tijd, moeite en geld dat een organiserende club stopt in de organisatie is enorm groot.
De kosten van de organisatie zijn hoog, heel hoog. Ik heb ooit berekend wat de kosten zijn ten opzichte van hetgeen betaald wordt door de deelnemers. Die kosten waren destijds 4 keer zo hoog dan het inschrijfgeld. Een klein gedeelte van de kosten wordt betaald door de deelnemers, het andere gedeelte betalen het organiserende gilde en de sponsors.

In plaats van tijd te besteden aan de organisatie zou je als organisator ook heel wat brouwsels kunnen brouwen. Toch zijn er gekken die bereid zijn om er alles aan te doen het ONK goed te laten verlopen. Dat er ondanks de voorbereiding dingen mis kunnen gaan, is een gegeven. De organisatie van het ONK ligt nu eenmaal in handen van bereidwillige vrijwilligers en niet van een professionele commerciële organisatie.

De organisatie van het ONK 2023 heeft excuses aangeboden voor de wijze waarop de bieren van Hertog Jan Challenge zijn gejureerd. Veel meer kunnen ze niet. Bij een volgende editie van het ONK zal dit een punt van aandacht zijn. De eerste voorbereidingen worden daarvoor nu alweer gedaan...

henthijs

Deze laatste toelichting van Jacques vat zo'n beetje alles samen......dank hiervoor!

Overigens mag wel nog vermeld worden dat Hertog Jan zich ook een zeer goede sponsor van dit ONK heeft getoond!

Namens de organisatie van het ONK 2023.

Jacques

Citaat van: henthijs op 16-06-2023  18:50 uOverigens mag wel nog vermeld worden dat Hertog Jan zich ook een zeer goede sponsor van dit ONK heeft getoond!

Zonder goede sponsors en de inzet van veel vrijwilligers is de organisatie van het ONK niet mogelijk weet ik uit ervaring. Heel wat uren heb ik in het verleden hieraan besteed. Mogelijk dat ik volgend jaar me weer eens bemoei met de organisatie. Daarover moet ik nog een stevige discussie voeren met mijn vrouw...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.