ONK 2023 - Melderslo

Gestart door henthijs, 22-10-2022 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Misschien een hele rare vraag, maar wordt bij een ONK ook medegedeeld of je inschrijving naar een 2e ronde doorgaat of zo? Zoiets als ik meen Braumarkt bijvoorbeeld bij hun brouwcompetitie doet?

Esterenbrouw

Is het ONK 2023 al geweest???

Ik verbaas mij erover dat er op dit forum 2 dagen na afloop van het evenement
niks te vinden is over het verloop van de prachtige dag.
Geen foto's, geen verslag.

Uitstekend georganiseerde dag, mooie locatie, mooie bieren.

Jack126

Helaas kon ik er niet bij zijn maar gezien de foto's was het een zeer geslaagd evenement.
Ik had een pilsner ingezonden die naar mijn mening niet heel erg geslaagd was maar toch 74 punten kreeg. Wel leuk om eens uitgebreide beoordeling te krijgen.

Esterenbrouw

Jack126, waar heb jij foto's gezien?

De Hopman

Rickm

Ik ben super blij. heb voor de eerste keer meegedaan in de vrije klasse. Had een tiramisu pastry stout gebrouwen en werd beloond met een mooie 81 punten. Hierdoor was mijn uitslag een mooie 6e plaats van de 40. De stout was nog erg vers en evengoed zo'n mooi resultaat.  ;D

Herman

Citaat van: Esterenbrouw op 05-06-2023  21:55 uIs het ONK 2023 al geweest???
...
Uitstekend georganiseerde dag, mooie locatie, mooie bieren.

Voel je vrij om een verslag te plaatsen, ik was er helaas niet bij. Wel bij de voorpret overigens (bierkeuring) :)

biking rebel

Citaat van: Esterenbrouw op 05-06-2023  21:55 uIs het ONK 2023 al geweest???

Ik verbaas mij erover dat er op dit forum 2 dagen na afloop van het evenement
niks te vinden is over het verloop van de prachtige dag.

Klein evenement en in aanloop ook weinig posts en interesse volgens mij.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 07-06-2023  20:18 uKlein evenement en in aanloop ook weinig posts en interesse volgens mij.

Er waren twee topics over dit evenement. Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45729.html

Henielma

Afgelopen zaterdag naar het Onk 2023 in Melderslo geweest. Voor het eerst met de (elektrische) fiets naar het Onk! Voor het eerst sinds jaren heb ik niet meegedaan omdat ik deze dag van de uitslag in Italië zou zijn.
Het was een erg mooie en uitstekend georganiseerde dag. Alles was goed aangegeven en het weer was perfect voor zo'n buitenactiviteit in een mooie omgeving. Verschillende oude bekende gezien zoals William, Wolter, Sjaak, Titus en verschillende anderen. Twee voor mij bekende prijswinnaars Jan en Kitty, waarbij Jan lid is van ons brouw genootschap MTG! Verder veel nieuwe voor mij onbekende brouwers. Allemaal nog gefeliciteerd met jullie resultaten!

Tijdens deze mooie dag ook staan praten met een bierliefhebbend stel die een keer met een kit gebrouwen hadden maar meer verstand van verschillende bieren hadden. Uiteindelijk heb ik ze een flesje Quadrupel laten proeven van mijn eigen hand. Deze vonden ze erg lekker en beter van een Quadrupel van een brouwerij die daar bier tapte. Voor mij toch een soort van prijs deze dag.  ;)

Hieronder nog twee foto's als sfeerimpressie.

20230603_174255.jpg

20230603_174259.jpg 

Sjaak_Deventer

Citaat van: biking rebel op 07-06-2023  20:18 uKlein evenement en in aanloop ook weinig posts en interesse volgens mij.

Duidelijk nog niet op een ONK geweest. 510 bieren ingeschreven en 223 deelnemers.

Het was een leuke dag en het was zeer goed georganiseerd!

Esterenbrouw

Inderdaad Sjaak, niks van begrepen.

henthijs

3 en 4 juni vond het Bierfestival de Locht op de locatie van het gelijknamige openluchtmuseum in Melderslo, Noord-Limburg.
Zaterdag 3 juni was de eerste dag van het bierfestival bij de Locht, georganiseerd door Gilde Dionysos.
In de ochtend kwamen de brouwers naar Melderslo om hun stand op te bouwen en vanaf 12 uur mochten de eerste bierliefhebbers naar binnen. Op deze 1e dag mochten we zo'n 500 bezoekers verwelkomen, waarvan vele amateur bierbrouwers
Onder het genot van lekker eten en livemuziek waren er tientallen speciaal bieren te proeven. Verder waren er ook een drietal lezingen die goed bezocht werden.
Op deze dag werd ook de uitslag bekend gemaakt van de Open Nederlandse Kampioenschappen amateur bierbrouwen. (ONK 2023).
De brouwers kregen in diverse klassen punten toegewezen door de BKG jury.
Er kan er uiteraard maar een de beste zijn, en dat was dit jaar Marco de Vries uit Hulst.
Hij mag zich met zijn Quadrupel (op hout) beste amateur bierbrouwer 2023 noemen.
Hij ontving een oorkonde, de wisseltrofee en een Grainfather G40 brouwsysteem, beschikbaar gesteld door de hoofdsponsor Unibrew uit Beek en Donk.
Zondag 4 juni was de 2e dag van het festival. De sfeer was wederom opperbest en het weer kon ook niet beter zijn geweest. Er waren wel wat minder bezoekers, maar dat mocht de pret niet drukken. Men heeft zich prima vermaakt met het proeven van de verschillende bieren en de stemmige muziek.
Al met al kijken we als organiserende vereniging terug op een zeer geslaagd evenement! Mede door de inzet van de vele vrijwilligers van ons Gilde hebben we het ONK voor amateurbierbrouwers, dat door Corona wat op de achtergrond was geraakt, weer prominent op de kaart weten te zetten.
Wij wensen de Roerstok, de vereniging die het stokje van ons gaat overnemen volgend jaar, veel succes met de voorbereidingen!
Hierbij enkele foto's; voor meer sfeerfoto's verwijs ik ook naar de hierboven genoemde site.

festival1.jpgfestival3.jpgfestival2a.jpg   

henthijs

En tot slot dan hier nog een foto van de overall winnaar van het ONK 2023, Marco de Vries uit Hulst!
Nogmaals proficiat, Marco!

winnaar Marco de Vries1.jpg

biking rebel

Citaat van: Sjaak_Deventer op 08-06-2023  13:28 uDuidelijk nog niet op een ONK geweest. 510 bieren ingeschreven en 223 deelnemers.

Het was een leuke dag en het was zeer goed georganiseerd!

Het zegt niks over de dag en organisatie gelukkig, maar er waren nog geen 2 pagina's aan posts. Bij een gemiddelde discussie zijn er al meer pagina's.  :D

Wijbrouwers

Je meet dit forum met een evenement. Dat is hetzelfde als een metalforum meten met een metalfestival.

Wat mij opviel is dat er heel veel amateurbrouwers waren maar heel weinig die ook dit forum bezoeken.
Dat is wel opvallend want als je meer informatie wilt dan zou je toch zoeken via Google en je komt dan automatisch ook diverse links tegen van dit forum.

Al met al was het zeer gezellig, ook op de camping met de amateurbrouwers waarvan er wel een aantal dit forum bezoeken.

Eric111

Ik was er ook bij op zaterdag. Was echt een prachtige locatie en alles perfect georganiseerd. Petje af voor de organisatie en vrijwilligers!  :groots:

Bvk1983

Foto's zien er zeker gezellig uit.

Echter, misschien ben ik een zeikerd maar ik zit nog steeds te wachten op een uitslag of verklaring van de organisatie over klasse E2.

Jack126

Citaat van: Bvk1983 op 10-06-2023  20:56 uFoto's zien er zeker gezellig uit.

Echter, misschien ben ik een zeikerd maar ik zit nog steeds te wachten op een uitslag of verklaring van de organisatie over klasse E2.

Is dit het niet?

https://www.onkbrouwen.nl/uitslagen?sel=E

De Hopman

Citaat van: Jack126 op 12-06-2023  07:52 uIs dit het niet?

https://www.onkbrouwen.nl/uitslagen?sel=E
Nee, dat is het kloonbier, klasse E. Er was ook een speciale extra klasse, E2, de Grand Prestige Challenge. Die is apart beoordeeld door Hertog Jan, en daar schijnen geen notities gemaakt te zijn. Wel vreemd eigenlijk, zonder notities kun je toch geen goed oordeel vellen?

Bvk1983

Citaat van: De Hopman op 12-06-2023  07:59 uNee, dat is het kloonbier, klasse E. Er was ook een speciale extra klasse, E2, de Grand Prestige Challenge. Die is apart beoordeeld door Hertog Jan, en daar schijnen geen notities gemaakt te zijn. Wel vreemd eigenlijk, zonder notities kun je toch geen goed oordeel vellen?

Precies. En nu gaat het me echt niet om die paar Euro voor de inschrijving maar het had de organisatie gesierd als ze gewoon open kaart hadden gespeeld. Wel laten betalen maar 0.0 communicatie is absoluut een no-go. Het verbaast me trouwens dat hier niet meer rumoer over is.

Jacques

Citaat van: De Hopman op 12-06-2023  07:59 uNee, dat is het kloonbier, klasse E. Er was ook een speciale extra klasse, E2, de Grand Prestige Challenge. Die is apart beoordeeld door Hertog Jan, en daar schijnen geen notities gemaakt te zijn. Wel vreemd eigenlijk, zonder notities kun je toch geen goed oordeel vellen?
De brouwers van Hertog Jan zullen waarschijnlijk een rangschikking hebben gemaakt op kwaliteit van de bieren zonder een volledig BKG juyformulier te hebben ingevuld. Dat betekent dat het beste bier wint en de mindere bieren geen beoordeling krijgen. Tja, er zijn meer manieren van keuren

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 12-06-2023  20:56 uDe brouwers van Hertog Jan zullen waarschijnlijk een rangschikking hebben gemaakt op kwaliteit van de bieren zonder een volledig BKG juyformulier te hebben ingevuld. Dat betekent dat het beste bier wint en de mindere bieren geen beoordeling krijgen. Tja, er zijn meer manieren van keuren

Maar het zou wel leuk zijn als de winnaar (s?) bekend worden en dat zij misschien iets over hun bier en recept kunnen vertellen?

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 12-06-2023  20:56 uDe brouwers van Hertog Jan zullen waarschijnlijk een rangschikking hebben gemaakt op kwaliteit van de bieren zonder een volledig BKG juyformulier te hebben ingevuld. Dat betekent dat het beste bier wint en de mindere bieren geen beoordeling krijgen. Tja, er zijn meer manieren van keuren

Dat zou natuurlijk kunnen, maar tot het moment dat er überhaupt iets over die klasse wordt gecommuniceerd is het gissen.

henthijs

We krijgen momenteel veel reacties betreffende de bieren die zijn ingezonden voor de Hertog Jan Challenge. Men vindt hier geen keuringsrapport over terug.
Helaas heeft Hertog Jan geen gebruik gemaakt van de BKG formulieren. We hebben daarom geen inzicht in de gedetailleerde keuringsresultaten en zijn daar als organiserende vereniging ook niet gelukkig mee. Daarom sturen we alle deelnemers aan deze HJ Challenge deze mail:

Beste brouwers van de HJ Grand Prestige Challenge,

Zoals een aantal van jullie hebben gemerkt is er weinig informatie verstrekt over de ingestuurde bieren voor de Hertog Jan Grand Prestige Challenge. Dat heeft geleid tot een aantal vragen en die willen we graag toelichten in deze mail.
Het idee voor de Challenge is ontstaan tijdens de eerste gesprekken met Hertog Jan over het ONK. Ze wilden graag de creativiteit van de brouwers stimuleren. Volgens Micha Peute, meesterbrouwer HJ: "Goed bier brouwen is een kunstvorm waarbij dit enorm belangrijk is".
Hertog Jan besloot om zelf de keuring te doen voor de Challenge en we ontvingen de volgende beschrijving: "De keuring is gedaan met meerdere brouwers en een zytholoog in een zogenaamde "line up" waar je normaliter proeft op smaakprofielen, off flavours e.d. Er bleven uiteindelijk 4 bieren over die uit de menigte sprongen, deze zijn gecategoriseerd waarbij de nr1 en nr2 duidelijk waren en we uiteindelijk gekozen hebben voor twee derde plaatsen aangezien beide bieren verdienden in de prijzen te vallen. Van deze bieren hebben we ook proeven genomen in het lab en deze resultaten gedeeld. Dit zijn ook de resultaten die Gerard bedoelde tijdens de prijsuitreiking."
Hertog Jan was erg blij met het resultaat: "We wilden dat mensen zich lieten inspireren en we waren dan ook zeer aangenaam verrast door de vele bieren die ons via de organisatie van het ONK aangeleverd werden. Er zaten vele uitzonderlijke bieren bij met verrassende smaken."
Al met al dus veel enthousiasme, maar er is één belangrijk ding niet goed gegaan: De meesterbrouwers van Hertog Jan hebben niet voor ieder bier een apart keuringsformulier ingevuld. Dit heeft er toe geleid dat jullie geen specifieke feedback kunnen ontvangen over je bier. Dit is vooraf wel met Hertog Jan besproken, maar we moeten helaas constateren dat het toch niet is gebeurd. We balen hier enorm van en willen hiervoor onze excuses aanbieden. We begrijpen heel goed dat het voor brouwers belangrijk is om te horen hoe je bieren zijn beoordeeld zodat je kunt leren hoe je je bieren kunt verbeteren. Ook Hertog Jan heeft aangegeven dat dit zal worden meegenomen in de evaluatie, want dit mag niet nog een keer gebeuren.
Nogmaals onze excuses. We hopen dat iedereen desalniettemin heeft genoten van een mooi ONK! 

Met de beste brouwgroeten,
ONK 2023 organisatie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.